نقش ویژگی‌های روان‌شناختی در رفتار سرمایه‌گذاران در بورس اوراق بهادار تهران

مهدی نداف؛ حسنعلی سینایی؛ هاجر دزفولی

دوره 1، شماره 1 ، مهر 1394، ، صفحه 9-29

چکیده
  در این پژوهش چهار مفهوم رفتاری «اعتماد بیش از حد»، «تحمل ریسک»، «خودبازبینی» و «رفتار توده‌وار» انتخاب شده، نویسنده کوشیده است ارتباط میان این خصوصیات و رفتار سرمایه‌گذاران ـ شامل حجم سهام مبادله‌شده و تعداد مبادلات سهام ـ و نیز رابطه رفتار سرمایه‌گذاران با عملکرد سرمایه‌گذاری (بازده سهام) را بیازماید. جامعه ...  بیشتر

رابطه باورهای غیر منطقی و پرخاشگری در سازمان (مورد مطالعه: سازمان تبلیغات اسلامی خراسان شمالی)

مصطفی مقصودی؛ بهرنگ اسماعیلی شاد؛ فاطمه محمد ابراهیم زاده سپاسگذار

دوره 6، شماره 2 ، مهر 1399، ، صفحه 9-32

چکیده
  هدف پژوهش، تبیین رابطه باورهای غیرمنطقی و پرخاشگری می‌باشد. پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. برای تعیین حجم نمونه، به جهت اینکه تعداد کارکنان 44 نفر می‌باشند، نمونه‌گیری به روش تمام­شماری انجام شد. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه است. برای باورهای غیرمنطقی از پرسشنامه جونز (1968) دارای 100 گویه ...  بیشتر

بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با رفتارهای انحرافی در محیط کار با توجه به نقش رهبری زهر آگین دراستانداری اصفهان

عباس قائدامینی هارونی؛ مهرداد صادقی ده چشمه؛ میثم بابائی فارسانی؛ غلام رضا مالکی فارسانی

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 9-40

چکیده
  هدف این پژوهش تعیین رابطه سرمایه اجتماعی با رفتارهای انحرافی در محیط کار با توجه به نقش رهبری زهر آگین دراستانداری اصفهان بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی(مدل سازی معادله ساختاری( بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان شاغل در استانداری اصفهان به تعداد 416 نفر تشکیل دادند که از ...  بیشتر

بررسی رابطه بین حمایت سازمانی ادراک‌شده و رفتار ضد بهره‌وری کارکنان با نقش میانجی بدبینی سازمانی

وحید میرزایی؛ حامد محمدی

دوره 7، شماره 2 ، مهر 1400، ، صفحه 9-41

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش بدبینی سازمانی به‌عنوان یک متغیر میانجی در رابطه بین حمایت سازمانی ادراک‌شده و رفتار ضد بهره‌وری کارکنان انجام شد. تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت و روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان اداره کل استاندارد خراسان رضوی تشکیل دادند، با توجه ‌به محدود بودن جامعه آماری ...  بیشتر

آسیب‌شناسی روانشناختی
بررسی تأثیر فلات‌زدگی سلسله‌مراتبی بر قصد ترک شغل با نقش تعدیل‌کننده جنبه تناسب فرد-شغل

وحید میرزایی؛ مهدی بهرامی؛ محمدصادق اکبری نوقابی

دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 9-34

چکیده
   کمبود پرستار و نرخ بالای ترک شغل آنها، همچنان یکی از مهمترین مسائل سازمانهای متولی بهداشت و درمان است. یکی ازدلایل مهم آن، سکون و عدم پیشرفت شغلی و حرفه‌ای پرستاران است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فلات‌زدگیسلسله‌مراتبی بر قصد ترک شغل با نقش تعدیل‌کننده جنبه تناسب شغل-شاغل صورت پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی ...  بیشتر

سلامت و اختلال روان در بستر سازمان
مقایسه تحمل ابهام، اعتیاد به پرکاری و طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه در کارمندان درونگرا و برونگرای مراکز بهداشتی شرق گیلان

