- موضوعات روانشناختی در سازمان و مدیریت
شقایق نعیمی؛ زهره رافضی
دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 99-118
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش ذهن آگاهی، باورهای فراشناختی و خودکنترلی در پیشبینی رضایت شغلی کارمندان شرکتهای هواپیمایی شهر تهران انجام شد. این پژوهش از لحاظ نوع تحقیق، توصیفی -همبستگی و از لحاظ هدف، کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارمندان شاغل در شرکتهای هواپیمایی شهر تهران در سال 1399 بود. روش نمونهگیری در دسترس ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش ذهن آگاهی، باورهای فراشناختی و خودکنترلی در پیشبینی رضایت شغلی کارمندان شرکتهای هواپیمایی شهر تهران انجام شد. این پژوهش از لحاظ نوع تحقیق، توصیفی -همبستگی و از لحاظ هدف، کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارمندان شاغل در شرکتهای هواپیمایی شهر تهران در سال 1399 بود. روش نمونهگیری در دسترس بود که تعداد 153 آزمودنی به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند و با توجه به معیار ورود و خروج، 148 پرسشنامه تکمیل گردید. دادهها از طریق پرسشنامه های رضایت شغلی مینهسوتا (1967)، ذهن آگاهی فرایبورگ (2006)، باورهای فراشناختی ولز (2004)، خودکنترلی تانجی (2004) جمعآوری شدند و با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن و آزمون تحلیل رگرسیون خطی در نرمافزار آماری SPSS26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان دادند که متغیر ذهن آگاهی با رضایت شغلی، رابطهی معناداری ندارد. از بین مؤلفههای متغیر باورهای فراشناختی، مؤلفه باور منفی کنترلناپذیری افکار و خطر به صورت منفی و متغیر خودکنترلی به صورت مثبت پیشبینی کننده رضایت شغلی است. با توجه به نتایج پژوهش به منظور افزایش رضایت شغلی کارمندان، ایجاد مداخلات و ارائه آموزشهایی جهت کاهش افکار و باورهای منفی کارمندان و افزایش خودکنترلی در آنان، سودمند خواهد بود.
بهداشت و سلامت روانی کارکنان
امیر شمس؛ هدی جاننثار احمدی؛ محمد رجبی
دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 119-138
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مؤلفههای سلامت سازمانی بر رضایت شغلی با نقش میانجی تعهد سازمانی کارکنان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مشهد است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به صورت توصیفی- پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری، کلیه کارکنان شرکت پخش فراوردههای نفتی که تعداد آنها 800 نفر بود و روش نمونهگیری، تصادفی ساده بود. تعداد کارکنان ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مؤلفههای سلامت سازمانی بر رضایت شغلی با نقش میانجی تعهد سازمانی کارکنان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مشهد است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به صورت توصیفی- پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری، کلیه کارکنان شرکت پخش فراوردههای نفتی که تعداد آنها 800 نفر بود و روش نمونهگیری، تصادفی ساده بود. تعداد کارکنان مورد سنجش بر اساس فرمول کوکران 260 نفر در نظر گرفته شد. جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه صورت گرفت. به منظور جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد استفاده شد. به منظور جمعآوری دادههای سلامت سازمانی از پرسشنامه استاندارد هوی، پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و میر و پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری به دو شکل توصیفی و استنباطی صورت گرفت. برای بررسی ویژگیهای جمعیتشناختی مشتریان از روشهای آمار توصیفی استفاده شد. روشهای آماری استنباطی شامل روش حداقل مربعات جزئی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و Smart PLS صورت گرفت و نتایج، حاکی از تأیید همه فرضیهها است؛ بدین مفهوم که سلامت سازمانی بر رضایت شغلی با نقش میانجی تعهد سازمانی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مشهد، تأثیر مثبت و معناداری دارد.
حسین خیران؛ مریم بهمنی؛ محمد عقیقی
دوره 7، شماره 2 ، مهر 1400، ، صفحه 119-138
چکیده
مدیران شرکتها بر این باورند که تنها افزایش حقوق و دستمزد موجب رضایت شغلی کارکنان میشود و از تأثیر راهبردهای جبران خدمات بر رضایت شغلی که موجب بهبود کارایی عملکرد کارکنان میشود، غافلند. هدف از این پژوهش، یافتن تأثیر راهبردهای جبران خدمات (شامل حقوق و دستمزد، پاداشها و مزایا) بر رضایت شغلی در بین کارمندان شرکت خصوصی ...
