نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایران
2 گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه حضرت معصومه(س) قم، ایران
چکیده
امروزه سازمانها، برای رقابت در عرصه جهانی در تلاشند کارکنانی انتخاب کنند که فراتر از وظیفه خود عمل کنند. در همین راستا، مفهوم رفتار شهروندی سازمانی که باعث ارتقای عملکرد سازمانها میشود، از سطح سیستمهای رسمی در سازمان، فراتر است و در ادبیات مادیگرای غرب در زمینه مدیریت، دلیل تامّی برای علّت بروز این رفتار از سوی کارکنان ارائه نشده است. این نوشتار با بهرهگیری از سخنان ارزشمند کلام امیر سخن و گنجینه گهربار نهجالبلاغه و رساله حقوق امام سجاد علیهالسّلام با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، به واکاوی و تحلیل نظریه رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن (نوعدوستی، وظیفهشناسی، جوانمردی، ادب و مهربانی، فضیلت مدنی)، پرداخته است. در یافتههای این پژوهش علاوه بر شباهتهایی که از نگاهی انساندوستانه در مؤلفههای رفتار شهروندی سازمانی بین ادبیات موجود مدیریت با نهجالبلاغه و رساله حقوق امام سجاد علیه السّلام یافت شد دو نقطه تمایز نیز معرفی شد. یکی از تمایزات، بروز رفتار از خودگذشتگی و ایثار است و دیگری که به عنوان منشأ بروز تمامی مؤلفههای رفتار شهروندی سازمانی ایفای نقش میکند، اخلاص است. اخلاص میتواند زیربنای بروز رفتارهای شهروندی سازمانی از نگاه اسلام علوی باشد. مدل توسعهیافته این پژوهش در انتهای آن ترسیم شده است. که در این مدل علاوه بر ابعاد رفتار شهروندی سازمانی، دو بعد اسلامی ایثار و اخلاص در حوزه رفتار شهروندی سازمانی به مدل افزوده شده است
کلیدواژهها