مهارتهای بین فردی
روح اله حسینی؛ کاوه جان احمدی ؛ هادی غفاری
چکیده
بقا و موفقیت سازمانهای آینده به مزیت رقابتی آنها وابسته است. یکی از عوامل ایجاد مزیت رقابتی نیز توسعۀ تأثیر رهبری دانشمحور و مهارتهای رهبری اثربخش در سازمان است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر رهبری دانشمحور بر مزیت رقابتی پایدار با میانجیگری ...
بیشتر
بقا و موفقیت سازمانهای آینده به مزیت رقابتی آنها وابسته است. یکی از عوامل ایجاد مزیت رقابتی نیز توسعۀ تأثیر رهبری دانشمحور و مهارتهای رهبری اثربخش در سازمان است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر رهبری دانشمحور بر مزیت رقابتی پایدار با میانجیگری متغیر شایستهسالاری مدیریت است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر نوع داده، کمّی، از نظر نحوۀ جمعآوری دادهها، پیمایشی و از نظر زمان، مقطعی است. جامعۀ آماری این مطالعه کارکنان ادارۀ پست تهران شامل 3500 نفر است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 346 نفر محاسبه شده است. در پژوهش حاضر از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ استاندارد استفاده شده است. از نرمافزار SPSS26 و PLS3 برای تحلیل دادهها استفاده شده است. یافتهها نشان از تأیید همۀ فرضیهها و برازش مناسب مدل پژوهش دارد و نتایج نشان میدهد رهبری دانشمحور بر مزیت رقابتی و شایستهسالاری مدیریت تأثیری معنادار دارد. همچنین، شایستهسالاری مدیریت بر مزیت رقابتی تأثیری معنادار دارد. در نهایت، رهبری دانشمحور بر مزیت رقابتی پایدار با میانجیگری متغیر شایستهسالاری تأثیری معنادار دارد. ادارۀ پست در عرصۀ رقابت، در صورتی مزیت خواهد داشت که بتواند از خدمات مدیران شایسته بهره گیرد. مدیران شایسته، نوعی رهبری دانشمحور را در سازمان اجرا میکنند.
مهارتهای بین فردی
عباسعلی رستگار؛ هدیه حسنی
چکیده
ترک خدمت کارکنان کلیدی در سازمانهای سرآمد به یکی از مهمترین نگرانیهای مدیران و رهبران تبدیل شده است که با تغییر نوع سبک رهبری و روابط مدیران و کارکنان میتوان تمایل به ترک خدمت کارکنان را تقلیل نمود. هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر قصد ترک خدمت کارکنان با میانجیگری قانونشکنی خیرخواهانه و تبادل رهبر-پیرو است. ...
بیشتر
ترک خدمت کارکنان کلیدی در سازمانهای سرآمد به یکی از مهمترین نگرانیهای مدیران و رهبران تبدیل شده است که با تغییر نوع سبک رهبری و روابط مدیران و کارکنان میتوان تمایل به ترک خدمت کارکنان را تقلیل نمود. هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر قصد ترک خدمت کارکنان با میانجیگری قانونشکنی خیرخواهانه و تبادل رهبر-پیرو است. روش تحقیق از نظر نوع هدف، کاربردی است. کارکنان سازمان تأمین اجتماعی تهران به تعداد 3200 نفر به عنوان جامعه انتخاب شدند که بر اساس نمونهگیری تصادفی خوشهای، 342 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفتند. در این راستا از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد که پایایی و روایی آن نیز در جریان پژوهش تأیید شد. دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سبک رهبری اخلاقی بر قصد ترک خدمت کارکنان تأثیر مستقیم و معناداری دارد و به واسطه متغیرهای میانجی رابطه رهبر پیرو و قانونشکنی خیرخواهانه میتواند به صورت غیرمستقیم بر تمایل به ترک خدمت کارکنان تأثیر معناداری داشته باشد. پژوهش حاضر میتواند نتایج مثبت زیادی به همراه داشته باشد و موجبات گسترش رهبری اخلاقی در سازمانها شود که زمینه افزایش ارتباطات بین مدیران و کارکنان را فراهم میسازد و همچنین منجر به دستیابی به اهداف عالی سازمان و کاهش قصد ترک خدمت کارکنان و جابجایی کارکنان میشود.
