زهرا خشنودی فر؛ مستانه غنجی؛ پرویز رحیمی مصلح آبادی
دوره 5، شماره 2 ، مهر 1398، صفحه 9-45
چکیده
در دنیای امروز، مشارکت کارکنان در سازمان یکی از پیششرطهای مهم توسعه سازمانی محسوب میشود. عواملی موجب میگردد تا کارکنان مشارکت چندانی در بیان نظرات خود در سازمانها نداشته باشند و سکوت پیشه کنند. این مسأله به بحران سکوت سازمانی منتهی میشود. این تحقیق با هدف شناسایی، اولویتبندی و تحلیل مؤلفههای تأثیرگذار بر سکوت ...
بیشتر
در دنیای امروز، مشارکت کارکنان در سازمان یکی از پیششرطهای مهم توسعه سازمانی محسوب میشود. عواملی موجب میگردد تا کارکنان مشارکت چندانی در بیان نظرات خود در سازمانها نداشته باشند و سکوت پیشه کنند. این مسأله به بحران سکوت سازمانی منتهی میشود. این تحقیق با هدف شناسایی، اولویتبندی و تحلیل مؤلفههای تأثیرگذار بر سکوت سازمانی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به انجام رسیده است. بدین منظور، با توجه به پیشینه پژوهش، مدلی مفهومی برای تبیین روابط میان متغیرهای پژوهش مورد سنجش قرار گرفت. این تحقیق، توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، از نوع کاربردی است. کلیه مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سطوح عالی، میانی و اجرایی، جامعه آماری این تحقیق را تشکیل دادند که برابر با 424 نفر هستند. حجم نمونه شامل 206 نفر است که بر اساس فرمول برآورد میانگین یک صفت کمی و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدهاند. برای جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامهای محققساخته استفاده شده است. روایی محتوایی پرسشنامه توسط پنلی از صاحبنظران تأیید شد و پایایی پرسشنامهها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 81/0 مورد تأیید قرار گرفت. دادههای جمعآوری شده توسط نرمافزار Spss/Win 20مورد محاسبه قرار گرفت. برای آزمون فرضیهها از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مؤلفههای سازمانی- مدیریتی، رفتاری و ارتباطی- تعاملی بهترتیب بهعنوان مهمترین عوامل تأثیرگذار در تبیین سکوت سازمانی کارکنان هستند.
زینب بزاز؛ لیلی حبیبی
دوره 5، شماره 2 ، مهر 1398، صفحه 46-65
چکیده
با توجه به همسانی و همسویی اهداف نظام آموزشوپرورش و بهداشت روانی که مقصود هر دو ساختن انسانهایی سالم، مفید، کارا و خوشبخت است، ضرورت انجام مطالعات در این زمینه در آموزشوپرورش مهم تلقی میشود. لذا مطالعه حاضر بهمنظور بررسی وضعیت و سطح سلامت روانی معلمان دبیرستانهای استان قم انجامگرفته است. جامعه موردمطالعه پژوهش کاربردی ...
بیشتر
با توجه به همسانی و همسویی اهداف نظام آموزشوپرورش و بهداشت روانی که مقصود هر دو ساختن انسانهایی سالم، مفید، کارا و خوشبخت است، ضرورت انجام مطالعات در این زمینه در آموزشوپرورش مهم تلقی میشود. لذا مطالعه حاضر بهمنظور بررسی وضعیت و سطح سلامت روانی معلمان دبیرستانهای استان قم انجامگرفته است. جامعه موردمطالعه پژوهش کاربردی (توصیفی- پیمایشی)، کلیه معلمان و دبیران دبیرستانهای استان قم به تعداد 2800 نفر بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، نمونهای به حجم 328 نفر از دبیران مقاطع مختلف تحصیلی انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده برای بررسی سطح سلامت روان، پرسشنامه و ابعاد چهارگانه گلدبرگ بوده و با توجه به نرمال بودن دادهها از آزمون تی تک نمونه جهت آزمون فروض استفادهشده است. نتایج نشان میدهد که 61/95 درصد معلمان دبیرستانهای استان سالم هستند و تنها 96/3 درصد ناسالم تشخیص دادهشدهاند که این نتایج نشان از وجود سلامت روان بالا در بین معلمان میدهد. دراینبین مشابه اکثر مطالعات پیشین، معلمان زن با میانگین سلامت روان 58/20 نسبت به معلمان مرد با میانگین 47/17، از سلامت روان بهتری برخوردار میباشند. بهطورکلی نتایج پژوهش نشان داد که سلامت روان و ابعاد نشانگان جسمانی، اضطراب و اختلالات خواب، اختلالات در عملکرد اجتماعی و افسردگی در معلمان دبیرستانهای استان قم در وضعیت مناسبی قرار دارد.
