مهدی نداف؛ حسنعلی سینایی؛ هاجر دزفولی
دوره 1، شماره 1 ، مهر 1394، ، صفحه 9-29
چکیده
در این پژوهش چهار مفهوم رفتاری «اعتماد بیش از حد»، «تحمل ریسک»، «خودبازبینی» و «رفتار تودهوار» انتخاب شده، نویسنده کوشیده است ارتباط میان این خصوصیات و رفتار سرمایهگذاران ـ شامل حجم سهام مبادلهشده و تعداد مبادلات سهام ـ و نیز رابطه رفتار سرمایهگذاران با عملکرد سرمایهگذاری (بازده سهام) را بیازماید. جامعه ...
بیشتر
در این پژوهش چهار مفهوم رفتاری «اعتماد بیش از حد»، «تحمل ریسک»، «خودبازبینی» و «رفتار تودهوار» انتخاب شده، نویسنده کوشیده است ارتباط میان این خصوصیات و رفتار سرمایهگذاران ـ شامل حجم سهام مبادلهشده و تعداد مبادلات سهام ـ و نیز رابطه رفتار سرمایهگذاران با عملکرد سرمایهگذاری (بازده سهام) را بیازماید. جامعه آماری این تحقیق را همه سرمایهگذاران فردی بورس اوراق بهادار تهران تشکیل میدهد. دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شدهاند. پرسشنامه میان کسانی توزیع شده است که در طول یک سال، دستکم دو بار معامله انجام داده باشند. به وسیله تحلیل همبستگی پیرسون، تجزیه و تحلیل انجام گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد میان اعتماد بیش از حد و تحمل ریسک با حجم و تعداد مبادلات، رابطه مستقیم وجود دارد؛ ولی میان خودبازبینی و رفتار تودهوار با حجم سهام مبادلهشده و تعداد مبادلات، ارتباط معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج نشان میدهد رابطه میان حجم سهام و تعداد مبادلات با بازده کسبشده معنادار است.
مصطفی مقصودی؛ بهرنگ اسماعیلی شاد؛ فاطمه محمد ابراهیم زاده سپاسگذار
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1399، ، صفحه 9-32
چکیده
هدف پژوهش، تبیین رابطه باورهای غیرمنطقی و پرخاشگری میباشد. پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. برای تعیین حجم نمونه، به جهت اینکه تعداد کارکنان 44 نفر میباشند، نمونهگیری به روش تمامشماری انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. برای باورهای غیرمنطقی از پرسشنامه جونز (1968) دارای 100 گویه ...
بیشتر
هدف پژوهش، تبیین رابطه باورهای غیرمنطقی و پرخاشگری میباشد. پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. برای تعیین حجم نمونه، به جهت اینکه تعداد کارکنان 44 نفر میباشند، نمونهگیری به روش تمامشماری انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. برای باورهای غیرمنطقی از پرسشنامه جونز (1968) دارای 100 گویه و برای پرخاشگری از پرسشنامه باس و پری (1992) شامل 29 گویه، استفاده گردید. تحلیل دادهها نشان داد که رگرسیون پیشبینی پرخاشگری کارکنان با توجه به مؤلفههای باورهای غیرمنطقی (انتظار تأیید از دیگران، انتظار بیشازحد از خود، تمایل به سرزنش کردن، واکنش به ناکامی، بیمسئولیتی عاطفی، نگرانی زیاد توأم با اضطراب، اجتناب از مشکلات، وابستگی به دیگران، درماندگی نسبت به تغییر، کمالگرایی) معنیدار نیست. متغیر باورهای غیرمنطقی درزمینۀ نگرانی زیاد توأم با اضطراب با ضریب بتای استاندارد 252/0 میتواند بهطور مثبت و معنیداری پرخاشگری کارکنان را پیشبینی کند. بر اساس یافتههای پژوهش بین ابعاد باورهای غیرمنطقی البرت الیس و پرخاشگری رابطه مثبت و معنیداری مشاهده نشد و متغیر باورهای غیرمنطقی درزمینۀ نگرانی زیاد توأم با اضطراب میتواند بهطور مثبت و معناداری پرخاشگری کارکنان را پیشبینی کند. با توجه به یافتههای آماری نتیجهگیری میشود که لزوماً باورهای غیرمنطقی منجر به پرخاشگری نمیگردد.
عباس قائدامینی هارونی؛ مهرداد صادقی ده چشمه؛ میثم بابائی فارسانی؛ غلام رضا مالکی فارسانی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 9-40
چکیده
هدف این پژوهش تعیین رابطه سرمایه اجتماعی با رفتارهای انحرافی در محیط کار با توجه به نقش رهبری زهر آگین دراستانداری اصفهان بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی(مدل سازی معادله ساختاری( بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان شاغل در استانداری اصفهان به تعداد 416 نفر تشکیل دادند که از ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین رابطه سرمایه اجتماعی با رفتارهای انحرافی در محیط کار با توجه به نقش رهبری زهر آگین دراستانداری اصفهان بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی(مدل سازی معادله ساختاری( بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان شاغل در استانداری اصفهان به تعداد 416 نفر تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 370 نفر به عنوان نمونه از طریق روش تصادفی ساده انتخاب شدند و ابزار پژوهش پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیتوگوشال ) 1998 (و پرسشنامه استاندارد رهبری زهرآگین اشمیت (2008 (و پرسش نامه استاندارد رفتارهای انحرافی در محیط کار بنت و رابینسون(2000)بود . که روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی محتوایی ،صوری و سازه قرار گرفتند و مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگرپایایی پرسش نامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای رهبری زهرآگین 95/0 و سرمایه اجتماعی 88/0 و وپرسشنامه رفتارهای انحرافی در محیط کار85/0 برآورد شد و تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل برضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادله ساختاری (SEM )انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بین سرمایه اجتماعی با رفتارهای انحرافی در محیط کار رابطه معنادار منفی دارد و بین رهبری زهر آگین با رفتارهای انحرافی در محیط کار رابطه معنادار مثبت دارد و همچنین رهبری زهرآگین رابطه بین سرمایه اجتماعی با رفتارهای انحرافی در محیط کار دراستانداری اصفهان را تعدیل می کنند.
