- موضوعات روانشناختی در سازمان و مدیریت
وحید میرزایی؛ مهدی بهرامی؛ محمدصادق اکبری نوقابی
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، صفحه 9-34
چکیده
کمبود پرستار و نرخ بالای ترک شغل آنها، همچنان یکی از مهمترین مسائل سازمانهای متولی بهداشت و درمان است. یکی ازدلایل مهم آن، سکون و عدم پیشرفت شغلی و حرفهای پرستاران است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فلاتزدگیسلسلهمراتبی بر قصد ترک شغل با نقش تعدیلکننده جنبه تناسب شغل-شاغل صورت پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی ...
بیشتر
کمبود پرستار و نرخ بالای ترک شغل آنها، همچنان یکی از مهمترین مسائل سازمانهای متولی بهداشت و درمان است. یکی ازدلایل مهم آن، سکون و عدم پیشرفت شغلی و حرفهای پرستاران است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فلاتزدگیسلسلهمراتبی بر قصد ترک شغل با نقش تعدیلکننده جنبه تناسب شغل-شاغل صورت پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی واز نظر روش و ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل 1142پرستار رسمی، پیمانی و قراردادی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد مقدس است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد. بر این اساس، تعداد 28۲ نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه فلاتزدگی سلسلهمراتبی حسین و شیرازی (2018)، پرسشنامه تناسب شغل-شاغل عبدالحمید و همکاران (2017) و قصد ترک شغل ممون و همکاران (2014) استفاده شد. برای سنجش روایی از روایی محتوا و جهت سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار اس پی اس اس انجام گرفت. نتایج پژوهش، بیانگر تأثیر مثبت و معنادار فلاتزدگی سلسلهمراتبی بر قصد ترک شغل بود. از طرفی، نتایج نشان داد که جنبههای تناسب شغل-شاغل، رابطه بین فلاتزدگی سلسلهمراتبی و قصد ترک شغل را تعدیل نمینمایند.
- موضوعات روانشناختی در سازمان و مدیریت
مرضیه ملکیها
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، صفحه 35-50
چکیده
امروزه انطباقپذیری مسیر شغلی، نقش مهمی در ورود و استخدام افراد به دنیای مشاغل دارد. بر این اساس هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی حکایت درمانی راهحلمحور در افزایش انطباقپذیری مسیر شغلی در دانشجویان بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی رشته کشاورزی دانشگاه پیام نور استان اصفهان در سال 99-1398 است. روش پژوهش، نیمه- ...
بیشتر
امروزه انطباقپذیری مسیر شغلی، نقش مهمی در ورود و استخدام افراد به دنیای مشاغل دارد. بر این اساس هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی حکایت درمانی راهحلمحور در افزایش انطباقپذیری مسیر شغلی در دانشجویان بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی رشته کشاورزی دانشگاه پیام نور استان اصفهان در سال 99-1398 است. روش پژوهش، نیمه- آزمایشی و از طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. نمونه شامل 32 دانشجو بود که به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. انطباقپذیری مسیر شغلی به عنوان متغیر وابسته با پرسشنامه انطباقپذیری مسیر شغلی ساویکاس و بیکر (2005) بررسی شد. گروه آزمایش طی 11 جلسه 90 دقیقهای، تحت حکایت درمانی راهحلمحور (اسحاقیان، 1396) قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از نرمافزار اس پی اس اس 21 استفاده شد. نتایج نشان میدهد که حکایت درمانی راهحلمحور بر افزایش انطباقپذیری مسیر شغلی دانشجویان در ابعاد دغدغه، کنجکاوی و کنترل مؤثر بود اما بر بعد اعتماد مؤثر نبوده است.
حسن نوروزی زیارت؛ بهرنگ اسماعیلی شاد
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، صفحه 51-68
چکیده
مدیران در عصر کنونی برای آن که بتوانند نقش خویش را به انجام برسانند، باید بکوشند روحی جدید در خود پدید آورند. این روح، آنها را از دنیای ماشینی تقلیلگرا به مجموعه مهارتهای جدیدی رهنمون میکند که بر اساس پیچیدگیهای عصر کوانتوم استوار است. هدف پژوهش، تبیین رابطه مهارتهای کوانتومی با سبکهای مقابله با استرس میباشد. ...
