توانمندسازی و تابآوری
حسین حمزوی؛ محمد متقینژاد؛ عبدالواسع خادمی؛ بهروز رضاییمنش
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی دانشمحور بر عملکرد پایدار کارکنان با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی است. این پژوهش از نظر هدف، پژوهشی کاربردی است و از نظر گردآوری دادهها، پژوهشی با رویکرد توصیفی-پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش تمامی کارکنان شرکتهای دانشبنیان استان بوشهر به تعداد 509 نفر ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی دانشمحور بر عملکرد پایدار کارکنان با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی است. این پژوهش از نظر هدف، پژوهشی کاربردی است و از نظر گردآوری دادهها، پژوهشی با رویکرد توصیفی-پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش تمامی کارکنان شرکتهای دانشبنیان استان بوشهر به تعداد 509 نفر و حجم نمونۀ آماری بر اساس فرمول تخمین نمونۀ کوکران 219 نفر از کارکنان است. به منظور جمعآوری دادهها و سنجش ارتباط میان متغیرهای پژوهش از ابزار پرسشنامه استفاده شد. همچنین، برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارهای تحلیل آماری Spss22 و Lisrel استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد مدیریت منابع انسانی دانشمحور بر عملکرد پایدار کارکنان و توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی تأثیری معنادار دارد و توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی بر عملکرد پایدار کارکنان تأثیری معنادار دارد و در نهایت، مدیریت منابع انسانی دانشمحور بر عملکرد پایدار کارکنان با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی تأثیری معنادار دارد.
توانمندسازی و تابآوری
راضیه آقابابایی
چکیده
بازآفرینی شغلی مزایای زیادی را در سطح فردی و سازمانی نصیب سازمان میکند و بر اساس پژوهشها، عواملی متعدد مانند استقلال شغلی، سبک رهبری و رفتارهای رهبری میتوانند به تحقق بازآفرینی شغلی کمک کنند. از این رو، هدف این پژوهش بررسی تأثیر راهبردهای خودرهبری در شکلگیری بازآفرینی شغلی با نقش میانجی رفتارهای توانمندساز رهبر و استقلال ...
بیشتر
بازآفرینی شغلی مزایای زیادی را در سطح فردی و سازمانی نصیب سازمان میکند و بر اساس پژوهشها، عواملی متعدد مانند استقلال شغلی، سبک رهبری و رفتارهای رهبری میتوانند به تحقق بازآفرینی شغلی کمک کنند. از این رو، هدف این پژوهش بررسی تأثیر راهبردهای خودرهبری در شکلگیری بازآفرینی شغلی با نقش میانجی رفتارهای توانمندساز رهبر و استقلال شغلی است. نوع پژوهش توصیفی – همبستگی و جامعۀ آماری شامل کارکنان دانشگاه کاشان به تعداد 445 نفر بود که با استفاده از جدول مورگان، 220 نفر از میان آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش چهار پرسشنامۀ راهبردهای خودرهبری، بازآفرینی شغلی، رفتارهای توانمندساز رهبر و استقلال شغلی بود. پایایی پرسشنامهها از طریق آلفای کرونباخ برای راهبردهای خودرهبری 0/82، بازآفرینی شغلی 0/77، رفتارهای توانمندساز رهبر 0/88 و استقلال شغلی 0/78 برآورد شد. ضرایب مسیر نشان داد تأثیرات خودرهبری بر استقلال شغلی، بازآفرینی شغلی و رفتار توانمندساز رهبر مثبت و معنادار بود. همچنین، اثرات استقلال شغلی و رفتار توانمندساز رهبر بر بازآفرینی شغلی مثبت و معنادار بود و نقش میانجی رفتارهای توانمندساز رهبر و استقلال شغلی در تأثیر راهبردهای خودرهبری بر بازآفرینی شغلی تأیید شد. نتایج بیانگر این است که موقعیت های بازآفرینی شغلی باید در اختیار اعضای سازمان قرار گیرند و مسیری که می تواند این فرایند را تسهیل کند، ایجاد زمینه برای خودرهبر کردن آنها است؛ زیرا رهبران سازمانی در فرایند خودرهبر کردن افراد، با رفتارهای توانمندساز خود آنها را توانمند و به آنها استقلالی را اعطا می کنند که با استفاده از آن می توانند در طراحی شغل خود نقش داشته باشند.
