سرمایه روانشناختی و عاطفی
فرشید اصلانی؛ مرضیه ملکیها؛ عاطفه حشمت زاده
چکیده
در سالهای اخیر، با افزایش توجه به سازوکار یادگیری غیررسمی، معلمان خواستار بهبود اثربخشی تدریس و یادگیری دانشآموزان شدهاند. در این راستا یادگیری مؤثر معلم به عنوان ابزاری حیاتی برای دستیابی به این هدف معرفی شده است. برنامههای حرفهای رسمی برای ارتقای یادگیری معلمان اغلب به دلیل فقدان درک علمی از نحوه یادگیری معلمان در محل ...
بیشتر
در سالهای اخیر، با افزایش توجه به سازوکار یادگیری غیررسمی، معلمان خواستار بهبود اثربخشی تدریس و یادگیری دانشآموزان شدهاند. در این راستا یادگیری مؤثر معلم به عنوان ابزاری حیاتی برای دستیابی به این هدف معرفی شده است. برنامههای حرفهای رسمی برای ارتقای یادگیری معلمان اغلب به دلیل فقدان درک علمی از نحوه یادگیری معلمان در محل کار، بیاثر هستند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر جو سازمانی بر یادگیری غیررسمی معلمان با میانجیگری سرمایه روانشناختی میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و جزو پژوهشهای توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را معلمان شهرستان فریدونشهر به تعداد 686 نفر تشکیل میدهند که برای نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، تعداد نمونه 244 نفر برآورد گردید. ابزار پژوهش مشتمل بر سه پرسشنامه استاندارد میباشد. دادههای گردآوری شده بر اساس معادلات ساختاری با نرمافزار پی ال اس تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد که جو سازمانی بر یادگیری غیررسمی در محل کار با نقش میانجی سرمایه روانشناختی، تأثیر مثبت و معناداری داشته است.
سید حسن آل طه؛ محسن اکبری
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 35-71
چکیده
ترک خدمت کارکنان باتجربه و برخوردار از مهارتها و توانائیهای بالا میتواند برای سازمان بسیار هزینهساز باشد. بنابراین، شناسایی عوامل مؤثری که میتواند تمایل به ترک شغل کارکنان را کاهش دهد، اهمیت فراوانی دارد. هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه روانشناختی و جو ارائه خدمات به کارکنان در تمایل به ترک شغل با توجه به نقش میانجیگری ...
بیشتر
ترک خدمت کارکنان باتجربه و برخوردار از مهارتها و توانائیهای بالا میتواند برای سازمان بسیار هزینهساز باشد. بنابراین، شناسایی عوامل مؤثری که میتواند تمایل به ترک شغل کارکنان را کاهش دهد، اهمیت فراوانی دارد. هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه روانشناختی و جو ارائه خدمات به کارکنان در تمایل به ترک شغل با توجه به نقش میانجیگری اشتیاق و رضایت شغلی بوده است. پژوهش حاضر از لحاظ جهتگیری و هدف پژوهش کاربردی و توصیفی، از لحاظ استراتژیهای پژوهش پیمایشی و از لحاظ ماهیت همبستگی میباشد. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان دانشگاه گیلان بوده و شیوه نمونه گیری به صورت غیر احتمالی در دسترس است که با استفاده از فرمول کوکران 283 نفر انتخاب شدند. جهت آزمون فرضیههای تحقیق از روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد جو ارائه خدمات و سرمایه روانشناختی بر اشتیاق شغلی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین اشتیاق شغلی بر رضایت شغلی تأثیر مثبت و معنادار و بر تمایل به ترک خدمات تأثیر منفی و معناداری دارد. رضایت شغلی نیز بر تمایل به ترک خدمت تأثیر منفی و معنادار دارد. نقش میانجیگری اشتیاق شغلی و رضایت شغلی نیز تائید گردید. مدیران سازمانها میتوانند با تقویت عوامل تأثیرگذار بر اشتیاق شغلی از جمله جو ارائه خدمات و سرمایه روانشناختی، میزان تمایل به ترک خدمت کارکنان را کاهش دهند.