وحید میرزایی؛ حامد محمدی
دوره 7، شماره 2 ، مهر 1400، ، صفحه 9-41
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش بدبینی سازمانی بهعنوان یک متغیر میانجی در رابطه بین حمایت سازمانی ادراکشده و رفتار ضد بهرهوری کارکنان انجام شد. تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت و روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان اداره کل استاندارد خراسان رضوی تشکیل دادند، با توجه به محدود بودن جامعه آماری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش بدبینی سازمانی بهعنوان یک متغیر میانجی در رابطه بین حمایت سازمانی ادراکشده و رفتار ضد بهرهوری کارکنان انجام شد. تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت و روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان اداره کل استاندارد خراسان رضوی تشکیل دادند، با توجه به محدود بودن جامعه آماری از سرشماری استفاده شد. در این پژوهش برای متغیر حمایت سازمانی اداره شده از پرسشنامه نیر (2013)، برای متغیر بدبینی سازمانی از پرسشنامه بدبینی سازمانی کالاگان (2009) و برای متغیر رفتار ضد بهرهوری از پرسشنامه بنت و رابینسون (2002) استفادهشده است. روایی پرسشنامه از طریق روایی صوری و محتوایی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق آزمون همبستگی و معادلات ساختاری بهوسیله نرمافزارهای SPSS22 و PLS 3 انجام گرفت. یافتههای مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که بدبینی سازمانی رابطه بین حمایت سازمانی ادراکشده و رفتار ضد بهرهوری را میانجیگری میکند.
آسیبشناسی روانشناختی
وحید میرزایی؛ مهدی بهرامی؛ محمدصادق اکبری نوقابی
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 9-34
چکیده
کمبود پرستار و نرخ بالای ترک شغل آنها، همچنان یکی از مهمترین مسائل سازمانهای متولی بهداشت و درمان است. یکی ازدلایل مهم آن، سکون و عدم پیشرفت شغلی و حرفهای پرستاران است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فلاتزدگیسلسلهمراتبی بر قصد ترک شغل با نقش تعدیلکننده جنبه تناسب شغل-شاغل صورت پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی ...
بیشتر
کمبود پرستار و نرخ بالای ترک شغل آنها، همچنان یکی از مهمترین مسائل سازمانهای متولی بهداشت و درمان است. یکی ازدلایل مهم آن، سکون و عدم پیشرفت شغلی و حرفهای پرستاران است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فلاتزدگیسلسلهمراتبی بر قصد ترک شغل با نقش تعدیلکننده جنبه تناسب شغل-شاغل صورت پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی واز نظر روش و ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل 1142پرستار رسمی، پیمانی و قراردادی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد مقدس است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد. بر این اساس، تعداد 28۲ نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه فلاتزدگی سلسلهمراتبی حسین و شیرازی (2018)، پرسشنامه تناسب شغل-شاغل عبدالحمید و همکاران (2017) و قصد ترک شغل ممون و همکاران (2014) استفاده شد. برای سنجش روایی از روایی محتوا و جهت سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار اس پی اس اس انجام گرفت. نتایج پژوهش، بیانگر تأثیر مثبت و معنادار فلاتزدگی سلسلهمراتبی بر قصد ترک شغل بود. از طرفی، نتایج نشان داد که جنبههای تناسب شغل-شاغل، رابطه بین فلاتزدگی سلسلهمراتبی و قصد ترک شغل را تعدیل نمینمایند.
سلامت و اختلال روان در بستر سازمان
فاطمه هادی زاده کورنده؛ سیده خدیجه معافی مدنی؛ امیر مرتضوی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه تحمل ابهام، اعتیاد به پرکاری و طرحوارههای ناسازگار اولیه در کارمندان درونگرا و برونگرای مراکز بهداشتی شرق گیلان است. روش پژوهش از نوع علّی- مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش، شامل کارمندان مراکز بهداشتی شرق استان گیلان است. با استفاده از پرسشنامه شخصیت آیزنگ، درونگرایی و برونگرایی حجم نمونه 140 نفری، سنجش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مقایسه تحمل ابهام، اعتیاد به پرکاری و طرحوارههای ناسازگار اولیه در کارمندان درونگرا و برونگرای مراکز بهداشتی شرق گیلان است. روش پژوهش از نوع علّی- مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش، شامل کارمندان مراکز بهداشتی شرق استان گیلان است. با استفاده از پرسشنامه شخصیت آیزنگ، درونگرایی و برونگرایی حجم نمونه 140 نفری، سنجش شد و سپس افراد در دو گروه درونگرا و برونگرا تقسیم شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار یانگ، پرسشنامه تحمل ابهام نوع دوم مک لین، پرسشنامه اعتیاد به کار اسپنس و رابینز و پرسشنامه شخصیتی آیزنک استفاده شده است. نتایج آزمون تحلیل واریانس یک و چندگانه نشان داد که میانگین کارمندان برونگرا در مؤلفههای تحمل ابهام به صورت معنیداری، بیشتر از میانگین گروه کارمندان درونگرا میباشد، بین اعتیاد به پرکاری در کارمندان درونگرا و برونگرا تفاوت وجود دارد؛ به این صورت که میانگین کارمندان برونگرا در دو مؤلفه اعتیاد به پرکاری یعنی عجین شدن و لذت از کار، به صورت معنیداری بیشتر از میانگین کارمندان درونگرا میباشد. همچنین در متغیر طرحوارههای ناسازگار اولیه، میانگین گروه کارمندان درونگرا در مؤلفههای محرومیت هیجانی، رهاشدگی، بیاعتمادی، انزوای اجتماعی، نقص/شرم، وابستگی، آسیبپذیری تحول نیافته، به صورت معنیداری، بیشتر از میانگین گروه کارمندان برونگرا میباشد. اما در همین متغیر، میانگین گروه کارمندان برونگرا در مؤلفههای اطاعت، فداکاری، بازداری عاطفی، معیار سرسختانه، استحقاق و خودکنترلی، بیشتر از کارمندان گروه درونگرا بود.
آسیبشناسی روانشناختی
پیمان اکبری؛ محمد علی اسلامی
چکیده
اهمیت رفتــار کاری ضــد بهــره وری برای بیشتر سازمان ها مشهود است، زیرا ممکن است اثرات منفی بر کارکنان و سازمان ها داشته باشد. از این رو، با توجه به این شرایط، هدف از این پژوهش بررسی تأثیر وظایف غیرمشروع، استحقاق روانشناختی و فرسودگی شغلی بر رفتار کاری ضد بهرهوری با تأکید بر نقش تعدیلگری جو جمعی است. پژوهش حاضر از ...
