مصطفی مقصودی؛ بهرنگ اسماعیلی شاد؛ فاطمه محمد ابراهیم زاده سپاسگذار
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1399، صفحه 9-32
چکیده
هدف پژوهش، تبیین رابطه باورهای غیرمنطقی و پرخاشگری میباشد. پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. برای تعیین حجم نمونه، به جهت اینکه تعداد کارکنان 44 نفر میباشند، نمونهگیری به روش تمامشماری انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. برای باورهای غیرمنطقی از پرسشنامه جونز (1968) دارای 100 گویه ...
بیشتر
هدف پژوهش، تبیین رابطه باورهای غیرمنطقی و پرخاشگری میباشد. پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. برای تعیین حجم نمونه، به جهت اینکه تعداد کارکنان 44 نفر میباشند، نمونهگیری به روش تمامشماری انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. برای باورهای غیرمنطقی از پرسشنامه جونز (1968) دارای 100 گویه و برای پرخاشگری از پرسشنامه باس و پری (1992) شامل 29 گویه، استفاده گردید. تحلیل دادهها نشان داد که رگرسیون پیشبینی پرخاشگری کارکنان با توجه به مؤلفههای باورهای غیرمنطقی (انتظار تأیید از دیگران، انتظار بیشازحد از خود، تمایل به سرزنش کردن، واکنش به ناکامی، بیمسئولیتی عاطفی، نگرانی زیاد توأم با اضطراب، اجتناب از مشکلات، وابستگی به دیگران، درماندگی نسبت به تغییر، کمالگرایی) معنیدار نیست. متغیر باورهای غیرمنطقی درزمینۀ نگرانی زیاد توأم با اضطراب با ضریب بتای استاندارد 252/0 میتواند بهطور مثبت و معنیداری پرخاشگری کارکنان را پیشبینی کند. بر اساس یافتههای پژوهش بین ابعاد باورهای غیرمنطقی البرت الیس و پرخاشگری رابطه مثبت و معنیداری مشاهده نشد و متغیر باورهای غیرمنطقی درزمینۀ نگرانی زیاد توأم با اضطراب میتواند بهطور مثبت و معناداری پرخاشگری کارکنان را پیشبینی کند. با توجه به یافتههای آماری نتیجهگیری میشود که لزوماً باورهای غیرمنطقی منجر به پرخاشگری نمیگردد.
محسن اکبری؛ مهر علی همتی نژاد؛ امید عظیمیان؛ آرزو حسین زاده
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1399، صفحه 33-71
چکیده
در دو دهه اخیر، علاوه بر عملکرد درون نقشی کارکنان، عملکرد فرا نقشی آنها نیز بهعنوان شاخصی برای ارزیابی الگوهای رفتاری و فکری کارکنان مورد اهمیت بوده است. در این میان با افزایش تمرکز ادبیات حوزه مدیریت سازمان بر مفهوم مسئولیتپذیری اجتماعی، نگاه به رهبری سازمان نیز تغییر مهمی پیدا نموده و سبک رهبری مسئولیتپذیر، مورد توجه قرارگرفته ...
بیشتر
در دو دهه اخیر، علاوه بر عملکرد درون نقشی کارکنان، عملکرد فرا نقشی آنها نیز بهعنوان شاخصی برای ارزیابی الگوهای رفتاری و فکری کارکنان مورد اهمیت بوده است. در این میان با افزایش تمرکز ادبیات حوزه مدیریت سازمان بر مفهوم مسئولیتپذیری اجتماعی، نگاه به رهبری سازمان نیز تغییر مهمی پیدا نموده و سبک رهبری مسئولیتپذیر، مورد توجه قرارگرفته است، در همین راستا پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر سبک رهبری مسئولیتپذیر بر رفتار شهروندی سازمانی از طریق نقش میانجی عدالت سازمانی و تعهد سازمانی انجامشده است. پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان جمعیت هلالاحمر استان گیلان به تعداد 354 نفر است که حجم نمونه موردنیاز با استفاده از روش حجم نمونه موردنیاز برای روش مدلسازی معادلات ساختاری، 230 نفر تعیین شد که با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها چهار پرسشنامه رهبری مسئولیتپذیر بر اساس مقاله هان و همکاران (2019)، پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی دانگلانگ و همکاران (2020)، پرسشنامه تعهد سازمانی کیم و همکاران (2020) و پرسشنامه عدالت سازمانی دانگلانگ و همکاران (2020) بر اساس طیف لیکرت بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. درنهایت از 230 پرسشنامه توزیعشده، 218 پرسشنامه کامل جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری در نرمافزار Amos و SPSS انجام شد. نتایج نشان داد رهبری مسئولیتپذیر، تعهد سازمانی و عدالت سازمانی تأثیر معنادار و مستقیمی بر رفتار شهروندی سازمانی دارند. همچنین نقش میانجی عدالت سازمانی و تعهد سازمانی نیز در تأثیر رهبری مسئولیتپذیر بر رفتار شهروندی سازمانی، تأیید شد.
