بهداشت و سلامت روانی کارکنان
امیر شمس؛ هدی جاننثار احمدی؛ محمد رجبی
دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 119-138
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مؤلفههای سلامت سازمانی بر رضایت شغلی با نقش میانجی تعهد سازمانی کارکنان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مشهد است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به صورت توصیفی- پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری، کلیه کارکنان شرکت پخش فراوردههای نفتی که تعداد آنها 800 نفر بود و روش نمونهگیری، تصادفی ساده بود. تعداد کارکنان ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مؤلفههای سلامت سازمانی بر رضایت شغلی با نقش میانجی تعهد سازمانی کارکنان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مشهد است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به صورت توصیفی- پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری، کلیه کارکنان شرکت پخش فراوردههای نفتی که تعداد آنها 800 نفر بود و روش نمونهگیری، تصادفی ساده بود. تعداد کارکنان مورد سنجش بر اساس فرمول کوکران 260 نفر در نظر گرفته شد. جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه صورت گرفت. به منظور جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد استفاده شد. به منظور جمعآوری دادههای سلامت سازمانی از پرسشنامه استاندارد هوی، پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و میر و پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری به دو شکل توصیفی و استنباطی صورت گرفت. برای بررسی ویژگیهای جمعیتشناختی مشتریان از روشهای آمار توصیفی استفاده شد. روشهای آماری استنباطی شامل روش حداقل مربعات جزئی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و Smart PLS صورت گرفت و نتایج، حاکی از تأیید همه فرضیهها است؛ بدین مفهوم که سلامت سازمانی بر رضایت شغلی با نقش میانجی تعهد سازمانی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مشهد، تأثیر مثبت و معناداری دارد.
فردین فروغی سوها؛ فرح روز زند عموقین؛ آذر تقوی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 71-100
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مدلسازی تأثیر فرهنگ اخلاقی و جوسازمانی بر دلبستگی شغلی با میانجی تعهد سازمانی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را معلمان دوره ابتدایی شاغل در شهرستان نمین به تعداد 1032 نفر در سال تحصیلی 1401–1400 تشکیل میدهند. روش نمونهگیری به کار گرفتهشده، خوشهای چندمرحلهای بوده و با توجه به ناهمگون بودن جامعه آماری از روش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مدلسازی تأثیر فرهنگ اخلاقی و جوسازمانی بر دلبستگی شغلی با میانجی تعهد سازمانی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را معلمان دوره ابتدایی شاغل در شهرستان نمین به تعداد 1032 نفر در سال تحصیلی 1401–1400 تشکیل میدهند. روش نمونهگیری به کار گرفتهشده، خوشهای چندمرحلهای بوده و با توجه به ناهمگون بودن جامعه آماری از روش نمونهگیری طبقهای نیز استفاده گردید؛ که از میان جامعهی آماری پیشگفته، بر اساس جدول مورگان، نمونهای به حجم 292 نفر (213 نفر زن و 79 نفر مرد) انتخاب شدند. اطلاعات لازم برای پاسخ به فرضیههای پژوهشی از طریق پرسشنامههای استاندارد جمعآوری و در تجزیهوتحلیل دادهها از دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. همچنین برای بررسی فرضیههای پژوهش و ارزیابی برازش مدل مفهومی ارائهشده از نرمافزارهای SPSS و Lisrel8 استفاده شد. بدین ترتیب نتایج پژوهش بیانگر آن است که فرهنگ اخلاقی با ضریب مسیر 18/0 و با توجه به آماره t برابر با 93/3 تأثیر مثبت و معناداری بر دلبستگی شغلی دارد. همچنین مشخص شد که جو سازمانی با ضریب مسیر 49/0 و با توجه به آماره t برابر با 09/5 تأثیر مثبت و معناداری بر دلبستگی شغلی دارد؛ بنابراین هرچه در سازمان فرهنگ اخلاقی و جو مطلوب حاکم گردد دلبستگی کارکنان نسبت به فعالیتهایی که انجام میدهند ارتقاء خواهد یافت.
سمانه بامشادفر؛ ناهید امراللهی بیوکی؛ محمد شاکر اردکانی
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 112-144
چکیده
رویکردهای اخلاق کار اسلامی و شادی در محیط کار، به کارکنان کمک میکنند تا در محیط سازمانی بهخوبی فرصتها را تشخیص داده و از آنها بهرهبرداری کنند و با ایجاد احساس تعلق و کاهش احتمال ترک خدمت کارکنان، عملکرد شغلی خود را افزایش دهند. هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش میانجی تعهد سازمانی در ارتباط بین اخلاق کار اسلامی و شادی در محیط کار ...
