سمانه سلیمی؛ زهرا ارباب
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1399، صفحه 9-43
چکیده
بهرهمندی مدیران از هوش استراتژیک سبب بهبود عملکرد شغلی معلمان میشود و بهبود عملکرد شغلی بهعنوان هدف مهم در آموزشوپرورش نیازمند تدابیری چون توانمندسازی روانشناختی معلمان است. ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ بررسی رابطه هوش استراتژیک مدیران و توانمندسازی روانشناختی با عملکرد شغلی معلمان زن متوسطه زاهدان اﺳﺖ. روش ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ...
بیشتر
بهرهمندی مدیران از هوش استراتژیک سبب بهبود عملکرد شغلی معلمان میشود و بهبود عملکرد شغلی بهعنوان هدف مهم در آموزشوپرورش نیازمند تدابیری چون توانمندسازی روانشناختی معلمان است. ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ بررسی رابطه هوش استراتژیک مدیران و توانمندسازی روانشناختی با عملکرد شغلی معلمان زن متوسطه زاهدان اﺳﺖ. روش ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ – همبستگی اﺳﺖ و ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ کلیه معلمان زن مقطع متوسطه به تعداد 700 نفر میباشد. برای تعیین ﺣﺠﻢ نمونه از جدول مورگان استفاده شد که تعداد 260 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ﺑﺮای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد هوش استراتژیک مک کوبی (2015)، توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) و عملکرد شغلی میرکمالی و کرمی (1395) استفادهشده ﮐﻪ رواﯾﯽ ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ ﺑﻪ ﺗأﯾﯿﺪ ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺿﺮﯾﺐ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ به ترتیب 75/0، 79/0 و 72/0 ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪ. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون و مانوا استفاده شد. یافتههای ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد، بین هوش استراتژیک مدیران و توانمندسازی روانشناختی با عملکرد شغلی معلمان زن رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین مؤلفههای هوش استراتژیک و توانمندسازی روانشناختی با مؤلفههای عملکرد شغلی رابطه وجود داشت.
راحله علیزاده؛ محمدعلی پروانی؛ بهرنگ اسماعیلی شاد
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1399، صفحه 44-72
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مدیریت استراتژیک منابع انسانی و قابلیت یادگیری سازمانی با عملکرد کارکنان میباشد. پژوهش حاضر، ازنظر هدف، کاربردی و ازلحاظ نوع پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی به تعداد 191 نفر و نمونه طبق فرمول کوکران 127 نفر و روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مدیریت استراتژیک منابع انسانی و قابلیت یادگیری سازمانی با عملکرد کارکنان میباشد. پژوهش حاضر، ازنظر هدف، کاربردی و ازلحاظ نوع پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی به تعداد 191 نفر و نمونه طبق فرمول کوکران 127 نفر و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای میباشد. دادههای پژوهش توسط سه پرسشنامه مدیریت استراتژیک منابع انسانی هانگ و چانگ (2005)، قابلیت یادگیری سازمانی گومز و همکاران (2005) و عملکرد هرسی و اسمیت (1981) جمعآوری شد. روایی پرسشنامهها از نوع محتوایی بود که مورد تأیید اساتید و خبرگان قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل یافتهها در بخش آمار استنباطی برای تجزیهوتحلیل دادهها و تعمیم نتایج از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون به کمک نرمافزار آماری SPSS21 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مدیریت استراتژیک منابع انسانی و قابلیت یادگیری سازمانی با عملکرد کارکنان شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی رابطه معنیداری وجود دارد (789/0r=). همچنین نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که مدیریت استراتژیک منابع انسانی (666/0) و قابلیت یادگیری سازمانی (166/0) عملکرد کارکنان را پیشبینی میکند.
محسن اکبری؛ پرویز احمدی؛ محدثه مومنی؛ محمد حاتمی نژاد
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1399، صفحه 73-108
چکیده
جوامع برند و رسانههای اجتماعی اغلب باهم همپوشانی دارند. رسانههای اجتماعی یک محیط ایدهآل برای ایجاد جوامع برند است. جوامع برند آنلاین با استفاده از این رسانههای نوظهور، امکان تعامل مجازی هواداران و مشارکت را فراهم میکند که این مهم نیز بر ایجاد وفاداری به برند افراد تأثیر بسزایی خواهد داشت. ازلحاظ هدف پژوهش توصیفی، ازلحاظ ...
بیشتر
جوامع برند و رسانههای اجتماعی اغلب باهم همپوشانی دارند. رسانههای اجتماعی یک محیط ایدهآل برای ایجاد جوامع برند است. جوامع برند آنلاین با استفاده از این رسانههای نوظهور، امکان تعامل مجازی هواداران و مشارکت را فراهم میکند که این مهم نیز بر ایجاد وفاداری به برند افراد تأثیر بسزایی خواهد داشت. ازلحاظ هدف پژوهش توصیفی، ازلحاظ استراتژیهای پژوهش، پیمایشی و ازلحاظ شیوههای گردآوری دادهها پرسشنامهای است. پژوهش حاضر در بین کاربران شبکه اجتماعی باشگاه ورزشی پرسپولیس انجام گرفت. تعداد 411 نفر با تکنیک در دسترس در این مطالعه شرکت کردند و پرسشنامه استاندارد پس از تأیید روایی و پایایی در اختیار آنها قرار گرفت و پس از تکمیل، جهت تحلیل آماری از نرمافزار لیزرل 58/8 و SPSS 20 استفاده گردید. نتایج بهدستآمده بیانگر آن است که چهار ویژگی جوامع برندی آنلاین «کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات، تعامل مجازی و پاداش» بر مشارکت افراد تأثیر مثبت دارد. در تحلیل میانجیگر مشخص شد؛ ویژگیهای جامعه برند آنلاین از طریق مشارکت بر وفاداری به برند تأثیرگذار است. مدیران باشگاه ورزشی پرسپولیس باید با ارتقا ویژگیهای جامعه برندی بر مشارکت هواداران خود بیفزایند و موجبات گفتگو و چانهزنی را در جوامع برندی آنلاین خود پدید آورد تا از این طریق بتواند هواداران را به برند خود وفادار کند.
