سرمایه روانشناختی و عاطفی
ابراهیم مزاری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف فراترکیب پژوهشهای حکمرانی شناختی به منظور درک پیچیدگی حکمرانی به وسیلۀ همگرایی آن با علوم اعصاب (مطالعات مغز)، شناختی (مطالعات ذهن) و روانشناسی (مطالعات روان) انجام شده است. برای این منظور، از رویکرد کیفی و روش سنتزپژوهی سندلوسکی و باروسو (2007) استفاده شده است. جامعۀ پژوهش اسناد علمی قابل دسترس در پایگاههای علمی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف فراترکیب پژوهشهای حکمرانی شناختی به منظور درک پیچیدگی حکمرانی به وسیلۀ همگرایی آن با علوم اعصاب (مطالعات مغز)، شناختی (مطالعات ذهن) و روانشناسی (مطالعات روان) انجام شده است. برای این منظور، از رویکرد کیفی و روش سنتزپژوهی سندلوسکی و باروسو (2007) استفاده شده است. جامعۀ پژوهش اسناد علمی قابل دسترس در پایگاههای علمی داخلی و خارجی بوده است که از میان آنها، 33 سند علمی به شیوۀ نمونهگیری هدفمند انتخاب و تحلیل شدند. برای تحلیل یافتهها، کدها از متن استخراج شدند و مقولهها شکل گرفتند و در نهایت، الگوی نهایی تدوین شد. در پایان، برای بررسی اعتبار یافتههای پژوهش از روش گروه کانونی استفاده شد که طی آن، یافتههای پژوهش در گروه کانونی 5 نفرۀ متخصصان حکمرانی و شناختی مطرح، تصحیح و تکمیل شدند. نتایج پژوهش، حاکی از شناسایی 12 مقوله برای حکمرانی شناختی از جمله رویکرد شناختی، حل مسألۀ شناختی، خطمشیگذاری شناختی، تنظیمگری شناختی، آیندهپژوهی شناختی، نظارت و ارزیابی شناختی، الگوسازی شناختی، خودحکمرانی شناختی، هوشمندی شناختی، شایستگیهای شناختی و در نهایت حکمرانی بر علوم شناختی بوده است. میتوان نتیجه گرفت علوم شناختی با شناسایی نقاط کور و همچنین سادهسازی و تجزیه و تحلیل موشکافانه به درک بهتر پیچیدگی حکمرانی کمک می کند و پیشنهادهای شناختی مناسبی را برای حکمرانی ارائه می دهد.
توانمندسازی و تابآوری
شقایق نعیمی؛ زهره رافضی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش ذهن آگاهی، باورهای فراشناختی و خودکنترلی در پیشبینی رضایت شغلی کارمندان شرکتهای هواپیمایی شهر تهران انجام شد. این پژوهش از لحاظ نوع تحقیق، توصیفی -همبستگی و از لحاظ هدف، کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارمندان شاغل در شرکتهای هواپیمایی شهر تهران در سال 1399 بود. روش نمونهگیری در دسترس ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش ذهن آگاهی، باورهای فراشناختی و خودکنترلی در پیشبینی رضایت شغلی کارمندان شرکتهای هواپیمایی شهر تهران انجام شد. این پژوهش از لحاظ نوع تحقیق، توصیفی -همبستگی و از لحاظ هدف، کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارمندان شاغل در شرکتهای هواپیمایی شهر تهران در سال 1399 بود. روش نمونهگیری در دسترس بود که تعداد 153 آزمودنی به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند و با توجه به معیار ورود و خروج، 148 پرسشنامه تکمیل گردید. دادهها از طریق پرسشنامه های رضایت شغلی مینهسوتا (1967)، ذهن آگاهی فرایبورگ (2006)، باورهای فراشناختی ولز (2004)، خودکنترلی تانجی (2004) جمعآوری شدند و با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن و آزمون تحلیل رگرسیون خطی در نرمافزار آماری SPSS26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان دادند که متغیر ذهن آگاهی با رضایت شغلی، رابطهی معناداری ندارد. از بین مؤلفههای متغیر باورهای فراشناختی، مؤلفه باور منفی کنترلناپذیری افکار و خطر به صورت منفی و متغیر خودکنترلی به صورت مثبت پیشبینی کننده رضایت شغلی است. با توجه به نتایج پژوهش به منظور افزایش رضایت شغلی کارمندان، ایجاد مداخلات و ارائه آموزشهایی جهت کاهش افکار و باورهای منفی کارمندان و افزایش خودکنترلی در آنان، سودمند خواهد بود.
