آسیبشناسی روانشناختی
وحید میرزایی؛ علی اکبر عقیقی
چکیده
شناخت عوامل پیشگیری از بدبینی سازمانی همواره از دلمشغولیهای مدیران سازمانها بوده است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی سکوت کارکنان و شایعات منفی در محل کار در رابطۀ بین رهبری خودشیفته و بدبینی سازمانی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوۀ گردآوری دادهها میدانی، و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی ...
بیشتر
شناخت عوامل پیشگیری از بدبینی سازمانی همواره از دلمشغولیهای مدیران سازمانها بوده است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی سکوت کارکنان و شایعات منفی در محل کار در رابطۀ بین رهبری خودشیفته و بدبینی سازمانی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوۀ گردآوری دادهها میدانی، و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ پرسنل هتلهای پنجستارۀ مشهد است که ۱۱۵ نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادههای پژوهشی از پرسشنامۀ رهبری خودشیفتۀ هاچوارتر و تامسون (2012)، پرسشنامۀ بدبینی سازمانی دین و همکاران (1994)، پرسشنامۀ سکوت کارکنان تانگیرالا و رامانوجام (2008) و پرسشنامۀ شایعات منفی در محل کار کو و همکاران (2012) استفاده شد. برای سنجش روایی از روایی صوری و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با روش معادلات ساختاری با رویکرد روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار Amos انجام شد. نتایج پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنادار رهبری خودشیفته بر بدبینی سازمانی است. از سویی، نتایج نشان داد بین رهبری خودشیفته با سکوت کارکنان و شایعات منفی در محل کار رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد. در نهایت، میانجیگری سکوت کارکنان و شایعات منفی در محل کار در رابطۀ رهبری خودشیفته و بدبینی سازمانی تأیید شد.