- موضوعات روانشناختی در سازمان و مدیریت
مهدی نداف؛ حسنعلی سینایی؛ هاجر دزفولی
دوره 1، شماره 1 ، مهر 1394، ، صفحه 9-29
چکیده
در این پژوهش چهار مفهوم رفتاری «اعتماد بیش از حد»، «تحمل ریسک»، «خودبازبینی» و «رفتار تودهوار» انتخاب شده، نویسنده کوشیده است ارتباط میان این خصوصیات و رفتار سرمایهگذاران ـ شامل حجم سهام مبادلهشده و تعداد مبادلات سهام ـ و نیز رابطه رفتار سرمایهگذاران با عملکرد سرمایهگذاری (بازده سهام) را بیازماید. جامعه ...
بیشتر
در این پژوهش چهار مفهوم رفتاری «اعتماد بیش از حد»، «تحمل ریسک»، «خودبازبینی» و «رفتار تودهوار» انتخاب شده، نویسنده کوشیده است ارتباط میان این خصوصیات و رفتار سرمایهگذاران ـ شامل حجم سهام مبادلهشده و تعداد مبادلات سهام ـ و نیز رابطه رفتار سرمایهگذاران با عملکرد سرمایهگذاری (بازده سهام) را بیازماید. جامعه آماری این تحقیق را همه سرمایهگذاران فردی بورس اوراق بهادار تهران تشکیل میدهد. دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شدهاند. پرسشنامه میان کسانی توزیع شده است که در طول یک سال، دستکم دو بار معامله انجام داده باشند. به وسیله تحلیل همبستگی پیرسون، تجزیه و تحلیل انجام گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد میان اعتماد بیش از حد و تحمل ریسک با حجم و تعداد مبادلات، رابطه مستقیم وجود دارد؛ ولی میان خودبازبینی و رفتار تودهوار با حجم سهام مبادلهشده و تعداد مبادلات، ارتباط معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج نشان میدهد رابطه میان حجم سهام و تعداد مبادلات با بازده کسبشده معنادار است.
مصطفی مقصودی؛ بهرنگ اسماعیلی شاد؛ فاطمه محمد ابراهیم زاده سپاسگذار
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1399، ، صفحه 9-32
چکیده
هدف پژوهش، تبیین رابطه باورهای غیرمنطقی و پرخاشگری میباشد. پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. برای تعیین حجم نمونه، به جهت اینکه تعداد کارکنان 44 نفر میباشند، نمونهگیری به روش تمامشماری انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. برای باورهای غیرمنطقی از پرسشنامه جونز (1968) دارای 100 گویه ...
بیشتر
هدف پژوهش، تبیین رابطه باورهای غیرمنطقی و پرخاشگری میباشد. پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. برای تعیین حجم نمونه، به جهت اینکه تعداد کارکنان 44 نفر میباشند، نمونهگیری به روش تمامشماری انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. برای باورهای غیرمنطقی از پرسشنامه جونز (1968) دارای 100 گویه و برای پرخاشگری از پرسشنامه باس و پری (1992) شامل 29 گویه، استفاده گردید. تحلیل دادهها نشان داد که رگرسیون پیشبینی پرخاشگری کارکنان با توجه به مؤلفههای باورهای غیرمنطقی (انتظار تأیید از دیگران، انتظار بیشازحد از خود، تمایل به سرزنش کردن، واکنش به ناکامی، بیمسئولیتی عاطفی، نگرانی زیاد توأم با اضطراب، اجتناب از مشکلات، وابستگی به دیگران، درماندگی نسبت به تغییر، کمالگرایی) معنیدار نیست. متغیر باورهای غیرمنطقی درزمینۀ نگرانی زیاد توأم با اضطراب با ضریب بتای استاندارد 252/0 میتواند بهطور مثبت و معنیداری پرخاشگری کارکنان را پیشبینی کند. بر اساس یافتههای پژوهش بین ابعاد باورهای غیرمنطقی البرت الیس و پرخاشگری رابطه مثبت و معنیداری مشاهده نشد و متغیر باورهای غیرمنطقی درزمینۀ نگرانی زیاد توأم با اضطراب میتواند بهطور مثبت و معناداری پرخاشگری کارکنان را پیشبینی کند. با توجه به یافتههای آماری نتیجهگیری میشود که لزوماً باورهای غیرمنطقی منجر به پرخاشگری نمیگردد.