توانمندسازی و تابآوری
محسن عارف نژاد؛ علی شریعت نژاد؛ مینا حسینی؛ شقایق صالح آبادی
چکیده
رهبری مربی گرا یکی از سبک های مطلوب و کاربردی رهبری است که اثرات و تبعاتی مثبت برای سازمان دارد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی پیدایش رهبری مربیگرا در سازمانهای دولتی انجام شده است. این پژوهش، آمیخته و در پارادایم قیاسی استقرایی و از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش ...
بیشتر
رهبری مربی گرا یکی از سبک های مطلوب و کاربردی رهبری است که اثرات و تبعاتی مثبت برای سازمان دارد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی پیدایش رهبری مربیگرا در سازمانهای دولتی انجام شده است. این پژوهش، آمیخته و در پارادایم قیاسی استقرایی و از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر خبرگان مشتمل بر استادان دانشگاه در حوزۀ مدیریت رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی و همچنین، مدیران ارشد سازمان های دولتی هستند که از میان آنها، اعضای نمونه با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی و بر اساس اصل کفایت نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی، مصاحبۀ نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه است. برای تحلیل داده ها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و کدگذاری با نرم افزار اطلستی استفاده شد. همچنین، به منظور تحلیل کمی از روش الگوسازی ساختاری تفسیری استفاده شد. نتایج پژوهش مشتمل بر طراحی الگوی پیدایش رهبری مربی گرا است. الگوی رهبری مربی گرا در این پژوهش در چهار سطح اصلی و بر اساس فلسفۀ رهبری مربیگرا، بستر و زمینۀ شکل گیری رهبری مربی گرا، ابعاد رهبری مربی گرا و پیامدهای آن تدوین شده است.
توانمندسازی و تابآوری
فرشید اصلانی؛ مهسا نوری؛ عاطفه حشمت زاده
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر ذهنآگاهی بر رضایت اربابرجوعان با نقش میانجی خلاقیت و تعدیلگری تحمل خطای سازمانی در ادارۀ امور مالیاتی شهر اصفهان است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی است و روش اجرای پژوهش توصیفی و به شیوۀ پیمایشی است. جامعۀ مورد مطالعه در این پژوهش مشتمل بر تمامی کارکنان و مدیران (سرپرستان) ادارۀ امور مالیاتی در ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر ذهنآگاهی بر رضایت اربابرجوعان با نقش میانجی خلاقیت و تعدیلگری تحمل خطای سازمانی در ادارۀ امور مالیاتی شهر اصفهان است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی است و روش اجرای پژوهش توصیفی و به شیوۀ پیمایشی است. جامعۀ مورد مطالعه در این پژوهش مشتمل بر تمامی کارکنان و مدیران (سرپرستان) ادارۀ امور مالیاتی در شهر اصفهان به تعداد 300 نفر است و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 169 نفر انتخاب شد و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای است. ابزار پژوهش شامل چهار پرسشنامۀ استاندارد تحمل خطای سازمانی، ذهنآگاهی، خلاقیت و رضایت مشتری است که روایی آن به شیوۀ صوری و سازهای و پایایی آن نیز بر اساس آلفای کرونباخ تأیید شده است. نتایج تحلیل مسیر معادلات ساختاری در نرمافزار PLS و آزمون سوبل نشان میدهد ذهنآگاهی بر رضایت اربابرجوعان با نقش میانجی خلاقیت کارکنان ادارۀ امور مالیاتی شهر اصفهان تأثیر دارد. همچنین، ذهنآگاهی بر خلاقیت کارکنان با نقش تعدیلگری تحمل خطای سازمانی در ادارۀ امور مالیاتی شهر اصفهان تأثیر دارد. بر اساس این، ذهنآگاهی بر خلاقیت کارکنان در ادارۀ امور مالیاتی شهر اصفهان، ذهنآگاهی بر رضایت اربابرجوعان در ادارۀ امور مالیاتی شهر اصفهان و خلاقیت بر رضایت اربابرجوعان در ادارۀ امور مالیاتی شهر اصفهان تأثیر دارد.
توانمندسازی و تابآوری
محمد کشاورز؛ مریم سیفی؛ حامد عامری
چکیده
امروزه، بسیاری از سازمانهای پیشرو به دنبال یافتن راهکارهایی برای جلوگیری از اینرسی سازمانی هستند و در این راستا، رویکردهای نوظهور زیادی مطرح شده است. پژوهش حاضر با هدف واکاوی تأثیر مربیگری بر اینرسی سازمانی با نقش میانجی ذهن آگاهی سازمانی در شرکت توزیع برق کاشان انجام شده است. این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی از نوع توصیفی است ...