توانمندسازی و تابآوری
رضا امینی بروجنی؛ علیرضا مقدم
چکیده
گرچه این پیشرفتهای فناوری باعث سرعت بخشیدن به کار و کاهش اشتباهات شدهاند اما مضراتی نیز در پی داشتهاند. یکی از این مضرات، افزایش احساس تنهایی و در پی آن گوشهگیری در سازمانها است. هدف از این پژوهش، بررسی اثر تنهایی کارکنان در سازمان بر پیشرفت شغلی، ریسکپذیری و اعتماد با اثر میانجی حمایت سازمانی ادراکشده است. روش پژوهش، ...
بیشتر
گرچه این پیشرفتهای فناوری باعث سرعت بخشیدن به کار و کاهش اشتباهات شدهاند اما مضراتی نیز در پی داشتهاند. یکی از این مضرات، افزایش احساس تنهایی و در پی آن گوشهگیری در سازمانها است. هدف از این پژوهش، بررسی اثر تنهایی کارکنان در سازمان بر پیشرفت شغلی، ریسکپذیری و اعتماد با اثر میانجی حمایت سازمانی ادراکشده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق پیش رو کلیه کارکنان سازمان تأمین اجتماعی شهرستان بروجن است که از بین آنها به شیوهی نمونهگیری تصادفی طبقهای، 70 نفر انتخاب شد و به پرسشنامههای مربوطه که شامل تنهایی در سازمان، پیشرفت شغلی، حمایت سازمانی، ریسکپذیری و اعتماد بود پاسخ دادند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها در تحقیق حاضر، از آمار در دو سطح توصیفی و استنباطی؛ همبستگی پیرسون، تحلیل عامل تأییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتهها نشان داد که بین تنهایی در سازمان با ریسکپذیری و اعتماد در سازمان رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین بین حمایت سازمانی ادراکشده و ریسکپذیری و اعتماد در سازمان و پیشرفت شغلی رابطه مستقیم، مثبت و معناداری وجود دارد. از طرفی تنهایی در سازمان بر حمایت سازمانی ادراکشده با میانجیگری ریسکپذیری و اعتماد تأثیر منفی و غیرمستقیم دارد. همچنین بر پیشرفت شغلی با میانجیگری حمایت سازمانی ادراکشده نیز تأثیر منفی و غیرمستقیم دارد.
رفتار سازمانی
سید رضی نبوی چاشمی؛ علی رضا کارگر مطلق؛ آزاده سادات نبوی چاشمی؛ سید محمدرضا نبوی چاشمی
چکیده
سرمایه اجتماعی، مفهومی جامعهشناسی است که در تجارت، اقتصاد، علوم انسانی و بهداشت عمومی جهت اشاره به ارتباطات درون و بین گروهی از آن استفاده میشود. سرمایه انسانی، اصلیترین و مهمترین منبع سرمایهگذاری اقتصادی در عصر حاضر است. این سرمایه ارزشمند لازمه ایجاد سطح گستردهای از روابط مبتنی بر اعتماد یا همان سرمایه اجتماعی است. ...
بیشتر
سرمایه اجتماعی، مفهومی جامعهشناسی است که در تجارت، اقتصاد، علوم انسانی و بهداشت عمومی جهت اشاره به ارتباطات درون و بین گروهی از آن استفاده میشود. سرمایه انسانی، اصلیترین و مهمترین منبع سرمایهگذاری اقتصادی در عصر حاضر است. این سرمایه ارزشمند لازمه ایجاد سطح گستردهای از روابط مبتنی بر اعتماد یا همان سرمایه اجتماعی است. هدف این مقاله، بررسی نقش یادگیری الکترونیکی در ارتقای سرمایه اجتماعی از طریق تغییر در سرمایه انسانی است. این تحقیق کاربردی از حیث روش، جزء تحقیقات توصیفی همبستگی است. دادههای این تحقیق به روش میدانی و از طریق پرسشنامه، گردآوری شدهاند. روایی این پرسشنامه با نظر اساتید و کارشناسان و پایایی آن بهوسیله آلفای کرونباخ 0/88 تأیید گردید. جامعه آماری، کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران استانهای سمنان و تهران بزرگ میباشد که تعداد 385 نفر از آنها به روش در دسترس یا اتفاقی به عنوان نمونه، انتخاب شده است. دادههای گردآوری شده با استفاده از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری و مبتنی بر نرمافزار لیزرل مورد تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که یادگیری الکترونیکی موجب افزایش سرمایه انسانی شده و این سرمایه ارزشمند هم موجب افزایش روابط مبتنی بر اعتماد یا همان سرمایه اجتماعی شده است. همچنین یادگیری الکترونیکی به طور مستقیم نیز بر روی سرمایه اجتماعی، تأثیر میگذارد.