فاطمه هادی زاده کورنده؛ سیده خدیجه معافی مدنی؛ امیر مرتضوی

دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 9-30

https://doi.org/10.22034/jom.2023.703852

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر مقایسه تحمل ابهام، اعتیاد به پرکاری و طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه در کارمندان درونگرا و برونگرای مراکز بهداشتی شرق گیلان است. روش پژوهش از نوع علّی- مقایسه‌ای است. جامعه آماری پژوهش، شامل کارمندان مراکز بهداشتی شرق استان گیلان است. با استفاده از پرسشنامه شخصیت آیزنگ، درونگرایی و برونگرایی حجم نمونه 140 نفری، سنجش ...  بیشتر

آسیب‌شناسی روانشناختی
تأثیر وظایف غیرمشروع، استحقاق روان‏شناختی و فرسودگی شغلی بر رفتار کاری ضد بهره وری با تأکید بر نقش تعدیل‏گری جو جمعی

پیمان اکبری؛ محمد علی اسلامی

دوره 9، شماره 2 ، مهر 1402، ، صفحه 9-35

https://doi.org/10.22034/jom.2023.710004

چکیده
  اهمیت رفتــار کاری ضــد بهــره­ وری برای بیشتر سازمان­ ها مشهود است، زیرا ممکن است اثرات منفی بر کارکنان و سازمان­ ها داشته باشد. از این رو، با توجه به این شرایط، هدف از این پژوهش بررسی تأثیر وظایف غیرمشروع، استحقاق روان‏شناختی و فرسودگی شغلی بر رفتار کاری ضد بهره‌وری با تأکید بر نقش تعدیل‏گری جو جمعی ‏است. پژوهش حاضر از ...  بیشتر

آسیب‌شناسی روانشناختی
بررسی رابطۀ رهبری خودشیفته و بدبینی سازمانی، نقش میانجی سکوت کارکنان و شایعات منفی در محل کار

وحید میرزایی؛ علی اکبر عقیقی

دوره 10، شماره 1 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.22034/jom.2024.2000908.1096

چکیده
  شناخت عوامل پیشگیری از بدبینی سازمانی همواره از دل‌مشغولی‌های مدیران سازمان‌ها بوده است. بر ‌این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی سکوت کارکنان و شایعات منفی در محل کار در رابطۀ بین رهبری خودشیفته و بدبینی سازمانی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوۀ گردآوری داده‌ها میدانی، و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی ...  بیشتر

سرمایه روانشناختی و عاطفی
تأثیر ﺟﻮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﯾﺎدﮔﯿﺮی غیررسمی ﻣﺤﻞ ﮐﺎﺭ ﺑﺎ ﻧﻘﺶ ﻣﯿﺎﻧﺠﯽ سرمایه روانشناختی معلمان

فرشید اصلانی؛ مرضیه ملکیها؛ عاطفه حشمت زاده

دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 31-53

https://doi.org/10.22034/jom.2023.703853

چکیده
  در سال‌های اخیر، با افزایش توجه به سازوکار یادگیری غیررسمی، معلمان خواستار بهبود اثربخشی تدریس و یادگیری دانش‌آموزان شده‌اند. در این راستا یادگیری مؤثر معلم به عنوان ابزاری حیاتی برای دستیابی به این هدف معرفی شده است. برنامه‌های حرفه‌ای رسمی برای ارتقای یادگیری معلمان اغلب به دلیل فقدان درک علمی از نحوه یادگیری معلمان در محل ...  بیشتر

تاثیر رهبری مسئولیت پذیر بر رفتار شهروندی سازمانی از طریق نقش میانجی عدالت سازمانی و تعهد سازمانی(مورد مطالعه: کارکنان جمعیت هلال احمر استان گیلان)

محسن اکبری؛ مهر علی همتی نژاد؛ امید عظیمیان؛ آرزو حسین زاده

دوره 6، شماره 2 ، مهر 1399، ، صفحه 33-71

چکیده
  در دو دهه اخیر، علاوه بر عملکرد درون نقشی کارکنان، عملکرد فرا نقشی آن‌ها نیز به‌عنوان شاخصی برای ارزیابی الگوهای رفتاری و فکری کارکنان مورد اهمیت بوده است. در این میان با افزایش تمرکز ادبیات حوزه مدیریت سازمان بر مفهوم مسئولیت‌پذیری اجتماعی، نگاه به رهبری سازمان نیز تغییر مهمی پیدا نموده و سبک رهبری مسئولیت‌پذیر، مورد توجه قرارگرفته ...  بیشتر

