آسیبشناسی روانشناختی
وحید شرفی؛ هدی شاحسینی
چکیده
رفتار مشتریان، تأثیر بسزایی بر عملکرد سازمانها دارد. رفتارهای منحرف مشتریان موجب کاهش کیفیت رابطه مشتری با برند میشود. هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر رفتارهای خرابکارانه کارکنان بر رفتارهای منحرف مشتریان است. این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت روش، یک تحقیق توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان ...
بیشتر
رفتار مشتریان، تأثیر بسزایی بر عملکرد سازمانها دارد. رفتارهای منحرف مشتریان موجب کاهش کیفیت رابطه مشتری با برند میشود. هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر رفتارهای خرابکارانه کارکنان بر رفتارهای منحرف مشتریان است. این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت روش، یک تحقیق توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان شعب بانک ملی شهر ایلام است که با توجه به جدول مورگان، تعداد 384 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. روش نمونهگیری نیز هدفمند و در دسترس بوده است. ابزار گردآوری اطاعات در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد میباشد. برای سنجش متغیر رفتارهای خرابکارانه کارکنان از پرسشنامه استاندارد عباسی و آرمان (2022) و برای سنجش متغیر رفتارهای منحرف مشتریان از پرسشنامه استاندارد داتسون و همکاران (2022) استفاده شده است که روایی محتوایی آن توسط اساتید خبره و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، مورد تأیید قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزار Lisrel استفاده شده است. نتایج، نشان میدهند که رفتارهای خرابکارانه کارکنان بر رفتارهای منحرف مشتریان در شعب بانک ملی شهر ایلام، تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین ابعاد رفتارهای خرابکارانه کارکنان یعنی نقض قوانین، فساد کارکنان، دروغگویی به مشتریان، رفتارهای تلافیجویانه و پرخاشگری در محل کار نیز بر رفتارهای منحرف مشتریان در شعب بانک ملی شهر ایلام تأثیر مثبت و معناداری دارند.
توانمندسازی و تابآوری
عباس قائدامینی هارونی؛ مهرداد صادقی ده چشمه؛ میثم بابائی فارسانی؛ غلام رضا مالکی فارسانی
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 155-176
چکیده
امروزه، رفتار و سبک رهبری تحولآفرین با در نظر گرفتن رضایت شغلی در درون سازمان به عنوان عامل ایجاد انگیزه تغییر سازمانی، تأثیر بهسزایی بر نوع نیازها و آگاهی کارکنان دارد. همچنین از متغیرهای تأثیرگذار در بهبود عملکرد و بقای سازمانها، خلاقیت و یادگیری است. لذا هدف این پژوهش، بررسی تأثیر رهبری تحولگرا بر نگرش به تغییر با نقش میانجی ...
بیشتر
امروزه، رفتار و سبک رهبری تحولآفرین با در نظر گرفتن رضایت شغلی در درون سازمان به عنوان عامل ایجاد انگیزه تغییر سازمانی، تأثیر بهسزایی بر نوع نیازها و آگاهی کارکنان دارد. همچنین از متغیرهای تأثیرگذار در بهبود عملکرد و بقای سازمانها، خلاقیت و یادگیری است. لذا هدف این پژوهش، بررسی تأثیر رهبری تحولگرا بر نگرش به تغییر با نقش میانجی نوآوری سازمانی و یادگیری سازمانی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب به تعداد 554 نفر تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 226 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونهگیری طبقه متناسب با حجم انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها در سطح استنباطی مشتمل بر مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که رهبری تحولگرا از طریق یادگیری سازمانی بر نگرش به تغییر، تأثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تأثیر 0/44 است و از طریق نوآوری سازمانی بر نگرش به تغییر، تأثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تأثیر 0/55 است. همچنین تأثیر مستقیم بر نگرش به تغییر، تأثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تأثیر 0/66 است.
عباس قائدامینی هارونی؛ مهرداد صادقی ده چشمه؛ میثم بابائی فارسانی؛ غلام رضا مالکی فارسانی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 9-40
چکیده
هدف این پژوهش تعیین رابطه سرمایه اجتماعی با رفتارهای انحرافی در محیط کار با توجه به نقش رهبری زهر آگین دراستانداری اصفهان بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی(مدل سازی معادله ساختاری( بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان شاغل در استانداری اصفهان به تعداد 416 نفر تشکیل دادند که از ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین رابطه سرمایه اجتماعی با رفتارهای انحرافی در محیط کار با توجه به نقش رهبری زهر آگین دراستانداری اصفهان بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی(مدل سازی معادله ساختاری( بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان شاغل در استانداری اصفهان به تعداد 416 نفر تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 370 نفر به عنوان نمونه از طریق روش تصادفی ساده انتخاب شدند و ابزار پژوهش پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیتوگوشال ) 1998 (و پرسشنامه استاندارد رهبری زهرآگین اشمیت (2008 (و پرسش نامه استاندارد رفتارهای انحرافی در محیط کار بنت و رابینسون(2000)بود . که روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی محتوایی ،صوری و سازه قرار گرفتند و مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگرپایایی پرسش نامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای رهبری زهرآگین 95/0 و سرمایه اجتماعی 88/0 و وپرسشنامه رفتارهای انحرافی در محیط کار85/0 برآورد شد و تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل برضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادله ساختاری (SEM )انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بین سرمایه اجتماعی با رفتارهای انحرافی در محیط کار رابطه معنادار منفی دارد و بین رهبری زهر آگین با رفتارهای انحرافی در محیط کار رابطه معنادار مثبت دارد و همچنین رهبری زهرآگین رابطه بین سرمایه اجتماعی با رفتارهای انحرافی در محیط کار دراستانداری اصفهان را تعدیل می کنند.
