علی نصر اصفهانی؛ مجتبی فرخی؛ زینب امیری
دوره 3، شماره 2 ، مهر 1396، ، صفحه 149-171
چکیده
داشتن هوش اجتماعی برای برقراری ارتباط مناسب میان کارکنان دانشگاه، و تبادل دانش و تجربیات ضروری است. هوش اجتماعی باعث ایجاد توانمندی کارکنان برای درک و ارتباط بهتر با مراجعهکنندگان و خدماتدهی مناسبتر به آنها خواهد شد. هدسف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هوش اجتماعی بر تسهیم دانش بود. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی ...
بیشتر
داشتن هوش اجتماعی برای برقراری ارتباط مناسب میان کارکنان دانشگاه، و تبادل دانش و تجربیات ضروری است. هوش اجتماعی باعث ایجاد توانمندی کارکنان برای درک و ارتباط بهتر با مراجعهکنندگان و خدماتدهی مناسبتر به آنها خواهد شد. هدسف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هوش اجتماعی بر تسهیم دانش بود. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کارکنان ستاد مرکزی دانشگاه اصفهان به تعداد 220 نفر در سال 1395 است. براساس فرمول کوکران، حجم نمونه 132 نفر تعیین شد. برای جمعآوری دادهها پرسشنامه هوش اجتماعی نصر اصفهانی (1393) و پرسشنامه تسهیم دانش علامه و همکاران (1394) بهکار گرفته شد. روایی پرسشنامه با روش روایی محتوایی و با بهکارگیری نظرهای برخی استادان مدیریت تأیید شد. برای تعیین پایایی پرسشنامه ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که آلفای محاسبهشده برای پرسشنامه هوش اجتماعی برابر با 841/0، و برای پرسشنامه تسهیم دانش برابر با 782/0 به دست آمد. برای بررسی نرمالبودن دادهها آزمون کولموگروف- اسمیرنوف بهکار گرفته شد که نتیجه آزمون نشاندهنده نرمالبودن دادهها بود. برای آزمون فرضیههای پژوهش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار AMOS اجرا شد. نتایج آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد هوش اجتماعی و ابعاد سهگانه آن (پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارت اجتماعی و آگاهی اجتماعی) بر تسهیم دانش تأثیر معناداری میگذارند.
فرزانه جهرمی؛ رسول عباسی
دوره 4، شماره 2 ، مهر 1397، ، صفحه 149-185
چکیده
امروزه سازمانها، برای رقابت در عرصه جهانی در تلاشند کارکنانی انتخاب کنند که فراتر از وظیفه خود عمل کنند. در همین راستا، مفهوم رفتار شهروندی سازمانی که باعث ارتقای عملکرد سازمانها میشود، از سطح سیستمهای رسمی در سازمان، فراتر است و در ادبیات مادیگرای غرب در زمینه مدیریت، دلیل تامّی برای علّت بروز این رفتار از سوی کارکنان ارائه ...