بیشتر
امروزه، بسیاری از سازمانهای پیشرو به دنبال یافتن راهکارهایی برای جلوگیری از اینرسی سازمانی هستند و در این راستا، رویکردهای نوظهور زیادی مطرح شده است. پژوهش حاضر با هدف واکاوی تأثیر مربیگری بر اینرسی سازمانی با نقش میانجی ذهن آگاهی سازمانی در شرکت توزیع برق کاشان انجام شده است. این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی از نوع توصیفی است و با روش همبستگی انجام شده است. نمونۀ آماری در این مطالعه 103 نفر از کارکنان شرکت توزیع برق کاشان هستند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدهاند. به منظور تحلیل داده ها، روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار Smart PLS2 و برای گردآوری داده ها از پرسشنامۀ استاندارد استفاده شده است. به منظور سنجش روایی از روایی محتوا، همگرا و واگرا بهره گرفته شده است و برای برازش پایایی، آلفای کرونباخ استفاده شده است که ضریب آن برای تمام سازه های پژوهش بیشتر از 7/0 است. نتایج نشان میدهد مربیگری تأثیری منفی و معنادار بر اینرسی سازمانی در شرکت توزیع برق کاشان دارد. همچنین، تأثیر مثبت و معنادار مربیگری بر ذهن آگاهی سازمانی شرکت توزیع برق کاشان تأیید شد. از سوی دیگر، ذهن آگاهی سازمانی نیز تأثیری منفی و معنادار بر اینرسی سازمانی دارد. در نهایت، نتایج این پژوهش نشان میدهد ذهن آگاهی سازمانی نقش میانجی را در رابطۀ بین مربیگری و اینرسی سازمانی ایفا می کند.
توانمندسازی و تابآوری
مرتضی اکبری مهراباد؛ محمود اکبری مهرآباد
چکیده
امروزه، بحث ویژگیهای مدیریت مناسب و تأثیرات شگرف آن بر عملکرد نوآوری سازمان در شرکتهای دولتی و خصوصی آشکارا مشاهده میشود و اخیراً سبکهای جدیدی از مدیریت مطرح شدهاند که ممکن است در اجرای راهبردها و تعقیب اهداف سازمان بسیار مؤثر واقع شوند. این پژوهش بررسی میکندکه چگونه ویژگیهای مدیریت بر عملکرد نوآوری سازمانی با ...
بیشتر
امروزه، بحث ویژگیهای مدیریت مناسب و تأثیرات شگرف آن بر عملکرد نوآوری سازمان در شرکتهای دولتی و خصوصی آشکارا مشاهده میشود و اخیراً سبکهای جدیدی از مدیریت مطرح شدهاند که ممکن است در اجرای راهبردها و تعقیب اهداف سازمان بسیار مؤثر واقع شوند. این پژوهش بررسی میکندکه چگونه ویژگیهای مدیریت بر عملکرد نوآوری سازمانی با میانجیگری یادگیری سازمانی و تعدیلگری خودکنترلی در گروه صنعتی روستا تأثیر میگذارند. این مدل با تجزیه و تحلیل پاسخهای نظرسنجی جمعآوریشده از 310 مدیر و کارکنان گروه صنعتی روستا با نرمافزار SPSS23 و Smart PLS3 آزمایش شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد در گروه صنعتی روستا، ویژگیهای مدیریت، تأثیری مثبت و معنادار بر عملکرد نوآوری سازمانی و یادگیری سازمانی دارند و ویژگیهای مدیریت با میانجیگری یادگیری سازمانی تأثیری مثبت و معنادار بر عملکرد نوآوری دارند. همچنین، خودکنترلی به طور مثبت تأثیر ویژگیهای مدیریت را بر یادگیری سازمانی تعدیل میکند.
