سرمایه روانشناختی و عاطفی
ابراهیم مزاری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف فراترکیب پژوهشهای حکمرانی شناختی به منظور درک پیچیدگی حکمرانی به وسیلۀ همگرایی آن با علوم اعصاب (مطالعات مغز)، شناختی (مطالعات ذهن) و روانشناسی (مطالعات روان) انجام شده است. برای این منظور، از رویکرد کیفی و روش سنتزپژوهی سندلوسکی و باروسو (2007) استفاده شده است. جامعۀ پژوهش اسناد علمی قابل دسترس در پایگاههای علمی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف فراترکیب پژوهشهای حکمرانی شناختی به منظور درک پیچیدگی حکمرانی به وسیلۀ همگرایی آن با علوم اعصاب (مطالعات مغز)، شناختی (مطالعات ذهن) و روانشناسی (مطالعات روان) انجام شده است. برای این منظور، از رویکرد کیفی و روش سنتزپژوهی سندلوسکی و باروسو (2007) استفاده شده است. جامعۀ پژوهش اسناد علمی قابل دسترس در پایگاههای علمی داخلی و خارجی بوده است که از میان آنها، 33 سند علمی به شیوۀ نمونهگیری هدفمند انتخاب و تحلیل شدند. برای تحلیل یافتهها، کدها از متن استخراج شدند و مقولهها شکل گرفتند و در نهایت، الگوی نهایی تدوین شد. در پایان، برای بررسی اعتبار یافتههای پژوهش از روش گروه کانونی استفاده شد که طی آن، یافتههای پژوهش در گروه کانونی 5 نفرۀ متخصصان حکمرانی و شناختی مطرح، تصحیح و تکمیل شدند. نتایج پژوهش، حاکی از شناسایی 12 مقوله برای حکمرانی شناختی از جمله رویکرد شناختی، حل مسألۀ شناختی، خطمشیگذاری شناختی، تنظیمگری شناختی، آیندهپژوهی شناختی، نظارت و ارزیابی شناختی، الگوسازی شناختی، خودحکمرانی شناختی، هوشمندی شناختی، شایستگیهای شناختی و در نهایت حکمرانی بر علوم شناختی بوده است. میتوان نتیجه گرفت علوم شناختی با شناسایی نقاط کور و همچنین سادهسازی و تجزیه و تحلیل موشکافانه به درک بهتر پیچیدگی حکمرانی کمک می کند و پیشنهادهای شناختی مناسبی را برای حکمرانی ارائه می دهد.
سرمایه روانشناختی و عاطفی
فرشید اصلانی؛ مرضیه ملکیها؛ عاطفه حشمت زاده
چکیده
در سالهای اخیر، با افزایش توجه به سازوکار یادگیری غیررسمی، معلمان خواستار بهبود اثربخشی تدریس و یادگیری دانشآموزان شدهاند. در این راستا یادگیری مؤثر معلم به عنوان ابزاری حیاتی برای دستیابی به این هدف معرفی شده است. برنامههای حرفهای رسمی برای ارتقای یادگیری معلمان اغلب به دلیل فقدان درک علمی از نحوه یادگیری معلمان در محل ...
بیشتر
در سالهای اخیر، با افزایش توجه به سازوکار یادگیری غیررسمی، معلمان خواستار بهبود اثربخشی تدریس و یادگیری دانشآموزان شدهاند. در این راستا یادگیری مؤثر معلم به عنوان ابزاری حیاتی برای دستیابی به این هدف معرفی شده است. برنامههای حرفهای رسمی برای ارتقای یادگیری معلمان اغلب به دلیل فقدان درک علمی از نحوه یادگیری معلمان در محل کار، بیاثر هستند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر جو سازمانی بر یادگیری غیررسمی معلمان با میانجیگری سرمایه روانشناختی میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و جزو پژوهشهای توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را معلمان شهرستان فریدونشهر به تعداد 686 نفر تشکیل میدهند که برای نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، تعداد نمونه 244 نفر برآورد گردید. ابزار پژوهش مشتمل بر سه پرسشنامه استاندارد میباشد. دادههای گردآوری شده بر اساس معادلات ساختاری با نرمافزار پی ال اس تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد که جو سازمانی بر یادگیری غیررسمی در محل کار با نقش میانجی سرمایه روانشناختی، تأثیر مثبت و معناداری داشته است.