بیشتر
اهمیت رفتــار کاری ضــد بهــره وری برای بیشتر سازمان ها مشهود است، زیرا ممکن است اثرات منفی بر کارکنان و سازمان ها داشته باشد. از این رو، با توجه به این شرایط، هدف از این پژوهش بررسی تأثیر وظایف غیرمشروع، استحقاق روانشناختی و فرسودگی شغلی بر رفتار کاری ضد بهرهوری با تأکید بر نقش تعدیلگری جو جمعی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی - پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش تعداد 240 نفر از کارکنان بانک قرض الحسنۀ رسالت استان یزد است و با استفاده از فرمول کوکران 148 نفر به عنوان نمونه برای نیمۀ اول سال 1400 انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه هایی استاندارد است که در این زمینه وجود دارند. روایی (همگرا و واگرا) و پایایی (بار عاملی، ضریب پایایی مرکب، ضریب آلفای کرونباخ) پرسشنامه ها حاکی از آن هستند که ابزارهای اندازه گیری از روایی و پایایی خوبی برخوردار هستند. نتایج حاصل از آزمون فرضیات توسط نرم افزار SMART-PLS و با استفاده از آمارۀ آزمون t و ضرایب مسیر (β)، نشان داد وظایف غیرمشروع بر رفتار کاری ضد بهره وری و فرسودگی شغلی، استحقاق روانشناختی و جو جمعی به ترتیب تأثیر مثبت، معنادار و ضعیف؛ تأثیر مثبت، معنادار و متوسط؛ تأثیر مثبت، معنادار و متوسط و در نهایت، تأثیر مثبت، معنادار و قوی، دارد. فرسودگی شغلی بر رفتار کاری ضد بهره وری تأثیر متوسط، مستقیم و معنیدار دارد. همچنین، استحقاق روانشناختی و فرسودگی شغلی ممکن است نقش میانجیگر را داشته باشند و جو جمعی ممکن است نقش تعدیلگر را ایفا کند.
سرمایه روانشناختی و عاطفی
ابراهیم مزاری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف فراترکیب پژوهشهای حکمرانی شناختی به منظور درک پیچیدگی حکمرانی به وسیلۀ همگرایی آن با علوم اعصاب (مطالعات مغز)، شناختی (مطالعات ذهن) و روانشناسی (مطالعات روان) انجام شده است. برای این منظور، از رویکرد کیفی و روش سنتزپژوهی سندلوسکی و باروسو (2007) استفاده شده است. جامعۀ پژوهش اسناد علمی قابل دسترس در پایگاههای علمی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف فراترکیب پژوهشهای حکمرانی شناختی به منظور درک پیچیدگی حکمرانی به وسیلۀ همگرایی آن با علوم اعصاب (مطالعات مغز)، شناختی (مطالعات ذهن) و روانشناسی (مطالعات روان) انجام شده است. برای این منظور، از رویکرد کیفی و روش سنتزپژوهی سندلوسکی و باروسو (2007) استفاده شده است. جامعۀ پژوهش اسناد علمی قابل دسترس در پایگاههای علمی داخلی و خارجی بوده است که از میان آنها، 33 سند علمی به شیوۀ نمونهگیری هدفمند انتخاب و تحلیل شدند. برای تحلیل یافتهها، کدها از متن استخراج شدند و مقولهها شکل گرفتند و در نهایت، الگوی نهایی تدوین شد. در پایان، برای بررسی اعتبار یافتههای پژوهش از روش گروه کانونی استفاده شد که طی آن، یافتههای پژوهش در گروه کانونی 5 نفرۀ متخصصان حکمرانی و شناختی مطرح، تصحیح و تکمیل شدند. نتایج پژوهش، حاکی از شناسایی 12 مقوله برای حکمرانی شناختی از جمله رویکرد شناختی، حل مسألۀ شناختی، خطمشیگذاری شناختی، تنظیمگری شناختی، آیندهپژوهی شناختی، نظارت و ارزیابی شناختی، الگوسازی شناختی، خودحکمرانی شناختی، هوشمندی شناختی، شایستگیهای شناختی و در نهایت حکمرانی بر علوم شناختی بوده است. میتوان نتیجه گرفت علوم شناختی با شناسایی نقاط کور و همچنین سادهسازی و تجزیه و تحلیل موشکافانه به درک بهتر پیچیدگی حکمرانی کمک می کند و پیشنهادهای شناختی مناسبی را برای حکمرانی ارائه می دهد.
سرمایه روانشناختی و عاطفی
فرشید اصلانی؛ مرضیه ملکیها؛ عاطفه حشمت زاده
چکیده
در سالهای اخیر، با افزایش توجه به سازوکار یادگیری غیررسمی، معلمان خواستار بهبود اثربخشی تدریس و یادگیری دانشآموزان شدهاند. در این راستا یادگیری مؤثر معلم به عنوان ابزاری حیاتی برای دستیابی به این هدف معرفی شده است. برنامههای حرفهای رسمی برای ارتقای یادگیری معلمان اغلب به دلیل فقدان درک علمی از نحوه یادگیری معلمان در محل ...
بیشتر
در سالهای اخیر، با افزایش توجه به سازوکار یادگیری غیررسمی، معلمان خواستار بهبود اثربخشی تدریس و یادگیری دانشآموزان شدهاند. در این راستا یادگیری مؤثر معلم به عنوان ابزاری حیاتی برای دستیابی به این هدف معرفی شده است. برنامههای حرفهای رسمی برای ارتقای یادگیری معلمان اغلب به دلیل فقدان درک علمی از نحوه یادگیری معلمان در محل کار، بیاثر هستند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر جو سازمانی بر یادگیری غیررسمی معلمان با میانجیگری سرمایه روانشناختی میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و جزو پژوهشهای توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را معلمان شهرستان فریدونشهر به تعداد 686 نفر تشکیل میدهند که برای نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، تعداد نمونه 244 نفر برآورد گردید. ابزار پژوهش مشتمل بر سه پرسشنامه استاندارد میباشد. دادههای گردآوری شده بر اساس معادلات ساختاری با نرمافزار پی ال اس تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد که جو سازمانی بر یادگیری غیررسمی در محل کار با نقش میانجی سرمایه روانشناختی، تأثیر مثبت و معناداری داشته است.
