نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار مجتمع آموزش عالی سراوان، مجتمع آموزش عالی سراوان، سیستان و بلوچستان، ایران
2 کارشناس شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی، ایران
3 دانشجوی دکتری مدیریت مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، ایران
چکیده
در دنیای امروز، مشارکت کارکنان در سازمان یکی از پیششرطهای مهم توسعه سازمانی محسوب میشود. عواملی موجب میگردد تا کارکنان مشارکت چندانی در بیان نظرات خود در سازمانها نداشته باشند و سکوت پیشه کنند. این مسأله به بحران سکوت سازمانی منتهی میشود. این تحقیق با هدف شناسایی، اولویتبندی و تحلیل مؤلفههای تأثیرگذار بر سکوت سازمانی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به انجام رسیده است. بدین منظور، با توجه به پیشینه پژوهش، مدلی مفهومی برای تبیین روابط میان متغیرهای پژوهش مورد سنجش قرار گرفت. این تحقیق، توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، از نوع کاربردی است. کلیه مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سطوح عالی، میانی و اجرایی، جامعه آماری این تحقیق را تشکیل دادند که برابر با 424 نفر هستند. حجم نمونه شامل 206 نفر است که بر اساس فرمول برآورد میانگین یک صفت کمی و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدهاند. برای جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامهای محققساخته استفاده شده است. روایی محتوایی پرسشنامه توسط پنلی از صاحبنظران تأیید شد و پایایی پرسشنامهها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 81/0 مورد تأیید قرار گرفت. دادههای جمعآوری شده توسط نرمافزار Spss/Win 20مورد محاسبه قرار گرفت. برای آزمون فرضیهها از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مؤلفههای سازمانی- مدیریتی، رفتاری و ارتباطی- تعاملی بهترتیب بهعنوان مهمترین عوامل تأثیرگذار در تبیین سکوت سازمانی کارکنان هستند.
کلیدواژهها