بیشتر
مدیران شرکتها بر این باورند که تنها افزایش حقوق و دستمزد موجب رضایت شغلی کارکنان میشود و از تأثیر راهبردهای جبران خدمات بر رضایت شغلی که موجب بهبود کارایی عملکرد کارکنان میشود، غافلند. هدف از این پژوهش، یافتن تأثیر راهبردهای جبران خدمات (شامل حقوق و دستمزد، پاداشها و مزایا) بر رضایت شغلی در بین کارمندان شرکت خصوصی میباشد. بر اساس نتایج آزمونهای مقایسه میانگین دو پرسشنامه، آزمون واریانس و آزمون لوین وجود رابطه بین دو مؤلفه و تأثیر آنها و همچنین تأثیر خرده مقیاسهای راهبردهای جبران خدمات بر رضایت شغلی با آزمون رگرسیون چند متغیره به روش Enter مورد ارزیابی قرار گرفت. در این بررسی، نگرش 84 نفر از جامعه 100 نفری کارکنان این شرکت، مورد سنجش قرار گرفت. به این منظور، از پرسشنامهی مدل جامع راهبردهای جبران خدمات استفاده شد. این پرسشنامه شامل هفت بعد است که چهار بعد آن در ارتباط با رضایت از پرداخت (سطح، ساختار، افزایش و روشهای پرداخت متغیر) و سه بعد دیگر در ارتباط با مزایا (سطح، تعیین و مدیریت مزایا) میباشد. همچنین پرسشنامه رضایت شغلی شامل پنج خرده مقیاس سیستم پرداخت، نوع شغل، فرصتهای پیشرفت، جوسازمانی، روش رهبری و شرایط فیزیکی میباشد. نتایج نشان داد راهبردهای جبران خدمات بر رضایت شغلی تأثیر مثبت دارد و همچنین در بین خرده مقیاسها تنها با افزایش دو متغیر ساختار پرداخت و پرداخت متغیر، رضایت شغلی کارمندان بیشتر میشود که تأثیر پرداخت متغیر بیشتر است و دیگر خرده مقیاسها با رضایت شغلی رابطهایی ندارند
اعظم رسولی؛ نرگس باباخانی
دوره 5، شماره 2 ، مهر 1398، ، صفحه 93-125
چکیده
در عصر جهانی شدن و پیشرفت سریع فن آوری، سرمایه انسانی به عنوان مهمتـرین سـرمایهی سازمانها قلمداد شده است. در واقع از آنجا که نیروی انسانی هر سازمان به- عنوان مهمترین منبع راهبردی در رسیدن به اهداف سازمانی نقش مهمی را ایفا نمـوده و نیـروی محرکه سازمان محسوب می شود، تصورات و نگرش های آنـان بـه شغلـشان در حیـات، کـارایی و اثربخشی سازمان ...
بیشتر
در عصر جهانی شدن و پیشرفت سریع فن آوری، سرمایه انسانی به عنوان مهمتـرین سـرمایهی سازمانها قلمداد شده است. در واقع از آنجا که نیروی انسانی هر سازمان به- عنوان مهمترین منبع راهبردی در رسیدن به اهداف سازمانی نقش مهمی را ایفا نمـوده و نیـروی محرکه سازمان محسوب می شود، تصورات و نگرش های آنـان بـه شغلـشان در حیـات، کـارایی و اثربخشی سازمان اثرگذار است. نگرش کلی انسانها به شغلشان عینیت بخـش پدیـدهای رفتـاری است که در کتابهای مدیریت بر آن "خشنودی شغلی" و "رضایت شـغلی" نـام نهـاده انـد. در واقع رضـایت شـغلی یکـی از عوامـل بسـیار مهـم در موفقیـت شغلی است، زیرا باعـث افـزایش کـارایی و نیـز احسـاس رضـایت فـردی مـی گـردد. یافته های پژوهشگران حوزه سازمانی و مدیریت، حاکی از آن است که علاوه بر عوامل سازمانی و محیطی، عوامل فردی نیز بر رضایت شغلی اثرگذار است که یکی از این عوامل فردی خودتنظیمی هیجانی می باشد. بنابراین هدف اصلی این پژوهش پیش بینی رضایت شغلی بر اساس خودتنظیمی هیجانی در میان کارکنان ستادی یک بانک تجاری بود که بررسی این موضوع از طریق تحلیل رگرسیون صورت گرفت و نتایج تحقیق نشان داد که خودتنظیمی هیجانی سهم بسزایی در پیش بینی رضایت شغلی کارکنان دارد.