محسن اکبری؛ مهر علی همتی نژاد؛ امید عظیمیان؛ آرزو حسین زاده
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1399، ، صفحه 33-71
چکیده
در دو دهه اخیر، علاوه بر عملکرد درون نقشی کارکنان، عملکرد فرا نقشی آنها نیز بهعنوان شاخصی برای ارزیابی الگوهای رفتاری و فکری کارکنان مورد اهمیت بوده است. در این میان با افزایش تمرکز ادبیات حوزه مدیریت سازمان بر مفهوم مسئولیتپذیری اجتماعی، نگاه به رهبری سازمان نیز تغییر مهمی پیدا نموده و سبک رهبری مسئولیتپذیر، مورد توجه قرارگرفته ...
بیشتر
در دو دهه اخیر، علاوه بر عملکرد درون نقشی کارکنان، عملکرد فرا نقشی آنها نیز بهعنوان شاخصی برای ارزیابی الگوهای رفتاری و فکری کارکنان مورد اهمیت بوده است. در این میان با افزایش تمرکز ادبیات حوزه مدیریت سازمان بر مفهوم مسئولیتپذیری اجتماعی، نگاه به رهبری سازمان نیز تغییر مهمی پیدا نموده و سبک رهبری مسئولیتپذیر، مورد توجه قرارگرفته است، در همین راستا پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر سبک رهبری مسئولیتپذیر بر رفتار شهروندی سازمانی از طریق نقش میانجی عدالت سازمانی و تعهد سازمانی انجامشده است. پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان جمعیت هلالاحمر استان گیلان به تعداد 354 نفر است که حجم نمونه موردنیاز با استفاده از روش حجم نمونه موردنیاز برای روش مدلسازی معادلات ساختاری، 230 نفر تعیین شد که با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها چهار پرسشنامه رهبری مسئولیتپذیر بر اساس مقاله هان و همکاران (2019)، پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی دانگلانگ و همکاران (2020)، پرسشنامه تعهد سازمانی کیم و همکاران (2020) و پرسشنامه عدالت سازمانی دانگلانگ و همکاران (2020) بر اساس طیف لیکرت بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. درنهایت از 230 پرسشنامه توزیعشده، 218 پرسشنامه کامل جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری در نرمافزار Amos و SPSS انجام شد. نتایج نشان داد رهبری مسئولیتپذیر، تعهد سازمانی و عدالت سازمانی تأثیر معنادار و مستقیمی بر رفتار شهروندی سازمانی دارند. همچنین نقش میانجی عدالت سازمانی و تعهد سازمانی نیز در تأثیر رهبری مسئولیتپذیر بر رفتار شهروندی سازمانی، تأیید شد.
آسیبشناسی روانشناختی
وحید میرزایی؛ علی اکبر عقیقی
چکیده
شناخت عوامل پیشگیری از بدبینی سازمانی همواره از دلمشغولیهای مدیران سازمانها بوده است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی سکوت کارکنان و شایعات منفی در محل کار در رابطۀ بین رهبری خودشیفته و بدبینی سازمانی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوۀ گردآوری دادهها میدانی، و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی ...
بیشتر
شناخت عوامل پیشگیری از بدبینی سازمانی همواره از دلمشغولیهای مدیران سازمانها بوده است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی سکوت کارکنان و شایعات منفی در محل کار در رابطۀ بین رهبری خودشیفته و بدبینی سازمانی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوۀ گردآوری دادهها میدانی، و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ پرسنل هتلهای پنجستارۀ مشهد است که ۱۱۵ نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادههای پژوهشی از پرسشنامۀ رهبری خودشیفتۀ هاچوارتر و تامسون (2012)، پرسشنامۀ بدبینی سازمانی دین و همکاران (1994)، پرسشنامۀ سکوت کارکنان تانگیرالا و رامانوجام (2008) و پرسشنامۀ شایعات منفی در محل کار کو و همکاران (2012) استفاده شد. برای سنجش روایی از روایی صوری و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با روش معادلات ساختاری با رویکرد روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار Amos انجام شد. نتایج پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنادار رهبری خودشیفته بر بدبینی سازمانی است. از سویی، نتایج نشان داد بین رهبری خودشیفته با سکوت کارکنان و شایعات منفی در محل کار رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد. در نهایت، میانجیگری سکوت کارکنان و شایعات منفی در محل کار در رابطۀ رهبری خودشیفته و بدبینی سازمانی تأیید شد.
توانمندسازی و تابآوری
مرضیه ملکیها
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 35-50
چکیده
امروزه انطباقپذیری مسیر شغلی، نقش مهمی در ورود و استخدام افراد به دنیای مشاغل دارد. بر این اساس هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی حکایت درمانی راهحلمحور در افزایش انطباقپذیری مسیر شغلی در دانشجویان بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی رشته کشاورزی دانشگاه پیام نور استان اصفهان در سال 99-1398 است. روش پژوهش، نیمه- ...
بیشتر
امروزه انطباقپذیری مسیر شغلی، نقش مهمی در ورود و استخدام افراد به دنیای مشاغل دارد. بر این اساس هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی حکایت درمانی راهحلمحور در افزایش انطباقپذیری مسیر شغلی در دانشجویان بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی رشته کشاورزی دانشگاه پیام نور استان اصفهان در سال 99-1398 است. روش پژوهش، نیمه- آزمایشی و از طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. نمونه شامل 32 دانشجو بود که به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. انطباقپذیری مسیر شغلی به عنوان متغیر وابسته با پرسشنامه انطباقپذیری مسیر شغلی ساویکاس و بیکر (2005) بررسی شد. گروه آزمایش طی 11 جلسه 90 دقیقهای، تحت حکایت درمانی راهحلمحور (اسحاقیان، 1396) قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از نرمافزار اس پی اس اس 21 استفاده شد. نتایج نشان میدهد که حکایت درمانی راهحلمحور بر افزایش انطباقپذیری مسیر شغلی دانشجویان در ابعاد دغدغه، کنجکاوی و کنترل مؤثر بود اما بر بعد اعتماد مؤثر نبوده است.
