نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد، گروه مهندسی صنایع، واحد علیآباد کتول دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران.
2 استادیار، گروه حسابداری و مدیریت، واحد علیآباد کتول دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران.
3 استادیار، گروه حسابداری و مدیریت، واحد شهریار دانشگاه آزاد اسلامی، شهریار، ایران.
چکیده
هدف این پژوهش، شناسایی عوامل شناختی مؤثر بر تصمیمگیریهای راهبردی مالی مدیران و اولویتبندی آنها است. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی، از نظر ماهیت و روش ، توصیفی است. حجم جامعه مورد مطالعه، 30 نفر میباشد که جهت اطمینان، حجم نمونه 30 نفر و به روش در دسترس انتخاب شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه بود که در یک مطالعه مقدماتی، روایی و پایایی این پرسشنامهها تأیید شد. دادهپردازی با استفاده از نرمافزار اِس پی اِس اِس و اکسپرت چویس انجام شد. تحلیل دادهها نشان داد تصمیمگیریهای راهبردی مالی در شرکت ملی گاز ایران، تحت تأثیر عوامل سرآمدی عملکرد فرآیندها و خدمات، عوامل سازمانی، عوامل فردی و مدیریت خطر و سرمایهگذاری هستند و با یکدیگر رابطه دارند. اولویتبندی ابعاد و مؤلفهها نیز با استفاده از فن فرآیند تحلیل شبکهای انجام شد. نتایج نشان داد که در بین هر یک از عوامل سرآمدی عملکرد فرآیندها و خدمات، عوامل سازمانی، عوامل فردی و مدیریت خطر و سرمایهگذاری به ترتیب، فعالیت اجتماعی و قانونی، عوامل زمینهای (محیطی)، عقلانیت ایستا و محیط زیست، بیشترین تأثیر را بر تصمیمگیریهای راهبردی مالی مدیران دارند. از بین همه زیرمعیارها در چهار معیار فوق، فعالیت اجتماعی و قانونی، رتبه اول و آمادگی شناختی، رتبه آخر را به دست آورده است.
کلیدواژهها
موضوعات