نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2 استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران، تهران.
3 استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران، تهران
چکیده
سرمایههای روانشناختی شامل امید خوشبینی تابآوری و خودکارآمدی است که در سالهای اخیر موردتوجه قرارگرفته است و به بهبود عملکرد افراد در زمینۀهای مختلف کمک میکند. از طرفی اضطراب میتواند منجر به کاهش یا حتی تخریب عملکرد فرد شود لذا این پژوهش به بررسی ارتباط بین این دو مفهوم میپردازد. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ باهدف ﺑﺮرﺳﯽ رابطه ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ روانشناختی و اضطراب در دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبائی ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری کلیهی دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبائی هست. نمونهی این پژوهش شامل 200 نفر است که بهصورت در دﺳﺘﺮس اﻧﺘﺨﺎب و موردبررسی قرارگرفته است. اﺑﺰارﻫﺎی اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ روانشناختی ﻟﻮﺗﺎﻧﺰ (2007)، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اضطراب کتل (1958) میباشد. اﻃﻼﻋﺎت بهدستآمده از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن ﻣﻮرد تجزیهوتحلیل ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. یافتهها ﻧﺸﺎن داد ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد دارد بهطوریکه بین سرمایه روانشناختی و اضطراب دانشجویان رابطه منفی و معناداری وجود دارد (r=-0.155 و sig=0.028) یعنی با افزایش سرمایه روانشناختی دانشجویان از میزان اضطراب آنها کاسته شده و بالعکس با کاهش مؤلفههای سرمایه روانشناختی به اضطراب دانشجویان اضافه میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the relationship between psychological capital and anxiety of female students of Allameh Tabatabai University
نویسندگان [English]
- Ghazal Ghashghaee 1
- farideh hoseinsabet 2
- Abdollah Motamedi 3
1 PhD student in clinical Psychology, Shahed University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran.
3 Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Psychological capital include optimism, resilience, and self-efficacy w hich has been considered in recent years and it helps to improve people's performance in different areas. On the other hand, anxiety can lead to a decrease or even destruction of a person's performance, so we examine the relationship between these two concepts.The aim of this study was to investigate the relationship between psychological capital and anxiety in female students of Allameh Tabatabai University.The statistical population of this study includes all female students of Allameh Tabatabai University.The sample of this research includes 200 people who have been selected and studied by the available method.The tools of this research are Lutans (2007) Psychological Capital Questionnaire and Cattell Anxiety Questionnaire (1958). The data obtained from the questionnaire were analyzed using Pearson correlation coefficient.Findings showed that there is a significant relationship between research variables so that there is a negative and significant relationship between psychological capital and students' anxiety(r=-0.155&sig=0.028) .That is, with the increase of students 'psychological capital, their anxiety decreases and, conversely, with the decrease of students' psychological capital, their anxiety increases.
کلیدواژهها [English]
- Psychological capital
- anxiety
- students
- آتش پور، حمید و شفتی، سیدعباس (1377). اضطراب جدایی. مجله تربیت، سال 4، شماره 4، 108-91.
- تحویلداری، نازنین؛ جعفریراد، سیما؛ کشاورز، سیدعلی؛ هاشمیشیخشبانی، سیداسماعیل؛ حقیقی زاده، محمدحسین و وکیلی، مهدیس (1396). بررسی ارتباط اضطراب با رفتارهای غذا خوردن در دانشجویان در حال تحصیل در شهرهای تهران و اهواز. علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران، دوره ۱۲، شماره ۲، ۳۵-۴۴.
- دیانتنسب، مدینه؛ جاویدی، حجتالله و بقولی، حسین (1393). نقش واسطهگری استرس شغلی در رابطه بین سرمایههای با عملکرد شغلی کارکنان. روشها و مدلهای روانشناختی، دوره 40، شماره 15، 89-75.
- شاملو، سعید (1373). بهداشت روانی، تهران: انتشارات رشد.
