بررسی تأثیر هوش اجتماعی بر تسهیم دانش (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه اصفهان)

علی نصر اصفهانی؛ مجتبی فرخی؛ زینب امیری

دوره 3، شماره 2 ، مهر 1396، ، صفحه 149-171

چکیده
  داشتن هوش اجتماعی برای برقراری ارتباط مناسب میان کارکنان دانشگاه، و تبادل دانش و تجربیات ضروری است. هوش اجتماعی باعث ایجاد توانمندی کارکنان برای درک و ارتباط بهتر با مراجعه‌کنندگان و خدمات‌دهی مناسب‌تر به آن‌ها خواهد شد. هدسف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هوش اجتماعی بر تسهیم دانش بود. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی ...  بیشتر

بررسی مفهوم رفتار شهروندی سازمانی از نگاه نهج‌البلاغه و رساله حقوق امام سجاد(ع)

فرزانه جهرمی؛ رسول عباسی

دوره 4، شماره 2 ، مهر 1397، ، صفحه 149-185

چکیده
  امروزه سازمان‌ها، برای رقابت در عرصه جهانی در تلاشند کارکنانی انتخاب کنند که فراتر از وظیفه خود عمل کنند. در همین راستا، مفهوم رفتار شهروندی سازمانی که باعث ارتقای عملکرد سازمان‌ها می‌شود، از سطح سیستم‌های رسمی در سازمان، فراتر است و در ادبیات مادی‌گرای غرب در زمینه مدیریت، دلیل تامّی برای علّت بروز این رفتار از سوی کارکنان ارائه ...  بیشتر

بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی در رفتار شهروندی سازمانی معلمان زن ابتدایی شهر ماکو

نسترن داداش زاده؛ اکبر سلیمان نژاد؛ جعفر قهرمانی

دوره 2، شماره 2 ، مهر 1395، ، صفحه 155-186

چکیده
  توجه به رفتار شهروندی سازمانی در بهبود عملکرد کارکنان و کیفیت خدمات در سازمان‌ها مؤثر است. با توجه به فشار کاری در میان کارکنان به نظر می‌رسد بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی در رفتار شهروندی سازمانی کارکنان حائز اهمیت باشد. این پژوهش با هدف برسی تأثیر آموزش هوش هیجانی در رفتار شهروندی سازمانی معلمان ابتدایی ماکو صورت گرفت. روش پژوهش، ...  بیشتر

ارزیابی نقش سرمایه فرهنگی بر تعهد شغلی کارکنان شهرداری تهران

زهرا کماسی

دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 158-176

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرمایه فرهنگی بر تعهد شغلی کارکنان شهرداری منطقه 5 تهران در سال 1398 انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع همبستگی و توصیفی- تحلیلی است. با توجه به زمان جمع‌آوری داده‌ها، این مطالعه از نوع پژوهش‌های مقطعی می باشد. جامعه آماری این تحقیق 520 نفر از کارکنان شهرداری ...  بیشتر

مدل‌سازی ساختاریِ ارتباط میان رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان

رحمت‌الله قلی‌پور؛ حسین صمدی میارکلائی؛ حمزه صمدی میارکلائی

دوره 1، شماره 1 ، مهر 1394، ، صفحه 159-189

چکیده
  امروزه سازمان‌ها برای پیشرفت و اثربخشی، نیازمند کارکنان کارآمد و متعهدند تا در جهت رشد و تعالی به اهداف خود برسند. تعهد سازمانی، عاملی تأثیرگذار بر رفتار کارکنان در سازمان است. رفتار شهروندی سازمانی مجموعه رفتارهای خودجوش کاری است که خارج از محدوده رفتارهای الزامی افراد در محیط کار محسوب می‌شود و تعهد سازمانی در بهبود آن نقش اساسی ...  بیشتر

شناسایی راهکارهای پیشگیری از بروز سکوت سازمانی از منظر آموزه‌های نهج‌البلاغه

بهروز رضایی منش؛ علیرضا محمدی؛ ارشیا خدایی

دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1396، ، صفحه 159-187

چکیده
  سکوت سازمانی به‌معنای خودداری کارکنان از بیان نظرهای و مشارکت فعال و مؤثر در رفع مشکلات سازمان، پدیده‌ای مخرب و منفی در عملکرد کارکنان و کاهش بهره‌وری است که سازمان باید با اتخاذ راهکارها و اقدامات مناسب مانع از بروز آن شود. هدف این مقاله بیان راهکارهای مناسب برای پیشگیری از سکوت سازمانی با به‌کارگیری تعالیم و آموزه‌های نهج‌البلاغه ...  بیشتر