بیشتر
امروزه سازمانها، برای رقابت در عرصه جهانی در تلاشند کارکنانی انتخاب کنند که فراتر از وظیفه خود عمل کنند. در همین راستا، مفهوم رفتار شهروندی سازمانی که باعث ارتقای عملکرد سازمانها میشود، از سطح سیستمهای رسمی در سازمان، فراتر است و در ادبیات مادیگرای غرب در زمینه مدیریت، دلیل تامّی برای علّت بروز این رفتار از سوی کارکنان ارائه نشده است. این نوشتار با بهرهگیری از سخنان ارزشمند کلام امیر سخن و گنجینه گهربار نهجالبلاغه و رساله حقوق امام سجاد علیهالسّلام با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، به واکاوی و تحلیل نظریه رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن (نوعدوستی، وظیفهشناسی، جوانمردی، ادب و مهربانی، فضیلت مدنی)، پرداخته است. در یافتههای این پژوهش علاوه بر شباهتهایی که از نگاهی انساندوستانه در مؤلفههای رفتار شهروندی سازمانی بین ادبیات موجود مدیریت با نهجالبلاغه و رساله حقوق امام سجاد علیه السّلام یافت شد دو نقطه تمایز نیز معرفی شد. یکی از تمایزات، بروز رفتار از خودگذشتگی و ایثار است و دیگری که به عنوان منشأ بروز تمامی مؤلفههای رفتار شهروندی سازمانی ایفای نقش میکند، اخلاص است. اخلاص میتواند زیربنای بروز رفتارهای شهروندی سازمانی از نگاه اسلام علوی باشد. مدل توسعهیافته این پژوهش در انتهای آن ترسیم شده است. که در این مدل علاوه بر ابعاد رفتار شهروندی سازمانی، دو بعد اسلامی ایثار و اخلاص در حوزه رفتار شهروندی سازمانی به مدل افزوده شده است
نسترن داداش زاده؛ اکبر سلیمان نژاد؛ جعفر قهرمانی
دوره 2، شماره 2 ، مهر 1395، ، صفحه 155-186
چکیده
توجه به رفتار شهروندی سازمانی در بهبود عملکرد کارکنان و کیفیت خدمات در سازمانها مؤثر است. با توجه به فشار کاری در میان کارکنان به نظر میرسد بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی در رفتار شهروندی سازمانی کارکنان حائز اهمیت باشد. این پژوهش با هدف برسی تأثیر آموزش هوش هیجانی در رفتار شهروندی سازمانی معلمان ابتدایی ماکو صورت گرفت. روش پژوهش، ...
بیشتر
توجه به رفتار شهروندی سازمانی در بهبود عملکرد کارکنان و کیفیت خدمات در سازمانها مؤثر است. با توجه به فشار کاری در میان کارکنان به نظر میرسد بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی در رفتار شهروندی سازمانی کارکنان حائز اهمیت باشد. این پژوهش با هدف برسی تأثیر آموزش هوش هیجانی در رفتار شهروندی سازمانی معلمان ابتدایی ماکو صورت گرفت. روش پژوهش، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن ابتدایی ماکو در سال تحصیلی 1396-1395 بود. نمونه پژوهش، 30 نفر از معلمان زن بودند که بهصورت تصادفیِ خوشهای، انتخاب و به دو گروه، تقسیم و گروههای آزمایش و کنترل بهصورت تصادفی از این دو گروه، انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی هوی و پالو و بسته آموزشی هوش هیجانی بود. روایی و پایایی ابزار از مطلوبیت برخوردار هستند. شاخصهای آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس برای توصیف و آزمون فرضیههای تحقیق استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد که آموزش هوش هیجانی در رفتار شهروندی سازمانی و مؤلفههای آن -شامل نوعدوستی، وظیفهشناسی، تحملپذیری یا بردباری، تکریم اربابرجوع و فضائل شهروندی- تأثیر داشت. آموزش هوش هیجانی توانست میزان نوعدوستی، وظیفهشناسی، تحملپذیری یا بردباری، تکریم اربابرجوع و فضائل شهروندی را افزایش دهد.
زهرا کماسی
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 158-176
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرمایه فرهنگی بر تعهد شغلی کارکنان شهرداری منطقه 5 تهران در سال 1398 انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع همبستگی و توصیفی- تحلیلی است. با توجه به زمان جمعآوری دادهها، این مطالعه از نوع پژوهشهای مقطعی می باشد. جامعه آماری این تحقیق 520 نفر از کارکنان شهرداری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرمایه فرهنگی بر تعهد شغلی کارکنان شهرداری منطقه 5 تهران در سال 1398 انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع همبستگی و توصیفی- تحلیلی است. با توجه به زمان جمعآوری دادهها، این مطالعه از نوع پژوهشهای مقطعی می باشد. جامعه آماری این تحقیق 520 نفر از کارکنان شهرداری منطقه 5 تهران است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برای کارکنان 273 نفر تعیین شد. روش انجام این پژوهش، پیمایشی و تکمیل پرسشنامه از کارمندان است. ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه سرمایه فرهنگی 94/0 و برای پرسشنامه تعهد شغلی کارکنان 9/0 به دست آمد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که میان سرمایه فرهنگی و تعهد شغلی کارکنان شهرداری منطقه 5 رابطه معنیداری در سطح 99 درصد وجود دارد. علامت مثبت ضریب همبستگی نشان میدهد که با بهبود شاخصهای سرمایه فرهنگی، تعهد شغلی کارکنان افزایش می یابد. همچنین بین سه بعد سرمایه فرهنگی (بعد عینیت یافته، بعد تجسم یافته و بعد نهادینه شده) با تعهد شغلی کارکنان شهرداری منطقه 5 تهران نیز رابطه معنیداری وجود داشته و از میان ابعاد سرمایه فرهنگی، بعد تجسم یافته بیشترین تأثیر را بر تعهد شغلی کارکنان دارد. با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش به مدیران پیشنهاد میگردد با توجه بیشتر به ابعاد و مؤلفههای سرمایه فرهنگی در سازمان در جهت ارتقاء سطح تعهد شغلی کارکنان قدمی مثبت بردارند.
