ابوالقاسم بریمانی؛ الهام مسعود پایانی؛ بهرنگ اسماعیلی شاد
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1399، ، صفحه 72-96
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تبیین رابطه سرمایه فکری و نوآوری سازمانی با نقش میانجی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره متوسطه اول شهر بهشهر به تعداد 309 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی- مورگان، 172 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تبیین رابطه سرمایه فکری و نوآوری سازمانی با نقش میانجی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره متوسطه اول شهر بهشهر به تعداد 309 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی- مورگان، 172 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه سرمایه فکری، نوآوری سازمانی و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار توسط متخصصان تأیید شد. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد. تحلیل دادهها توسط نرمافزار spssو pls انجام شد. با توجه به مدل نهایی میتوان گفت که سرمایه فکری با میزان ضریب مسیر (792/0) بر نوآوری سازمانی اثر مثبت دارد و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز با ضریب مسیر (392/0) بر نوآوری سازمانی اثر مثبت دارد و سرمایه فکری با میزان ضریب مسیر (852/0) بر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات اثر مثبت دارد.
حسین خنیفر؛ علی اصغر رشید؛ ساحل صادقی متین؛ سهیل نجات
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1397، ، صفحه 9-32
چکیده
در سالهای اخیر، مقوله روانشناسی مثبت توجه روانشناسان را به خود جلب کرده است؛ امروزه پس از سرمایههای انسانی و اجتماعی، سرمایه روانشناختی را میتوان مبنای مزیت رقابتی در سازمانها در نظر گرفت. بهطوری که این جنبش به حوزه مدیریت و رفتار سازمانی هم راه یافته است و از آنجا که امروزه سازمانها تأکید زیادی بر منابع دانشی بهجای ...
بیشتر
در سالهای اخیر، مقوله روانشناسی مثبت توجه روانشناسان را به خود جلب کرده است؛ امروزه پس از سرمایههای انسانی و اجتماعی، سرمایه روانشناختی را میتوان مبنای مزیت رقابتی در سازمانها در نظر گرفت. بهطوری که این جنبش به حوزه مدیریت و رفتار سازمانی هم راه یافته است و از آنجا که امروزه سازمانها تأکید زیادی بر منابع دانشی بهجای منابع مالی میکنند، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر سرمایه روانشناختی بر سرمایه فکری از طریق سرمایه اجتماعی پرداخته است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان ادارهکل آموزش و پرورش شهر تهران در سال 1395 بودند که حجم آن طبق آخرین آمار در سال یادشده، 480 نفر بود. بر اساس جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی ساده، 214 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و برای جمعآوری دادهها پرسشنامه بهکار گرفته شد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد و برای بررسی روایی پرسشنامه تحلیل عاملی مرتبه اول و مرتبه دوم اجرا شد. برای بررسی روابط علی میان متغیرها مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار لیزرل بهکار گرفته شد. نتایج نشان داد سرمایه روانشناختی تأثیر مثبت و معناداری بر سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری دارد. همچنین، سرمایه اجتماعی بر سرمایه فکری تأثیر مثبت و معناداری دارد. در نهایت، تأثیر غیرمستقیم سرمایه روانشناختی بر سرمایه فکری از طریق سرمایه اجتماعی نیز تأیید شد.