وحید میرزایی؛ حامد محمدی
دوره 7، شماره 2 ، مهر 1400، صفحه 9-41
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش بدبینی سازمانی بهعنوان یک متغیر میانجی در رابطه بین حمایت سازمانی ادراکشده و رفتار ضد بهرهوری کارکنان انجام شد. تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت و روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان اداره کل استاندارد خراسان رضوی تشکیل دادند، با توجه به محدود بودن جامعه آماری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش بدبینی سازمانی بهعنوان یک متغیر میانجی در رابطه بین حمایت سازمانی ادراکشده و رفتار ضد بهرهوری کارکنان انجام شد. تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت و روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان اداره کل استاندارد خراسان رضوی تشکیل دادند، با توجه به محدود بودن جامعه آماری از سرشماری استفاده شد. در این پژوهش برای متغیر حمایت سازمانی اداره شده از پرسشنامه نیر (2013)، برای متغیر بدبینی سازمانی از پرسشنامه بدبینی سازمانی کالاگان (2009) و برای متغیر رفتار ضد بهرهوری از پرسشنامه بنت و رابینسون (2002) استفادهشده است. روایی پرسشنامه از طریق روایی صوری و محتوایی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق آزمون همبستگی و معادلات ساختاری بهوسیله نرمافزارهای SPSS22 و PLS 3 انجام گرفت. یافتههای مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که بدبینی سازمانی رابطه بین حمایت سازمانی ادراکشده و رفتار ضد بهرهوری را میانجیگری میکند.
سایر
مرضیه ملکیها؛ بتول معتمدی
دوره 7، شماره 2 ، مهر 1400، صفحه 43-67
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مشاوره مسیر شغلی مبتنی بر رویکرد پردازش اطلاعات شناختی بر کاهش بی تصمیمی مسیر شغلی دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان برخوار است. این پژوهش از نوع پژوهش نیمه تجربی همراه با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان دختر کلاس دهم مقطع متوسطه دوم شهرستان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مشاوره مسیر شغلی مبتنی بر رویکرد پردازش اطلاعات شناختی بر کاهش بی تصمیمی مسیر شغلی دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان برخوار است. این پژوهش از نوع پژوهش نیمه تجربی همراه با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان دختر کلاس دهم مقطع متوسطه دوم شهرستان برخوار در سال تحصیلی 99-1400 بودند که بصورت نمونه گیری تصادفی در دسترس 30 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) گمارده شدند. در گروه آزمایش به مدت هفت جلسه رویکرد پردازش اطلاعات شناختی اجرا شد داده ها با استفاده از پرسشنامه بی تصمیمی مسیر شغلی (اوسی پو و همکاران، 1987) و با استفاده از محاسبه شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته های به دست آمده حاکی از آن است که مشاوره مسیرشغلی مبتنی بر رویکرد پردازش اطلاعات شناختی بر کاهش بی تصمیمی مسیرشغلی افرادگروه آزمایش موثر بوده است. همچنین یافتههای پژوهش حاکی از آن است که در مؤلفه پراکندگی و موانع درونی و بیرونی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری داشته است.
سایر
وحید شرفی؛ هدی شاحسینی
دوره 7، شماره 2 ، مهر 1400، صفحه 69-96
چکیده
خشم مشتری یکی از مقولههای مرتبط با مدیریت ارتباط با مشتری میباشد و تأثیر منفی بر تصویر و عملکرد برند دارد. هدف تحقیق حاضر " شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر خشم مشتریان در بانکها" میباشد. روش تحقیق مورد استفاده روش تحقیق آمیخته میباشد. تحقیق حاضر یک تحقیق اکتشافی (کیفی- کمی) میباشد و از نظر هدف نیز کاربردی است. برای استخراج ...