رحمتالله قلیپور؛ حسین صمدی میارکلائی؛ حمزه صمدی میارکلائی
دوره 1، شماره 1 ، مهر 1394، ، صفحه 159-189
چکیده
امروزه سازمانها برای پیشرفت و اثربخشی، نیازمند کارکنان کارآمد و متعهدند تا در جهت رشد و تعالی به اهداف خود برسند. تعهد سازمانی، عاملی تأثیرگذار بر رفتار کارکنان در سازمان است. رفتار شهروندی سازمانی مجموعه رفتارهای خودجوش کاری است که خارج از محدوده رفتارهای الزامی افراد در محیط کار محسوب میشود و تعهد سازمانی در بهبود آن نقش اساسی ...
بیشتر
امروزه سازمانها برای پیشرفت و اثربخشی، نیازمند کارکنان کارآمد و متعهدند تا در جهت رشد و تعالی به اهداف خود برسند. تعهد سازمانی، عاملی تأثیرگذار بر رفتار کارکنان در سازمان است. رفتار شهروندی سازمانی مجموعه رفتارهای خودجوش کاری است که خارج از محدوده رفتارهای الزامی افراد در محیط کار محسوب میشود و تعهد سازمانی در بهبود آن نقش اساسی دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه میان تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان صنایع نساجی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران است. جامعه آماری این تحقیق، 180 نفر از کارکنان صنایع نساجی هلال احمر جمهوری اسلامی ایراناند که 106 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شده است. همچنین تجزیه و تحلیل دادهها به وسیله نرمافزارهای SPSS و LISREL انجام شده است. یافتهها نشان میدهند که رابطه میان تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی، مثبت و معنادار است. همچنین این ارتباط مثبت و معنادار میان ابعاد تعهد سازمانی (به جز تعهد عاطفی) و رفتار شهروندی سازمانی نیز یافت شد. در مدل مورد بررسی، مقادیر شاخصهای برازش (RMSEA=0/79، NFI=0/90 و GFI=0/93)، نشاندهنده مناسببودن مدلاند.
بهروز رضایی منش؛ علیرضا محمدی؛ ارشیا خدایی
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1396، ، صفحه 159-187
چکیده
سکوت سازمانی بهمعنای خودداری کارکنان از بیان نظرهای و مشارکت فعال و مؤثر در رفع مشکلات سازمان، پدیدهای مخرب و منفی در عملکرد کارکنان و کاهش بهرهوری است که سازمان باید با اتخاذ راهکارها و اقدامات مناسب مانع از بروز آن شود. هدف این مقاله بیان راهکارهای مناسب برای پیشگیری از سکوت سازمانی با بهکارگیری تعالیم و آموزههای نهجالبلاغه ...
