مریم رضایی؛ بهرنگ اسماعیلی شاد
دوره 4، شماره 2 ، مهر 1397، ، صفحه 9-32
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تبیین رابطه بین گرانباری نقش و کنترل شغلی با تاکید بر نقش میانجی سرمایه روانشناختی می باشد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بانک مسکن شهرستان بجنورد به تعداد 155 نفر می باشد و نمونه آماری طبق جدول کرجسی – مورگان 110 نفر میباشد که روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تبیین رابطه بین گرانباری نقش و کنترل شغلی با تاکید بر نقش میانجی سرمایه روانشناختی می باشد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بانک مسکن شهرستان بجنورد به تعداد 155 نفر می باشد و نمونه آماری طبق جدول کرجسی – مورگان 110 نفر میباشد که روش نمونهگیری تصادفی طبقهای است. دادههای این پژوهش توسط پرسشنامههای گرانباری نقش معظمی و گودرزی (1386)، کنترل شغلی دنیلز و هریس (2005) و سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2007) جمعآوری شد که پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ محاسبه گردید و روایی پرسشنامهها از نوع صوری و محتوایی بود. نتایج آماری نشان داد بین گرانباری نقش و کنترل شغلی و سرمایه روانشناختی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین سرمایه روانشناختی و کنترل شغلی رابطه وجود دارد. در نتیجه فرضیه اصلی پژوهش مورد تایید قرار می گیرد.
حسین خنیفر؛ علی اصغر رشید؛ ساحل صادقی متین؛ سهیل نجات
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1397، ، صفحه 9-32
چکیده
در سالهای اخیر، مقوله روانشناسی مثبت توجه روانشناسان را به خود جلب کرده است؛ امروزه پس از سرمایههای انسانی و اجتماعی، سرمایه روانشناختی را میتوان مبنای مزیت رقابتی در سازمانها در نظر گرفت. بهطوری که این جنبش به حوزه مدیریت و رفتار سازمانی هم راه یافته است و از آنجا که امروزه سازمانها تأکید زیادی بر منابع دانشی بهجای ...
بیشتر
در سالهای اخیر، مقوله روانشناسی مثبت توجه روانشناسان را به خود جلب کرده است؛ امروزه پس از سرمایههای انسانی و اجتماعی، سرمایه روانشناختی را میتوان مبنای مزیت رقابتی در سازمانها در نظر گرفت. بهطوری که این جنبش به حوزه مدیریت و رفتار سازمانی هم راه یافته است و از آنجا که امروزه سازمانها تأکید زیادی بر منابع دانشی بهجای منابع مالی میکنند، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر سرمایه روانشناختی بر سرمایه فکری از طریق سرمایه اجتماعی پرداخته است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان ادارهکل آموزش و پرورش شهر تهران در سال 1395 بودند که حجم آن طبق آخرین آمار در سال یادشده، 480 نفر بود. بر اساس جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی ساده، 214 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و برای جمعآوری دادهها پرسشنامه بهکار گرفته شد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد و برای بررسی روایی پرسشنامه تحلیل عاملی مرتبه اول و مرتبه دوم اجرا شد. برای بررسی روابط علی میان متغیرها مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار لیزرل بهکار گرفته شد. نتایج نشان داد سرمایه روانشناختی تأثیر مثبت و معناداری بر سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری دارد. همچنین، سرمایه اجتماعی بر سرمایه فکری تأثیر مثبت و معناداری دارد. در نهایت، تأثیر غیرمستقیم سرمایه روانشناختی بر سرمایه فکری از طریق سرمایه اجتماعی نیز تأیید شد.
نور محمد یعقوبی؛ سمانه محمد پور؛ امین رضا کمالیان
دوره 2، شماره 2 ، مهر 1395، ، صفحه 9-42
چکیده
هویت سازمانی، یکی از بحثبرانگیزترین مباحث سازمانی است. به همین دلیل، توجه زیادی را در ادبیات رفتار سازمانی و پژوهشهای مدیریتی به خود جلب کرده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر رهبری اصیل در هویت فردی و سازمانی با توجه به نقش میانجی سرمایه روانشناختی است. روش تحقیق از حیث هدف، کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی-تحلیلی ...