توانمندسازی و تابآوری
شقایق نعیمی؛ زهره رافضی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش ذهن آگاهی، باورهای فراشناختی و خودکنترلی در پیشبینی رضایت شغلی کارمندان شرکتهای هواپیمایی شهر تهران انجام شد. این پژوهش از لحاظ نوع تحقیق، توصیفی -همبستگی و از لحاظ هدف، کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارمندان شاغل در شرکتهای هواپیمایی شهر تهران در سال 1399 بود. روش نمونهگیری در دسترس ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش ذهن آگاهی، باورهای فراشناختی و خودکنترلی در پیشبینی رضایت شغلی کارمندان شرکتهای هواپیمایی شهر تهران انجام شد. این پژوهش از لحاظ نوع تحقیق، توصیفی -همبستگی و از لحاظ هدف، کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارمندان شاغل در شرکتهای هواپیمایی شهر تهران در سال 1399 بود. روش نمونهگیری در دسترس بود که تعداد 153 آزمودنی به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند و با توجه به معیار ورود و خروج، 148 پرسشنامه تکمیل گردید. دادهها از طریق پرسشنامه های رضایت شغلی مینهسوتا (1967)، ذهن آگاهی فرایبورگ (2006)، باورهای فراشناختی ولز (2004)، خودکنترلی تانجی (2004) جمعآوری شدند و با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن و آزمون تحلیل رگرسیون خطی در نرمافزار آماری SPSS26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان دادند که متغیر ذهن آگاهی با رضایت شغلی، رابطهی معناداری ندارد. از بین مؤلفههای متغیر باورهای فراشناختی، مؤلفه باور منفی کنترلناپذیری افکار و خطر به صورت منفی و متغیر خودکنترلی به صورت مثبت پیشبینی کننده رضایت شغلی است. با توجه به نتایج پژوهش به منظور افزایش رضایت شغلی کارمندان، ایجاد مداخلات و ارائه آموزشهایی جهت کاهش افکار و باورهای منفی کارمندان و افزایش خودکنترلی در آنان، سودمند خواهد بود.
توانمندسازی و تابآوری
رضا امینی بروجنی؛ علیرضا مقدم
چکیده
گرچه این پیشرفتهای فناوری باعث سرعت بخشیدن به کار و کاهش اشتباهات شدهاند اما مضراتی نیز در پی داشتهاند. یکی از این مضرات، افزایش احساس تنهایی و در پی آن گوشهگیری در سازمانها است. هدف از این پژوهش، بررسی اثر تنهایی کارکنان در سازمان بر پیشرفت شغلی، ریسکپذیری و اعتماد با اثر میانجی حمایت سازمانی ادراکشده است. روش پژوهش، ...
بیشتر
گرچه این پیشرفتهای فناوری باعث سرعت بخشیدن به کار و کاهش اشتباهات شدهاند اما مضراتی نیز در پی داشتهاند. یکی از این مضرات، افزایش احساس تنهایی و در پی آن گوشهگیری در سازمانها است. هدف از این پژوهش، بررسی اثر تنهایی کارکنان در سازمان بر پیشرفت شغلی، ریسکپذیری و اعتماد با اثر میانجی حمایت سازمانی ادراکشده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق پیش رو کلیه کارکنان سازمان تأمین اجتماعی شهرستان بروجن است که از بین آنها به شیوهی نمونهگیری تصادفی طبقهای، 70 نفر انتخاب شد و به پرسشنامههای مربوطه که شامل تنهایی در سازمان، پیشرفت شغلی، حمایت سازمانی، ریسکپذیری و اعتماد بود پاسخ دادند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها در تحقیق حاضر، از آمار در دو سطح توصیفی و استنباطی؛ همبستگی پیرسون، تحلیل عامل تأییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتهها نشان داد که بین تنهایی در سازمان با ریسکپذیری و اعتماد در سازمان رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین بین حمایت سازمانی ادراکشده و ریسکپذیری و اعتماد در سازمان و پیشرفت شغلی رابطه مستقیم، مثبت و معناداری وجود دارد. از طرفی تنهایی در سازمان بر حمایت سازمانی ادراکشده با میانجیگری ریسکپذیری و اعتماد تأثیر منفی و غیرمستقیم دارد. همچنین بر پیشرفت شغلی با میانجیگری حمایت سازمانی ادراکشده نیز تأثیر منفی و غیرمستقیم دارد.