بیشتر
رویکردهای اخلاق کار اسلامی و شادی در محیط کار، به کارکنان کمک میکنند تا در محیط سازمانی بهخوبی فرصتها را تشخیص داده و از آنها بهرهبرداری کنند و با ایجاد احساس تعلق و کاهش احتمال ترک خدمت کارکنان، عملکرد شغلی خود را افزایش دهند. هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش میانجی تعهد سازمانی در ارتباط بین اخلاق کار اسلامی و شادی در محیط کار با عملکرد شغل میباشد. این مطالعه ازنظر هدف، کاربردی و برحسب ماهیت و روش توصیفی- علی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش تمامی مدیران و کارکنان اداره صنعت و معدن و تجارت استان یزد مشتمل بر 210 نفر بودند که از این تعداد 200 نفر به پرسشنامهها پاسخ دادند. تجزیهوتحلیل دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS3 انجامشده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که تمامی مسیرها و فرضیهها تأیید گردید و شادی در محیط کار بیشترین تأثیر را بر تعهد سازمانی دارد. یافتههای پژوهش نشان داد اخلاق کار اسلامی و شادی در محیط کار در خدمت رشد و تعالی انسان است و نقش مهمی در افزایش تعهد سازمانی و عملکرد شغلی مدیران و کارکنان در سازمانها ایفا میکند؛ بنابراین نهادینه کردن اخلاق کار اسلامی و اقدامات شادی در محیط کار در اداره صنعت و معدن و تجارت استان یزد منجر به افزایش عملکرد شغلی کارکنان میشود و بهموازات آن تعهد سازمانی را افزایش داده که خود منجر به افزایش عملکرد شغلی کارکنان میشود.
محسن اکبری؛ مهر علی همتی نژاد؛ امید عظیمیان؛ آرزو حسین زاده
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1399، ، صفحه 33-71
چکیده
در دو دهه اخیر، علاوه بر عملکرد درون نقشی کارکنان، عملکرد فرا نقشی آنها نیز بهعنوان شاخصی برای ارزیابی الگوهای رفتاری و فکری کارکنان مورد اهمیت بوده است. در این میان با افزایش تمرکز ادبیات حوزه مدیریت سازمان بر مفهوم مسئولیتپذیری اجتماعی، نگاه به رهبری سازمان نیز تغییر مهمی پیدا نموده و سبک رهبری مسئولیتپذیر، مورد توجه قرارگرفته ...
بیشتر
در دو دهه اخیر، علاوه بر عملکرد درون نقشی کارکنان، عملکرد فرا نقشی آنها نیز بهعنوان شاخصی برای ارزیابی الگوهای رفتاری و فکری کارکنان مورد اهمیت بوده است. در این میان با افزایش تمرکز ادبیات حوزه مدیریت سازمان بر مفهوم مسئولیتپذیری اجتماعی، نگاه به رهبری سازمان نیز تغییر مهمی پیدا نموده و سبک رهبری مسئولیتپذیر، مورد توجه قرارگرفته است، در همین راستا پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر سبک رهبری مسئولیتپذیر بر رفتار شهروندی سازمانی از طریق نقش میانجی عدالت سازمانی و تعهد سازمانی انجامشده است. پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان جمعیت هلالاحمر استان گیلان به تعداد 354 نفر است که حجم نمونه موردنیاز با استفاده از روش حجم نمونه موردنیاز برای روش مدلسازی معادلات ساختاری، 230 نفر تعیین شد که با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها چهار پرسشنامه رهبری مسئولیتپذیر بر اساس مقاله هان و همکاران (2019)، پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی دانگلانگ و همکاران (2020)، پرسشنامه تعهد سازمانی کیم و همکاران (2020) و پرسشنامه عدالت سازمانی دانگلانگ و همکاران (2020) بر اساس طیف لیکرت بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. درنهایت از 230 پرسشنامه توزیعشده، 218 پرسشنامه کامل جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری در نرمافزار Amos و SPSS انجام شد. نتایج نشان داد رهبری مسئولیتپذیر، تعهد سازمانی و عدالت سازمانی تأثیر معنادار و مستقیمی بر رفتار شهروندی سازمانی دارند. همچنین نقش میانجی عدالت سازمانی و تعهد سازمانی نیز در تأثیر رهبری مسئولیتپذیر بر رفتار شهروندی سازمانی، تأیید شد.
محمد مهدی بابایی؛ مهدی معینی کیا؛ عادل زاهد بابلان؛ شهربانو قنبری
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1397، ، صفحه 99-125
چکیده
ادراک بیعدالتی اثرات مخربی بر روحیه کار جمعی دارد، زیرا اهتمام نیروی انسانی و انگیزش کارکنان را تحت تأثیر قرار میدهد. هدف پژوهش حاضر تأثیر سبک رهبری و تعهد سازمانی با میانجیگری عدالت سازمانی مدیران مدارس آمل بود .روش تحقیق توصیفی – همبستگی به روش مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل مدیران مدارس شهرستان آمل بود که ...