سلامت و اختلال روان در بستر سازمان
حسین حمزوی؛ محمدجواد کاملی؛ رضا آذرپرا؛ حسین کریمی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر سبک رهبری سلامتمحور بر سلامت روانی کارکنان با نقش میانجی نیازهای روانشناختی منابع انسانی است. پژوهش فعلی از نظر هدف کاربردی است و از نظر گردآوری دادهها، پژوهشی با رویکرد توصیفی-پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی مدیران و کارکنان ادارۀ کل بهزیستی استان فارس به تعداد 254 نفر و حجم نمونۀ ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر سبک رهبری سلامتمحور بر سلامت روانی کارکنان با نقش میانجی نیازهای روانشناختی منابع انسانی است. پژوهش فعلی از نظر هدف کاربردی است و از نظر گردآوری دادهها، پژوهشی با رویکرد توصیفی-پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی مدیران و کارکنان ادارۀ کل بهزیستی استان فارس به تعداد 254 نفر و حجم نمونۀ آماری بر اساس فرمول تخمین نمونۀ کوکران 153 نفر از کارکنان است. به منظور جمعآوری دادهها و سنجش ارتباط میان متغیرهای پژوهش از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. همچنین، برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری بهره گرفته شده است و از نرمافزارهای تحلیل آماری SPSS22 وLisrel استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد رهبری سلامتمحور بر سلامت روانی کارکنان و نیازهای روانشناختی منابع انسانی تأثیری معنادار دارد و نیازهای روانشناختی منابع انسانی بر سلامت روانی کارکنان نیز تأثیری معنادار دارد و در نهایت، رهبری سلامتمحور بر سلامت روانی کارکنان با نقش میانجی نیازهای روانشناختی منابع انسانی تأثیر معناداری دارد.
حسین نوروزی؛ سعید براتی؛ علی نوروزی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 41-70
چکیده
به دلیل رقابت فزاینده در کسب و کارها، توجه به مشتریان و عوامل محرک در رضایت و علاقهمندی آنها بسیار مهم و حیاتی است. در این خصوص پیوند متغیرهای درون سازمان مثل رفتار شهروندی کارکنان در ارتقای علاقهمندی مشتریان بهعنوان یک متغیر خارج از سازمان میتواند موثر و جالب باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر رفتار شهروندی کارکنان بر علاقه ...
بیشتر
به دلیل رقابت فزاینده در کسب و کارها، توجه به مشتریان و عوامل محرک در رضایت و علاقهمندی آنها بسیار مهم و حیاتی است. در این خصوص پیوند متغیرهای درون سازمان مثل رفتار شهروندی کارکنان در ارتقای علاقهمندی مشتریان بهعنوان یک متغیر خارج از سازمان میتواند موثر و جالب باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر رفتار شهروندی کارکنان بر علاقه مندی مشتریان با در نظر گرفتن نقش ارزش ادراک شده، میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف توصیفی - کاربردی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان بانک مسکن استان خراسان رضوی است. به دلیل عدم امکان دسترسی به آمار همه مشتریان، جامعه آماری پژوهش، نامحدود در نظرگرفته شد و به ناچار از روش نمونهگیری غیراحتمالی در دسترس، برای نمونه گیری استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها نیز از روش همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد و در تجزیهوتحلیلهای آماری این پژوهش از نرمافزار Amos و SPSS استفاده گردید. یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است که رفتار شهروندی کارکنان از مسیر ارزش ادراکشده بر علاقهمندی مشتریان بانک مسکن تأثیر مثبت دارد. همچنین عوامل رفتار شهروندی شامل فضیلت مدنی، نوع دوستی، وجدان کاری، جوانمردی و نزاکت کارکنان بر ارتقاء میزان علاقهمندی (نگرشی و رفتاری) مشتریان بانک مسکن تأثیر مثبت و معناداری دارد.
مرضیه ملکیها؛ بتول معتمدی
دوره 7، شماره 2 ، مهر 1400، ، صفحه 43-67
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مشاوره مسیر شغلی مبتنی بر رویکرد پردازش اطلاعات شناختی بر کاهش بی تصمیمی مسیر شغلی دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان برخوار است. این پژوهش از نوع پژوهش نیمه تجربی همراه با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان دختر کلاس دهم مقطع متوسطه دوم شهرستان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مشاوره مسیر شغلی مبتنی بر رویکرد پردازش اطلاعات شناختی بر کاهش بی تصمیمی مسیر شغلی دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان برخوار است. این پژوهش از نوع پژوهش نیمه تجربی همراه با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان دختر کلاس دهم مقطع متوسطه دوم شهرستان برخوار در سال تحصیلی 99-1400 بودند که بصورت نمونه گیری تصادفی در دسترس 30 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) گمارده شدند. در گروه آزمایش به مدت هفت جلسه رویکرد پردازش اطلاعات شناختی اجرا شد داده ها با استفاده از پرسشنامه بی تصمیمی مسیر شغلی (اوسی پو و همکاران، 1987) و با استفاده از محاسبه شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته های به دست آمده حاکی از آن است که مشاوره مسیرشغلی مبتنی بر رویکرد پردازش اطلاعات شناختی بر کاهش بی تصمیمی مسیرشغلی افرادگروه آزمایش موثر بوده است. همچنین یافتههای پژوهش حاکی از آن است که در مؤلفه پراکندگی و موانع درونی و بیرونی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری داشته است.
سلامت و اختلال روان در بستر سازمان
حسن نوروزی زیارت؛ بهرنگ اسماعیلی شاد
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 51-68
چکیده
مدیران در عصر کنونی برای آن که بتوانند نقش خویش را به انجام برسانند، باید بکوشند روحی جدید در خود پدید آورند. این روح، آنها را از دنیای ماشینی تقلیلگرا به مجموعه مهارتهای جدیدی رهنمون میکند که بر اساس پیچیدگیهای عصر کوانتوم استوار است. هدف پژوهش، تبیین رابطه مهارتهای کوانتومی با سبکهای مقابله با استرس میباشد. ...