فاطمه عبدالله زاده؛ بهرنگ اسماعیلی شاد؛ راحله علیزاده
دوره 5، شماره 2 ، مهر 1398، صفحه 66-92
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی و تسهیم دانش با رفتار کاری نوآورانه کارکنان بود. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نوع پژوهش و شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان تأمین اجتماعی خراسان شمالی به تعداد 120 نفر و نمونه بر اساس جدول کرجسی- مورگان 92 نفر به روش نمونهگیری در دسترس به دلیل ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی و تسهیم دانش با رفتار کاری نوآورانه کارکنان بود. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نوع پژوهش و شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان تأمین اجتماعی خراسان شمالی به تعداد 120 نفر و نمونه بر اساس جدول کرجسی- مورگان 92 نفر به روش نمونهگیری در دسترس به دلیل شیوع ویروس کرونا انتخاب شدند. دادهها توسط سه پرسشنامه جمعآوری شد که روایی صوری و محتوایی مورد تائید اساتید قرار گرفت و پایایی از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب (89/0)، (81/0) و (81/0) برآورد گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار آماری spss21 استفاده شد. نتایج نشان داد بین اعتماد سازمانی و تسهیم دانش با رفتار کاری نوآورانه کارکنان رابطه معنیداری وجود دارد (509/0r=). در نتیجه میتوان گفت اعتماد سازمانی و تسهیم دانش در سازمان راهکار مهم در جهت افزایش رفتار کاری نوآورانه هستند. مدیران با حمایت از کارکنان و ایجاد جو اعتماد و همکاری میتوانند زمینه را برای بروز رفتارهای نوآورانه فراهم نمایند.
اعظم رسولی؛ نرگس باباخانی
دوره 5، شماره 2 ، مهر 1398، صفحه 93-125
چکیده
در عصر جهانی شدن و پیشرفت سریع فن آوری، سرمایه انسانی به عنوان مهمتـرین سـرمایهی سازمانها قلمداد شده است. در واقع از آنجا که نیروی انسانی هر سازمان به- عنوان مهمترین منبع راهبردی در رسیدن به اهداف سازمانی نقش مهمی را ایفا نمـوده و نیـروی محرکه سازمان محسوب می شود، تصورات و نگرش های آنـان بـه شغلـشان در حیـات، کـارایی و اثربخشی سازمان ...
بیشتر
در عصر جهانی شدن و پیشرفت سریع فن آوری، سرمایه انسانی به عنوان مهمتـرین سـرمایهی سازمانها قلمداد شده است. در واقع از آنجا که نیروی انسانی هر سازمان به- عنوان مهمترین منبع راهبردی در رسیدن به اهداف سازمانی نقش مهمی را ایفا نمـوده و نیـروی محرکه سازمان محسوب می شود، تصورات و نگرش های آنـان بـه شغلـشان در حیـات، کـارایی و اثربخشی سازمان اثرگذار است. نگرش کلی انسانها به شغلشان عینیت بخـش پدیـدهای رفتـاری است که در کتابهای مدیریت بر آن "خشنودی شغلی" و "رضایت شـغلی" نـام نهـاده انـد. در واقع رضـایت شـغلی یکـی از عوامـل بسـیار مهـم در موفقیـت شغلی است، زیرا باعـث افـزایش کـارایی و نیـز احسـاس رضـایت فـردی مـی گـردد. یافته های پژوهشگران حوزه سازمانی و مدیریت، حاکی از آن است که علاوه بر عوامل سازمانی و محیطی، عوامل فردی نیز بر رضایت شغلی اثرگذار است که یکی از این عوامل فردی خودتنظیمی هیجانی می باشد. بنابراین هدف اصلی این پژوهش پیش بینی رضایت شغلی بر اساس خودتنظیمی هیجانی در میان کارکنان ستادی یک بانک تجاری بود که بررسی این موضوع از طریق تحلیل رگرسیون صورت گرفت و نتایج تحقیق نشان داد که خودتنظیمی هیجانی سهم بسزایی در پیش بینی رضایت شغلی کارکنان دارد.
