نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، دانشکده علوم انسانی، واحد بویینزهرای دانشگاه آزاد اسلامی، بویینزهرا، ایران.
2 کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، واحد بویینزهرای دانشگاه آزاد اسلامی، بویینزهرا، ایران.
چکیده
این پژوهش به بررسی تأثیر منابع قدرت و نتایج عملکرد مناقشه کارآمد و غیر کارآمد در روابط خریدار-فروشنده در بازار فرش پرداخته شده است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی– همبستگی است. همچنین بر اساس شیوه جمعآوری دادهها یک تحقیق پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، تجار فرش در بازار بزرگ تهران میباشند که تعداد آنها برابر با 150 نفر میباشد. با توجه به محدود بودن جامعه آماری از روش تمامشماری جهت نمونه آماری استفاده شد. روشهای جمعآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای و میدانی و از پرسشنامه استاندارد فجفر و همکاران استفاده شد. برای تحلیل دادههای این پژوهش از مدل معادلات ساختاری با کمک نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج نشان داد که منابع قدرت (اجباری و غیراجباری) و نتایج عملکرد مناقشه کارآمد و غیر کارآمد در روابط خریدار-فروشنده بازار فرش، تأثیر معناداری دارد. طول مدت ارتباط و راهبرد حل مناقشه به عنوان متغیر تعدیلگر، تأثیر منفی مناقشه کارآمد را کاهش میدهد. فروشندگان برای ارتقای کیفیت و انطباق آن بر خواست، نیاز و ترجیحات مشتریان بایستی به عوامل مهمی نظیر مدیریت روابط میان خریدار و فروشنده که تأثیر بسزایی در بحث صادرات دارند، توجه بیشتری کنند.
کلیدواژهها
موضوعات