نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
2 دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
در سالهای اخیر، مقوله روانشناسی مثبت توجه روانشناسان را به خود جلب کرده است؛ امروزه پس از سرمایههای انسانی و اجتماعی، سرمایه روانشناختی را میتوان مبنای مزیت رقابتی در سازمانها در نظر گرفت. بهطوری که این جنبش به حوزه مدیریت و رفتار سازمانی هم راه یافته است و از آنجا که امروزه سازمانها تأکید زیادی بر منابع دانشی بهجای منابع مالی میکنند، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر سرمایه روانشناختی بر سرمایه فکری از طریق سرمایه اجتماعی پرداخته است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان ادارهکل آموزش و پرورش شهر تهران در سال 1395 بودند که حجم آن طبق آخرین آمار در سال یادشده، 480 نفر بود. بر اساس جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی ساده، 214 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و برای جمعآوری دادهها پرسشنامه بهکار گرفته شد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد و برای بررسی روایی پرسشنامه تحلیل عاملی مرتبه اول و مرتبه دوم اجرا شد. برای بررسی روابط علی میان متغیرها مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار لیزرل بهکار گرفته شد. نتایج نشان داد سرمایه روانشناختی تأثیر مثبت و معناداری بر سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری دارد. همچنین، سرمایه اجتماعی بر سرمایه فکری تأثیر مثبت و معناداری دارد. در نهایت، تأثیر غیرمستقیم سرمایه روانشناختی بر سرمایه فکری از طریق سرمایه اجتماعی نیز تأیید شد.
کلیدواژهها