مرضیه ملکیها؛ یکتا عکافیان
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1399، صفحه 109-133
چکیده
هدف مطالعه ی حاضر بررسی اثربخشی حکایت درمانی مالی بر کاهش اضظراب مالی زنان شاغل شهر اصفهان بود. این مطالعه نیمه تجربی همراه با پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه زنان کارمند شاغل در شعب شش گانه تأمین اجتماعی شهر اصفهان بود که از این جامعه تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و به صورت ...
بیشتر
هدف مطالعه ی حاضر بررسی اثربخشی حکایت درمانی مالی بر کاهش اضظراب مالی زنان شاغل شهر اصفهان بود. این مطالعه نیمه تجربی همراه با پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه زنان کارمند شاغل در شعب شش گانه تأمین اجتماعی شهر اصفهان بود که از این جامعه تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر کدام با 15 نفر) گمارده شدند. به منظور جمع آوری داده ها از مقیاس اضطراب مالی (آرکولتا و همکاران، 2013) استفاده شد و داده ها با استفاده از آماره های توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. حکایت درمانی مالی در گروه آزمایش به مدت هشت جلسه (هر جلسه 90 دقیقه) اجرا شد. داده ها با استفاده ار نرم افزار آماری SPSS-20 و با استفاده از تحلیل کوواریانس یک راهه (مانکوآ) تحلیل شد. یافته ها نشان داد که بین میانگین پس آزمون گروه آزمایش و کنترل در متغیر اضطراب مالی تفاوت معناداری وجود دارد.
علی افروزنیا؛ محمد حسین رحمتی
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1399، صفحه 134-160
چکیده
همه سازمانهای پیشرو در تلاش هستند تا راز جذب و استخدام سرمایههای انسانی ارزشمند را دریابند و با بهکارگیری آنها مزیت رقابتیشان را بهبود بخشند. این راز جذب، به درک ارزشها و عوامل مؤثر بر انتخاب شغل سرمایههای انسانی مستعد بستگی دارد. هدف این پژوهش، شناسایی و بررسی عواملی است که دانشجویان مدیریت را برای انتخاب یک شغل ...
بیشتر
همه سازمانهای پیشرو در تلاش هستند تا راز جذب و استخدام سرمایههای انسانی ارزشمند را دریابند و با بهکارگیری آنها مزیت رقابتیشان را بهبود بخشند. این راز جذب، به درک ارزشها و عوامل مؤثر بر انتخاب شغل سرمایههای انسانی مستعد بستگی دارد. هدف این پژوهش، شناسایی و بررسی عواملی است که دانشجویان مدیریت را برای انتخاب یک شغل و یا یک سازمان ترغیب میکند. روش تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی/پیمایشی است و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، دانشجویان سال آخر کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف میباشند که نمونهای به حجم 443 نفر و به روش تصادفی طبقهبندیشده از میان آنها انتخاب گردید. نتایج نشان داد، مهمترین عواملی که دانشجویان مدیریت در انتخاب یک شغل و یا یک سازمان در نظر میگیرند، به ترتیب، احساس موفقیت، پیشرفت و کمال، محیط کاری مطلوب، علاقه به شغل، رشد و توسعه شخصی، ارتقاء و پیشرفت شغلی و درآمد بالا است و متغیرهای جنسیت، تأهل، مقطع تحصیلی و تجربه کاری، تأثیر نسبتاً کمی بر انتخاب شغل و سازمان محل اشتغال دارند.
فاطمه محمدی؛ هوشمند باقری
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1399، صفحه 161-179
چکیده
در سالهای اخیر مفهوم بهرهوری نیروی انسانی در بین پژوهشگران حوزه مدیریت مورد اهمیت فراوانی قرارگرفته است و مبنای حل و تفسیر بسیاری از مسائل منابع انسانی در سازمانها به شمار میرود. در این راستا هدف از مطالعه حاضر، واکاوی نقش منابع انسانی برند محور بر سکوت سازمانی با نقش میانجی بهرهوری نیروی انسانی در بین کارکنان شهرداری ...
بیشتر
در سالهای اخیر مفهوم بهرهوری نیروی انسانی در بین پژوهشگران حوزه مدیریت مورد اهمیت فراوانی قرارگرفته است و مبنای حل و تفسیر بسیاری از مسائل منابع انسانی در سازمانها به شمار میرود. در این راستا هدف از مطالعه حاضر، واکاوی نقش منابع انسانی برند محور بر سکوت سازمانی با نقش میانجی بهرهوری نیروی انسانی در بین کارکنان شهرداری است. روش پژوهش مطالعه ازلحاظ نتیجه کاربردی و به روش توصیفی- تحلیلی انجام پذیرفته است. جامعۀ آماری پژوهش، کارکنان شهرداری شهر شاهیندژ و میاندوآب میباشد. با توجه به اینکه جامعۀ آماری (138N=) این پژوهش به کارکنان شهرداری شهرستان شاهیندژ و میاندوآب محدود بود، حجم نمونه برابر با جامعه در نظر گرفتهشده و از روش نمونهگیری سرشماری استفاده شد. بهمنظور گردآوری دادههای میدانی از پرسشنامه و برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری بر اساس نرمافزار Smart-Pls استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین منابع انسانی برند محور، سکوت سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی رابطه معناداری وجود دارد.