بیشتر
هویت سازمانی، یکی از بحثبرانگیزترین مباحث سازمانی است. به همین دلیل، توجه زیادی را در ادبیات رفتار سازمانی و پژوهشهای مدیریتی به خود جلب کرده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر رهبری اصیل در هویت فردی و سازمانی با توجه به نقش میانجی سرمایه روانشناختی است. روش تحقیق از حیث هدف، کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی-تحلیلی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری، کارکنان شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی استان سیستانوبلوچستان هستند که از میان آنها، 165 نفر با روش نمونهگیری تصادفی بهمنزله نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد رهبری اصیل آولیو و همکاران (2007)، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2007)، پرسشنامه جنبههای هویت چک و بریگز (2013) و پرسشنامه هویت سازمانی مائل و آشفورت (1992) است که روایی محتوای آنها با نظر خبرگان و پایایی آنها با آلفای کرونباخ تأیید گردید. در این پژوهش، از آزمونهای همبستگی، آلفای کرونباخ، کولموگروف-اسمیرنوف و مدل معادلات ساختاری استفاده و دادهها از طریق نرمافزار Lisrel و SPSS تحلیل شده است. نتایج حاکی از آن است که رهبری اصیل -هم بهطور مستقیم و هم بهطور غیرمستقیم- از طریق سرمایه روانشناختی در هویت فردی و سازمانی پیروان، مؤثر است و سرمایه روانشناختی در نقش متغیر میانجی در رابطه بین رهبری اصیل و هویت فردی و سازمانی، بهطور نسبی مؤثر است.
محمد رنجبر؛ حسن زارعی متین
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1395، ، صفحه 9-33
چکیده
خلق ثروت، توسعه فناوری و اشتغال مولد، سه دلیل مهم برای توجه به کارآفرینی است. از نظر صاحبنظران، کارآفرینی در شرایط رقابتی و متحول جهان امروز، راهکار مؤثری برای توسعه اقتصادی و اجتماعی است. ایجاد، توسعه و ارتقای رفتار کارآفرینانه به عوامل گوناگونی از قبیل ویژگیهای روانشناختی و شخصیتی افراد و همچنین، عوامل محیطی و ساختاری، وابسته ...
بیشتر
خلق ثروت، توسعه فناوری و اشتغال مولد، سه دلیل مهم برای توجه به کارآفرینی است. از نظر صاحبنظران، کارآفرینی در شرایط رقابتی و متحول جهان امروز، راهکار مؤثری برای توسعه اقتصادی و اجتماعی است. ایجاد، توسعه و ارتقای رفتار کارآفرینانه به عوامل گوناگونی از قبیل ویژگیهای روانشناختی و شخصیتی افراد و همچنین، عوامل محیطی و ساختاری، وابسته است. این مقاله در پی بررسی نقش سرمایه روانشناختی در کارآفرینی سازمانی در میان اعضای هیئتعلمی پردیس فارابی دانشگاه تهران است و بدینمنظور، مدل پژوهش با چهار مؤلفه روانشناختی خودکارآمدی، امیدواری، خوشبینی و تابآوری (انعطافپذیری) همراه شده و با منطق فازی، تجزیهوتحلیل شده است. این پژوهش از نظر روش کار، توصیفی-پیمایشی است و ابزار اندازهگیری، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (1392) و مصاحبه است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین مؤلفههای سرمایه روانشناختی و ابعاد آن و کارآفرینی سازمانی، رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد و نتیجهگیری شده است که مدیران و مسئولان میتوانند از طریق توجه به ابعاد روانشناختی و توسعه آنها از طریق آموزش، موجب بهبود و توسعه فرآیند کارآفرینی سازمانی شوند.
مهدی یزدان شناس؛ امیر حسین مزیدآبادی فراهانی
دوره 1، شماره 1 ، مهر 1394، ، صفحه 31-59
چکیده
تحقیق حاضر میکوشد تأثیر عوامل مطرح در رفتار سازمانی مثبتگرا در کاهش منفیگرایی کارکنان را بررسی کند. بدین منظور سعی شده است روابط میان متغیرهای سرمایه روانشناختی مثبت و رهبری تحولآفرین با بدبینی سازمانی و تمایل به ترک سازمان تجزیه و تحلیل گردد. نکته مهم اینکه در این میان، به نقش توانمندسازی روانشناختی به عنوان متغیری میانجی ...