مهارتهای بین فردی
محسن عارف نژاد؛ فائزه حسنوند
چکیده
در محیط پیچیدۀ امروز، لازمۀ موفقیت سازمانها حفظ استخدام پذیری پایدار است. مزایای مربوط به بازآفرینی شغلی و کیفیت روابط با همکاران به طور اثربخش، موفقیت افراد برای ماندن در مشاغل استخدامپذیر را در دنیای بسیار رقابتی تعیین میکنند. سازمانهای دانش بنیان که با استخدام افراد ماهر در جامعه نقشی مهم را دارا هستند، باید ...
بیشتر
در محیط پیچیدۀ امروز، لازمۀ موفقیت سازمانها حفظ استخدام پذیری پایدار است. مزایای مربوط به بازآفرینی شغلی و کیفیت روابط با همکاران به طور اثربخش، موفقیت افراد برای ماندن در مشاغل استخدامپذیر را در دنیای بسیار رقابتی تعیین میکنند. سازمانهای دانش بنیان که با استخدام افراد ماهر در جامعه نقشی مهم را دارا هستند، باید خود را با تغییر و تحولات نوظهور در محیط نوین سازمان همراه کنند و در این محیط رقابتی، برای پایداری استخدام پذیری تلاش کنند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر کیفیت روابط با همکاران بر استخدام پذیری پایدار با نقش میانجی بازآفرینی شغلی انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی پیمایشی است. جامعۀ پاسخگویان این پژوهش 120 نفر از کارشناسان سازمانهای دانش بنیان فعال در پارک علم و فناوری استان لرستان بود که با استفاده از جدول مورگان 92 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری داده های پژوهش از پرسشنامۀ استاندارد استفاده شد و پایایی به روش آلفای کرونباخ سنجش شد و پایایی ترکیبی و روایی به روش همگرا سنجیده شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از رویکرد الگوسازی معادلات ساختاری و نرمافزار PLS استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که ویژگیهای کیفیت روابط با همکاران (نیازهای کارکنان، رشد و پیشرفت، نیازهای شغلی) هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق بازآفرینی شغلی بر استخدام پذیری پایدار اثر میگذارند.
مهارتهای بین فردی
طیبه فراهانی؛ امین رحمتی
چکیده
این پژوهش به بررسی تأثیر منابع قدرت و نتایج عملکرد مناقشه کارآمد و غیر کارآمد در روابط خریدار-فروشنده در بازار فرش پرداخته شده است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی– همبستگی است. همچنین بر اساس شیوه جمعآوری دادهها یک تحقیق پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، تجار فرش در بازار بزرگ تهران میباشند که تعداد ...
بیشتر
این پژوهش به بررسی تأثیر منابع قدرت و نتایج عملکرد مناقشه کارآمد و غیر کارآمد در روابط خریدار-فروشنده در بازار فرش پرداخته شده است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی– همبستگی است. همچنین بر اساس شیوه جمعآوری دادهها یک تحقیق پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، تجار فرش در بازار بزرگ تهران میباشند که تعداد آنها برابر با 150 نفر میباشد. با توجه به محدود بودن جامعه آماری از روش تمامشماری جهت نمونه آماری استفاده شد. روشهای جمعآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای و میدانی و از پرسشنامه استاندارد فجفر و همکاران استفاده شد. برای تحلیل دادههای این پژوهش از مدل معادلات ساختاری با کمک نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج نشان داد که منابع قدرت (اجباری و غیراجباری) و نتایج عملکرد مناقشه کارآمد و غیر کارآمد در روابط خریدار-فروشنده بازار فرش، تأثیر معناداری دارد. طول مدت ارتباط و راهبرد حل مناقشه به عنوان متغیر تعدیلگر، تأثیر منفی مناقشه کارآمد را کاهش میدهد. فروشندگان برای ارتقای کیفیت و انطباق آن بر خواست، نیاز و ترجیحات مشتریان بایستی به عوامل مهمی نظیر مدیریت روابط میان خریدار و فروشنده که تأثیر بسزایی در بحث صادرات دارند، توجه بیشتری کنند.
