زهرا وظیفه؛ علی کفعمی لادانی؛ ریحانه رامشگر؛ زهرا داداله زاده
دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 101-132
چکیده
در دنیای امروز، به دلیل اهمیت ارتباطات، گوش دادن مؤثر دارای اهمیت ویژهای است. گوش دادن عمیق و خوب از اساسیترین عوامل ارتباط در برقراری روابط انسانی است که بسیاری از مشکلات سازمانی و عصبانیتها با خوب گوش دادن به درد دلها و مشکلات افراد حل میشود. هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان تأثیر شنود مؤثر بر مهارتهای ارتباطی بین فردی کارکنان ...
بیشتر
در دنیای امروز، به دلیل اهمیت ارتباطات، گوش دادن مؤثر دارای اهمیت ویژهای است. گوش دادن عمیق و خوب از اساسیترین عوامل ارتباط در برقراری روابط انسانی است که بسیاری از مشکلات سازمانی و عصبانیتها با خوب گوش دادن به درد دلها و مشکلات افراد حل میشود. هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان تأثیر شنود مؤثر بر مهارتهای ارتباطی بین فردی کارکنان شرکت انتخاب سرویس حامی میباشد. روش پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری شامل 220 نفر از کارکنان بود که از این تعداد 136 نفر از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند و هر 136 نفر به پرسشنامهها پاسخ دادند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه شنود مؤثر مقیمی، با 40 سؤال و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بین فردی منجمی زاده، با 19 سؤال بود که ضریب آلفای کرونباخ آنها به ترتیب 75/0 و 73/0 به دست آمد. روایی پرسشنامهها، از طریق روایی صوری و محتوایی تائید شد. تجزیهوتحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی (توزیع فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و واریانس) و در سطح آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس چند راهه و آزمون تعقیبی توکی) صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که بین شنود مؤثر و مهارتهای ارتباطی بین فردی رابطه معنادار وجود دارد (01/0 P<). بین نظرات کارکنان در مورد شنود مؤثر برحسب سمت شغلی تفاوت معنیدار وجود دارد و همچنین بین نظرات کارکنان در مورد مهارتهای ارتباطی بین فردی برحسب سن تفاوت معنیدار وجود دارد.