بیشتر
خشم مشتری یکی از مقولههای مرتبط با مدیریت ارتباط با مشتری میباشد و تأثیر منفی بر تصویر و عملکرد برند دارد. هدف تحقیق حاضر " شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر خشم مشتریان در بانکها" میباشد. روش تحقیق مورد استفاده روش تحقیق آمیخته میباشد. تحقیق حاضر یک تحقیق اکتشافی (کیفی- کمی) میباشد و از نظر هدف نیز کاربردی است. برای استخراج مدل مفهومی تحقیق در بخش کیفی از تکنیک دلفی استفاده شده است. جامعه آماری در این بخش 12 نفر از خبرگان (اساتید دانشگاهی و مدیران متخصص بانکی) در شهر ایلام بودند. پس از طی دو مرحله، هفت معیار به عنوان عوامل اثرگذار بر خشم مشتری استخراج شدند. در قسمت کمی برای رتبهبندی شعب بانک ملی بر مبنای معیارهای مستخرج از تکنیک دلفی از تکنیک آراس خاکستری و نظرات سه خبره استفاده گردیده است. نتایج نشان میدهد که بانک ملی شعبه مرکزی بیشترین نشانههای خشم مشتریان را دارا میباشد و شعبه شماره 7 دارای کمترین خشم مشتری میباشد. با توجه به اینکه بیشترین عامل خشم مشتریان، نامناسب بودن کیفیت نتیجه میباشد، بهبود در این زمینه میتواند کاهش چشمگیر خشم مشتری را باعث شود.
رفتار سازمانی
محمد تابان
دوره 7، شماره 2 ، مهر 1400، صفحه 97-118
چکیده
مسئولیت اجتماعی سازمان، چارچوبی اخلاقی است که در آن افراد یا سازمانها برای انجام وظیفه مدنی خود و اقداماتی که به نفع کل جامعه است، مسئول هستند. هدف این تحقیق، "بررسی تأثیر معنویت بر مسئولیت اجتماعی در مراکز آموزش عالی شهر ایلام" میباشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت روش نیز توصیفی – همبستگی میباشد. همچنین ...
بیشتر
مسئولیت اجتماعی سازمان، چارچوبی اخلاقی است که در آن افراد یا سازمانها برای انجام وظیفه مدنی خود و اقداماتی که به نفع کل جامعه است، مسئول هستند. هدف این تحقیق، "بررسی تأثیر معنویت بر مسئولیت اجتماعی در مراکز آموزش عالی شهر ایلام" میباشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت روش نیز توصیفی – همبستگی میباشد. همچنین از لحاظ گردآوری دادهها نیز یک تحقیق پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه دولتی شهر ایلام میباشد که تعداد آنها 570 نفر هستند. با استفاده از جدول مورگان تعداد 226 نفر برای نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری، تصادفی ساده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد معنویت مافلی و جولیانا (2021) و پرسشنامه محققساخته مسئولیت اجتماعی بوده که روایی همگرایی و پایایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی تأیید محاسبه شده و همچنین به تأیید اساتید متخصص رسیده و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 92/0 به دست آمده است که نشانگر تأیید پایایی پرسشنامه مورد نظر میباشد. نتایج پژوهش که با استفاده از نرمافزار لیزرل 53/8 و در سطح اطمینان 95% تحلیل شد، نشان دادند که معنویت بر مسئولیت اجتماعی، تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین معنویت بر ابعاد مسئولیت اجتماعی یعنی اقتصادی، ملی، قانونی و اخلاقی نیز تأثیر مثبت و معناداری دارد.
حسین خیران؛ مریم بهمنی؛ محمد عقیقی
دوره 7، شماره 2 ، مهر 1400، صفحه 119-138
چکیده
مدیران شرکتها بر این باورند که تنها افزایش حقوق و دستمزد موجب رضایت شغلی کارکنان میشود و از تأثیر راهبردهای جبران خدمات بر رضایت شغلی که موجب بهبود کارایی عملکرد کارکنان میشود، غافلند. هدف از این پژوهش، یافتن تأثیر راهبردهای جبران خدمات (شامل حقوق و دستمزد، پاداشها و مزایا) بر رضایت شغلی در بین کارمندان شرکت خصوصی ...