بیشتر
مدیران در عصر کنونی برای آن که بتوانند نقش خویش را به انجام برسانند، باید بکوشند روحی جدید در خود پدید آورند. این روح، آنها را از دنیای ماشینی تقلیلگرا به مجموعه مهارتهای جدیدی رهنمون میکند که بر اساس پیچیدگیهای عصر کوانتوم استوار است. هدف پژوهش، تبیین رابطه مهارتهای کوانتومی با سبکهای مقابله با استرس میباشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری شامل کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی به تعداد 170 نفر بود و به روش نمونهگیری تصادفی ساده با استفاده از فرمول کوکران، 118 نفر انتخاب شدند. جهت سنجش مهارتهای کوانتومی از پرسشنامه محققساخته و برای سنجش سبکهای مقابله با استرس از پرسشنامه اندلر و پارکر (1990) استفاده شد. پرسشنامهها دارای روایی صوری و سازه است و آلفای کرونباخ پرسشنامهها برای مهارتهای کوانتومی 0/93 و سبکهای مقابله با استرس 0/92 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اس پی اس اس 17 و آموس استفاده شد. یافتهها نشان داد مهارتهای کوانتومی، بیشترین تأثیر را بر سبک مقابله مسئلهمدار و کمترین تأثیر را بر سبک مقابله اجتنابی (0/39) دارد. نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد که اعتماد کوانتومی دارای بیشترین ضریب تأثیر و احساس کوانتومی دارای کمترین ضریب تأثیر بر سبکهای مقابله با استرس بود. نتایج، حاکی از آن است که مهارتهای کوانتومی بر سبکهای مقابله با استرس تأثیرگذار است و قدرت پیشبینی و تبیین سبکهای مقابله را دارا میباشد.
سلامت و اختلال روان در بستر سازمان
مصطفی خباز؛ حسین معینی؛ نرگس نظری زاده دهکردی
چکیده
مدیران فروش به عنوان یک رابط حیاتی بین نیروی فروش و شرکتها، نقش کلیدی در حمایت و افزایش مهارتهای نیروهای فروش خود دارند. لذا پژوهش حاضر به بررسی تأثیر حمایت مدیر فروش بر سلامت عاطفی نیروی فروش با نقش میانجی نشخوار فکری میپردازد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت روش، توصیفی – همبستگی است. از لحاظ گردآوری دادهها ...
بیشتر
مدیران فروش به عنوان یک رابط حیاتی بین نیروی فروش و شرکتها، نقش کلیدی در حمایت و افزایش مهارتهای نیروهای فروش خود دارند. لذا پژوهش حاضر به بررسی تأثیر حمایت مدیر فروش بر سلامت عاطفی نیروی فروش با نقش میانجی نشخوار فکری میپردازد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت روش، توصیفی – همبستگی است. از لحاظ گردآوری دادهها نیز یک تحقیق پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه نیروهای فروش شرکتهای پخش مواد غذایی شهرستان شیراز میباشد. حجم نمونه، تعداد 322 نفر معین گردید. ابزار جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه محققساخته میباشد و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. برای به دست آوردن روشهای آماری توصیفی از نرمافزار اس پی اس اس و در آمار استنباطی از روش مدلسازی معادلات ساختاری و در نهایت، تحلیل عاملی مرتبه دوم استفاده شده است. نتایج تحقیق، حاکی از این است که حمایت مدیر فروش بر مؤلفههای سلامت عاطفی نیروی فروش شامل مدیریت زمان، انگیزش، عکسالعملهای عاطفی مثبت و انتظارات موفقیت آینده نیروی فروش، تأثیر مثبت و معناداری دارد و بر نشخوار فکری و تحلیلرفتگی عاطفی نیروی فروش، تأثیر منفی را نشان داد. همچنین تحلیلرفتگی عاطفی بر انگیزش نیروی فروش، تأثیر منفی و انتظارات موفقیت آینده بر انگیزش نیروی فروش، تأثیر مثبت دارد.
توانمندسازی و تابآوری
فرشید اصلانی؛ مهسا نوری؛ عاطفه حشمت زاده
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر ذهنآگاهی بر رضایت اربابرجوعان با نقش میانجی خلاقیت و تعدیلگری تحمل خطای سازمانی در ادارۀ امور مالیاتی شهر اصفهان است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی است و روش اجرای پژوهش توصیفی و به شیوۀ پیمایشی است. جامعۀ مورد مطالعه در این پژوهش مشتمل بر تمامی کارکنان و مدیران (سرپرستان) ادارۀ امور مالیاتی در ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر ذهنآگاهی بر رضایت اربابرجوعان با نقش میانجی خلاقیت و تعدیلگری تحمل خطای سازمانی در ادارۀ امور مالیاتی شهر اصفهان است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی است و روش اجرای پژوهش توصیفی و به شیوۀ پیمایشی است. جامعۀ مورد مطالعه در این پژوهش مشتمل بر تمامی کارکنان و مدیران (سرپرستان) ادارۀ امور مالیاتی در شهر اصفهان به تعداد 300 نفر است و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 169 نفر انتخاب شد و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای است. ابزار پژوهش شامل چهار پرسشنامۀ استاندارد تحمل خطای سازمانی، ذهنآگاهی، خلاقیت و رضایت مشتری است که روایی آن به شیوۀ صوری و سازهای و پایایی آن نیز بر اساس آلفای کرونباخ تأیید شده است. نتایج تحلیل مسیر معادلات ساختاری در نرمافزار PLS و آزمون سوبل نشان میدهد ذهنآگاهی بر رضایت اربابرجوعان با نقش میانجی خلاقیت کارکنان ادارۀ امور مالیاتی شهر اصفهان تأثیر دارد. همچنین، ذهنآگاهی بر خلاقیت کارکنان با نقش تعدیلگری تحمل خطای سازمانی در ادارۀ امور مالیاتی شهر اصفهان تأثیر دارد. بر اساس این، ذهنآگاهی بر خلاقیت کارکنان در ادارۀ امور مالیاتی شهر اصفهان، ذهنآگاهی بر رضایت اربابرجوعان در ادارۀ امور مالیاتی شهر اصفهان و خلاقیت بر رضایت اربابرجوعان در ادارۀ امور مالیاتی شهر اصفهان تأثیر دارد.
وحید شرفی؛ هدی شاحسینی
دوره 7، شماره 2 ، مهر 1400، ، صفحه 69-96
چکیده
خشم مشتری یکی از مقولههای مرتبط با مدیریت ارتباط با مشتری میباشد و تأثیر منفی بر تصویر و عملکرد برند دارد. هدف تحقیق حاضر " شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر خشم مشتریان در بانکها" میباشد. روش تحقیق مورد استفاده روش تحقیق آمیخته میباشد. تحقیق حاضر یک تحقیق اکتشافی (کیفی- کمی) میباشد و از نظر هدف نیز کاربردی است. برای استخراج ...