توانمندسازی و تابآوری
مرضیه ملکیها
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 35-50
چکیده
امروزه انطباقپذیری مسیر شغلی، نقش مهمی در ورود و استخدام افراد به دنیای مشاغل دارد. بر این اساس هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی حکایت درمانی راهحلمحور در افزایش انطباقپذیری مسیر شغلی در دانشجویان بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی رشته کشاورزی دانشگاه پیام نور استان اصفهان در سال 99-1398 است. روش پژوهش، نیمه- ...
بیشتر
امروزه انطباقپذیری مسیر شغلی، نقش مهمی در ورود و استخدام افراد به دنیای مشاغل دارد. بر این اساس هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی حکایت درمانی راهحلمحور در افزایش انطباقپذیری مسیر شغلی در دانشجویان بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی رشته کشاورزی دانشگاه پیام نور استان اصفهان در سال 99-1398 است. روش پژوهش، نیمه- آزمایشی و از طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. نمونه شامل 32 دانشجو بود که به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. انطباقپذیری مسیر شغلی به عنوان متغیر وابسته با پرسشنامه انطباقپذیری مسیر شغلی ساویکاس و بیکر (2005) بررسی شد. گروه آزمایش طی 11 جلسه 90 دقیقهای، تحت حکایت درمانی راهحلمحور (اسحاقیان، 1396) قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از نرمافزار اس پی اس اس 21 استفاده شد. نتایج نشان میدهد که حکایت درمانی راهحلمحور بر افزایش انطباقپذیری مسیر شغلی دانشجویان در ابعاد دغدغه، کنجکاوی و کنترل مؤثر بود اما بر بعد اعتماد مؤثر نبوده است.
مهارتهای بین فردی
حسن برمکی؛ اعظم قاسمی؛ محمد رافتی
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 243-264
چکیده
هدف اصلی این تحقیق، بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار بر ترک خدمت کارکنان با توجه به نقش میانجی تعهد سازمانی و وفاداری کارکنان در میان شعب بانک سپه مشهد میباشد. این تحقیق، یک تحقیق کمی است که از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت روش نیز یک تحقیق توصیفی-همبستگی است. از لحاظ گردآوری دادهها نیز یک تحقیق پیمایشی میباشد. ابزار جمعآوری اطلاعات ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق، بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار بر ترک خدمت کارکنان با توجه به نقش میانجی تعهد سازمانی و وفاداری کارکنان در میان شعب بانک سپه مشهد میباشد. این تحقیق، یک تحقیق کمی است که از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت روش نیز یک تحقیق توصیفی-همبستگی است. از لحاظ گردآوری دادهها نیز یک تحقیق پیمایشی میباشد. ابزار جمعآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه است. جامعه آماری شامل 147 مدیر شعب بانک سپه مشهد است که نمونه 81 نفری به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آموس و به روش مدل معادلات ساختاری انجام شد. همچنین در تحلیل دادههای مربوط به هر یک از فرضیات تحقیق از آزمون تی استفاده شد. نتایج نشان داد که رهبری خدمتگزار بر ترک خدمت کارکنان در شعب بانک سپه مشهد، تأثیر معناداری دارد و وفاداری کارکنان، تأثیر رهبری خدمتگزار بر ترک خدمت کارکنان در شعب بانک سپه را میانجیگری میکند. تعهد سازمانی، تأثیر رهبری خدمتگزار بر ترک خدمت کارکنان در شعب بانک سپه مشهد را میانجیگری میکند.
