نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده علوم انسانی، واحدسمنان، دانشگاه آزاد اسلامی سمنان، ایران.
2 دانشیار گروه مدیریت، مرکز تحقیقات کارآفرینی، ایده پردازی و تجاریسازی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
چکیده
در عصر حاضر، پدیده یادگیری سازمانی و ایجاد سازمان یادگیرنده به عنوان یک مقوله مهم در تعیین بقا یا زوال یک سازمان مطرح گردیده است و در فرایندهای خلق ارزش و رقابتپذیری میتواند نقش قابل توجهی داشته باشد. لذا هدف از این مطالعه، تحلیل اثر سازمان یادگیرنده و تأثیر آن بر بازاریابی داخلی در شرکت برق منطقهای سمنان میباشد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی، از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی و بر اساس ماهیت از نوع همبستگی به شمار میآید. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارکنان شرکت برق منطقهای سمنان به تعداد 150 نفر و نمونه آماری بر اساس رابطه کوکران، 108 نفر از آنها هستند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته است که قابلیت اعتبار آن با استفاده از روشهای روایی محتوا و روایی سازه و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شده است. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از آزمون معادلات ساختاری نشان داد که زمینههای ایجاد سازمان یادگیرنده در شرکت برق منطقهای سمنان از حد متوسط، بالاتر بوده و در وضعیت نسبتاً مطلوبی قرار دارند. به علاوه، نتایج آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری، بیانگر آن است که بین زمینههای ایجاد سازمان یادگیرنده با بازاریابی داخلی، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در واقع، زمینههای ایجاد سازمان یادگیرنده، تأثیر مثبت و معناداری بر بازاریابی داخلی دارند.
کلیدواژهها
موضوعات