توانمندسازی و تابآوری
مهرناز احمدی؛ نرجس نجفعلی قندهاری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطه ای حمایت اجتماعی در رابطه کمالگرایی و خودکارآمدی اجتماعی به منظور شناسایی سطح خودکارآمدی اجتماعی و کمالگرایی در کارمندان زن سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و امکان دستیابی به راهکارهای مؤثر جهت ارتقای سطح خودکارآمدی اجتماعی و کمالگرایی مثبت انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطه ای حمایت اجتماعی در رابطه کمالگرایی و خودکارآمدی اجتماعی به منظور شناسایی سطح خودکارآمدی اجتماعی و کمالگرایی در کارمندان زن سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و امکان دستیابی به راهکارهای مؤثر جهت ارتقای سطح خودکارآمدی اجتماعی و کمالگرایی مثبت انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه به روش نمونهگیری خوشهای و در دسترس و با حجم 270 زن با شرط حداقل یک سال سابقه کار تعیین شد. شرکتکنندگان، مقیاس خودکارآمدی اجتمـاعی اسـمیت و بتـز (2000)، مقیاس کمالگرایی مثبت و منفی تریشورت و همکاران (1995) و مقیاس ارزیابی حمایت اجتماعی واوکس و همکاران (1986) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که بین کمالگرایی مثبت و خودکارآمدی اجتماعی، رابطه مثبت و معنادار و بین کمالگرایی منفی و خودکارآمدی اجتماعی، رابطه منفی معنادار وجود دارد. افزون بر آن، کمالگرایی مثبت، اثر مستقیم بر حمایت اجتماعی و کمالگرایی منفی، اثر غیرمستقیم بر آن داشته و حمایت اجتماعی، اثر مستقیم بر خودکارآمدی داشت.
توانمندسازی و تابآوری
عین الله تاجیک؛ حسین دیده خانی؛ حسین اسلامی مفیدآبادی
چکیده
هدف این پژوهش، شناسایی عوامل شناختی مؤثر بر تصمیمگیریهای راهبردی مالی مدیران و اولویتبندی آنها است. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی، از نظر ماهیت و روش ، توصیفی است. حجم جامعه مورد مطالعه، 30 نفر میباشد که جهت اطمینان، حجم نمونه 30 نفر و به روش در دسترس انتخاب شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه بود که در یک مطالعه مقدماتی، روایی و پایایی ...
بیشتر
هدف این پژوهش، شناسایی عوامل شناختی مؤثر بر تصمیمگیریهای راهبردی مالی مدیران و اولویتبندی آنها است. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی، از نظر ماهیت و روش ، توصیفی است. حجم جامعه مورد مطالعه، 30 نفر میباشد که جهت اطمینان، حجم نمونه 30 نفر و به روش در دسترس انتخاب شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه بود که در یک مطالعه مقدماتی، روایی و پایایی این پرسشنامهها تأیید شد. دادهپردازی با استفاده از نرمافزار اِس پی اِس اِس و اکسپرت چویس انجام شد. تحلیل دادهها نشان داد تصمیمگیریهای راهبردی مالی در شرکت ملی گاز ایران، تحت تأثیر عوامل سرآمدی عملکرد فرآیندها و خدمات، عوامل سازمانی، عوامل فردی و مدیریت خطر و سرمایهگذاری هستند و با یکدیگر رابطه دارند. اولویتبندی ابعاد و مؤلفهها نیز با استفاده از فن فرآیند تحلیل شبکهای انجام شد. نتایج نشان داد که در بین هر یک از عوامل سرآمدی عملکرد فرآیندها و خدمات، عوامل سازمانی، عوامل فردی و مدیریت خطر و سرمایهگذاری به ترتیب، فعالیت اجتماعی و قانونی، عوامل زمینهای (محیطی)، عقلانیت ایستا و محیط زیست، بیشترین تأثیر را بر تصمیمگیریهای راهبردی مالی مدیران دارند. از بین همه زیرمعیارها در چهار معیار فوق، فعالیت اجتماعی و قانونی، رتبه اول و آمادگی شناختی، رتبه آخر را به دست آورده است.
توانمندسازی و تابآوری
مرضیه ملکیها
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 35-50
چکیده
امروزه انطباقپذیری مسیر شغلی، نقش مهمی در ورود و استخدام افراد به دنیای مشاغل دارد. بر این اساس هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی حکایت درمانی راهحلمحور در افزایش انطباقپذیری مسیر شغلی در دانشجویان بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی رشته کشاورزی دانشگاه پیام نور استان اصفهان در سال 99-1398 است. روش پژوهش، نیمه- ...
بیشتر
امروزه انطباقپذیری مسیر شغلی، نقش مهمی در ورود و استخدام افراد به دنیای مشاغل دارد. بر این اساس هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی حکایت درمانی راهحلمحور در افزایش انطباقپذیری مسیر شغلی در دانشجویان بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی رشته کشاورزی دانشگاه پیام نور استان اصفهان در سال 99-1398 است. روش پژوهش، نیمه- آزمایشی و از طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. نمونه شامل 32 دانشجو بود که به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. انطباقپذیری مسیر شغلی به عنوان متغیر وابسته با پرسشنامه انطباقپذیری مسیر شغلی ساویکاس و بیکر (2005) بررسی شد. گروه آزمایش طی 11 جلسه 90 دقیقهای، تحت حکایت درمانی راهحلمحور (اسحاقیان، 1396) قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از نرمافزار اس پی اس اس 21 استفاده شد. نتایج نشان میدهد که حکایت درمانی راهحلمحور بر افزایش انطباقپذیری مسیر شغلی دانشجویان در ابعاد دغدغه، کنجکاوی و کنترل مؤثر بود اما بر بعد اعتماد مؤثر نبوده است.
