نور محمد یعقوبی؛ سمانه محمد پور؛ امین رضا کمالیان
دوره 2، شماره 2 ، مهر 1395، صفحه 9-42
چکیده
هویت سازمانی، یکی از بحثبرانگیزترین مباحث سازمانی است. به همین دلیل، توجه زیادی را در ادبیات رفتار سازمانی و پژوهشهای مدیریتی به خود جلب کرده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر رهبری اصیل در هویت فردی و سازمانی با توجه به نقش میانجی سرمایه روانشناختی است. روش تحقیق از حیث هدف، کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی-تحلیلی ...
بیشتر
هویت سازمانی، یکی از بحثبرانگیزترین مباحث سازمانی است. به همین دلیل، توجه زیادی را در ادبیات رفتار سازمانی و پژوهشهای مدیریتی به خود جلب کرده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر رهبری اصیل در هویت فردی و سازمانی با توجه به نقش میانجی سرمایه روانشناختی است. روش تحقیق از حیث هدف، کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی-تحلیلی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری، کارکنان شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی استان سیستانوبلوچستان هستند که از میان آنها، 165 نفر با روش نمونهگیری تصادفی بهمنزله نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد رهبری اصیل آولیو و همکاران (2007)، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2007)، پرسشنامه جنبههای هویت چک و بریگز (2013) و پرسشنامه هویت سازمانی مائل و آشفورت (1992) است که روایی محتوای آنها با نظر خبرگان و پایایی آنها با آلفای کرونباخ تأیید گردید. در این پژوهش، از آزمونهای همبستگی، آلفای کرونباخ، کولموگروف-اسمیرنوف و مدل معادلات ساختاری استفاده و دادهها از طریق نرمافزار Lisrel و SPSS تحلیل شده است. نتایج حاکی از آن است که رهبری اصیل -هم بهطور مستقیم و هم بهطور غیرمستقیم- از طریق سرمایه روانشناختی در هویت فردی و سازمانی پیروان، مؤثر است و سرمایه روانشناختی در نقش متغیر میانجی در رابطه بین رهبری اصیل و هویت فردی و سازمانی، بهطور نسبی مؤثر است.
جهانگیر کرمی؛ فاطمه دهقان؛ محسن رضایی؛ پروانه کریمی؛ فرامرز مروتی چروش
دوره 2، شماره 2 ، مهر 1395، صفحه 43-66
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگری توانمندسازی روانشناختی در رابطه ویژگیهای شخصیتی و عملکرد شغلی کارکنان شرکت گاز استان کرمانشاه انجام شده است. نمونه آماری به تعداد 411 نفر با روش نمونهگیری سرشماری انتخاب شد. دادهها از طریق مقیاس پنج عامل بزرگ شخصیت نئو، پرسشنامه عملکرد شغلی و پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی جمع شد. ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگری توانمندسازی روانشناختی در رابطه ویژگیهای شخصیتی و عملکرد شغلی کارکنان شرکت گاز استان کرمانشاه انجام شده است. نمونه آماری به تعداد 411 نفر با روش نمونهگیری سرشماری انتخاب شد. دادهها از طریق مقیاس پنج عامل بزرگ شخصیت نئو، پرسشنامه عملکرد شغلی و پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی جمع شد. پایایی مقیاس اول با استفاده از روش بازآزمایی -روی 64 نفر از افراد نمونه به فاصله دو هفته- برای پنج عامل به ترتیب 87/0، 84/0، 79/0، 80/0 و 82/0 به دست آمد. ضرایب اعتبار پرسشنامه عملکرد شغلی هم با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 90/0، 91/0 و 80/0 به دست آمد. پایایی پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی نیز در تحقیق صفرزاده و همکاران به روش آلفای کرونباخ 93/0 به دست آمد. برای تجزیهوتحلیل یافتههای پژوهش، از روشهای آماری توصیفی، تحلیل رگرسیون و همبستگی تحلیل مسیر استفاده گردید. نتایج نشان داد که ویژگیهای شخصیتی -همه با هم- میتوانند در حدود 18 درصد از تغییرات عملکرد شغلی را پیشبینی کنند. با توجه به نتایج میتوان گفت از ویژگیهای شخصیتی، فقط مسئولیتپذیری، توان پیشبینی عملکرد شغلی را دارد. بر اساس یافتههای ضرایب غیرمستقیم، تطابقپذیری و مسئولیتپذیری، زمانی به عملکرد برتر شغلی کارکنان منجر میشود که توانمندسازی روانشناختی آنها زیاد باشد. کارکنانی که خودشان را توانمند میبینند تضاد و ابهام کمتری در نقش گزارش میکنند و کنترل بیشتری بر محیط خود دارند. توصیه میشود سازمانها به توانمندسازی روانشناختی کارکنان جهت ارتقای عملکرد شغلی توجه بیشتری کنند.
