سلامت و اختلال روان در بستر سازمان
حسین حمزوی؛ محمدجواد کاملی؛ رضا آذرپرا؛ حسین کریمی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر سبک رهبری سلامتمحور بر سلامت روانی کارکنان با نقش میانجی نیازهای روانشناختی منابع انسانی است. پژوهش فعلی از نظر هدف کاربردی است و از نظر گردآوری دادهها، پژوهشی با رویکرد توصیفی-پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی مدیران و کارکنان ادارۀ کل بهزیستی استان فارس به تعداد 254 نفر و حجم نمونۀ ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر سبک رهبری سلامتمحور بر سلامت روانی کارکنان با نقش میانجی نیازهای روانشناختی منابع انسانی است. پژوهش فعلی از نظر هدف کاربردی است و از نظر گردآوری دادهها، پژوهشی با رویکرد توصیفی-پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی مدیران و کارکنان ادارۀ کل بهزیستی استان فارس به تعداد 254 نفر و حجم نمونۀ آماری بر اساس فرمول تخمین نمونۀ کوکران 153 نفر از کارکنان است. به منظور جمعآوری دادهها و سنجش ارتباط میان متغیرهای پژوهش از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. همچنین، برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری بهره گرفته شده است و از نرمافزارهای تحلیل آماری SPSS22 وLisrel استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد رهبری سلامتمحور بر سلامت روانی کارکنان و نیازهای روانشناختی منابع انسانی تأثیری معنادار دارد و نیازهای روانشناختی منابع انسانی بر سلامت روانی کارکنان نیز تأثیری معنادار دارد و در نهایت، رهبری سلامتمحور بر سلامت روانی کارکنان با نقش میانجی نیازهای روانشناختی منابع انسانی تأثیر معناداری دارد.
سلامت و اختلال روان در بستر سازمان
مریم رضایی چایجانی؛ مهدی شریعتمداری
چکیده
هدف پژوهشگر از انجام این پژوهش، بررسی رابطۀ رهبری اخلاقی و استرس شغلی با نقش میانجی ابهام شغلی در کارکنان کارخانۀ پویش تهویۀ تهران است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و در زمرۀ پژوهشهای توصیفی همبستگی قرار میگیرد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل 450 نفر از کارگران و کارمندان کارخانۀ پویش تهویه واقع در شهر تهران بود. روش تحقیق به ...
بیشتر
هدف پژوهشگر از انجام این پژوهش، بررسی رابطۀ رهبری اخلاقی و استرس شغلی با نقش میانجی ابهام شغلی در کارکنان کارخانۀ پویش تهویۀ تهران است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و در زمرۀ پژوهشهای توصیفی همبستگی قرار میگیرد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل 450 نفر از کارگران و کارمندان کارخانۀ پویش تهویه واقع در شهر تهران بود. روش تحقیق به کارگرفته شده در این پژوهش، توصیفی همبستگی بوده است. حجم نمونۀ این پژوهش شامل 114 نفر بر اساس فرمول تابچنیک و فیدل (2007) است. اطلاعات مورد نیاز به دو روش مطالعات کتابخانهای (به منظور تدوین فرضیات) و روش میدانی (به منظور آزمون فرضیات) گردآوری شد. در این پژوهش، از پرسشنامۀ رهبری اخلاقی، استرس شغلی و ابهام شغلی استفاده شد. در این مطالعه، به منظور تعیین روایی از روش محتوایی و برای تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. آلفای کرونباخ برای رهبری اخلاقی 0/755، برای استرس شغلی 0/782 و برای ابهام شغلی 0/899 گزارش شد. برای تحلیل داده ها نیز از روش ضریب همبستگی و رگرسیون با کمک نرم افزار SPSS استفاده شد. طبق نتایج، بین رهبری اخلاقی و استرس شغلی رابطه وجود دارد. بین رهبری اخلاقی با ابهام شغلی رابطه وجود دارد. بین استرس شغلی با ابهام شغلی رابطه وجود دارد. از آنجا که تمامی روابط به اثبات رسیدند، می توان نتیجه گرفت رهبری اخلاقی و استرس شغلی با نقش میانجی ابهام شغلی در کارکنان کارخانۀ پویش تهویۀ تهران با هم ارتباط دارند؛ از این رو، فرضیۀ اصلی پژوهش به تأیید می رسد.
سلامت و اختلال روان در بستر سازمان
فاطمه هادی زاده کورنده؛ سیده خدیجه معافی مدنی؛ امیر مرتضوی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه تحمل ابهام، اعتیاد به پرکاری و طرحوارههای ناسازگار اولیه در کارمندان درونگرا و برونگرای مراکز بهداشتی شرق گیلان است. روش پژوهش از نوع علّی- مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش، شامل کارمندان مراکز بهداشتی شرق استان گیلان است. با استفاده از پرسشنامه شخصیت آیزنگ، درونگرایی و برونگرایی حجم نمونه 140 نفری، سنجش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مقایسه تحمل ابهام، اعتیاد به پرکاری و طرحوارههای ناسازگار اولیه در کارمندان درونگرا و برونگرای مراکز بهداشتی شرق گیلان است. روش پژوهش از نوع علّی- مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش، شامل کارمندان مراکز بهداشتی شرق استان گیلان است. با استفاده از پرسشنامه شخصیت آیزنگ، درونگرایی و برونگرایی حجم نمونه 140 نفری، سنجش شد و سپس افراد در دو گروه درونگرا و برونگرا تقسیم شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار یانگ، پرسشنامه تحمل ابهام نوع دوم مک لین، پرسشنامه اعتیاد به کار اسپنس و رابینز و پرسشنامه شخصیتی آیزنک استفاده شده است. نتایج آزمون تحلیل واریانس یک و چندگانه نشان داد که میانگین کارمندان برونگرا در مؤلفههای تحمل ابهام به صورت معنیداری، بیشتر از میانگین گروه کارمندان درونگرا میباشد، بین اعتیاد به پرکاری در کارمندان درونگرا و برونگرا تفاوت وجود دارد؛ به این صورت که میانگین کارمندان برونگرا در دو مؤلفه اعتیاد به پرکاری یعنی عجین شدن و لذت از کار، به صورت معنیداری بیشتر از میانگین کارمندان درونگرا میباشد. همچنین در متغیر طرحوارههای ناسازگار اولیه، میانگین گروه کارمندان درونگرا در مؤلفههای محرومیت هیجانی، رهاشدگی، بیاعتمادی، انزوای اجتماعی، نقص/شرم، وابستگی، آسیبپذیری تحول نیافته، به صورت معنیداری، بیشتر از میانگین گروه کارمندان برونگرا میباشد. اما در همین متغیر، میانگین گروه کارمندان برونگرا در مؤلفههای اطاعت، فداکاری، بازداری عاطفی، معیار سرسختانه، استحقاق و خودکنترلی، بیشتر از کارمندان گروه درونگرا بود.