بیشتر
مدیران در عصر کنونی برای آن که بتوانند نقش خویش را به انجام برسانند، باید بکوشند روحی جدید در خود پدید آورند. این روح، آنها را از دنیای ماشینی تقلیلگرا به مجموعه مهارتهای جدیدی رهنمون میکند که بر اساس پیچیدگیهای عصر کوانتوم استوار است. هدف پژوهش، تبیین رابطه مهارتهای کوانتومی با سبکهای مقابله با استرس میباشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری شامل کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی به تعداد 170 نفر بود و به روش نمونهگیری تصادفی ساده با استفاده از فرمول کوکران، 118 نفر انتخاب شدند. جهت سنجش مهارتهای کوانتومی از پرسشنامه محققساخته و برای سنجش سبکهای مقابله با استرس از پرسشنامه اندلر و پارکر (1990) استفاده شد. پرسشنامهها دارای روایی صوری و سازه است و آلفای کرونباخ پرسشنامهها برای مهارتهای کوانتومی 0/93 و سبکهای مقابله با استرس 0/92 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اس پی اس اس 17 و آموس استفاده شد. یافتهها نشان داد مهارتهای کوانتومی، بیشترین تأثیر را بر سبک مقابله مسئلهمدار و کمترین تأثیر را بر سبک مقابله اجتنابی (0/39) دارد. نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد که اعتماد کوانتومی دارای بیشترین ضریب تأثیر و احساس کوانتومی دارای کمترین ضریب تأثیر بر سبکهای مقابله با استرس بود. نتایج، حاکی از آن است که مهارتهای کوانتومی بر سبکهای مقابله با استرس تأثیرگذار است و قدرت پیشبینی و تبیین سبکهای مقابله را دارا میباشد.
حمیدرضا سامانی پور؛ معصومه حافظ امینی؛ جلیل یونسی
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، صفحه 69-96
چکیده
هدف این پژوهش، ساخت مقیاس سکوت سازمانی بر اساس ادراک کارکنان شاغل در دستگاههای اجرایی استان قزوین است. نمونه پژوهش در مرحله اول با روش نمونهگیری طبقهای و مرحله دوم از نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. بدین منظور مقیاس سکوت سازمانی شامل 38 گویه تهیه شد. الگوی مفهومی بر اساس مطالعات تطبیقی و روش دلفی مشتمل بر 5 سازه و در مجموع ...
بیشتر
هدف این پژوهش، ساخت مقیاس سکوت سازمانی بر اساس ادراک کارکنان شاغل در دستگاههای اجرایی استان قزوین است. نمونه پژوهش در مرحله اول با روش نمونهگیری طبقهای و مرحله دوم از نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. بدین منظور مقیاس سکوت سازمانی شامل 38 گویه تهیه شد. الگوی مفهومی بر اساس مطالعات تطبیقی و روش دلفی مشتمل بر 5 سازه و در مجموع 36 گویه به دست آمد. شاخص CVR در تمامی سؤالات، بیش از مقدار 0/62 و شاخص CVI کل پرسشنامه نیز 0/88 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نیز ساختار ریاضی مدل عاملی را تأیید کرد. مقدار شاخص KMO برابر 0/866 و آزمون بارتلت به لحاظ آماری، معنیدار بود. تحلیل عاملی مقیاس نشان داد که گویههای ارزیابی به 5 عامل خوشهبندی میشوند که 82/48 درصد از کل واریانس را تشکیل میدهند که به ترتیب به عنوان عوامل فردی، اداری، فرهنگ سازمانی، همکاران و گروههای متحد فشار نامگذاری شدهاند. علاوه بر آن به منظور آزمون مقیاس، تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم نیز انجام گرفت. همچنین مقادیر آلفای کرونباخ از 0/94 تا 0/99 متغیر بود. مقادیر نشان داد که مقیاس، روایی و پایایی دارد. با توجه به اینکه پرسشنامه حاصل از گویههای مؤثر بر سکوت سازمانی، مورد تأیید قرارگرفت، لذا میتوان از این پرسشنامه جهت ارتقاء بهرهوری نیروی انسانی و بهبود سطح رضایتمندی کارکنان در دستگاههای اجرایی استفاده کرد.