واکاوی اثر منابع انسانی برندمحور بر سکوت سازمانی با نقش میانجی بهره‌وری نیروی انسانی در بین کارکنان شهرداری

فاطمه محمدی؛ هوشمند باقری

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 161-179

چکیده
  در سال­های اخیر مفهوم بهره­وری نیروی انسانی در بین پژوهشگران حوزه مدیریت مورد اهمیت فراوانی قرارگرفته است و مبنای حل و تفسیر بسیاری از مسائل منابع انسانی در سازمان­ها به شمار می­رود. در این راستا هدف از مطالعه حاضر، واکاوی نقش منابع انسانی برند محور بر سکوت سازمانی با نقش میانجی بهره­وری نیروی انسانی در بین کارکنان شهرداری ...  بیشتر

تأثیر هوش هیجانی بر فروش انواع خدمات بانک کشاورزی شهرکرد

مهرداد صادقی ده چشمه؛ عباس قائدامینی هارونی؛ ضرغام سمیعی کرانی

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 171-206

چکیده
  عدم توجه به سنجش هوش هیجانی کارکنان، سبب عدم درک صحیح مدیران از اهمیت کاربرد آن در فروش خدمات بانکی شده است. عدم توجه کارکنان به این مهارت و توانایی شخصی نیز سبب عدم سازگاری با شرایط کاری و پاسخ کند به تغییرات محیطی و سازمانی و ضعف در ارتباط با مشتریان شده است. لذا پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر هوش هیجانی برافزایش فروش انواع خدمات بانک ...  بیشتر

بررسی میزان شیوع و درجه اهمیت رفتارهای نامطلوب کارکنان در سازمان‌های دولتی

راضیه همتی؛ محسن فرهادی نژاد؛ عباسعلی رستگار

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 239-268

چکیده
  با در نظر گرفتن اینکه نوع رفتارهای رایج در نظام اداری می تواند تا حد زیادی تعیین کننده عملکرد سازمان ها بوده و آگاهی از فراوانی و درجه اهمیت رفتارهای نامطلوب می تواند به مدیران در برنامه ریزی بهتر به منظور مدیریت این رفتارها کمک نماید، این پژوهش، با هدف شناسایی و اولویت‌بندی رفتارهای نامطلوب کارکنان در سازمان‌های دولتی انجام شده ...  بیشتر

رفتار سازمانی
واکاوی میانجیگری سکوت سازمانی و شایعات سازمانی در رابطه ‌با خودشیفتگی سازمانی و ریاکاری سازمانی

وحید میرزایی؛ مجید قدیمی توکلی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 فروردین 1402

چکیده
  بی‌گمان یکی از مهم‌ترین وجوه بهینه‌سازی عملکرد هر سازمان‌، همانا مدیریت بهینه منابع انسانی از مسیر شناخت رفتارهای فردی و پیشگیری از انحرافات رفتاری در میان کارکنان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط خودشیفتگی مدیران با ریاکاری سازمانی معلمان با توجه ‌به نقش سکوت سازمانی و شایعه سازمانی به‌عنوان واسطه‌های تشدیدکننده در رابطه ...  بیشتر

رفتار سازمانی
بررسی نقش میانجی قانون‌شکنی خیرخواهانه و تبادل رهبر پیرو در تأثیر رهبری اخلاقی برقصد ترک خدمت کارکنان (مورد مطالعه: سازمان تامین اجتماعی تهران)

عباسعلی رستگار؛ هدیه حسنی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 شهریور 1402

چکیده
  ترک خدمت کارکنان کلیدی در سازمان‌های سرآمد به یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مدیران و رهبران تبدیل شده است که با تغییر نوع سبک رهبری و روابط مدیران و کارکنان می‌توان تمایل به ترک خدمت کارکنان را تقلیل نمود. هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر قصد ترک خدمت کارکنان با میانجی‌گری قانون‌شکنی خیرخواهانه و تبادل رهبر-پیرو است. ...  بیشتر