بیشتر
خشم مشتری یکی از مقولههای مرتبط با مدیریت ارتباط با مشتری میباشد و تأثیر منفی بر تصویر و عملکرد برند دارد. هدف تحقیق حاضر " شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر خشم مشتریان در بانکها" میباشد. روش تحقیق مورد استفاده روش تحقیق آمیخته میباشد. تحقیق حاضر یک تحقیق اکتشافی (کیفی- کمی) میباشد و از نظر هدف نیز کاربردی است. برای استخراج مدل مفهومی تحقیق در بخش کیفی از تکنیک دلفی استفاده شده است. جامعه آماری در این بخش 12 نفر از خبرگان (اساتید دانشگاهی و مدیران متخصص بانکی) در شهر ایلام بودند. پس از طی دو مرحله، هفت معیار به عنوان عوامل اثرگذار بر خشم مشتری استخراج شدند. در قسمت کمی برای رتبهبندی شعب بانک ملی بر مبنای معیارهای مستخرج از تکنیک دلفی از تکنیک آراس خاکستری و نظرات سه خبره استفاده گردیده است. نتایج نشان میدهد که بانک ملی شعبه مرکزی بیشترین نشانههای خشم مشتریان را دارا میباشد و شعبه شماره 7 دارای کمترین خشم مشتری میباشد. با توجه به اینکه بیشترین عامل خشم مشتریان، نامناسب بودن کیفیت نتیجه میباشد، بهبود در این زمینه میتواند کاهش چشمگیر خشم مشتری را باعث شود.
توانمندسازی و تابآوری
حسین حمزوی؛ محمد متقینژاد؛ عبدالواسع خادمی؛ بهروز رضاییمنش
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی دانشمحور بر عملکرد پایدار کارکنان با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی است. این پژوهش از نظر هدف، پژوهشی کاربردی است و از نظر گردآوری دادهها، پژوهشی با رویکرد توصیفی-پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش تمامی کارکنان شرکتهای دانشبنیان استان بوشهر به تعداد 509 نفر ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی دانشمحور بر عملکرد پایدار کارکنان با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی است. این پژوهش از نظر هدف، پژوهشی کاربردی است و از نظر گردآوری دادهها، پژوهشی با رویکرد توصیفی-پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش تمامی کارکنان شرکتهای دانشبنیان استان بوشهر به تعداد 509 نفر و حجم نمونۀ آماری بر اساس فرمول تخمین نمونۀ کوکران 219 نفر از کارکنان است. به منظور جمعآوری دادهها و سنجش ارتباط میان متغیرهای پژوهش از ابزار پرسشنامه استفاده شد. همچنین، برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارهای تحلیل آماری Spss22 و Lisrel استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد مدیریت منابع انسانی دانشمحور بر عملکرد پایدار کارکنان و توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی تأثیری معنادار دارد و توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی بر عملکرد پایدار کارکنان تأثیری معنادار دارد و در نهایت، مدیریت منابع انسانی دانشمحور بر عملکرد پایدار کارکنان با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی تأثیری معنادار دارد.
فردین فروغی سوها؛ فرح روز زند عموقین؛ آذر تقوی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 71-100
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مدلسازی تأثیر فرهنگ اخلاقی و جوسازمانی بر دلبستگی شغلی با میانجی تعهد سازمانی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را معلمان دوره ابتدایی شاغل در شهرستان نمین به تعداد 1032 نفر در سال تحصیلی 1401–1400 تشکیل میدهند. روش نمونهگیری به کار گرفتهشده، خوشهای چندمرحلهای بوده و با توجه به ناهمگون بودن جامعه آماری از روش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مدلسازی تأثیر فرهنگ اخلاقی و جوسازمانی بر دلبستگی شغلی با میانجی تعهد سازمانی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را معلمان دوره ابتدایی شاغل در شهرستان نمین به تعداد 1032 نفر در سال تحصیلی 1401–1400 تشکیل میدهند. روش نمونهگیری به کار گرفتهشده، خوشهای چندمرحلهای بوده و با توجه به ناهمگون بودن جامعه آماری از روش نمونهگیری طبقهای نیز استفاده گردید؛ که از میان جامعهی آماری پیشگفته، بر اساس جدول مورگان، نمونهای به حجم 292 نفر (213 نفر زن و 79 نفر مرد) انتخاب شدند. اطلاعات لازم برای پاسخ به فرضیههای پژوهشی از طریق پرسشنامههای استاندارد جمعآوری و در تجزیهوتحلیل دادهها از دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. همچنین برای بررسی فرضیههای پژوهش و ارزیابی برازش مدل مفهومی ارائهشده از نرمافزارهای SPSS و Lisrel8 استفاده شد. بدین ترتیب نتایج پژوهش بیانگر آن است که فرهنگ اخلاقی با ضریب مسیر 18/0 و با توجه به آماره t برابر با 93/3 تأثیر مثبت و معناداری بر دلبستگی شغلی دارد. همچنین مشخص شد که جو سازمانی با ضریب مسیر 49/0 و با توجه به آماره t برابر با 09/5 تأثیر مثبت و معناداری بر دلبستگی شغلی دارد؛ بنابراین هرچه در سازمان فرهنگ اخلاقی و جو مطلوب حاکم گردد دلبستگی کارکنان نسبت به فعالیتهایی که انجام میدهند ارتقاء خواهد یافت.
ابوالقاسم بریمانی؛ الهام مسعود پایانی؛ بهرنگ اسماعیلی شاد
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1399، ، صفحه 72-96
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تبیین رابطه سرمایه فکری و نوآوری سازمانی با نقش میانجی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره متوسطه اول شهر بهشهر به تعداد 309 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی- مورگان، 172 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تبیین رابطه سرمایه فکری و نوآوری سازمانی با نقش میانجی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره متوسطه اول شهر بهشهر به تعداد 309 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی- مورگان، 172 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه سرمایه فکری، نوآوری سازمانی و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار توسط متخصصان تأیید شد. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد. تحلیل دادهها توسط نرمافزار spssو pls انجام شد. با توجه به مدل نهایی میتوان گفت که سرمایه فکری با میزان ضریب مسیر (792/0) بر نوآوری سازمانی اثر مثبت دارد و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز با ضریب مسیر (392/0) بر نوآوری سازمانی اثر مثبت دارد و سرمایه فکری با میزان ضریب مسیر (852/0) بر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات اثر مثبت دارد.