علی حمیدی زاده؛ رضا عابدی
دوره 2، شماره 2 ، مهر 1395، صفحه 67-102
چکیده
هویت اخلاقی کارکنان در شکلگیری رفتار مناسب اعضای سازمان، اهمیت زیادی دارد بهگونهای که بسیاری از ورشکستگیها و رسواییها به علت نبود اصول اخلاقی در سازمانها است و این امر، منجر به توجه محققان و فعالان بازار به موضوع هویت اخلاقی کارکنان شده است. ازآنجاکه شناخت عوامل مؤثر بر هویت اخلاقی کارکنان میتواند مفید و مؤثر واقع شود ...
بیشتر
هویت اخلاقی کارکنان در شکلگیری رفتار مناسب اعضای سازمان، اهمیت زیادی دارد بهگونهای که بسیاری از ورشکستگیها و رسواییها به علت نبود اصول اخلاقی در سازمانها است و این امر، منجر به توجه محققان و فعالان بازار به موضوع هویت اخلاقی کارکنان شده است. ازآنجاکه شناخت عوامل مؤثر بر هویت اخلاقی کارکنان میتواند مفید و مؤثر واقع شود هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش توانمندسازی روانشناختی کارکنان و پیشایندهای آن (سامانههای شغلیِ دارای عملکرد برتر و تسهیم قدرت) بر هویت اخلاقی کارکنان شرکت خودروسازی زامیاد است. جامعه آماری تحقیق 150 نفر از مدیران و کارشناسان دو واحد مهندسی و کنترل کیفیت هستند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده 108 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه است؛ پرسشنامه توانمندی روانشناختی اسپریتزر (1995)، تسهیم قدرت چن و همکاران (2014)، هویت اخلاقی آکوئینو و رید (2002) و سامانههای شغلیِ دارای عملکرد برتر بلترین-مارتین و همکاران (2008). دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی و با نرمافزار Warp PLS تجزیهوتحلیل شده است. نتایج پژوهش، حاکی از تأثیر معنادار سامانههای شغلیِ دارای عملکرد برتر و تسهیم قدرت در توانمندسازی روانشناختی کارکنان است. نتایج همچنین نشان میدهد که توانمندی روانشناختی، تأثیر معناداری در هویت اخلاقی کارکنان دارد.
حامد حیدری؛ محمد یزدانی زیارت
دوره 2، شماره 2 ، مهر 1395، صفحه 103-130
چکیده
امروزه سازمانهای موفق به کارکنانی نیاز دارند که از سلامت روانی زیادی برخوردار باشند. توانمندسازی ساختاری، یکی از عواملی است که نقش مهمی در این امر دارد؛ لذا در این تحقیق سعی شده است تأثیر توانمندسازی ساختاری در یکی از ملاکهای سنجش سلامت روانی کارکنان یعنی تنیدگی شغلی بررسی شود. تحقیق حاضر، کاربردی و با توجه به ماهیت موضوع و اهداف ...
بیشتر
امروزه سازمانهای موفق به کارکنانی نیاز دارند که از سلامت روانی زیادی برخوردار باشند. توانمندسازی ساختاری، یکی از عواملی است که نقش مهمی در این امر دارد؛ لذا در این تحقیق سعی شده است تأثیر توانمندسازی ساختاری در یکی از ملاکهای سنجش سلامت روانی کارکنان یعنی تنیدگی شغلی بررسی شود. تحقیق حاضر، کاربردی و با توجه به ماهیت موضوع و اهداف آن، از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، تمامی کارکنان ادارهکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم در سال 1395 هستند که به علت محدود بودن جامعه آماری، با روش سرشماری همه آنها انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها دو پرسشنامه استاندارد توانمندسازی ساختاری کانتر و تنیدگی شغلی رندلوف و بلکبرن است که پایایی آنها با محاسبه آلفای کرونباخ و روایی آنها طبق نظر چند نفر از استادان خبره تأیید شد. دادههای پژوهش با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون خطی ساده، مقایسه میانگین جامعه آماری و آزمون فریدمن، تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد تمام ابعاد توانمندسازی ساختاری -شامل فرصت یادگیری، برخورداری از حمایت، دسترس به منابع، دسترس به اطلاعات، قدرت غیررسمی و قدرت رسمی- در کاهش تنیدگی شغلی مؤثر هستند؛ و میزان توانمندسازی ساختاری و تنیدگی شغلی کارکنان، متوسط است.
