عباس قائدامینی هارونی؛ مهرداد صادقی ده چشمه؛ میثم بابائی فارسانی؛ غلام رضا مالکی فارسانی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 9-40
چکیده
هدف این پژوهش تعیین رابطه سرمایه اجتماعی با رفتارهای انحرافی در محیط کار با توجه به نقش رهبری زهر آگین دراستانداری اصفهان بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی(مدل سازی معادله ساختاری( بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان شاغل در استانداری اصفهان به تعداد 416 نفر تشکیل دادند که از ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین رابطه سرمایه اجتماعی با رفتارهای انحرافی در محیط کار با توجه به نقش رهبری زهر آگین دراستانداری اصفهان بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی(مدل سازی معادله ساختاری( بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان شاغل در استانداری اصفهان به تعداد 416 نفر تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 370 نفر به عنوان نمونه از طریق روش تصادفی ساده انتخاب شدند و ابزار پژوهش پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیتوگوشال ) 1998 (و پرسشنامه استاندارد رهبری زهرآگین اشمیت (2008 (و پرسش نامه استاندارد رفتارهای انحرافی در محیط کار بنت و رابینسون(2000)بود . که روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی محتوایی ،صوری و سازه قرار گرفتند و مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگرپایایی پرسش نامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای رهبری زهرآگین 95/0 و سرمایه اجتماعی 88/0 و وپرسشنامه رفتارهای انحرافی در محیط کار85/0 برآورد شد و تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل برضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادله ساختاری (SEM )انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بین سرمایه اجتماعی با رفتارهای انحرافی در محیط کار رابطه معنادار منفی دارد و بین رهبری زهر آگین با رفتارهای انحرافی در محیط کار رابطه معنادار مثبت دارد و همچنین رهبری زهرآگین رابطه بین سرمایه اجتماعی با رفتارهای انحرافی در محیط کار دراستانداری اصفهان را تعدیل می کنند.
حسین نوروزی؛ سعید براتی؛ علی نوروزی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 41-70
چکیده
به دلیل رقابت فزاینده در کسب و کارها، توجه به مشتریان و عوامل محرک در رضایت و علاقهمندی آنها بسیار مهم و حیاتی است. در این خصوص پیوند متغیرهای درون سازمان مثل رفتار شهروندی کارکنان در ارتقای علاقهمندی مشتریان بهعنوان یک متغیر خارج از سازمان میتواند موثر و جالب باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر رفتار شهروندی کارکنان بر علاقه ...
بیشتر
به دلیل رقابت فزاینده در کسب و کارها، توجه به مشتریان و عوامل محرک در رضایت و علاقهمندی آنها بسیار مهم و حیاتی است. در این خصوص پیوند متغیرهای درون سازمان مثل رفتار شهروندی کارکنان در ارتقای علاقهمندی مشتریان بهعنوان یک متغیر خارج از سازمان میتواند موثر و جالب باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر رفتار شهروندی کارکنان بر علاقه مندی مشتریان با در نظر گرفتن نقش ارزش ادراک شده، میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف توصیفی - کاربردی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان بانک مسکن استان خراسان رضوی است. به دلیل عدم امکان دسترسی به آمار همه مشتریان، جامعه آماری پژوهش، نامحدود در نظرگرفته شد و به ناچار از روش نمونهگیری غیراحتمالی در دسترس، برای نمونه گیری استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها نیز از روش همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد و در تجزیهوتحلیلهای آماری این پژوهش از نرمافزار Amos و SPSS استفاده گردید. یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است که رفتار شهروندی کارکنان از مسیر ارزش ادراکشده بر علاقهمندی مشتریان بانک مسکن تأثیر مثبت دارد. همچنین عوامل رفتار شهروندی شامل فضیلت مدنی، نوع دوستی، وجدان کاری، جوانمردی و نزاکت کارکنان بر ارتقاء میزان علاقهمندی (نگرشی و رفتاری) مشتریان بانک مسکن تأثیر مثبت و معناداری دارد.