بهداشت و سلامت روانی کارکنان
فاطمه شیرویه؛ محمد جعفر مهدیان؛ محمد ترابی گودرزی
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، صفحه 97-114
چکیده
حوادث ناگوار همیشه با انسان بودهاند و انسان علیرغم آسیبپذیری، دارای ویژگیهای شخصیتی میباشد که به نوعی ابزاری برای مقابله با این مشکلات محسوب میشوند. بنابراین هدف این پژوهش، بررسی رابطه مدیریت زمان با کمالگرایی و میزان تابآوری مدیران مدارس شهر اشترینان است. جامعه آماری پژوهش را مدیران مدارس اشترینان شامل میشود که با ...
بیشتر
حوادث ناگوار همیشه با انسان بودهاند و انسان علیرغم آسیبپذیری، دارای ویژگیهای شخصیتی میباشد که به نوعی ابزاری برای مقابله با این مشکلات محسوب میشوند. بنابراین هدف این پژوهش، بررسی رابطه مدیریت زمان با کمالگرایی و میزان تابآوری مدیران مدارس شهر اشترینان است. جامعه آماری پژوهش را مدیران مدارس اشترینان شامل میشود که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان، تعداد 70 نفر به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدهاند. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامههای استاندارد مقیاس تابآوری کونور و دیویدسون (2003)، پرسشنامه استاندارد مدیریت زمان عزیزی مقدم (1385) و پرسشنامه استاندارد کمالگرایی هیل و همکاران (2004) استفاده شده است. دادههای جمعآوری شده با بهرهگیری از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف برای نرمالسنجی توزیع داده و آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره به کمک نرمافزارهای اس پی اس اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که بین مدیریت زمان و مؤلفههای آن با کمالگرایی، رابطه مثبت وجود دارد. اما بین تفویض اختیار با کمالگرایی، رابطهای وجود نداشت. همچنین بین مدیریت زمان و مؤلفههای آن (هدفگذاری، اولویتبندی فعالیتها، مدیریت ارتباطات و مدیریت جلسات) با میزان تابآوری، رابطه مثبت وجود دارد. اما بین برنامهریزی عملیاتی و تفویض اختیار با میزان تابآوری، رابطه وجود نداشت.
مستانه غنجی؛ زهرا خوشنودی فر؛ پرویز رحیمی مصلح آبادی
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، صفحه 115-133
چکیده
از آنجا که بهروزی سازمانی با اتخاذ رویکرد مثبتنگری به دنبال بهبود شادی و عملکرد در محیطهای کاری است، طراحی الگوی بهروزی سازمانی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هدف این پژوهش قرار گرفت. این مطالعه از نوع پژوهشهای کیفی است که دادهها از طریق روش نمونهگیری نظری و مصاحبه عمیق ساختاریافته با 18 نفر از مدیران وزارت ...