محسن دیبایی صابر؛ رضا میرعرب رضی
دوره 2، شماره 2 ، مهر 1395، صفحه 131-154
چکیده
کیفیت هر نظام آموزشی درنهایت به کیفیت معلمان آن وابسته است و هیچ کشوری نمیتواند از معلمانش جلوتر رود. توجه به شایستگیهای معلمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین شایستگیهای حرفهای با احساس خودکارآمدی معلمان مدارس ابتدایی است. این تحقیق از نوع پیمایشی و زمینهیابی است. جامعه آماری شامل 316 نفر ...
بیشتر
کیفیت هر نظام آموزشی درنهایت به کیفیت معلمان آن وابسته است و هیچ کشوری نمیتواند از معلمانش جلوتر رود. توجه به شایستگیهای معلمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین شایستگیهای حرفهای با احساس خودکارآمدی معلمان مدارس ابتدایی است. این تحقیق از نوع پیمایشی و زمینهیابی است. جامعه آماری شامل 316 نفر (210 زن و 106 مرد) از معلمان مقطع ابتدایی شهرستان محمودآباد در سال تحصیلی 1395-1394 بودند که بر اساس جدول کرجسی-مورگان و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 173 نفر (103 زن و 70 مرد) بهمنزله نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه استاندارد شایستگیهای حرفهای معلمان و پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی معلمان بود. ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه شایستگیهای حرفهای 97/0 و برای پرسشنامه خودکارآمدی معلمان 83/0 به دست آمد. بر اساس این، پایایی ابزارها تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای کالموگروف-اسمیرنوف، آزمون همبستگی، رگرسیون گامبهگام و آزمون تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. نتایج نشان داد بین شایستگیهای حرفهای معلمان و مؤلفههای آن (شناختی، عاطفی و مهارتی) با احساس خودکارآمدی معلمان دوره ابتدایی رابطه معناداری وجود دارد
نسترن داداش زاده؛ اکبر سلیمان نژاد؛ جعفر قهرمانی
دوره 2، شماره 2 ، مهر 1395، صفحه 155-186
چکیده
توجه به رفتار شهروندی سازمانی در بهبود عملکرد کارکنان و کیفیت خدمات در سازمانها مؤثر است. با توجه به فشار کاری در میان کارکنان به نظر میرسد بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی در رفتار شهروندی سازمانی کارکنان حائز اهمیت باشد. این پژوهش با هدف برسی تأثیر آموزش هوش هیجانی در رفتار شهروندی سازمانی معلمان ابتدایی ماکو صورت گرفت. روش پژوهش، ...
بیشتر
توجه به رفتار شهروندی سازمانی در بهبود عملکرد کارکنان و کیفیت خدمات در سازمانها مؤثر است. با توجه به فشار کاری در میان کارکنان به نظر میرسد بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی در رفتار شهروندی سازمانی کارکنان حائز اهمیت باشد. این پژوهش با هدف برسی تأثیر آموزش هوش هیجانی در رفتار شهروندی سازمانی معلمان ابتدایی ماکو صورت گرفت. روش پژوهش، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن ابتدایی ماکو در سال تحصیلی 1396-1395 بود. نمونه پژوهش، 30 نفر از معلمان زن بودند که بهصورت تصادفیِ خوشهای، انتخاب و به دو گروه، تقسیم و گروههای آزمایش و کنترل بهصورت تصادفی از این دو گروه، انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی هوی و پالو و بسته آموزشی هوش هیجانی بود. روایی و پایایی ابزار از مطلوبیت برخوردار هستند. شاخصهای آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس برای توصیف و آزمون فرضیههای تحقیق استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد که آموزش هوش هیجانی در رفتار شهروندی سازمانی و مؤلفههای آن -شامل نوعدوستی، وظیفهشناسی، تحملپذیری یا بردباری، تکریم اربابرجوع و فضائل شهروندی- تأثیر داشت. آموزش هوش هیجانی توانست میزان نوعدوستی، وظیفهشناسی، تحملپذیری یا بردباری، تکریم اربابرجوع و فضائل شهروندی را افزایش دهد.