ابوالقاسم بریمانی؛ الهام مسعود پایانی؛ بهرنگ اسماعیلی شاد
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1399، صفحه 72-96
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تبیین رابطه سرمایه فکری و نوآوری سازمانی با نقش میانجی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره متوسطه اول شهر بهشهر به تعداد 309 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی- مورگان، 172 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تبیین رابطه سرمایه فکری و نوآوری سازمانی با نقش میانجی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره متوسطه اول شهر بهشهر به تعداد 309 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی- مورگان، 172 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه سرمایه فکری، نوآوری سازمانی و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار توسط متخصصان تأیید شد. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد. تحلیل دادهها توسط نرمافزار spssو pls انجام شد. با توجه به مدل نهایی میتوان گفت که سرمایه فکری با میزان ضریب مسیر (792/0) بر نوآوری سازمانی اثر مثبت دارد و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز با ضریب مسیر (392/0) بر نوآوری سازمانی اثر مثبت دارد و سرمایه فکری با میزان ضریب مسیر (852/0) بر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات اثر مثبت دارد.
غزل قشقایی؛ فریده حسین ثابت؛ عبدالله معتمدی
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1399، صفحه 97-109
چکیده
سرمایههای روانشناختی شامل امید خوشبینی تابآوری و خودکارآمدی است که در سالهای اخیر موردتوجه قرارگرفته است و به بهبود عملکرد افراد در زمینۀهای مختلف کمک میکند. از طرفی اضطراب میتواند منجر به کاهش یا حتی تخریب عملکرد فرد شود لذا این پژوهش به بررسی ارتباط بین این دو مفهوم میپردازد. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ باهدف ﺑﺮرﺳﯽ رابطه ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ...
بیشتر
سرمایههای روانشناختی شامل امید خوشبینی تابآوری و خودکارآمدی است که در سالهای اخیر موردتوجه قرارگرفته است و به بهبود عملکرد افراد در زمینۀهای مختلف کمک میکند. از طرفی اضطراب میتواند منجر به کاهش یا حتی تخریب عملکرد فرد شود لذا این پژوهش به بررسی ارتباط بین این دو مفهوم میپردازد. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ باهدف ﺑﺮرﺳﯽ رابطه ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ روانشناختی و اضطراب در دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبائی ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری کلیهی دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبائی هست. نمونهی این پژوهش شامل 200 نفر است که بهصورت در دﺳﺘﺮس اﻧﺘﺨﺎب و موردبررسی قرارگرفته است. اﺑﺰارﻫﺎی اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ روانشناختی ﻟﻮﺗﺎﻧﺰ (2007)، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اضطراب کتل (1958) میباشد. اﻃﻼﻋﺎت بهدستآمده از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن ﻣﻮرد تجزیهوتحلیل ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. یافتهها ﻧﺸﺎن داد ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد دارد بهطوریکه بین سرمایه روانشناختی و اضطراب دانشجویان رابطه منفی و معناداری وجود دارد (r=-0.155 و sig=0.028) یعنی با افزایش سرمایه روانشناختی دانشجویان از میزان اضطراب آنها کاسته شده و بالعکس با کاهش مؤلفههای سرمایه روانشناختی به اضطراب دانشجویان اضافه میشود.
رفتار سازمانی
مجید صالحیان
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1399، صفحه 110-138
چکیده
سازمانها بدون تمایل افراد به همکاری، قادر به توسعه اثربخشی خود نیستند. تفاوت همکاری خودجوش و اجباری از اهمیت خاصی برخوردار است. در حالت اجباری فرد وظایف خود را بر اساس مقررات و قوانین و استانداردهای تعیینشده سازمانها و صرفاً در حد رعایت الزامات انجام میدهد. درحالیکه در همکاری خودجوش و آگاهانه افراد، کوششها، توان و بصیرت ...