محمدرضا شریف عسگری؛ سید محمدرضا سیدی
دوره 5، شماره 2 ، مهر 1398، صفحه 126-144
چکیده
بهطورکلی بقا و دوام و پیشرفت هر جامعهای به کارایی و کیفیت تعلیم و تربیت آن جامعه بستگی دارد، هر کشوری به استادان و معلمان باانگیزه و کارآمد بهعنوان یکی از ارکان تعلیم و تربیت نیاز دارد تا بتواند جوانان خود را در قالب نظام تعلیم و تربیت خود پرورش دهد و برای آیندهای بهتر آماده کند. این مطالعه بهمنظور بررسی وضعیت خودکارآمدی در ...
بیشتر
بهطورکلی بقا و دوام و پیشرفت هر جامعهای به کارایی و کیفیت تعلیم و تربیت آن جامعه بستگی دارد، هر کشوری به استادان و معلمان باانگیزه و کارآمد بهعنوان یکی از ارکان تعلیم و تربیت نیاز دارد تا بتواند جوانان خود را در قالب نظام تعلیم و تربیت خود پرورش دهد و برای آیندهای بهتر آماده کند. این مطالعه بهمنظور بررسی وضعیت خودکارآمدی در بین دبیران دبیرستانهای استان قم انجامگرفته است تا از این رهگذر بتوان با تشخیص وضعیت خودکارآمدی، گامهایی در جهت ارتقاء سطح کارکردهای معلمان برداشت؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی سطح سلامت روان دبیران است. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی است. در این پژوهش برای بررسی سطح خودکارآمدی از پرسشنامه استفادهشده است. پایایی و روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوا و محاسبه آلفای کرونباخ بررسی شد. جامعه آماری، دبیران دبیرستانهای استان قم به تعداد 2800 نفر بود که براساس جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی، 328 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. با توجه به حجم نمونه، دادهها از طریق آزمون تی تک نمونه تحلیل شد که نتایج نشان داد سطح خودکارآمدی دبیران در سطح مناسب است.
هانیه رضایی؛ حسین خنیفر
دوره 5، شماره 2 ، مهر 1398، صفحه 145-168
چکیده
رشد و توسعه هر جامعه به مدیریت مدبرانهای که بتواند با اعمال مدیریترفتاری، افراد آن جامعه را به رشد و توسعه برساند، بستگی دارد. عدم توجه به مدیریت رفتار منجر به نابودی یک سازمان میشود. شکلگیری گسست ارزشهای فرهنگی جامعه و حکومت، شکاف بین نخبگان فکری، تغییرات تکنولوژی، فقدان دیدگاه مشترک درباره چشماندازها و اهداف سازمان ...
بیشتر
رشد و توسعه هر جامعه به مدیریت مدبرانهای که بتواند با اعمال مدیریترفتاری، افراد آن جامعه را به رشد و توسعه برساند، بستگی دارد. عدم توجه به مدیریت رفتار منجر به نابودی یک سازمان میشود. شکلگیری گسست ارزشهای فرهنگی جامعه و حکومت، شکاف بین نخبگان فکری، تغییرات تکنولوژی، فقدان دیدگاه مشترک درباره چشماندازها و اهداف سازمان و نبود شاخصها و استانداردهای لازم برای ارزیابی رفتارهای مناسب از جمله مهمترین تهدیدهای فراروی حوزه رفتار است. شناخت و بکارگیری رفتار صحیح، محیط سازمان را جالبتر و میزان بهرهوری را افزایش میدهد. برای پژوهش در زمینه رفتارسازمانی رویکردهای مختلف وجود دارد از مهمترین این رویکردها میتوان به روش تحلیل گفتمان اشاره کرد. در این مقاله به کمک روش تحلیلگفتمان به بررسی آسیبهای رفتارسازمانی پرداخته شده است. منبر و دار نماد دو نوع تفکر است: 1. تهارت کامل و حق به جانب بودن 2. اعتراض به اصل انحراف، در حالی که مجری قانون است.دار به سرچشمه گلآلود اشاره میکند و نقاد حرفهای همکاریها، تساهل، غفلت، بیتدبیری و .... نسبت به دست-اندرکاران اداره جامعه در ابعاد مختلف است.