غزل قشقایی؛ فریده حسین ثابت؛ عبدالله معتمدی
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 72-89
چکیده
سرمایههای روانشناختی شامل امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی بهعنوان جزئی از روانشناسی مثبت است که در سالهای اخیر موردتوجه قرارگرفته است و با تکیهبر نقاط قوت افراد به بهبود عملکرد فردی و سازمانی آنها کمک میکند از طرفی کمالگرایی نیز که عبارت است از وضع معیارهای دقیق برای رسیدن به اهداف، با توجه به بعد مثبت و منفی ...
بیشتر
سرمایههای روانشناختی شامل امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی بهعنوان جزئی از روانشناسی مثبت است که در سالهای اخیر موردتوجه قرارگرفته است و با تکیهبر نقاط قوت افراد به بهبود عملکرد فردی و سازمانی آنها کمک میکند از طرفی کمالگرایی نیز که عبارت است از وضع معیارهای دقیق برای رسیدن به اهداف، با توجه به بعد مثبت و منفی آن میتواند در عملکرد فرد مفید یا مخرب واقع شود.ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ باهدف ﺑﺮرﺳﯽ رابطه کمالگرایی مثبت و منفی با ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ روانشناختی در دختران دانشگاه علامه طباطبائی ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری کلیه دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبائی میباشد. نمونه این پژوهش 200 نفر است که بهصورت در دﺳﺘﺮس اﻧﺘﺨﺎب و موردبررسی قرارگرفته است. اﺑﺰارﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ روانشناختی ﻟﻮﺗﺎﻧﺰ و پرسشنامه کمالگرایی فراست میباشد. اﻃﻼﻋﺎت بهدستآمده از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن ﻣﻮرد تجزیهوتحلیل ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. یافتهها ﻧﺸﺎن داد ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ (سرمایه روانشناختی و کمالگرایی مثبت و منفی) راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد دارد. بین کمالگرایی مثبت و سرمایه روانشناختی رابطه مثبت و بین کمالگرایی منفی و سرمایه روانشناختی رابطه منفی وجود دارد لذا با افزایش کمالگرایی مثبت سرمایه روانشناختی افزایش و با افزایش کمالگرایی منفی سرمایه روانشناختی کاهش مییابد و برعکس.
مهدی نداف؛ حسنعلی سینایی؛ هاجر دزفولی
دوره 1، شماره 1 ، مهر 1394، ، صفحه 9-29
چکیده
در این پژوهش چهار مفهوم رفتاری «اعتماد بیش از حد»، «تحمل ریسک»، «خودبازبینی» و «رفتار تودهوار» انتخاب شده، نویسنده کوشیده است ارتباط میان این خصوصیات و رفتار سرمایهگذاران ـ شامل حجم سهام مبادلهشده و تعداد مبادلات سهام ـ و نیز رابطه رفتار سرمایهگذاران با عملکرد سرمایهگذاری (بازده سهام) را بیازماید. جامعه ...
بیشتر
در این پژوهش چهار مفهوم رفتاری «اعتماد بیش از حد»، «تحمل ریسک»، «خودبازبینی» و «رفتار تودهوار» انتخاب شده، نویسنده کوشیده است ارتباط میان این خصوصیات و رفتار سرمایهگذاران ـ شامل حجم سهام مبادلهشده و تعداد مبادلات سهام ـ و نیز رابطه رفتار سرمایهگذاران با عملکرد سرمایهگذاری (بازده سهام) را بیازماید. جامعه آماری این تحقیق را همه سرمایهگذاران فردی بورس اوراق بهادار تهران تشکیل میدهد. دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شدهاند. پرسشنامه میان کسانی توزیع شده است که در طول یک سال، دستکم دو بار معامله انجام داده باشند. به وسیله تحلیل همبستگی پیرسون، تجزیه و تحلیل انجام گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد میان اعتماد بیش از حد و تحمل ریسک با حجم و تعداد مبادلات، رابطه مستقیم وجود دارد؛ ولی میان خودبازبینی و رفتار تودهوار با حجم سهام مبادلهشده و تعداد مبادلات، ارتباط معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج نشان میدهد رابطه میان حجم سهام و تعداد مبادلات با بازده کسبشده معنادار است.