آسیب‌شناسی روانشناختی
بررسی رابطۀ رهبری خودشیفته و بدبینی سازمانی، نقش میانجی سکوت کارکنان و شایعات منفی در محل کار

وحید میرزایی؛ علی اکبر عقیقی

دوره 10، شماره 1 ، فروردین 1403، ، صفحه 33-67

https://doi.org/10.22034/jom.2024.2000908.1096

چکیده
  شناخت عوامل پیشگیری از بدبینی سازمانی همواره از دل‌مشغولی‌های مدیران سازمان‌ها بوده است. بر ‌این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی سکوت کارکنان و شایعات منفی در محل کار در رابطۀ بین رهبری خودشیفته و بدبینی سازمانی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوۀ گردآوری داده‌ها میدانی، و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی ...  بیشتر

آسیب‌شناسی روانشناختی
تأثیر وظایف غیرمشروع، استحقاق روان‏شناختی و فرسودگی شغلی بر رفتار کاری ضد بهره وری با تأکید بر نقش تعدیل‏گری جو جمعی

پیمان اکبری؛ محمد علی اسلامی

دوره 9، شماره 2 ، مهر 1402، ، صفحه 9-35

https://doi.org/10.22034/jom.2023.710004

چکیده
  اهمیت رفتــار کاری ضــد بهــره­ وری برای بیشتر سازمان­ ها مشهود است، زیرا ممکن است اثرات منفی بر کارکنان و سازمان­ ها داشته باشد. از این رو، با توجه به این شرایط، هدف از این پژوهش بررسی تأثیر وظایف غیرمشروع، استحقاق روان‏شناختی و فرسودگی شغلی بر رفتار کاری ضد بهره‌وری با تأکید بر نقش تعدیل‏گری جو جمعی ‏است. پژوهش حاضر از ...  بیشتر

آسیب‌شناسی روانشناختی
واکاوی میانجیگری سکوت سازمانی و شایعات سازمانی در رابطه ‌با خودشیفتگی سازمانی و ریاکاری سازمانی

وحید میرزایی؛ مجید قدیمی توکلی

دوره 9، شماره 2 ، مهر 1402، ، صفحه 125-156

https://doi.org/10.22034/jom.2023.704174

چکیده
  بی‌گمان یکی از مهم‌ترین وجوه بهینه‌سازی عملکرد هر سازمان‌، همانا مدیریت بهینه منابع انسانی از مسیر شناخت رفتارهای فردی و پیشگیری از انحرافات رفتاری در میان کارکنان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط خودشیفتگی مدیران با ریاکاری سازمانی معلمان با توجه ‌به نقش سکوت سازمانی و شایعه سازمانی به‌عنوان واسطه‌های تشدیدکننده در رابطه ...  بیشتر

آسیب‌شناسی روانشناختی
بررسی تاثیر رفتارهای خرابکارانه کارکنان بر رفتارهای منحرف مشتریان

وحید شرفی؛ هدی شاحسینی

دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 83-97

https://doi.org/10.22034/jom.2023.703337

چکیده
  رفتار مشتریان، تأثیر بسزایی بر عملکرد سازمان‌ها دارد. رفتارهای منحرف مشتریان موجب کاهش کیفیت رابطه مشتری با برند می‌شود. هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر رفتارهای خرابکارانه کارکنان بر رفتارهای منحرف مشتریان است. این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت روش، یک تحقیق توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان ...  بیشتر

آسیب‌شناسی روانشناختی
بررسی رابطه رهبری زهرآگین با قصد ترک شغل: نقش میانجی قلدری در محل کار و عدم امنیت شغلی

وحید میرزایی؛ سهیل پورعباس خادر

دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 175-200

https://doi.org/10.22034/jom.2023.703859

چکیده
  رهبری زهرآگین به عنوان یک پدیده منفی در سازمان باعث افزایش احساس عدم امنیت شغلی در کارکنان گردیده و تمایل به ترک شغل را در آنان افزایش می‌دهد. لذا این پژوهش به بررسی رابطه رهبری زهرآگین با قصد ترک شغل با نقش میانجی قلدری در محل کار و عدم امنیت شغلی می‌پردازد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی و از نوع همبستگی ...  بیشتر

آسیب‌شناسی روانشناختی
بررسی تأثیر فلات‌زدگی سلسله‌مراتبی بر قصد ترک شغل با نقش تعدیل‌کننده جنبه تناسب فرد-شغل

وحید میرزایی؛ مهدی بهرامی؛ محمدصادق اکبری نوقابی

دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 9-34

چکیده
   کمبود پرستار و نرخ بالای ترک شغل آنها، همچنان یکی از مهمترین مسائل سازمانهای متولی بهداشت و درمان است. یکی ازدلایل مهم آن، سکون و عدم پیشرفت شغلی و حرفه‌ای پرستاران است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فلات‌زدگیسلسله‌مراتبی بر قصد ترک شغل با نقش تعدیل‌کننده جنبه تناسب شغل-شاغل صورت پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی ...  بیشتر

آسیب‌شناسی روانشناختی
ساخت و استانداردسازی مقیاس سکوت سازمانی در دستگاه‌های اجرایی استان قزوین

حمیدرضا سامانی پور؛ معصومه حافظ امینی؛ جلیل یونسی

دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 69-96

چکیده
    هدف این پژوهش، ساخت مقیاس سکوت سازمانی بر اساس ادراک کارکنان شاغل در دستگاه‌های اجرایی استان قزوین است. نمونه پژوهش در مرحله اول با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای و مرحله دوم از نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شد. بدین منظور مقیاس سکوت سازمانی شامل 38 گویه تهیه شد. الگوی مفهومی بر اساس مطالعات تطبیقی و روش دلفی مشتمل بر 5 سازه و در مجموع ...  بیشتر