بیشتر
از آنجا که بهروزی سازمانی با اتخاذ رویکرد مثبتنگری به دنبال بهبود شادی و عملکرد در محیطهای کاری است، طراحی الگوی بهروزی سازمانی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هدف این پژوهش قرار گرفت. این مطالعه از نوع پژوهشهای کیفی است که دادهها از طریق روش نمونهگیری نظری و مصاحبه عمیق ساختاریافته با 18 نفر از مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمعآوری گردید و سپس با استفاده از رویکرد نظریه دادهبنیاد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. حاصل این مصاحبهها، مجموعهای از مضامین اولیه بود که طی فرایند کدگذاری باز، گردآوری و از درون آنها مقولههایی استخراج شد. سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان این مقولهها ذیل عناوین شرایط علّی، پدیده محوری، راهبردها، عوامل زمینهای، شرایط مداخلهگر و پیامدهای بهروزی سازمانی در قالب پارادایم کدگذاری محوری تبیین شدند. در ادامه و در مرحله کدگذاری انتخابی نیز سیر داستان ترسیم شد. یافتهها نشان داد مؤلفههای فضیلت حرفهای، فضیلت اجتماعی کار و سرمایه روانشناختی افراد از جمله عوامل اصلی در شکل دادن بهروزی سازمانی کارکنان بوده است. بهروزی سازمانی متشکل از سه لذت حرفهای، رابطهای و انعکاسی است که با ایجاد مالکیت روانشناختی در کارکنان به همراه عوامل مداخلهگر و زیرساختی، ایجادکننده پیامدهای انتقالی، توسعهای و عملکردی است.
امیر شمس؛ علی تقوی مقدم؛ بهرنگ اسماعیلی شاد
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، صفحه 135-153
چکیده
امروزه، دانش افراد، ارزشمندترین داراییهای شرکت محسوب میشود. دانش و نوآوری، یکی از مهمترین مزایای رقابتی در سازمان است و بهبود عملکرد سازمانی از طریق استفاده مؤثر از آن، یک مسئله مهم در سازمانها است. هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر نوآوری باز بر فرهنگ سازمانی با میانجیگری هوش عاطفی در کارکنان مؤسسات حسابرسی مشهد است. این ...
بیشتر
امروزه، دانش افراد، ارزشمندترین داراییهای شرکت محسوب میشود. دانش و نوآوری، یکی از مهمترین مزایای رقابتی در سازمان است و بهبود عملکرد سازمانی از طریق استفاده مؤثر از آن، یک مسئله مهم در سازمانها است. هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر نوآوری باز بر فرهنگ سازمانی با میانجیگری هوش عاطفی در کارکنان مؤسسات حسابرسی مشهد است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها پیمایشی و از نظر روش، توصیفی -همبستگی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل حسابرسان مؤسسات حسابرسی مشهد است که تعداد 70 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از مدل معادلات ساختاری و نرمافزارهای اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد نوآوری باز (خارج شونده و وارد شونده) بر فرهنگ سازمانی (درگیر شدن در کار، سازگاری، انطباقپذیری و رسالت) حسابرسان، تأثیر مستقیم دارد؛ یعنی با گسترش نوآوری باز، فرهنگ سازمانی کارکنان ارتقا مییابد. همچنین نتایج نشان داد که نوآوری باز بر فرهنگ سازمانی با میانجیگری هوش عاطفی مؤثر است.
عباس قائدامینی هارونی؛ مهرداد صادقی ده چشمه؛ میثم بابائی فارسانی؛ غلام رضا مالکی فارسانی
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، صفحه 155-176
چکیده
امروزه، رفتار و سبک رهبری تحولآفرین با در نظر گرفتن رضایت شغلی در درون سازمان به عنوان عامل ایجاد انگیزه تغییر سازمانی، تأثیر بهسزایی بر نوع نیازها و آگاهی کارکنان دارد. همچنین از متغیرهای تأثیرگذار در بهبود عملکرد و بقای سازمانها، خلاقیت و یادگیری است. لذا هدف این پژوهش، بررسی تأثیر رهبری تحولگرا بر نگرش به تغییر با نقش میانجی ...
بیشتر
امروزه، رفتار و سبک رهبری تحولآفرین با در نظر گرفتن رضایت شغلی در درون سازمان به عنوان عامل ایجاد انگیزه تغییر سازمانی، تأثیر بهسزایی بر نوع نیازها و آگاهی کارکنان دارد. همچنین از متغیرهای تأثیرگذار در بهبود عملکرد و بقای سازمانها، خلاقیت و یادگیری است. لذا هدف این پژوهش، بررسی تأثیر رهبری تحولگرا بر نگرش به تغییر با نقش میانجی نوآوری سازمانی و یادگیری سازمانی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب به تعداد 554 نفر تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 226 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونهگیری طبقه متناسب با حجم انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها در سطح استنباطی مشتمل بر مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که رهبری تحولگرا از طریق یادگیری سازمانی بر نگرش به تغییر، تأثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تأثیر 0/44 است و از طریق نوآوری سازمانی بر نگرش به تغییر، تأثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تأثیر 0/55 است. همچنین تأثیر مستقیم بر نگرش به تغییر، تأثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تأثیر 0/66 است.