بیشتر
مدیران شرکتها بر این باورند که تنها افزایش حقوق و دستمزد موجب رضایت شغلی کارکنان میشود و از تأثیر راهبردهای جبران خدمات بر رضایت شغلی که موجب بهبود کارایی عملکرد کارکنان میشود، غافلند. هدف از این پژوهش، یافتن تأثیر راهبردهای جبران خدمات (شامل حقوق و دستمزد، پاداشها و مزایا) بر رضایت شغلی در بین کارمندان شرکت خصوصی میباشد. بر اساس نتایج آزمونهای مقایسه میانگین دو پرسشنامه، آزمون واریانس و آزمون لوین وجود رابطه بین دو مؤلفه و تأثیر آنها و همچنین تأثیر خرده مقیاسهای راهبردهای جبران خدمات بر رضایت شغلی با آزمون رگرسیون چند متغیره به روش Enter مورد ارزیابی قرار گرفت. در این بررسی، نگرش 84 نفر از جامعه 100 نفری کارکنان این شرکت، مورد سنجش قرار گرفت. به این منظور، از پرسشنامهی مدل جامع راهبردهای جبران خدمات استفاده شد. این پرسشنامه شامل هفت بعد است که چهار بعد آن در ارتباط با رضایت از پرداخت (سطح، ساختار، افزایش و روشهای پرداخت متغیر) و سه بعد دیگر در ارتباط با مزایا (سطح، تعیین و مدیریت مزایا) میباشد. همچنین پرسشنامه رضایت شغلی شامل پنج خرده مقیاس سیستم پرداخت، نوع شغل، فرصتهای پیشرفت، جوسازمانی، روش رهبری و شرایط فیزیکی میباشد. نتایج نشان داد راهبردهای جبران خدمات بر رضایت شغلی تأثیر مثبت دارد و همچنین در بین خرده مقیاسها تنها با افزایش دو متغیر ساختار پرداخت و پرداخت متغیر، رضایت شغلی کارمندان بیشتر میشود که تأثیر پرداخت متغیر بیشتر است و دیگر خرده مقیاسها با رضایت شغلی رابطهایی ندارند
ابوالقاسم بریمانی؛ عطیهالسادات هاشمی
دوره 7، شماره 2 ، مهر 1400، صفحه 139-164
چکیده
فرسودگی تحصیلی با پیدایش نگرش، رفتار و احساسات منفی در مقابل فشارهای روانی مرتبط با تحصیل در دانشآموزان بروز میکند و ازجمله عواملی است که به شکل منفی، عملکرد تحصیلی آنان را تحت تأثیر قرار میدهد. هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه بین حمایت تحصیلی و فرسودگی تحصیلی با نقش میانجی سازگاری دانشآموزان با مدرسه بوده است. روش پژوهش توصیفی ...
بیشتر
فرسودگی تحصیلی با پیدایش نگرش، رفتار و احساسات منفی در مقابل فشارهای روانی مرتبط با تحصیل در دانشآموزان بروز میکند و ازجمله عواملی است که به شکل منفی، عملکرد تحصیلی آنان را تحت تأثیر قرار میدهد. هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه بین حمایت تحصیلی و فرسودگی تحصیلی با نقش میانجی سازگاری دانشآموزان با مدرسه بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر بهشهر در سال تحصیلی 99-98 به تعداد 2163 نفر بوده است. نمونه آماری به تعداد 327 نفر و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای برحسب پایه تحصیلی انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد حمایت تحصیلی ساندز و پلانکت (2005)، فرسودگی تحصیلی ماسلاخ (2001) و سازگاری دانشآموزان با مدرسه سینها و سینگ (1993) استفادهشده است. بهمنظور تحلیل دادههای حاصله، از مدلیابی معادلات ساختاری با کمک روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار آماری پی ال اس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین حمایت تحصیلی و سازگاری دانشآموزان با مدرسه با فرسودگی تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد و مقدار 5/45 درصد از حمایت تحصیلی و 4/48 درصد از سازگاری دانشآموزان با مدرسه توسط فرسودگی تحصیلی تبیین میشود و سازگاری دانشآموزان با مدرسه اثر میانجی بر رابطه بین حمایت تحصیلی و فرسودگی تحصیلی را دارد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که با تقویت حمایت تحصیلی و بهبود سازگاری دانشآموزان با مدرسه میتوان فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان را کاهش داد.