سلامت و اختلال روان در بستر سازمان
مصطفی خباز؛ حسین معینی؛ نرگس نظری زاده دهکردی
چکیده
مدیران فروش به عنوان یک رابط حیاتی بین نیروی فروش و شرکتها، نقش کلیدی در حمایت و افزایش مهارتهای نیروهای فروش خود دارند. لذا پژوهش حاضر به بررسی تأثیر حمایت مدیر فروش بر سلامت عاطفی نیروی فروش با نقش میانجی نشخوار فکری میپردازد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت روش، توصیفی – همبستگی است. از لحاظ گردآوری دادهها ...
بیشتر
مدیران فروش به عنوان یک رابط حیاتی بین نیروی فروش و شرکتها، نقش کلیدی در حمایت و افزایش مهارتهای نیروهای فروش خود دارند. لذا پژوهش حاضر به بررسی تأثیر حمایت مدیر فروش بر سلامت عاطفی نیروی فروش با نقش میانجی نشخوار فکری میپردازد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت روش، توصیفی – همبستگی است. از لحاظ گردآوری دادهها نیز یک تحقیق پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه نیروهای فروش شرکتهای پخش مواد غذایی شهرستان شیراز میباشد. حجم نمونه، تعداد 322 نفر معین گردید. ابزار جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه محققساخته میباشد و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. برای به دست آوردن روشهای آماری توصیفی از نرمافزار اس پی اس اس و در آمار استنباطی از روش مدلسازی معادلات ساختاری و در نهایت، تحلیل عاملی مرتبه دوم استفاده شده است. نتایج تحقیق، حاکی از این است که حمایت مدیر فروش بر مؤلفههای سلامت عاطفی نیروی فروش شامل مدیریت زمان، انگیزش، عکسالعملهای عاطفی مثبت و انتظارات موفقیت آینده نیروی فروش، تأثیر مثبت و معناداری دارد و بر نشخوار فکری و تحلیلرفتگی عاطفی نیروی فروش، تأثیر منفی را نشان داد. همچنین تحلیلرفتگی عاطفی بر انگیزش نیروی فروش، تأثیر منفی و انتظارات موفقیت آینده بر انگیزش نیروی فروش، تأثیر مثبت دارد.
سلامت و اختلال روان در بستر سازمان
حسن نوروزی زیارت؛ بهرنگ اسماعیلی شاد
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 51-68
چکیده
مدیران در عصر کنونی برای آن که بتوانند نقش خویش را به انجام برسانند، باید بکوشند روحی جدید در خود پدید آورند. این روح، آنها را از دنیای ماشینی تقلیلگرا به مجموعه مهارتهای جدیدی رهنمون میکند که بر اساس پیچیدگیهای عصر کوانتوم استوار است. هدف پژوهش، تبیین رابطه مهارتهای کوانتومی با سبکهای مقابله با استرس میباشد. ...
بیشتر
مدیران در عصر کنونی برای آن که بتوانند نقش خویش را به انجام برسانند، باید بکوشند روحی جدید در خود پدید آورند. این روح، آنها را از دنیای ماشینی تقلیلگرا به مجموعه مهارتهای جدیدی رهنمون میکند که بر اساس پیچیدگیهای عصر کوانتوم استوار است. هدف پژوهش، تبیین رابطه مهارتهای کوانتومی با سبکهای مقابله با استرس میباشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری شامل کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی به تعداد 170 نفر بود و به روش نمونهگیری تصادفی ساده با استفاده از فرمول کوکران، 118 نفر انتخاب شدند. جهت سنجش مهارتهای کوانتومی از پرسشنامه محققساخته و برای سنجش سبکهای مقابله با استرس از پرسشنامه اندلر و پارکر (1990) استفاده شد. پرسشنامهها دارای روایی صوری و سازه است و آلفای کرونباخ پرسشنامهها برای مهارتهای کوانتومی 0/93 و سبکهای مقابله با استرس 0/92 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اس پی اس اس 17 و آموس استفاده شد. یافتهها نشان داد مهارتهای کوانتومی، بیشترین تأثیر را بر سبک مقابله مسئلهمدار و کمترین تأثیر را بر سبک مقابله اجتنابی (0/39) دارد. نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد که اعتماد کوانتومی دارای بیشترین ضریب تأثیر و احساس کوانتومی دارای کمترین ضریب تأثیر بر سبکهای مقابله با استرس بود. نتایج، حاکی از آن است که مهارتهای کوانتومی بر سبکهای مقابله با استرس تأثیرگذار است و قدرت پیشبینی و تبیین سبکهای مقابله را دارا میباشد.