رفتار سازمانی
روح اله حسینی
چکیده
فرهنگ سازمانی مبتنی بر دانایی یکی از مؤلفههای مهم و اصلی دانش رفتاری در سازمانها است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ساختاری تفسیری فرهنگ سازمانی مبتنی بر دانایی است. این پژوهش بر مبنای پارادایم اثباتگرایی است و از لحاظ نوع و هدف پژوهش، کاربردی است. از نظر روش جمعآوری دادهها، توصیفی- تحلیلی است. فرآیند انجام ...
بیشتر
فرهنگ سازمانی مبتنی بر دانایی یکی از مؤلفههای مهم و اصلی دانش رفتاری در سازمانها است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ساختاری تفسیری فرهنگ سازمانی مبتنی بر دانایی است. این پژوهش بر مبنای پارادایم اثباتگرایی است و از لحاظ نوع و هدف پژوهش، کاربردی است. از نظر روش جمعآوری دادهها، توصیفی- تحلیلی است. فرآیند انجام این پژوهش شامل دو مرحلۀ اصلی رویکرد فازی یاگر و مدلسازی ساختاری -تفسیری است. جامعة آماری این پژوهش شامل کارشناسان و خبرگان دانشگاهی است که هفت نفر نمونه از آنها انتخاب شدند. در این مقاله، نخست، عناصر بااهمیت در فرهنگ سازمانی مبتنی بر دانایی با رویکرد فازی شناسایی میشوند و سپس با بهکارگیری روش مدلسازی ساختاری تفسیری، نوع روابط توسط خبرگان مشخص میشود. بر اساس تحلیل دادهها و با توجه به درجۀ عضویت ( )، هفت عنصر تعیین شدند. یافتههای پژوهش دربرگیرندۀ مدل یکپارچۀ ساختاری تفسیری (ISM) در سه سطح با توجه به روابط یکطرفه یا دوطرفه است. در پایینترین سطح، یعنی سطح سوم، تقویت ارتباطات و تعاملات، طراحی فرایندهای مشارکت و تقویت فضای کار گروهی قرار دارند که عناصر بانفوذ مدل شناخته شدند و در بالاترین سطح، مسئولیتپذیری همگانی قرار میگیرد که وابستهترین عنصر مدل است؛ زیرا با توجه به نمودار قدرت نفوذ و میزان وابستگی، هرچه عناصر در سطح بالاتری قرار داشته باشند، قدرت تحریککنندگی آنها کمتر و میزان وابستگی بیشتر میشود. بینشی که این مدل به مدیران و تصمیمگیران میدهد، میتواند به آنها در تقویت فرهنگ سازمانی به منظور بهبود دانایی سازمانی کمک کند.
رفتار سازمانی
امیر شمس؛ هدی جاننثار احمدی؛ محمد رجبی
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مؤلفههای سلامت سازمانی بر رضایت شغلی با نقش میانجی تعهد سازمانی کارکنان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مشهد است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به صورت توصیفی- پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری، کلیه کارکنان شرکت پخش فراوردههای نفتی که تعداد آنها 800 نفر بود و روش نمونهگیری، تصادفی ساده بود. تعداد کارکنان ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مؤلفههای سلامت سازمانی بر رضایت شغلی با نقش میانجی تعهد سازمانی کارکنان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مشهد است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به صورت توصیفی- پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری، کلیه کارکنان شرکت پخش فراوردههای نفتی که تعداد آنها 800 نفر بود و روش نمونهگیری، تصادفی ساده بود. تعداد کارکنان مورد سنجش بر اساس فرمول کوکران 260 نفر در نظر گرفته شد. جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه صورت گرفت. به منظور جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد استفاده شد. به منظور جمعآوری دادههای سلامت سازمانی از پرسشنامه استاندارد هوی، پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و میر و پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری به دو شکل توصیفی و استنباطی صورت گرفت. برای بررسی ویژگیهای جمعیتشناختی مشتریان از روشهای آمار توصیفی استفاده شد. روشهای آماری استنباطی شامل روش حداقل مربعات جزئی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و Smart PLS صورت گرفت و نتایج، حاکی از تأیید همه فرضیهها است؛ بدین مفهوم که سلامت سازمانی بر رضایت شغلی با نقش میانجی تعهد سازمانی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مشهد، تأثیر مثبت و معناداری دارد.