توانمندسازی و تابآوری
فاطمه شیرویه؛ محمد جعفر مهدیان؛ محمد ترابی گودرزی
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 97-114
چکیده
حوادث ناگوار همیشه با انسان بودهاند و انسان علیرغم آسیبپذیری، دارای ویژگیهای شخصیتی میباشد که به نوعی ابزاری برای مقابله با این مشکلات محسوب میشوند. بنابراین هدف این پژوهش، بررسی رابطه مدیریت زمان با کمالگرایی و میزان تابآوری مدیران مدارس شهر اشترینان است. جامعه آماری پژوهش را مدیران مدارس اشترینان شامل میشود که با ...
بیشتر
حوادث ناگوار همیشه با انسان بودهاند و انسان علیرغم آسیبپذیری، دارای ویژگیهای شخصیتی میباشد که به نوعی ابزاری برای مقابله با این مشکلات محسوب میشوند. بنابراین هدف این پژوهش، بررسی رابطه مدیریت زمان با کمالگرایی و میزان تابآوری مدیران مدارس شهر اشترینان است. جامعه آماری پژوهش را مدیران مدارس اشترینان شامل میشود که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان، تعداد 70 نفر به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدهاند. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامههای استاندارد مقیاس تابآوری کونور و دیویدسون (2003)، پرسشنامه استاندارد مدیریت زمان عزیزی مقدم (1385) و پرسشنامه استاندارد کمالگرایی هیل و همکاران (2004) استفاده شده است. دادههای جمعآوری شده با بهرهگیری از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف برای نرمالسنجی توزیع داده و آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره به کمک نرمافزارهای اس پی اس اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که بین مدیریت زمان و مؤلفههای آن با کمالگرایی، رابطه مثبت وجود دارد. اما بین تفویض اختیار با کمالگرایی، رابطهای وجود نداشت. همچنین بین مدیریت زمان و مؤلفههای آن (هدفگذاری، اولویتبندی فعالیتها، مدیریت ارتباطات و مدیریت جلسات) با میزان تابآوری، رابطه مثبت وجود دارد. اما بین برنامهریزی عملیاتی و تفویض اختیار با میزان تابآوری، رابطه وجود نداشت.
توانمندسازی و تابآوری
عباس قائدامینی هارونی؛ مهرداد صادقی ده چشمه؛ میثم بابائی فارسانی؛ غلام رضا مالکی فارسانی
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 155-176
چکیده
امروزه، رفتار و سبک رهبری تحولآفرین با در نظر گرفتن رضایت شغلی در درون سازمان به عنوان عامل ایجاد انگیزه تغییر سازمانی، تأثیر بهسزایی بر نوع نیازها و آگاهی کارکنان دارد. همچنین از متغیرهای تأثیرگذار در بهبود عملکرد و بقای سازمانها، خلاقیت و یادگیری است. لذا هدف این پژوهش، بررسی تأثیر رهبری تحولگرا بر نگرش به تغییر با نقش میانجی ...
بیشتر
امروزه، رفتار و سبک رهبری تحولآفرین با در نظر گرفتن رضایت شغلی در درون سازمان به عنوان عامل ایجاد انگیزه تغییر سازمانی، تأثیر بهسزایی بر نوع نیازها و آگاهی کارکنان دارد. همچنین از متغیرهای تأثیرگذار در بهبود عملکرد و بقای سازمانها، خلاقیت و یادگیری است. لذا هدف این پژوهش، بررسی تأثیر رهبری تحولگرا بر نگرش به تغییر با نقش میانجی نوآوری سازمانی و یادگیری سازمانی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب به تعداد 554 نفر تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 226 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونهگیری طبقه متناسب با حجم انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها در سطح استنباطی مشتمل بر مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که رهبری تحولگرا از طریق یادگیری سازمانی بر نگرش به تغییر، تأثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تأثیر 0/44 است و از طریق نوآوری سازمانی بر نگرش به تغییر، تأثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تأثیر 0/55 است. همچنین تأثیر مستقیم بر نگرش به تغییر، تأثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تأثیر 0/66 است.