آسیبشناسی روانشناختی
وحید میرزایی؛ علی اکبر عقیقی
چکیده
شناخت عوامل پیشگیری از بدبینی سازمانی همواره از دلمشغولیهای مدیران سازمانها بوده است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی سکوت کارکنان و شایعات منفی در محل کار در رابطۀ بین رهبری خودشیفته و بدبینی سازمانی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوۀ گردآوری دادهها میدانی، و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی ...
بیشتر
شناخت عوامل پیشگیری از بدبینی سازمانی همواره از دلمشغولیهای مدیران سازمانها بوده است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی سکوت کارکنان و شایعات منفی در محل کار در رابطۀ بین رهبری خودشیفته و بدبینی سازمانی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوۀ گردآوری دادهها میدانی، و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ پرسنل هتلهای پنجستارۀ مشهد است که ۱۱۵ نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادههای پژوهشی از پرسشنامۀ رهبری خودشیفتۀ هاچوارتر و تامسون (2012)، پرسشنامۀ بدبینی سازمانی دین و همکاران (1994)، پرسشنامۀ سکوت کارکنان تانگیرالا و رامانوجام (2008) و پرسشنامۀ شایعات منفی در محل کار کو و همکاران (2012) استفاده شد. برای سنجش روایی از روایی صوری و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با روش معادلات ساختاری با رویکرد روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار Amos انجام شد. نتایج پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنادار رهبری خودشیفته بر بدبینی سازمانی است. از سویی، نتایج نشان داد بین رهبری خودشیفته با سکوت کارکنان و شایعات منفی در محل کار رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد. در نهایت، میانجیگری سکوت کارکنان و شایعات منفی در محل کار در رابطۀ رهبری خودشیفته و بدبینی سازمانی تأیید شد.
توانمندسازی و تابآوری
حسین حمزوی؛ محمد متقینژاد؛ عبدالواسع خادمی؛ بهروز رضاییمنش
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی دانشمحور بر عملکرد پایدار کارکنان با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی است. این پژوهش از نظر هدف، پژوهشی کاربردی است و از نظر گردآوری دادهها، پژوهشی با رویکرد توصیفی-پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش تمامی کارکنان شرکتهای دانشبنیان استان بوشهر به تعداد 509 نفر ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی دانشمحور بر عملکرد پایدار کارکنان با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی است. این پژوهش از نظر هدف، پژوهشی کاربردی است و از نظر گردآوری دادهها، پژوهشی با رویکرد توصیفی-پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش تمامی کارکنان شرکتهای دانشبنیان استان بوشهر به تعداد 509 نفر و حجم نمونۀ آماری بر اساس فرمول تخمین نمونۀ کوکران 219 نفر از کارکنان است. به منظور جمعآوری دادهها و سنجش ارتباط میان متغیرهای پژوهش از ابزار پرسشنامه استفاده شد. همچنین، برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارهای تحلیل آماری Spss22 و Lisrel استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد مدیریت منابع انسانی دانشمحور بر عملکرد پایدار کارکنان و توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی تأثیری معنادار دارد و توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی بر عملکرد پایدار کارکنان تأثیری معنادار دارد و در نهایت، مدیریت منابع انسانی دانشمحور بر عملکرد پایدار کارکنان با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی تأثیری معنادار دارد.
توانمندسازی و تابآوری
محسن عارف نژاد؛ علی شریعت نژاد؛ مینا حسینی؛ شقایق صالح آبادی
چکیده
رهبری مربی گرا یکی از سبک های مطلوب و کاربردی رهبری است که اثرات و تبعاتی مثبت برای سازمان دارد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی پیدایش رهبری مربیگرا در سازمانهای دولتی انجام شده است. این پژوهش، آمیخته و در پارادایم قیاسی استقرایی و از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش ...
بیشتر
رهبری مربی گرا یکی از سبک های مطلوب و کاربردی رهبری است که اثرات و تبعاتی مثبت برای سازمان دارد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی پیدایش رهبری مربیگرا در سازمانهای دولتی انجام شده است. این پژوهش، آمیخته و در پارادایم قیاسی استقرایی و از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر خبرگان مشتمل بر استادان دانشگاه در حوزۀ مدیریت رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی و همچنین، مدیران ارشد سازمان های دولتی هستند که از میان آنها، اعضای نمونه با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی و بر اساس اصل کفایت نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی، مصاحبۀ نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه است. برای تحلیل داده ها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و کدگذاری با نرم افزار اطلستی استفاده شد. همچنین، به منظور تحلیل کمی از روش الگوسازی ساختاری تفسیری استفاده شد. نتایج پژوهش مشتمل بر طراحی الگوی پیدایش رهبری مربی گرا است. الگوی رهبری مربی گرا در این پژوهش در چهار سطح اصلی و بر اساس فلسفۀ رهبری مربیگرا، بستر و زمینۀ شکل گیری رهبری مربی گرا، ابعاد رهبری مربی گرا و پیامدهای آن تدوین شده است.
مهارتهای بین فردی
روح اله حسینی؛ کاوه جان احمدی ؛ هادی غفاری
چکیده
بقا و موفقیت سازمانهای آینده به مزیت رقابتی آنها وابسته است. یکی از عوامل ایجاد مزیت رقابتی نیز توسعۀ تأثیر رهبری دانشمحور و مهارتهای رهبری اثربخش در سازمان است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر رهبری دانشمحور بر مزیت رقابتی پایدار با میانجیگری ...
بیشتر
بقا و موفقیت سازمانهای آینده به مزیت رقابتی آنها وابسته است. یکی از عوامل ایجاد مزیت رقابتی نیز توسعۀ تأثیر رهبری دانشمحور و مهارتهای رهبری اثربخش در سازمان است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر رهبری دانشمحور بر مزیت رقابتی پایدار با میانجیگری متغیر شایستهسالاری مدیریت است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر نوع داده، کمّی، از نظر نحوۀ جمعآوری دادهها، پیمایشی و از نظر زمان، مقطعی است. جامعۀ آماری این مطالعه کارکنان ادارۀ پست تهران شامل 3500 نفر است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 346 نفر محاسبه شده است. در پژوهش حاضر از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ استاندارد استفاده شده است. از نرمافزار SPSS26 و PLS3 برای تحلیل دادهها استفاده شده است. یافتهها نشان از تأیید همۀ فرضیهها و برازش مناسب مدل پژوهش دارد و نتایج نشان میدهد رهبری دانشمحور بر مزیت رقابتی و شایستهسالاری مدیریت تأثیری معنادار دارد. همچنین، شایستهسالاری مدیریت بر مزیت رقابتی تأثیری معنادار دارد. در نهایت، رهبری دانشمحور بر مزیت رقابتی پایدار با میانجیگری متغیر شایستهسالاری تأثیری معنادار دارد. ادارۀ پست در عرصۀ رقابت، در صورتی مزیت خواهد داشت که بتواند از خدمات مدیران شایسته بهره گیرد. مدیران شایسته، نوعی رهبری دانشمحور را در سازمان اجرا میکنند.