بیشتر
سکوت سازمانی بهمعنای خودداری کارکنان از بیان نظرهای و مشارکت فعال و مؤثر در رفع مشکلات سازمان، پدیدهای مخرب و منفی در عملکرد کارکنان و کاهش بهرهوری است که سازمان باید با اتخاذ راهکارها و اقدامات مناسب مانع از بروز آن شود. هدف این مقاله بیان راهکارهای مناسب برای پیشگیری از سکوت سازمانی با بهکارگیری تعالیم و آموزههای نهجالبلاغه است. این مقاله از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش، آمیخته است که در دو مرحلة کیفی و کمی انجام گرفته است. براساس نتایج بخش کیفی، سه عامل ویژگیهای نامناسب مدیریتی، باورهای منفی کارکنان نسبت به مافوق، و بروز اختلال در تعاملات سازمانی، شناسایی، و مؤلفههای هر یک نیز استخراج شد. سپس، نامة 53 حضرت امیر (ع) در نهجالبلاغه خطاب به مالک اشتر با روش تحلیل مضمون از نوع تحلیل قالب مضامین بررسی و تحلیل شد. در نتیجه، آموزههای مربوطه در قالب 45 کد و 3 مضمون اصلی استخراج شد. در مرحله کمی، بهمنظور شناسایی مؤثرترین آموزهها و پالایش آنها، 45 آموزه بهدستآمده با بهکارگیری نظرات خبرگان و انجامدادن آزمون دوجملهای به 25 آموزه کاهش یافت و در نهایت، وزن هر یک از آموزهها نیز با بهکارگیری روش فرایند تحلیل سلسلهمراتبی بررسی و رتبهبندی شد.
فاطمه محمدی؛ هوشمند باقری
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 161-179
چکیده
در سالهای اخیر مفهوم بهرهوری نیروی انسانی در بین پژوهشگران حوزه مدیریت مورد اهمیت فراوانی قرارگرفته است و مبنای حل و تفسیر بسیاری از مسائل منابع انسانی در سازمانها به شمار میرود. در این راستا هدف از مطالعه حاضر، واکاوی نقش منابع انسانی برند محور بر سکوت سازمانی با نقش میانجی بهرهوری نیروی انسانی در بین کارکنان شهرداری ...
بیشتر
در سالهای اخیر مفهوم بهرهوری نیروی انسانی در بین پژوهشگران حوزه مدیریت مورد اهمیت فراوانی قرارگرفته است و مبنای حل و تفسیر بسیاری از مسائل منابع انسانی در سازمانها به شمار میرود. در این راستا هدف از مطالعه حاضر، واکاوی نقش منابع انسانی برند محور بر سکوت سازمانی با نقش میانجی بهرهوری نیروی انسانی در بین کارکنان شهرداری است. روش پژوهش مطالعه ازلحاظ نتیجه کاربردی و به روش توصیفی- تحلیلی انجام پذیرفته است. جامعۀ آماری پژوهش، کارکنان شهرداری شهر شاهیندژ و میاندوآب میباشد. با توجه به اینکه جامعۀ آماری (138N=) این پژوهش به کارکنان شهرداری شهرستان شاهیندژ و میاندوآب محدود بود، حجم نمونه برابر با جامعه در نظر گرفتهشده و از روش نمونهگیری سرشماری استفاده شد. بهمنظور گردآوری دادههای میدانی از پرسشنامه و برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری بر اساس نرمافزار Smart-Pls استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین منابع انسانی برند محور، سکوت سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی رابطه معناداری وجود دارد.
مهرداد صادقی ده چشمه؛ عباس قائدامینی هارونی؛ ضرغام سمیعی کرانی
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 171-206
چکیده
عدم توجه به سنجش هوش هیجانی کارکنان، سبب عدم درک صحیح مدیران از اهمیت کاربرد آن در فروش خدمات بانکی شده است. عدم توجه کارکنان به این مهارت و توانایی شخصی نیز سبب عدم سازگاری با شرایط کاری و پاسخ کند به تغییرات محیطی و سازمانی و ضعف در ارتباط با مشتریان شده است. لذا پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر هوش هیجانی برافزایش فروش انواع خدمات بانک ...