سایر
هادی خیرآبادی؛ حسین اسلامی مفیدآبادی؛ احسان رحمانی نیا
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، صفحه 177-201
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش و جایگاه فعالیتهای سرمایه اجتماعی مدیر عامل بر مدیریت سود واقعی و عملکرد عملیاتی آینده شرکتها بوده است. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1389 تا 1399 است. روش نمونهگیری پژوهش نیز به صورت منظم انجام شده است. ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش و جایگاه فعالیتهای سرمایه اجتماعی مدیر عامل بر مدیریت سود واقعی و عملکرد عملیاتی آینده شرکتها بوده است. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1389 تا 1399 است. روش نمونهگیری پژوهش نیز به صورت منظم انجام شده است. برای آزمون فرضیهها و تخمین مدل تجربی پژوهش از روش تجزیه و تحلیل همبستگی و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. همچنین، در این پژوهش به منظور آزمون فرضیههای پژوهش از نرمافزار اکسل، نرمافزار آماری حوزه علوم اجتماعی و برای محاسبات تخمین مدلهای پژوهش حاضر از نرمافزار اقتصادسنجی ایویوز استفاده شده است. به طور کلی، نتایج کلی پژوهش حاضر نشان میدهد که نقش و جایگاه فعالیتهای سرمایه اجتماعی مدیر عامل بر مدیریت سود واقعی و عملکرد عملیاتی آینده شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به طور معناداری، تأثیرگذار است.
سایر
عاطفه اعوانی؛ احتشام رشیدی؛ حسن برمکی
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، صفحه 203-219
چکیده
راهبردهای سازمانی و کسب وکارهای دیجیتال اخیراً پیشرفت چشمگیری در سیستمهای اطلاعاتی، ارتباطات و فنآوریهای ارتباطی داشتهاند و این پیشرفتها راهبرد سنتی را به دیجیتال، تغییر دادهاند و رسانههای اجتماعی با تأکید بر این نوع راهبرد، ما را در برقراری ارتباطات کمک میکنند. توسعه روابط اجتماعی در سازمان باعث افزایش عملکرد شغلی ...
بیشتر
راهبردهای سازمانی و کسب وکارهای دیجیتال اخیراً پیشرفت چشمگیری در سیستمهای اطلاعاتی، ارتباطات و فنآوریهای ارتباطی داشتهاند و این پیشرفتها راهبرد سنتی را به دیجیتال، تغییر دادهاند و رسانههای اجتماعی با تأکید بر این نوع راهبرد، ما را در برقراری ارتباطات کمک میکنند. توسعه روابط اجتماعی در سازمان باعث افزایش عملکرد شغلی کارکنان میشود. لذا هدف از پژوهش، بررسی رابطه بین استفاده از رسانههای اجتماعی برای ارتباطات، روابط اجتماعی و عملکرد شغلی میباشد. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و از نوع اسنادی-تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان بیمه پارسیان استان سمنان (384 نفر) است. برای دسترسی سریع به نظرات پرسششوندگان از پرسشنامه استفاده گردید. برای تعیین پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS از طریق آمار توصیفی و الگویابی معادلات ساختاری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد با استفاده از رسانههای اجتماعی برای برقراری ارتباط عمودی بین رهبران و زیردستان، توسعه روابط بین فردی برای انجام اقدامات گروهی ناسازگار و درک اهداف مشترک در تیم میتواند تقویت شود. کیفیت ارتباط بین رهبران و زیردستان با کیفیت مبادلات ارتباطی تعیین میشود. رسانههای اجتماعی، اعضای تیم را قادر میسازد تا در زمان نیاز، در دسترس باشند.