فردین فروغی سوها؛ فرح روز زند عموقین؛ آذر تقوی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 71-100
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مدلسازی تأثیر فرهنگ اخلاقی و جوسازمانی بر دلبستگی شغلی با میانجی تعهد سازمانی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را معلمان دوره ابتدایی شاغل در شهرستان نمین به تعداد 1032 نفر در سال تحصیلی 1401–1400 تشکیل میدهند. روش نمونهگیری به کار گرفتهشده، خوشهای چندمرحلهای بوده و با توجه به ناهمگون بودن جامعه آماری از روش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مدلسازی تأثیر فرهنگ اخلاقی و جوسازمانی بر دلبستگی شغلی با میانجی تعهد سازمانی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را معلمان دوره ابتدایی شاغل در شهرستان نمین به تعداد 1032 نفر در سال تحصیلی 1401–1400 تشکیل میدهند. روش نمونهگیری به کار گرفتهشده، خوشهای چندمرحلهای بوده و با توجه به ناهمگون بودن جامعه آماری از روش نمونهگیری طبقهای نیز استفاده گردید؛ که از میان جامعهی آماری پیشگفته، بر اساس جدول مورگان، نمونهای به حجم 292 نفر (213 نفر زن و 79 نفر مرد) انتخاب شدند. اطلاعات لازم برای پاسخ به فرضیههای پژوهشی از طریق پرسشنامههای استاندارد جمعآوری و در تجزیهوتحلیل دادهها از دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. همچنین برای بررسی فرضیههای پژوهش و ارزیابی برازش مدل مفهومی ارائهشده از نرمافزارهای SPSS و Lisrel8 استفاده شد. بدین ترتیب نتایج پژوهش بیانگر آن است که فرهنگ اخلاقی با ضریب مسیر 18/0 و با توجه به آماره t برابر با 93/3 تأثیر مثبت و معناداری بر دلبستگی شغلی دارد. همچنین مشخص شد که جو سازمانی با ضریب مسیر 49/0 و با توجه به آماره t برابر با 09/5 تأثیر مثبت و معناداری بر دلبستگی شغلی دارد؛ بنابراین هرچه در سازمان فرهنگ اخلاقی و جو مطلوب حاکم گردد دلبستگی کارکنان نسبت به فعالیتهایی که انجام میدهند ارتقاء خواهد یافت.
زهرا وظیفه؛ علی کفعمی لادانی؛ ریحانه رامشگر؛ زهرا داداله زاده
دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 101-132
چکیده
در دنیای امروز، به دلیل اهمیت ارتباطات، گوش دادن مؤثر دارای اهمیت ویژهای است. گوش دادن عمیق و خوب از اساسیترین عوامل ارتباط در برقراری روابط انسانی است که بسیاری از مشکلات سازمانی و عصبانیتها با خوب گوش دادن به درد دلها و مشکلات افراد حل میشود. هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان تأثیر شنود مؤثر بر مهارتهای ارتباطی بین فردی کارکنان ...
بیشتر
در دنیای امروز، به دلیل اهمیت ارتباطات، گوش دادن مؤثر دارای اهمیت ویژهای است. گوش دادن عمیق و خوب از اساسیترین عوامل ارتباط در برقراری روابط انسانی است که بسیاری از مشکلات سازمانی و عصبانیتها با خوب گوش دادن به درد دلها و مشکلات افراد حل میشود. هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان تأثیر شنود مؤثر بر مهارتهای ارتباطی بین فردی کارکنان شرکت انتخاب سرویس حامی میباشد. روش پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری شامل 220 نفر از کارکنان بود که از این تعداد 136 نفر از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند و هر 136 نفر به پرسشنامهها پاسخ دادند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه شنود مؤثر مقیمی، با 40 سؤال و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بین فردی منجمی زاده، با 19 سؤال بود که ضریب آلفای کرونباخ آنها به ترتیب 75/0 و 73/0 به دست آمد. روایی پرسشنامهها، از طریق روایی صوری و محتوایی تائید شد. تجزیهوتحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی (توزیع فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و واریانس) و در سطح آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس چند راهه و آزمون تعقیبی توکی) صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که بین شنود مؤثر و مهارتهای ارتباطی بین فردی رابطه معنادار وجود دارد (01/0 P<). بین نظرات کارکنان در مورد شنود مؤثر برحسب سمت شغلی تفاوت معنیدار وجود دارد و همچنین بین نظرات کارکنان در مورد مهارتهای ارتباطی بین فردی برحسب سن تفاوت معنیدار وجود دارد.