بیشتر
تحقیق حاضر میکوشد تأثیر عوامل مطرح در رفتار سازمانی مثبتگرا در کاهش منفیگرایی کارکنان را بررسی کند. بدین منظور سعی شده است روابط میان متغیرهای سرمایه روانشناختی مثبت و رهبری تحولآفرین با بدبینی سازمانی و تمایل به ترک سازمان تجزیه و تحلیل گردد. نکته مهم اینکه در این میان، به نقش توانمندسازی روانشناختی به عنوان متغیری میانجی توجه شده است. تحقیق حاضر، پژوهشی توصیفی است که کارکنان شعبههای سازمان تأمین اجتماعی استان قم، جامعه آماری آن را تشکیل دادهاند و دادههای مورد نیاز از راه پرسشنامه از آنها جمعآوری شده است. یافتههای تحقیق، نقش مثبت سرمایه روانشناختی و رهبری تحولآفرین را در کاهش بدبینی سازمانی و تمایل به ترک سازمان نشان میدهد. همچنین نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی در رابطه میان سرمایه روانشناختی و بدبینی سازمانی و تمایل به ترک سازمان تأیید شد؛ ولی این نقش در رابطه میان رهبری تحولآفرین و بدبینی سازمانی و تمایل به ترک سازمان تأیید نشد.
ولیاله نقی پورفر؛ بهزاد محمدیان
دوره 1، شماره 1 ، مهر 1394، ، صفحه 109-133
چکیده
پژوهش حاضر میکوشد به بررسی جایگاه ابعاد سرمایه روانشناختی در مدیریت بحران، با توجه به سیره امام حسین? بپردازد. نوع پژوهش حاضر کیفی است که با تکنیک تحلیل محتوا صورت پذیرفته است. دادههای پژوهش، از اسناد و مدارک گردآوری شده و به همین منظور از متون تاریخی با محوریت کتاب موسوعةالحسین? بهره گرفته شده است. تحلیلهای صورتگرفته با توجه ...
بیشتر
پژوهش حاضر میکوشد به بررسی جایگاه ابعاد سرمایه روانشناختی در مدیریت بحران، با توجه به سیره امام حسین? بپردازد. نوع پژوهش حاضر کیفی است که با تکنیک تحلیل محتوا صورت پذیرفته است. دادههای پژوهش، از اسناد و مدارک گردآوری شده و به همین منظور از متون تاریخی با محوریت کتاب موسوعةالحسین? بهره گرفته شده است. تحلیلهای صورتگرفته با توجه به الگوی فرایندی مدیریت بحران انجام پذیرفت که دارای چهار بخش «پیشبینی بحران»، «تدوین برنامه مدیریت بحران»، «سازماندهی نیروها» و «اجرای برنامه مدیریت بحران» است. در نهایت اینگونه نتیجهگیری شد که در مرحله پیشبینی بحران، امام معصوم? با توجه به مسائل موجود در اجتماع، به این آگاهی رسید که بحران، جامعه را تهدید میکند و نیازمند اقدامات اصلاحی ضروری است؛ بدین منظور، به برنامهریزی دست زد و مقدمات پایش و کنترل بحران را فراهم آورد. امام? پس از تفکر، تدبر و سنجش ابعاد گوناگون، طرح خود را عملیاتی کرد و در این باره به جذب و تصفیه نیرو اقدام کرد و تیم مدیریت بحران خود را متشکل از یاران تشکیل داد که سرانجام در روز عاشورا، برنامه نهایی خود را اجرا کرد و جامعه را از خطر رهاند. ابعاد سرمایه روانشناختی در همه بخشهای این مدیریت، قابل استنتاج میباشد و مصداقهایی چون صبر، عزم راسخ، ایمان به خدا و شاکربودن از مصداقهای آن در سیره امام حسین(ع) است.