- طالبزاده، سمیه؛ سلیمانپورعمران، محبوبه و اسماعیلیشاد، بهرنگ (1398). رابطه سرمایه روانشناختی و اضطراب امتحان با نقش میانجی اعتمادبهنفس دردانش آموزان. فصلنامهی رهبری و مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، دوره 13، شماره 47، 198-181.
- کاپلان، هارولد و سادوک، پنجامین (1375). خلاصه روانپزشکی، ترجمه نصرتالله پورافکاری، انتشارات ذوقی.
- کشاورزافشار، حسین و میرزایی، جواد (1397). بررسی رابطه سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی با اضطراب تحصیلی دانشجویان. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، دوره 9، شماره 34، 238-211.
- گلپرور، محسن و محمدجعفری نصیر، فاطمه (1395). نقش تعدیلکننده سرمایه روانشناختی در رابطه تخطی از قرارداد روانشناختی با استرس شغلی،کنفرانس بینالمللی نخبگان مدیریت، تهران، موسسه سرآمد همایش کارین.
- لبافینژاد، یاسر و بساقزاده، آسیه (1391). بررسی شیوع اضطراب و عوامل مؤثر بر آن در دانشجویان دختر رشته پزشکی عمومی. سلامت کار ایران، دوره ۹، شماره ۳، ۳۲-۳۸.
- لوتانز و همکاران (۲۰۰۷). سرمایه روانشناختی سازمان. تحولی در مزیت رقابتی کارکنان. ترجمه عبدالرسول جمشیدیان و محمد فروهر (۱۳۹۲). تهران: آییژ.
- مشتاقی، سعید و مویدفر، همام (1396). نقش مؤلفههای سرمایه روانشناختی (امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی) و جهتگیری اهداف پیشرفت در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشجویان. دو فصلنامه راهبردهای شناخت در یادگیری، دوره 5، شماره 8، 78-61.
- مدارا، فرهاد؛ ساروخانی، دیانا؛ ولیزاده، رضا؛ ساروخانی، ماندانا (1396). بررسی میانگین نمره اضطراب در ایران: مرور سیستماتیک و متاآنالیز. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران، دوره 25، شماره 2، 206-181.
- آزادمنجیری، محمد و نامنی، ابراهیم (1399). نقش تعدیلکننده همدلی در رابطه سرمایه روانشناختی با افسردگی و اضطراب در پرستاران. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، دوره 27، شماره 3، 473-463.
- یعقوبی، حسن؛ سهرابی، فرامرز و محمدزاده، علی (1391). ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺗﺄﺛﯿری رفتاردرمانی ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ و رواندرمانی ﻣﻌﻨﻮی - ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺑﺮ ﮐﺎﻫﺶ اﺿﻄﺮاب ﭘﻨﻬﺎن. ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت روانشناسی ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ، دوره 2، شماره 7، 163-145.
- Demir, S. (2018). The Relationship between Psychological Capital and Stress, Anxiety, Burnout, Job Satisfaction, and Job Involvement. Eurasian Journal of Educational Research,75, pp.137-154
- Hicks, R. E. & Wu, F. M. Y. (2015). Psychological capital as mediator between adaptive perfectionism and academic procrastination. GSTF Journal of Psychology (JPsych), 2(1).34-40.
- Luthans, F. Avolio, B.J. Avey, J. B. & Norman, S. M. (2007). Positive Psychological Capital: Measurement and Relationship with Performance and Satisfaction. Leadership Institute Faculty Publications. 11
- Luthans, F. (2002). The need for and meaning of positive organizational behavior. Journal of Organizational Behavior, 23 (6), pp. 695-706.
- Rahimnia, F. Mazidi, A. & Mohammadzadeh, Z. (2013). Emotional mediators of psychological capital on well-being: The role of stress, anxiety, and depression. Management Science Letters, 3(3), pp.913-926.
- Sarason, I.G & stoops, R. (1987). test anxiety and passage of time. Journal of Counsling and clinicalPsychology, 46, pp.102-109