رفتار سازمانی
سید رضی نبوی چاشمی؛ علی رضا کارگر مطلق؛ آزاده سادات نبوی چاشمی؛ سید محمدرضا نبوی چاشمی
چکیده
سرمایه اجتماعی، مفهومی جامعهشناسی است که در تجارت، اقتصاد، علوم انسانی و بهداشت عمومی جهت اشاره به ارتباطات درون و بین گروهی از آن استفاده میشود. سرمایه انسانی، اصلیترین و مهمترین منبع سرمایهگذاری اقتصادی در عصر حاضر است. این سرمایه ارزشمند لازمه ایجاد سطح گستردهای از روابط مبتنی بر اعتماد یا همان سرمایه اجتماعی است. ...
بیشتر
سرمایه اجتماعی، مفهومی جامعهشناسی است که در تجارت، اقتصاد، علوم انسانی و بهداشت عمومی جهت اشاره به ارتباطات درون و بین گروهی از آن استفاده میشود. سرمایه انسانی، اصلیترین و مهمترین منبع سرمایهگذاری اقتصادی در عصر حاضر است. این سرمایه ارزشمند لازمه ایجاد سطح گستردهای از روابط مبتنی بر اعتماد یا همان سرمایه اجتماعی است. هدف این مقاله، بررسی نقش یادگیری الکترونیکی در ارتقای سرمایه اجتماعی از طریق تغییر در سرمایه انسانی است. این تحقیق کاربردی از حیث روش، جزء تحقیقات توصیفی همبستگی است. دادههای این تحقیق به روش میدانی و از طریق پرسشنامه، گردآوری شدهاند. روایی این پرسشنامه با نظر اساتید و کارشناسان و پایایی آن بهوسیله آلفای کرونباخ 0/88 تأیید گردید. جامعه آماری، کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران استانهای سمنان و تهران بزرگ میباشد که تعداد 385 نفر از آنها به روش در دسترس یا اتفاقی به عنوان نمونه، انتخاب شده است. دادههای گردآوری شده با استفاده از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری و مبتنی بر نرمافزار لیزرل مورد تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که یادگیری الکترونیکی موجب افزایش سرمایه انسانی شده و این سرمایه ارزشمند هم موجب افزایش روابط مبتنی بر اعتماد یا همان سرمایه اجتماعی شده است. همچنین یادگیری الکترونیکی به طور مستقیم نیز بر روی سرمایه اجتماعی، تأثیر میگذارد.
رفتار سازمانی
امیر شمس؛ علی تقوی مقدم؛ بهرنگ اسماعیلی شاد
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 135-153
چکیده
امروزه، دانش افراد، ارزشمندترین داراییهای شرکت محسوب میشود. دانش و نوآوری، یکی از مهمترین مزایای رقابتی در سازمان است و بهبود عملکرد سازمانی از طریق استفاده مؤثر از آن، یک مسئله مهم در سازمانها است. هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر نوآوری باز بر فرهنگ سازمانی با میانجیگری هوش عاطفی در کارکنان مؤسسات حسابرسی مشهد است. این ...
بیشتر
امروزه، دانش افراد، ارزشمندترین داراییهای شرکت محسوب میشود. دانش و نوآوری، یکی از مهمترین مزایای رقابتی در سازمان است و بهبود عملکرد سازمانی از طریق استفاده مؤثر از آن، یک مسئله مهم در سازمانها است. هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر نوآوری باز بر فرهنگ سازمانی با میانجیگری هوش عاطفی در کارکنان مؤسسات حسابرسی مشهد است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها پیمایشی و از نظر روش، توصیفی -همبستگی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل حسابرسان مؤسسات حسابرسی مشهد است که تعداد 70 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از مدل معادلات ساختاری و نرمافزارهای اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد نوآوری باز (خارج شونده و وارد شونده) بر فرهنگ سازمانی (درگیر شدن در کار، سازگاری، انطباقپذیری و رسالت) حسابرسان، تأثیر مستقیم دارد؛ یعنی با گسترش نوآوری باز، فرهنگ سازمانی کارکنان ارتقا مییابد. همچنین نتایج نشان داد که نوآوری باز بر فرهنگ سازمانی با میانجیگری هوش عاطفی مؤثر است.