غزل قشقایی؛ فریده حسین ثابت؛ عبدالله معتمدی
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 72-89
چکیده
سرمایههای روانشناختی شامل امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی بهعنوان جزئی از روانشناسی مثبت است که در سالهای اخیر موردتوجه قرارگرفته است و با تکیهبر نقاط قوت افراد به بهبود عملکرد فردی و سازمانی آنها کمک میکند از طرفی کمالگرایی نیز که عبارت است از وضع معیارهای دقیق برای رسیدن به اهداف، با توجه به بعد مثبت و منفی ...
بیشتر
سرمایههای روانشناختی شامل امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی بهعنوان جزئی از روانشناسی مثبت است که در سالهای اخیر موردتوجه قرارگرفته است و با تکیهبر نقاط قوت افراد به بهبود عملکرد فردی و سازمانی آنها کمک میکند از طرفی کمالگرایی نیز که عبارت است از وضع معیارهای دقیق برای رسیدن به اهداف، با توجه به بعد مثبت و منفی آن میتواند در عملکرد فرد مفید یا مخرب واقع شود.ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ باهدف ﺑﺮرﺳﯽ رابطه کمالگرایی مثبت و منفی با ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ روانشناختی در دختران دانشگاه علامه طباطبائی ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری کلیه دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبائی میباشد. نمونه این پژوهش 200 نفر است که بهصورت در دﺳﺘﺮس اﻧﺘﺨﺎب و موردبررسی قرارگرفته است. اﺑﺰارﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ روانشناختی ﻟﻮﺗﺎﻧﺰ و پرسشنامه کمالگرایی فراست میباشد. اﻃﻼﻋﺎت بهدستآمده از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن ﻣﻮرد تجزیهوتحلیل ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. یافتهها ﻧﺸﺎن داد ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ (سرمایه روانشناختی و کمالگرایی مثبت و منفی) راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد دارد. بین کمالگرایی مثبت و سرمایه روانشناختی رابطه مثبت و بین کمالگرایی منفی و سرمایه روانشناختی رابطه منفی وجود دارد لذا با افزایش کمالگرایی مثبت سرمایه روانشناختی افزایش و با افزایش کمالگرایی منفی سرمایه روانشناختی کاهش مییابد و برعکس.
ناهید علی زاده؛ محمد تابان؛ علی قلی پور سلیمانی
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1396، ، صفحه 9-37
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی نقش سرمایه روانشناختی در ایجاد نشاط سازمانی اعضای بسیج است. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه کارکنان واحدهای فرهنگی ارشاد اسلامی استان ایلام به تعداد 2000 نفر است، که 384 نفر از طریق فرمول جامعه نامحدود و به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد شادی و پرسشنامه سرمایه روانشناختی ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی نقش سرمایه روانشناختی در ایجاد نشاط سازمانی اعضای بسیج است. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه کارکنان واحدهای فرهنگی ارشاد اسلامی استان ایلام به تعداد 2000 نفر است، که 384 نفر از طریق فرمول جامعه نامحدود و به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد شادی و پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران که با مقیاس لیکرت درجهبندی شدهاند، استفاده گردید. روش تحقیق، توصیفی ـ همبستگی میباشد و تحلیل دادهها با استفاده از رگرسیون چندگانه انجام شد. یافتهها نشان داد که خودکارآمدی، امیدواری، تابآوری و خوشبینی اثر معناداری بر نشاط سازمانی دارند. نتیجهگیری: با افزایش هر یک از عوامل بصورت جداگانه میزان نشاط سازمانی به اندازه ضرایب تاثیر افزایش مییابد. لذا مدیران سازمانها باید جو سازمانی مطلوبی را برای کارکنان فراهم سازند تا نشاط و شادی سازمانی در آنها تقویت گردد وتوجه ویژهایبهسلامتروحی آنها نمایند.