توانمندسازی و تاب‌آوری
اثربخشی حکایت درمانی راه‌حل‌محور در افزایش انطباق‌پذیری مسیر شغلی دانشجویان

مرضیه ملکیها

دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 35-50

چکیده
  امروزه انطباق‌پذیری مسیر شغلی،  نقش مهمی در ورود و استخدام افراد به دنیای مشاغل دارد. بر این اساس هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی حکایت درمانی راه‌حل‌محور در افزایش انطباق‌پذیری مسیر شغلی در دانشجویان بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی رشته‌ کشاورزی دانشگاه پیام نور استان اصفهان در سال 99-1398 است. روش پژوهش، نیمه- ...  بیشتر

سلامت و اختلال روان در بستر سازمان
تجزیه و تحلیل اثر سبک رهبری سلامت‌محور بر سلامت روانی کارکنان با نقش میانجی نیازهای روانشناختی منابع انسانی

حسین حمزوی؛ محمدجواد کاملی؛ رضا آذرپرا؛ حسین کریمی

دوره 9، شماره 2 ، مهر 1402، ، صفحه 37-60

https://doi.org/10.22034/jom.2023.709938

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر سبک رهبری سلامت‌محور بر سلامت روانی کارکنان با نقش میانجی نیازهای روان‏شناختی منابع انسانی است. پژوهش فعلی از نظر هدف کاربردی است و از نظر گردآوری داده‌ها، پژوهشی با رویکرد توصیفی-پیمایشی است. جامعۀ‌ آماری پژوهش شامل تمامی مدیران و کارکنان ادارۀ کل بهزیستی استان فارس به تعداد 254 نفر و حجم نمونۀ ...  بیشتر

تبیین نقش میانجی ارزش ادراک شده در تأثیر رفتار شهروندی کارکنان بر علاقه مندی مشتریان

حسین نوروزی؛ سعید براتی؛ علی نوروزی

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 41-70

چکیده
  به دلیل رقابت فزاینده در کسب و کارها، توجه به مشتریان و عوامل محرک در رضایت و علاقه‌مندی آنها بسیار مهم و حیاتی است. در این خصوص پیوند متغیرهای درون سازمان مثل رفتار شهروندی کارکنان در ارتقای علاقه‌مندی مشتریان به‌عنوان یک متغیر خارج از سازمان می‌تواند موثر و جالب باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر رفتار شهروندی کارکنان بر علاقه ...  بیشتر

بررسی اثربخشی مشاوره ی مسیر شغلی مبتنی بر رویکرد پردازش اطلاعات شناختی بر کاهش بی تصمیمی مسیر شغلی دانش آموزان دختر متوسطه دوم

مرضیه ملکیها؛ بتول معتمدی

دوره 7، شماره 2 ، مهر 1400، ، صفحه 43-67

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مشاوره مسیر شغلی مبتنی بر رویکرد پردازش اطلاعات شناختی بر کاهش بی تصمیمی مسیر شغلی دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان برخوار است. این پژوهش از نوع پژوهش نیمه تجربی همراه با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان دختر کلاس دهم مقطع متوسطه دوم شهرستان ...  بیشتر

توانمندسازی و تاب‌آوری
تأثیر مدیریت منابع انسانی دانش‌محور بر عملکرد پایدار کارکنان با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی

حسین حمزوی؛ محمد متقی‌نژاد؛ عبدالواسع خادمی؛ بهروز رضایی‌منش

دوره 10، شماره 1 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.22034/jom.2024.2010209.1109