رفتار سازمانی
عاطفه اعوانی؛ احتشام رشیدی؛ حسن برمکی
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 203-219
چکیده
راهبردهای سازمانی و کسب وکارهای دیجیتال اخیراً پیشرفت چشمگیری در سیستمهای اطلاعاتی، ارتباطات و فنآوریهای ارتباطی داشتهاند و این پیشرفتها راهبرد سنتی را به دیجیتال، تغییر دادهاند و رسانههای اجتماعی با تأکید بر این نوع راهبرد، ما را در برقراری ارتباطات کمک میکنند. توسعه روابط اجتماعی در سازمان باعث افزایش عملکرد شغلی ...
بیشتر
راهبردهای سازمانی و کسب وکارهای دیجیتال اخیراً پیشرفت چشمگیری در سیستمهای اطلاعاتی، ارتباطات و فنآوریهای ارتباطی داشتهاند و این پیشرفتها راهبرد سنتی را به دیجیتال، تغییر دادهاند و رسانههای اجتماعی با تأکید بر این نوع راهبرد، ما را در برقراری ارتباطات کمک میکنند. توسعه روابط اجتماعی در سازمان باعث افزایش عملکرد شغلی کارکنان میشود. لذا هدف از پژوهش، بررسی رابطه بین استفاده از رسانههای اجتماعی برای ارتباطات، روابط اجتماعی و عملکرد شغلی میباشد. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و از نوع اسنادی-تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان بیمه پارسیان استان سمنان (384 نفر) است. برای دسترسی سریع به نظرات پرسششوندگان از پرسشنامه استفاده گردید. برای تعیین پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS از طریق آمار توصیفی و الگویابی معادلات ساختاری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد با استفاده از رسانههای اجتماعی برای برقراری ارتباط عمودی بین رهبران و زیردستان، توسعه روابط بین فردی برای انجام اقدامات گروهی ناسازگار و درک اهداف مشترک در تیم میتواند تقویت شود. کیفیت ارتباط بین رهبران و زیردستان با کیفیت مبادلات ارتباطی تعیین میشود. رسانههای اجتماعی، اعضای تیم را قادر میسازد تا در زمان نیاز، در دسترس باشند.
رفتار سازمانی
منیره السادات حسینی؛ یونس وکیل الرعایا
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 221-241
چکیده
در عصر حاضر، پدیده یادگیری سازمانی و ایجاد سازمان یادگیرنده به عنوان یک مقوله مهم در تعیین بقا یا زوال یک سازمان مطرح گردیده است و در فرایندهای خلق ارزش و رقابتپذیری میتواند نقش قابل توجهی داشته باشد. لذا هدف از این مطالعه، تحلیل اثر سازمان یادگیرنده و تأثیر آن بر بازاریابی داخلی در شرکت برق منطقهای سمنان میباشد. این تحقیق ...
بیشتر
در عصر حاضر، پدیده یادگیری سازمانی و ایجاد سازمان یادگیرنده به عنوان یک مقوله مهم در تعیین بقا یا زوال یک سازمان مطرح گردیده است و در فرایندهای خلق ارزش و رقابتپذیری میتواند نقش قابل توجهی داشته باشد. لذا هدف از این مطالعه، تحلیل اثر سازمان یادگیرنده و تأثیر آن بر بازاریابی داخلی در شرکت برق منطقهای سمنان میباشد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی، از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی و بر اساس ماهیت از نوع همبستگی به شمار میآید. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارکنان شرکت برق منطقهای سمنان به تعداد 150 نفر و نمونه آماری بر اساس رابطه کوکران، 108 نفر از آنها هستند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته است که قابلیت اعتبار آن با استفاده از روشهای روایی محتوا و روایی سازه و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شده است. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از آزمون معادلات ساختاری نشان داد که زمینههای ایجاد سازمان یادگیرنده در شرکت برق منطقهای سمنان از حد متوسط، بالاتر بوده و در وضعیت نسبتاً مطلوبی قرار دارند. به علاوه، نتایج آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری، بیانگر آن است که بین زمینههای ایجاد سازمان یادگیرنده با بازاریابی داخلی، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در واقع، زمینههای ایجاد سازمان یادگیرنده، تأثیر مثبت و معناداری بر بازاریابی داخلی دارند.