بیشتر
عدم توجه به سنجش هوش هیجانی کارکنان، سبب عدم درک صحیح مدیران از اهمیت کاربرد آن در فروش خدمات بانکی شده است. عدم توجه کارکنان به این مهارت و توانایی شخصی نیز سبب عدم سازگاری با شرایط کاری و پاسخ کند به تغییرات محیطی و سازمانی و ضعف در ارتباط با مشتریان شده است. لذا پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر هوش هیجانی برافزایش فروش انواع خدمات بانک کشاورزی شهرکرد انجام گردید. این پژوهش از نظر هدف تحقیق از نوع کاربردی و ازنظر شیوه جمعآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان بانک کشاورزی شهرستان شهرکرد است و 104 پرسشنامه بین جامعه آماری توزیع گردید. برای جمعآوری دادهها و اطلاعات مربوط به هوش هیجانی از پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی گلمن (2001) و برای جمعآوری دادهها و اطلاعات مربوط به افزایش فروش خدمات بانکی از پرسشنامه علی پناه (1396) استفاده شده است. روایی پرسشنامهها مورد تأیید قرار گرفت. ضریب پایایی هر دو پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 837/0 و 763/0 برآورد گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شده است. نتایج نشان داد که هوش هیجانی بر افزایش فروش انواع خدمات بانک کشاورزی تأثیر معناداری دارد.
راضیه همتی؛ محسن فرهادی نژاد؛ عباسعلی رستگار
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 239-268
چکیده
با در نظر گرفتن اینکه نوع رفتارهای رایج در نظام اداری می تواند تا حد زیادی تعیین کننده عملکرد سازمان ها بوده و آگاهی از فراوانی و درجه اهمیت رفتارهای نامطلوب می تواند به مدیران در برنامه ریزی بهتر به منظور مدیریت این رفتارها کمک نماید، این پژوهش، با هدف شناسایی و اولویتبندی رفتارهای نامطلوب کارکنان در سازمانهای دولتی انجام شده ...
بیشتر
با در نظر گرفتن اینکه نوع رفتارهای رایج در نظام اداری می تواند تا حد زیادی تعیین کننده عملکرد سازمان ها بوده و آگاهی از فراوانی و درجه اهمیت رفتارهای نامطلوب می تواند به مدیران در برنامه ریزی بهتر به منظور مدیریت این رفتارها کمک نماید، این پژوهش، با هدف شناسایی و اولویتبندی رفتارهای نامطلوب کارکنان در سازمانهای دولتی انجام شده است. جامعه این تحقیق کارکنان سازمانهای دولتی شهر سمنان و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بوده است. این پژوهش در دسته پژوهشهای آمیخته قرار می-گیرد. در بخش کیفی، بعد از مرور ادبیات تحقیق و مصاحبه با خبرگان و کارشناسان ، فهرستی از رفتارهای نامطلوب شناسایی شد. سپس در بخش کمی پژوهش پرسشنامهای متشکل از رفتارهای شناسایی شده طراحی گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار اس پی اس اس استفاده شده است. از نظر میزان فراوانی رفتارهای نامطلوب ، تبعیض در انتصاب و انتخاب کارکنان برای ارتقاء، باندبازی، سوء استفاده از رانت اطلاعاتی، سکوت در برابر تخلفات و انجام امور شخصی در محل کار در بالای جدول قرار دارند و از نظر میزان اهمیت رفتارها از دیدگاه کارکنان، عدم مسئولیت پذیری، سرقت اموال سازمان، برخورد نامناسب با ارباب رجوع، بی دقتی در انجام کار و کند کاری مهمترین این رفتارها میباشند.
رفتار سازمانی
وحید میرزایی؛ مجید قدیمی توکلی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 فروردین 1402
چکیده
بیگمان یکی از مهمترین وجوه بهینهسازی عملکرد هر سازمان، همانا مدیریت بهینه منابع انسانی از مسیر شناخت رفتارهای فردی و پیشگیری از انحرافات رفتاری در میان کارکنان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط خودشیفتگی مدیران با ریاکاری سازمانی معلمان با توجه به نقش سکوت سازمانی و شایعه سازمانی بهعنوان واسطههای تشدیدکننده در رابطه ...