مهارتهای بین فردی
هادی خیرآبادی؛ حسین اسلامی مفیدآبادی؛ احسان رحمانی نیا
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 177-201
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش و جایگاه فعالیتهای سرمایه اجتماعی مدیر عامل بر مدیریت سود واقعی و عملکرد عملیاتی آینده شرکتها بوده است. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1389 تا 1399 است. روش نمونهگیری پژوهش نیز به صورت منظم انجام شده است. ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش و جایگاه فعالیتهای سرمایه اجتماعی مدیر عامل بر مدیریت سود واقعی و عملکرد عملیاتی آینده شرکتها بوده است. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1389 تا 1399 است. روش نمونهگیری پژوهش نیز به صورت منظم انجام شده است. برای آزمون فرضیهها و تخمین مدل تجربی پژوهش از روش تجزیه و تحلیل همبستگی و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. همچنین، در این پژوهش به منظور آزمون فرضیههای پژوهش از نرمافزار اکسل، نرمافزار آماری حوزه علوم اجتماعی و برای محاسبات تخمین مدلهای پژوهش حاضر از نرمافزار اقتصادسنجی ایویوز استفاده شده است. به طور کلی، نتایج کلی پژوهش حاضر نشان میدهد که نقش و جایگاه فعالیتهای سرمایه اجتماعی مدیر عامل بر مدیریت سود واقعی و عملکرد عملیاتی آینده شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به طور معناداری، تأثیرگذار است.
مهارتهای بین فردی
حسن برمکی؛ اعظم قاسمی؛ محمد رافتی
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 243-264
چکیده
هدف اصلی این تحقیق، بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار بر ترک خدمت کارکنان با توجه به نقش میانجی تعهد سازمانی و وفاداری کارکنان در میان شعب بانک سپه مشهد میباشد. این تحقیق، یک تحقیق کمی است که از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت روش نیز یک تحقیق توصیفی-همبستگی است. از لحاظ گردآوری دادهها نیز یک تحقیق پیمایشی میباشد. ابزار جمعآوری اطلاعات ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق، بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار بر ترک خدمت کارکنان با توجه به نقش میانجی تعهد سازمانی و وفاداری کارکنان در میان شعب بانک سپه مشهد میباشد. این تحقیق، یک تحقیق کمی است که از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت روش نیز یک تحقیق توصیفی-همبستگی است. از لحاظ گردآوری دادهها نیز یک تحقیق پیمایشی میباشد. ابزار جمعآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه است. جامعه آماری شامل 147 مدیر شعب بانک سپه مشهد است که نمونه 81 نفری به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آموس و به روش مدل معادلات ساختاری انجام شد. همچنین در تحلیل دادههای مربوط به هر یک از فرضیات تحقیق از آزمون تی استفاده شد. نتایج نشان داد که رهبری خدمتگزار بر ترک خدمت کارکنان در شعب بانک سپه مشهد، تأثیر معناداری دارد و وفاداری کارکنان، تأثیر رهبری خدمتگزار بر ترک خدمت کارکنان در شعب بانک سپه را میانجیگری میکند. تعهد سازمانی، تأثیر رهبری خدمتگزار بر ترک خدمت کارکنان در شعب بانک سپه مشهد را میانجیگری میکند.