چکیده
  هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی دانش‌محور بر عملکرد پایدار کارکنان با نقش میانجی توانمندسازی روان‏شناختی منابع انسانی است. این پژوهش از نظر هدف، پژوهشی کاربردی است و از نظر گردآوری داده‌ها، پژوهشی با رویکرد توصیفی-پیمایشی است. جامعۀ‌ آماری این پژوهش تمامی کارکنان شرکت‌های دانش‌بنیان استان بوشهر به تعداد 509 نفر ...  بیشتر

سلامت و اختلال روان در بستر سازمان
رابطه مهارت‌های کوانتومی با سبک‌های مقابله با استرس

حسن نوروزی زیارت؛ بهرنگ اسماعیلی شاد

دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 51-68

چکیده
   مدیران در عصر کنونی برای آن ‌که بتوانند نقش خویش را به انجام برسانند، باید بکوشند روحی جدید در خود پدید آورند. این روح، آن‌ها را از دنیای ماشینی تقلیل‌گرا به مجموعه مهارت‌های جدیدی رهنمون می‌کند که بر اساس پیچیدگی‌های عصر کوانتوم استوار است. هدف پژوهش، تبیین رابطه مهارت­‌های کوانتومی با سبک‌های مقابله با استرس می‌باشد. ...  بیشتر

سلامت و اختلال روان در بستر سازمان
بررسی تأثیر حمایت مدیر فروش بر سلامت عاطفی نیروی فروش، با نقش میانجی نشخوار فکری

مصطفی خباز؛ حسین معینی؛ نرگس نظری زاده دهکردی

دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 55-81

https://doi.org/10.22034/jom.2023.703854

چکیده
  مدیران فروش به‌ عنوان یک رابط حیاتی بین نیروی فروش و شرکت‌ها، نقش کلیدی در حمایت و افزایش مهارت‌های نیروهای فروش خود دارند. لذا پژوهش حاضر به بررسی تأثیر حمایت مدیر فروش بر سلامت عاطفی نیروی فروش با نقش میانجی نشخوار فکری می‌پردازد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت روش، توصیفی – همبستگی است. از لحاظ گردآوری داده‌ها ...  بیشتر

توانمندسازی و تاب‌آوری
تاثیر ذهن آگاهی بر رضایت ارباب رجوعان با نقش میانجی خلاقیت و تعدیلگری تحمل خطای سازمانی

فرشید اصلانی؛ مهسا نوری؛ عاطفه حشمت زاده

دوره 9، شماره 2 ، مهر 1402، ، صفحه 61-85

https://doi.org/10.22034/jom.2023.709934

چکیده
  هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر ذهن‌آگاهی بر رضایت ارباب‌رجوعان با نقش میانجی خلاقیت و تعدیل‌گری تحمل خطای سازمانی در ادارۀ امور مالیاتی شهر اصفهان است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی است و روش اجرای پژوهش توصیفی و به شیوۀ پیمایشی است. جامعۀ مورد مطالعه در این پژوهش مشتمل بر تمامی کارکنان و مدیران (سرپرستان) ادارۀ امور مالیاتی در ...  بیشتر

شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر خشم مشتریان در بانک‌ها با استفاده از آراس خاکستری

وحید شرفی؛ هدی شاحسینی

دوره 7، شماره 2 ، مهر 1400، ، صفحه 69-96

چکیده
  خشم مشتری یکی از مقوله‌های مرتبط با مدیریت ارتباط با مشتری می‌باشد و تأثیر منفی بر تصویر و عملکرد برند دارد. هدف تحقیق حاضر " شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر خشم مشتریان در بانک‌ها" می‌باشد. روش تحقیق مورد استفاده روش تحقیق آمیخته می‌باشد. تحقیق حاضر یک تحقیق اکتشافی (کیفی- کمی) می‌باشد و از نظر هدف نیز کاربردی است. برای استخراج ...  بیشتر

مدل‌سازی تأثیر فرهنگ اخلاقی و جوسازمانی بر دلبستگی شغلی با میانجی تعهد سازمانی

فردین فروغی سوها؛ فرح روز زند عموقین؛ آذر تقوی

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 71-100

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر مدل‌سازی تأثیر فرهنگ اخلاقی و جوسازمانی بر دلبستگی شغلی با میانجی تعهد سازمانی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را معلمان دوره ابتدایی شاغل در شهرستان نمین به تعداد 1032 نفر در سال تحصیلی 1401–1400 تشکیل می‌دهند. روش نمونه‌گیری به کار گرفته‌شده، خوشه‌ای چندمرحله‌ای بوده و با توجه به ناهمگون بودن جامعه آماری از روش ...  بیشتر