بیشتر
ادراک بیعدالتی اثرات مخربی بر روحیه کار جمعی دارد، زیرا اهتمام نیروی انسانی و انگیزش کارکنان را تحت تأثیر قرار میدهد. هدف پژوهش حاضر تأثیر سبک رهبری و تعهد سازمانی با میانجیگری عدالت سازمانی مدیران مدارس آمل بود .روش تحقیق توصیفی – همبستگی به روش مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل مدیران مدارس شهرستان آمل بود که بر اساس فرمول کوکران 120 نفر مدیران به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه رهبری چندعاملی، عدالت سازمانی و تعهد سازمانی بود. تجزیهوتحلیل دادهها در دو بخش بررسی مدل اندازهگیری و مدل ساختاری انجام گرفت. نتایج نشان داد سبک رهبری بر تعهد سازمانی تأثیر دارد و از سوی دیگر، متغیر میانجی عدالت سازمانی بر سبک رهبری و تعهد سازمانی اثر دارد.
حسن رنگریز؛ میکائیل پشاآبادی؛ مهدی عطایی
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1396، ، صفحه 79-107
چکیده
بقا و توسعه هر سازمانی منوط به بسترسازی مناسب برای ایجاد خلاقیت در کارکنان است. با این حال، کارکنان بعضی سازمانها معتقدند سازمان توجه چندانی به ارتباطات درونسازمانی و بهکارگیری خلاقیت و نوآوری سازمانی ندارد. از طریق سرمایه اجتماعی میتوان تعهد و کارایی کارکنان را افزایش داد و آنان را به خلاقیت و نوآوری ترغیب کرد. هدف این پژوهش ...
بیشتر
بقا و توسعه هر سازمانی منوط به بسترسازی مناسب برای ایجاد خلاقیت در کارکنان است. با این حال، کارکنان بعضی سازمانها معتقدند سازمان توجه چندانی به ارتباطات درونسازمانی و بهکارگیری خلاقیت و نوآوری سازمانی ندارد. از طریق سرمایه اجتماعی میتوان تعهد و کارایی کارکنان را افزایش داد و آنان را به خلاقیت و نوآوری ترغیب کرد. هدف این پژوهش بررسی نقش ابعاد سرمایه اجتماعی در عوامل مؤثر بر خلاقیت سازمانی با تأکید بر تعهد سازمانی است. این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش توصیفی – همبستگی اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان برق منطقهای غرب بوده و ابزار گردآوری داده، پرسشنامه بود که روایی آن از طریق روایی محتوا و محاسبه میانگین واریانس استخراجشده، و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی بررسی شد. بهمنظور تحلیل دادههای پرسشنامه روش مدل-سازی معادلات ساختاری اجرا شد. نتایج نشان داد از میان ابعاد سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی، شبکه ها و هنجارهای مشترک، همکاری متقابل، و همدلی، رابطه مثبت و معناداری با تعهد سازمانی دارند و تعهد سازمانی با دو عامل از عوامل مؤثر بر خلاقیت سازمانی (جو سازمانی و ساختار برای نوآوری) رابطه مثبت و معناداری دارد.
رحمتالله قلیپور؛ حسین صمدی میارکلائی؛ حمزه صمدی میارکلائی
دوره 1، شماره 1 ، مهر 1394، ، صفحه 159-189
چکیده
امروزه سازمانها برای پیشرفت و اثربخشی، نیازمند کارکنان کارآمد و متعهدند تا در جهت رشد و تعالی به اهداف خود برسند. تعهد سازمانی، عاملی تأثیرگذار بر رفتار کارکنان در سازمان است. رفتار شهروندی سازمانی مجموعه رفتارهای خودجوش کاری است که خارج از محدوده رفتارهای الزامی افراد در محیط کار محسوب میشود و تعهد سازمانی در بهبود آن نقش اساسی ...
بیشتر
امروزه سازمانها برای پیشرفت و اثربخشی، نیازمند کارکنان کارآمد و متعهدند تا در جهت رشد و تعالی به اهداف خود برسند. تعهد سازمانی، عاملی تأثیرگذار بر رفتار کارکنان در سازمان است. رفتار شهروندی سازمانی مجموعه رفتارهای خودجوش کاری است که خارج از محدوده رفتارهای الزامی افراد در محیط کار محسوب میشود و تعهد سازمانی در بهبود آن نقش اساسی دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه میان تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان صنایع نساجی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران است. جامعه آماری این تحقیق، 180 نفر از کارکنان صنایع نساجی هلال احمر جمهوری اسلامی ایراناند که 106 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شده است. همچنین تجزیه و تحلیل دادهها به وسیله نرمافزارهای SPSS و LISREL انجام شده است. یافتهها نشان میدهند که رابطه میان تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی، مثبت و معنادار است. همچنین این ارتباط مثبت و معنادار میان ابعاد تعهد سازمانی (به جز تعهد عاطفی) و رفتار شهروندی سازمانی نیز یافت شد. در مدل مورد بررسی، مقادیر شاخصهای برازش (RMSEA=0/79، NFI=0/90 و GFI=0/93)، نشاندهنده مناسببودن مدلاند.