بیشتر
بیگمان یکی از مهمترین وجوه بهینهسازی عملکرد هر سازمان، همانا مدیریت بهینه منابع انسانی از مسیر شناخت رفتارهای فردی و پیشگیری از انحرافات رفتاری در میان کارکنان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط خودشیفتگی مدیران با ریاکاری سازمانی معلمان با توجه به نقش سکوت سازمانی و شایعه سازمانی بهعنوان واسطههای تشدیدکننده در رابطه با رواج این پدیده ضد بهرهورانه در مدارس شکل گرفته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان مدارس متوسطه شهر مشهد تشکیل دادهاند که با استفاده از فرمول کوکران، 136 نفر از آنان به روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب گردیدند. برای گردآوری دادهها از چهار پرسشنامه استاندارد استفاده گردید. روایی پرسشنامهها بر اساس روایی محتوا با استفاده از نظر صاحبنظران و سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت و از سوی دیگر پایایی پرسشنامهها با روش ضریب آلفای کرونباخ کل 0/94 برآورد و تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل آماری اطلاعات جمعآوریشده از مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار AMOS 24 استفاده شد. نتایج به دست آمده حاکی از تأثیر مستقیم و معنادار رفتار مدیران خودشیفته بر ایجاد واکنشهای ریاکارانه در میان معلمان است که این واکنش متناسب با میزان خودشیفتگی مدیران، تغییر میکند. در همین راستا، پدیدههای سکوت سازمانی و شایعه سازمانی نیز به طور مثبت، نقش میانجی و تشدیدکننده را در گسترش ریاکاری در میان معلمان ایفا میکنند. از این رو، اهمیت و لزوم دقت به خصوصیات و پیشینه رفتاری مدیران در هنگام گزینش آنان، برای ایجاد فضایی سالم و تعامل محور در مدارس رخ مینماید.
رفتار سازمانی
عباسعلی رستگار؛ هدیه حسنی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 شهریور 1402
چکیده
ترک خدمت کارکنان کلیدی در سازمانهای سرآمد به یکی از مهمترین نگرانیهای مدیران و رهبران تبدیل شده است که با تغییر نوع سبک رهبری و روابط مدیران و کارکنان میتوان تمایل به ترک خدمت کارکنان را تقلیل نمود. هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر قصد ترک خدمت کارکنان با میانجیگری قانونشکنی خیرخواهانه و تبادل رهبر-پیرو است. ...
بیشتر
ترک خدمت کارکنان کلیدی در سازمانهای سرآمد به یکی از مهمترین نگرانیهای مدیران و رهبران تبدیل شده است که با تغییر نوع سبک رهبری و روابط مدیران و کارکنان میتوان تمایل به ترک خدمت کارکنان را تقلیل نمود. هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر قصد ترک خدمت کارکنان با میانجیگری قانونشکنی خیرخواهانه و تبادل رهبر-پیرو است. روش تحقیق از نظر نوع هدف، کاربردی است. کارکنان سازمان تأمین اجتماعی تهران به تعداد 3200 نفر به عنوان جامعه انتخاب شدند که بر اساس نمونهگیری تصادفی خوشهای، 342 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفتند. در این راستا از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد که پایایی و روایی آن نیز در جریان پژوهش تأیید شد. دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سبک رهبری اخلاقی بر قصد ترک خدمت کارکنان تأثیر مستقیم و معناداری دارد و به واسطه متغیرهای میانجی رابطه رهبر پیرو و قانونشکنی خیرخواهانه میتواند به صورت غیرمستقیم بر تمایل به ترک خدمت کارکنان تأثیر معناداری داشته باشد. پژوهش حاضر میتواند نتایج مثبت زیادی به همراه داشته باشد و موجبات گسترش رهبری اخلاقی در سازمانها شود که زمینه افزایش ارتباطات بین مدیران و کارکنان را فراهم میسازد و همچنین منجر به دستیابی به اهداف عالی سازمان و کاهش قصد ترک خدمت کارکنان و جابجایی کارکنان میشود.