آسیبشناسی روانشناختی
حمیدرضا سامانی پور؛ معصومه حافظ امینی؛ جلیل یونسی
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 69-96
چکیده
هدف این پژوهش، ساخت مقیاس سکوت سازمانی بر اساس ادراک کارکنان شاغل در دستگاههای اجرایی استان قزوین است. نمونه پژوهش در مرحله اول با روش نمونهگیری طبقهای و مرحله دوم از نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. بدین منظور مقیاس سکوت سازمانی شامل 38 گویه تهیه شد. الگوی مفهومی بر اساس مطالعات تطبیقی و روش دلفی مشتمل بر 5 سازه و در مجموع ...
بیشتر
هدف این پژوهش، ساخت مقیاس سکوت سازمانی بر اساس ادراک کارکنان شاغل در دستگاههای اجرایی استان قزوین است. نمونه پژوهش در مرحله اول با روش نمونهگیری طبقهای و مرحله دوم از نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. بدین منظور مقیاس سکوت سازمانی شامل 38 گویه تهیه شد. الگوی مفهومی بر اساس مطالعات تطبیقی و روش دلفی مشتمل بر 5 سازه و در مجموع 36 گویه به دست آمد. شاخص CVR در تمامی سؤالات، بیش از مقدار 0/62 و شاخص CVI کل پرسشنامه نیز 0/88 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نیز ساختار ریاضی مدل عاملی را تأیید کرد. مقدار شاخص KMO برابر 0/866 و آزمون بارتلت به لحاظ آماری، معنیدار بود. تحلیل عاملی مقیاس نشان داد که گویههای ارزیابی به 5 عامل خوشهبندی میشوند که 82/48 درصد از کل واریانس را تشکیل میدهند که به ترتیب به عنوان عوامل فردی، اداری، فرهنگ سازمانی، همکاران و گروههای متحد فشار نامگذاری شدهاند. علاوه بر آن به منظور آزمون مقیاس، تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم نیز انجام گرفت. همچنین مقادیر آلفای کرونباخ از 0/94 تا 0/99 متغیر بود. مقادیر نشان داد که مقیاس، روایی و پایایی دارد. با توجه به اینکه پرسشنامه حاصل از گویههای مؤثر بر سکوت سازمانی، مورد تأیید قرارگرفت، لذا میتوان از این پرسشنامه جهت ارتقاء بهرهوری نیروی انسانی و بهبود سطح رضایتمندی کارکنان در دستگاههای اجرایی استفاده کرد.
آسیبشناسی روانشناختی
وحید شرفی؛ هدی شاحسینی
چکیده
رفتار مشتریان، تأثیر بسزایی بر عملکرد سازمانها دارد. رفتارهای منحرف مشتریان موجب کاهش کیفیت رابطه مشتری با برند میشود. هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر رفتارهای خرابکارانه کارکنان بر رفتارهای منحرف مشتریان است. این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت روش، یک تحقیق توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان ...
بیشتر
رفتار مشتریان، تأثیر بسزایی بر عملکرد سازمانها دارد. رفتارهای منحرف مشتریان موجب کاهش کیفیت رابطه مشتری با برند میشود. هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر رفتارهای خرابکارانه کارکنان بر رفتارهای منحرف مشتریان است. این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت روش، یک تحقیق توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان شعب بانک ملی شهر ایلام است که با توجه به جدول مورگان، تعداد 384 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. روش نمونهگیری نیز هدفمند و در دسترس بوده است. ابزار گردآوری اطاعات در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد میباشد. برای سنجش متغیر رفتارهای خرابکارانه کارکنان از پرسشنامه استاندارد عباسی و آرمان (2022) و برای سنجش متغیر رفتارهای منحرف مشتریان از پرسشنامه استاندارد داتسون و همکاران (2022) استفاده شده است که روایی محتوایی آن توسط اساتید خبره و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، مورد تأیید قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزار Lisrel استفاده شده است. نتایج، نشان میدهند که رفتارهای خرابکارانه کارکنان بر رفتارهای منحرف مشتریان در شعب بانک ملی شهر ایلام، تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین ابعاد رفتارهای خرابکارانه کارکنان یعنی نقض قوانین، فساد کارکنان، دروغگویی به مشتریان، رفتارهای تلافیجویانه و پرخاشگری در محل کار نیز بر رفتارهای منحرف مشتریان در شعب بانک ملی شهر ایلام تأثیر مثبت و معناداری دارند.
توانمندسازی و تابآوری
محمد کشاورز؛ مریم سیفی؛ حامد عامری
چکیده
امروزه، بسیاری از سازمانهای پیشرو به دنبال یافتن راهکارهایی برای جلوگیری از اینرسی سازمانی هستند و در این راستا، رویکردهای نوظهور زیادی مطرح شده است. پژوهش حاضر با هدف واکاوی تأثیر مربیگری بر اینرسی سازمانی با نقش میانجی ذهن آگاهی سازمانی در شرکت توزیع برق کاشان انجام شده است. این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی از نوع توصیفی است ...
بیشتر
امروزه، بسیاری از سازمانهای پیشرو به دنبال یافتن راهکارهایی برای جلوگیری از اینرسی سازمانی هستند و در این راستا، رویکردهای نوظهور زیادی مطرح شده است. پژوهش حاضر با هدف واکاوی تأثیر مربیگری بر اینرسی سازمانی با نقش میانجی ذهن آگاهی سازمانی در شرکت توزیع برق کاشان انجام شده است. این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی از نوع توصیفی است و با روش همبستگی انجام شده است. نمونۀ آماری در این مطالعه 103 نفر از کارکنان شرکت توزیع برق کاشان هستند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدهاند. به منظور تحلیل داده ها، روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار Smart PLS2 و برای گردآوری داده ها از پرسشنامۀ استاندارد استفاده شده است. به منظور سنجش روایی از روایی محتوا، همگرا و واگرا بهره گرفته شده است و برای برازش پایایی، آلفای کرونباخ استفاده شده است که ضریب آن برای تمام سازه های پژوهش بیشتر از 7/0 است. نتایج نشان میدهد مربیگری تأثیری منفی و معنادار بر اینرسی سازمانی در شرکت توزیع برق کاشان دارد. همچنین، تأثیر مثبت و معنادار مربیگری بر ذهن آگاهی سازمانی شرکت توزیع برق کاشان تأیید شد. از سوی دیگر، ذهن آگاهی سازمانی نیز تأثیری منفی و معنادار بر اینرسی سازمانی دارد. در نهایت، نتایج این پژوهش نشان میدهد ذهن آگاهی سازمانی نقش میانجی را در رابطۀ بین مربیگری و اینرسی سازمانی ایفا می کند.