بیشتر
سازمانها بدون تمایل افراد به همکاری، قادر به توسعه اثربخشی خود نیستند. تفاوت همکاری خودجوش و اجباری از اهمیت خاصی برخوردار است. در حالت اجباری فرد وظایف خود را بر اساس مقررات و قوانین و استانداردهای تعیینشده سازمانها و صرفاً در حد رعایت الزامات انجام میدهد. درحالیکه در همکاری خودجوش و آگاهانه افراد، کوششها، توان و بصیرت خود را برای شکوفایی تواناییهای خود به نفع سازمان به کار میگیرند. امروزه در ادبیات نوین مدیریت از رفتارهای خودجوش و آگاهانه افراد در سازمان با عنوان رفتار شهروندی سازمانی نامبرده میشود. با توجه به اهمیت این نوع رفتارها و تأثیر آن در عملکرد و بهرهوری سازمانها، هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد کارکنان استانداری اصفهان میباشد. ازاینرو یک چهارچوب مفهومی با پنج بعد نوعدوستی، وظیفهشناسی، جوانمردی، نگرش مدنی و ادب و احترام مدنظر قرارگرفته است. تحقیق حاضر ازنظر هدف کاربردی عملی و از جنبه روش توصیفی- پیمایشی میباشد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد پادساکف و همکاران (2000) بوده است. روایی پرسشنامه به شکل صوری و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرارگرفته است. جامعه آماری کارکنان استانداری اصفهان بوده و بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده و فرمول کوکران تعداد نمونه 87 برآورد شده است نتایج پژوهش نشان داد که میزان رفتار شهروندی سازمانی کارکنان در این سازمان در سطح مناسبی است. بین رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن و عملکرد رابطه معنیداری وجود دارد. مؤثرترین عامل در بین متغیرهای مستقل بر عملکرد فضیلت مدنی میباشد. در اولویتبندی مؤلفههای رفتار شهروندی سازمانی بالاترین رتبه مربوط به فضیلت مدنی و کمترین رتبه مربوط به وظیفهشناسی بوده است. بین رفتار شهروندی سازمانی و ویژگیهای جمعیت شناختی تفاوت معنیداری وجود ندارد. درمجموع رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد کارکنان تأثیر مثبت دارد و باعث افزایش عملکرد کارکنان میشود.
مسعود دهقانی
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1399، صفحه 139-163
چکیده
جنگ روانی یک از اصلیترین مباحث نظامی در عصر حاضر بهحساب میآید. ازاینرو، مدیریت نظامی بر اساس شناخت دقیق و علمی عناصر جنگ روانی از اهمیت ویژهای برخوردار است. در مدیریت این نوع عملیات روانی با الگوهای سختافزارانه و غیرفرهنگی و اجتماعی نمیتوان تهدیدها را رفع نمود بلکه باید با عملیات نرم و شناخت شیوههای جنگ روانی و عناصر ...
بیشتر
جنگ روانی یک از اصلیترین مباحث نظامی در عصر حاضر بهحساب میآید. ازاینرو، مدیریت نظامی بر اساس شناخت دقیق و علمی عناصر جنگ روانی از اهمیت ویژهای برخوردار است. در مدیریت این نوع عملیات روانی با الگوهای سختافزارانه و غیرفرهنگی و اجتماعی نمیتوان تهدیدها را رفع نمود بلکه باید با عملیات نرم و شناخت شیوههای جنگ روانی و عناصر کاربردی هرکدام از آنها بر دشمن غلبه نمود و اهداف نظامی خود را پیش برد. در این میان، جنگ روانی نمود اصلی پیوند زبان و اندیشه در مسائل نظامی است. در جنگ روانی باید با بررسی پیوند ذهن و زبان در بهکارگیری هنر کلامی، هم به درک درستی از عملیات روانی دشمن رسید و هم در برنامهریزیهای نرم هدفمند علیه دشمن، به نتایج بهتری دستیافت؛ بنابراین هنر کلامی نقش بسیاری در ثمربخش بودن شیوههای جنگ روانی دارد. به شکلی که میتوان با انتخاب کلمات ادبی مناسب و با در نظر گرفتن نقش روانشناختی آنها، تأثیر عملیات روانی را دوچندان نمود. متأسفانه این موضوع در باب مدیریت نظامی به شکل مجزا تبیین نشده است. ازاینجهت، پژوهش حاضر با استفاده از نمونههای برجسته جنگ روانی و با ارائه الگوهای ادبی، پیوند ذهن و زبان را در اجرای شیوههای این نوع عملیات روانی موردبررسی قرار میدهد.