رابطه سرمایه فکری و نوآوری سازمانی با نقش میانجی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس متوسطه بهشهر

ابوالقاسم بریمانی؛ الهام مسعود پایانی؛ بهرنگ اسماعیلی شاد

دوره 6، شماره 2 ، مهر 1399، ، صفحه 72-96

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، تبیین رابطه سرمایه فکری و نوآوری سازمانی با نقش میانجی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره متوسطه اول شهر بهشهر به تعداد 309 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی- مورگان، 172 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ...  بیشتر

توانمندسازی و تاب‌آوری
طراحی الگوی پیدایش رهبری مربی‌گرا در سازمان‏‌های دولتی با روش الگوسازی ساختاری تفسیری (مطالعه سازمان‌‏های دولتی)

محسن عارف نژاد؛ علی شریعت نژاد؛ مینا حسینی؛ شقایق صالح آبادی

دوره 10، شماره 1 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.22034/jom.2024.2018459.1126

چکیده
  رهبری مربی­ گرا یکی از سبک ­های مطلوب و کاربردی رهبری است که اثرات و تبعاتی مثبت برای سازمان دارد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی پیدایش رهبری مربی­گرا در سازمان‌های دولتی انجام شده­ است. این پژوهش، آمیخته و در پارادایم قیاسی استقرایی و از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش ...  بیشتر

آسیب‌شناسی روانشناختی
ساخت و استانداردسازی مقیاس سکوت سازمانی در دستگاه‌های اجرایی استان قزوین

حمیدرضا سامانی پور؛ معصومه حافظ امینی؛ جلیل یونسی

دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 69-96

چکیده
    هدف این پژوهش، ساخت مقیاس سکوت سازمانی بر اساس ادراک کارکنان شاغل در دستگاه‌های اجرایی استان قزوین است. نمونه پژوهش در مرحله اول با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای و مرحله دوم از نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شد. بدین منظور مقیاس سکوت سازمانی شامل 38 گویه تهیه شد. الگوی مفهومی بر اساس مطالعات تطبیقی و روش دلفی مشتمل بر 5 سازه و در مجموع ...  بیشتر

آسیب‌شناسی روانشناختی
بررسی تاثیر رفتارهای خرابکارانه کارکنان بر رفتارهای منحرف مشتریان

وحید شرفی؛ هدی شاحسینی

دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 83-97

https://doi.org/10.22034/jom.2023.703337

چکیده
  رفتار مشتریان، تأثیر بسزایی بر عملکرد سازمان‌ها دارد. رفتارهای منحرف مشتریان موجب کاهش کیفیت رابطه مشتری با برند می‌شود. هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر رفتارهای خرابکارانه کارکنان بر رفتارهای منحرف مشتریان است. این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت روش، یک تحقیق توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان ...  بیشتر

توانمندسازی و تاب‌آوری
واکاوی تأثیر مربیگری بر اینرسی سازمانی با نقش میانجی ذهن‌آگاهی سازمانی در شرکت توزیع برق کاشان

محمد کشاورز؛ مریم سیفی؛ حامد عامری

دوره 9، شماره 2 ، مهر 1402، ، صفحه 87-106

https://doi.org/10.22034/jom.2024.2006238.1103

چکیده
  امروزه، بسیاری از سازمان­های پیشرو به‌ دنبال یافتن راهکارهایی برای جلوگیری از اینرسی سازمانی هستند و در این‌ راستا، رویکردهای نوظهور زیادی مطرح شده است. پژوهش حاضر با هدف واکاوی تأثیر مربیگری بر اینرسی سازمانی با نقش میانجی ذهن آگاهی سازمانی در شرکت توزیع برق کاشان انجام شده است. این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی از نوع توصیفی است ...  بیشتر