- موضوعات روانشناختی در سازمان و مدیریت
منیره السادات حسینی؛ یونس وکیل الرعایا
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، صفحه 221-241
چکیده
در عصر حاضر، پدیده یادگیری سازمانی و ایجاد سازمان یادگیرنده به عنوان یک مقوله مهم در تعیین بقا یا زوال یک سازمان مطرح گردیده است و در فرایندهای خلق ارزش و رقابتپذیری میتواند نقش قابل توجهی داشته باشد. لذا هدف از این مطالعه، تحلیل اثر سازمان یادگیرنده و تأثیر آن بر بازاریابی داخلی در شرکت برق منطقهای سمنان میباشد. این تحقیق ...
بیشتر
در عصر حاضر، پدیده یادگیری سازمانی و ایجاد سازمان یادگیرنده به عنوان یک مقوله مهم در تعیین بقا یا زوال یک سازمان مطرح گردیده است و در فرایندهای خلق ارزش و رقابتپذیری میتواند نقش قابل توجهی داشته باشد. لذا هدف از این مطالعه، تحلیل اثر سازمان یادگیرنده و تأثیر آن بر بازاریابی داخلی در شرکت برق منطقهای سمنان میباشد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی، از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی و بر اساس ماهیت از نوع همبستگی به شمار میآید. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارکنان شرکت برق منطقهای سمنان به تعداد 150 نفر و نمونه آماری بر اساس رابطه کوکران، 108 نفر از آنها هستند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته است که قابلیت اعتبار آن با استفاده از روشهای روایی محتوا و روایی سازه و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شده است. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از آزمون معادلات ساختاری نشان داد که زمینههای ایجاد سازمان یادگیرنده در شرکت برق منطقهای سمنان از حد متوسط، بالاتر بوده و در وضعیت نسبتاً مطلوبی قرار دارند. به علاوه، نتایج آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری، بیانگر آن است که بین زمینههای ایجاد سازمان یادگیرنده با بازاریابی داخلی، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در واقع، زمینههای ایجاد سازمان یادگیرنده، تأثیر مثبت و معناداری بر بازاریابی داخلی دارند.
- موضوعات روانشناختی در سازمان و مدیریت
حسن برمکی؛ اعظم قاسمی؛ محمد رافتی
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، صفحه 243-264
چکیده
هدف اصلی این تحقیق، بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار بر ترک خدمت کارکنان با توجه به نقش میانجی تعهد سازمانی و وفاداری کارکنان در میان شعب بانک سپه مشهد میباشد. این تحقیق، یک تحقیق کمی است که از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت روش نیز یک تحقیق توصیفی-همبستگی است. از لحاظ گردآوری دادهها نیز یک تحقیق پیمایشی میباشد. ابزار جمعآوری اطلاعات ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق، بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار بر ترک خدمت کارکنان با توجه به نقش میانجی تعهد سازمانی و وفاداری کارکنان در میان شعب بانک سپه مشهد میباشد. این تحقیق، یک تحقیق کمی است که از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت روش نیز یک تحقیق توصیفی-همبستگی است. از لحاظ گردآوری دادهها نیز یک تحقیق پیمایشی میباشد. ابزار جمعآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه است. جامعه آماری شامل 147 مدیر شعب بانک سپه مشهد است که نمونه 81 نفری به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آموس و به روش مدل معادلات ساختاری انجام شد. همچنین در تحلیل دادههای مربوط به هر یک از فرضیات تحقیق از آزمون تی استفاده شد. نتایج نشان داد که رهبری خدمتگزار بر ترک خدمت کارکنان در شعب بانک سپه مشهد، تأثیر معناداری دارد و وفاداری کارکنان، تأثیر رهبری خدمتگزار بر ترک خدمت کارکنان در شعب بانک سپه را میانجیگری میکند. تعهد سازمانی، تأثیر رهبری خدمتگزار بر ترک خدمت کارکنان در شعب بانک سپه مشهد را میانجیگری میکند.