رفتار سازمانی
وحید میرزایی؛ صحرا نادی مقدم
دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 133-171
چکیده
فعالیتهای داوطلبانه و فرا نقش کارکنان که در ادبیات نوین مدیریت، رفتار شهروندی سازمانی نامیده میشوند؛ به سبب تأثیر در ارتقای عملکرد و افزایش اثربخشی سازمانی، بیش از پیش در سازمانهای امروزی مورد توجه قرارگرفتهاند. پیرو این امر، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رشد شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش میانجی تعهد شغلی، ...
بیشتر
فعالیتهای داوطلبانه و فرا نقش کارکنان که در ادبیات نوین مدیریت، رفتار شهروندی سازمانی نامیده میشوند؛ به سبب تأثیر در ارتقای عملکرد و افزایش اثربخشی سازمانی، بیش از پیش در سازمانهای امروزی مورد توجه قرارگرفتهاند. پیرو این امر، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رشد شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش میانجی تعهد شغلی، صورت گرفت. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به تعداد 243 نفر میباشد که تعداد 149 نفر از ایشان بر اساس فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی ساده، انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد رفتار شهروندی سازمانی شارما و جین (2014)، تعهد شغلی کارسون و بدیان (1994) و رشد شغلی ونگ و شی (2011) استفاده گردید. روایی پرسشنامهها با روش روایی محتوایی و پایایی آنها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تأیید گشت. میزان آلفای کرونباخ رشد شغلی، رفتار شهروندی سازمانی و تعهد شغلی به ترتیب 0/932، 0/936 و 0/90 محاسبه گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Amos و با روش معادلات ساختاری انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد رشد شغلی و تعهد سازمانی، تأثیر مثبت و معناداری بر رفتار شهروندی سازمانی دارند. همچنین نقش میانجی تعهد سازمانی در ارتباط بین رشد شغلی و رفتار شهروندی سازمانی، تأیید گشت. به عبارتی رشد شغلی سازمانی از طریق افزایش تعهد سازمانی، باعث افزایش رفتار شهروندی سازمانی میگردد.
بهداشت و سلامت روانی کارکنان
فاطمه شنبدی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 173-209
چکیده
گسترش جهانی ناسلامتی روان مرتبط با کار نشان میدهد که این یک مشکل بزرگ است که سازمانها و کارکنان را در مقیاس جهانی تحت تأثیر قرار میدهد. ازاینرو، هدف این تحقیق مرور سیستماتیک تحقیقات انجامشده پیرامون ناسلامتی روان مرتبط با کار میباشد. در مرور سیستماتیک حاضر، مطالعات منتشرشده در بازه زمانی 1996 تا 2022 با استفاده از کلمات کلیدی ...
بیشتر
گسترش جهانی ناسلامتی روان مرتبط با کار نشان میدهد که این یک مشکل بزرگ است که سازمانها و کارکنان را در مقیاس جهانی تحت تأثیر قرار میدهد. ازاینرو، هدف این تحقیق مرور سیستماتیک تحقیقات انجامشده پیرامون ناسلامتی روان مرتبط با کار میباشد. در مرور سیستماتیک حاضر، مطالعات منتشرشده در بازه زمانی 1996 تا 2022 با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط، بهصورت الکترونیکی از پایگاههای اطلاعاتی Web of Science،PubMed و Scopus جستوجو و مرور شدند. پس از حذف مقالات تکراری و نامرتبط، کیفیت مقالات بهطور مستقل ارزیابی شد. نتایج نشان میدهد که ادبیات گستردهای در مورد ناسلامتی روان مرتبط با کار در مطالعات مدیریت و سازمان و زمینههای مرتبط وجود دارد. مهمتر از همه، ادبیات ساختارگرایانه وجود دارد که کمکهای مهمی به درک ما از تأثیری که ساختارها و شرایط شغلی و سازمانی بر سلامت روان کارکنان دارد، داشته است. ثانیاً، ادبیات کارکردگرایانه مربوط به طراحی و ابداع شیوهها و مدلهای مدیریتی برای ارتقای عملکرد سازمانی و همچنین سلامت روان در کار است. در نهایت، یک ادبیات انتقادی وجود دارد که عمدتاً به چگونگی ایجاد و مدیریت مشکلات سلامت روان در رابطه با گفتمان نئولیبرالی مسئولیت فردی، انتخاب و مدیریت شخصی مربوط میشود و با توجه به اهمیت سلامت روان و تأثیر آن بر شاخصهای مختلف زندگی، نیاز به برنامهریزیها و مداخلات اثربخش در زمینه ارتقای سلامت روان احساس میشود.