سلامت و اختلال روان در بستر سازمان
حسین حمزوی؛ محمدجواد کاملی؛ رضا آذرپرا؛ حسین کریمی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر سبک رهبری سلامتمحور بر سلامت روانی کارکنان با نقش میانجی نیازهای روانشناختی منابع انسانی است. پژوهش فعلی از نظر هدف کاربردی است و از نظر گردآوری دادهها، پژوهشی با رویکرد توصیفی-پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی مدیران و کارکنان ادارۀ کل بهزیستی استان فارس به تعداد 254 نفر و حجم نمونۀ ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر سبک رهبری سلامتمحور بر سلامت روانی کارکنان با نقش میانجی نیازهای روانشناختی منابع انسانی است. پژوهش فعلی از نظر هدف کاربردی است و از نظر گردآوری دادهها، پژوهشی با رویکرد توصیفی-پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی مدیران و کارکنان ادارۀ کل بهزیستی استان فارس به تعداد 254 نفر و حجم نمونۀ آماری بر اساس فرمول تخمین نمونۀ کوکران 153 نفر از کارکنان است. به منظور جمعآوری دادهها و سنجش ارتباط میان متغیرهای پژوهش از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. همچنین، برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری بهره گرفته شده است و از نرمافزارهای تحلیل آماری SPSS22 وLisrel استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد رهبری سلامتمحور بر سلامت روانی کارکنان و نیازهای روانشناختی منابع انسانی تأثیری معنادار دارد و نیازهای روانشناختی منابع انسانی بر سلامت روانی کارکنان نیز تأثیری معنادار دارد و در نهایت، رهبری سلامتمحور بر سلامت روانی کارکنان با نقش میانجی نیازهای روانشناختی منابع انسانی تأثیر معناداری دارد.
علی قلی پور سلیمانی؛ فیروزه علیزاده؛ سیده سعیده عالم طلب پشتیری
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 133-156
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ارزشهای مصرفکننده بر نگرانیهای زیستمحیطی با توجه به نقش تعدیلگر اعتماد به محصولات سبز میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل شهروندان شهر رشت است که حداقل یک بار از محصولات سبز (آبمیوه شادلی و یا سنایچ) استفاده کرده بودند که با توجه به جامعه نامحدود، تعداد 384 نفر از آنها از طریق روش نمونهگیری غیراحتمالی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ارزشهای مصرفکننده بر نگرانیهای زیستمحیطی با توجه به نقش تعدیلگر اعتماد به محصولات سبز میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل شهروندان شهر رشت است که حداقل یک بار از محصولات سبز (آبمیوه شادلی و یا سنایچ) استفاده کرده بودند که با توجه به جامعه نامحدود، تعداد 384 نفر از آنها از طریق روش نمونهگیری غیراحتمالی در دسترس انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای ارزشهای مصرفکننده و نگرانیهای زیستمحیطی مهدسوکی و مهدسوکی (2016) و پرسشنامه محقق ساخته اعتماد به محصول سبز جمع-آوری شد که ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامههای مذکور به ترتیب برابر با 912/0، 890/0 و 811/0 به دست آمد و روایی محتوا و سازه آنها نیز تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری و نرمافزار PLS Smart استفاده شد. نتایج نشان داد از بین ابعاد ارزش های مصرفکننده به ترتیب ارزشهای مشروط، شناختی و اجتماعی بیشترین تأثیر را بر نگرانی های زیستمحیطی دارند. اما تأثیر ارزشهای عملکردی و احساسی بر نگرانی های زیستمحیطی تأیید نشد. همچنین مشخص شد که اعتماد به محصولات سبز، رابطه ارزشهای عملکردی، احساسی و شناختی با نگرانی های زیستمحیطی را تعدیل می کند اما رابطه ارزش های اجتماعی و مشروط با نگرانی های زیستمحیطی را تعدیل نمیکند.