عباس قائدامینی هارونی؛ مهرداد صادقی ده چشمه؛ میثم بابائی فارسانی؛ غلام رضا مالکی فارسانی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 9-40
چکیده
هدف این پژوهش تعیین رابطه سرمایه اجتماعی با رفتارهای انحرافی در محیط کار با توجه به نقش رهبری زهر آگین دراستانداری اصفهان بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی(مدل سازی معادله ساختاری( بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان شاغل در استانداری اصفهان به تعداد 416 نفر تشکیل دادند که از ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین رابطه سرمایه اجتماعی با رفتارهای انحرافی در محیط کار با توجه به نقش رهبری زهر آگین دراستانداری اصفهان بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی(مدل سازی معادله ساختاری( بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان شاغل در استانداری اصفهان به تعداد 416 نفر تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 370 نفر به عنوان نمونه از طریق روش تصادفی ساده انتخاب شدند و ابزار پژوهش پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیتوگوشال ) 1998 (و پرسشنامه استاندارد رهبری زهرآگین اشمیت (2008 (و پرسش نامه استاندارد رفتارهای انحرافی در محیط کار بنت و رابینسون(2000)بود . که روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی محتوایی ،صوری و سازه قرار گرفتند و مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگرپایایی پرسش نامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای رهبری زهرآگین 95/0 و سرمایه اجتماعی 88/0 و وپرسشنامه رفتارهای انحرافی در محیط کار85/0 برآورد شد و تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل برضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادله ساختاری (SEM )انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بین سرمایه اجتماعی با رفتارهای انحرافی در محیط کار رابطه معنادار منفی دارد و بین رهبری زهر آگین با رفتارهای انحرافی در محیط کار رابطه معنادار مثبت دارد و همچنین رهبری زهرآگین رابطه بین سرمایه اجتماعی با رفتارهای انحرافی در محیط کار دراستانداری اصفهان را تعدیل می کنند.
وحید میرزایی؛ حامد محمدی
دوره 7، شماره 2 ، مهر 1400، ، صفحه 9-41
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش بدبینی سازمانی بهعنوان یک متغیر میانجی در رابطه بین حمایت سازمانی ادراکشده و رفتار ضد بهرهوری کارکنان انجام شد. تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت و روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان اداره کل استاندارد خراسان رضوی تشکیل دادند، با توجه به محدود بودن جامعه آماری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش بدبینی سازمانی بهعنوان یک متغیر میانجی در رابطه بین حمایت سازمانی ادراکشده و رفتار ضد بهرهوری کارکنان انجام شد. تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت و روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان اداره کل استاندارد خراسان رضوی تشکیل دادند، با توجه به محدود بودن جامعه آماری از سرشماری استفاده شد. در این پژوهش برای متغیر حمایت سازمانی اداره شده از پرسشنامه نیر (2013)، برای متغیر بدبینی سازمانی از پرسشنامه بدبینی سازمانی کالاگان (2009) و برای متغیر رفتار ضد بهرهوری از پرسشنامه بنت و رابینسون (2002) استفادهشده است. روایی پرسشنامه از طریق روایی صوری و محتوایی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق آزمون همبستگی و معادلات ساختاری بهوسیله نرمافزارهای SPSS22 و PLS 3 انجام گرفت. یافتههای مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که بدبینی سازمانی رابطه بین حمایت سازمانی ادراکشده و رفتار ضد بهرهوری را میانجیگری میکند.
- موضوعات روانشناختی در سازمان و مدیریت
وحید میرزایی؛ مهدی بهرامی؛ محمدصادق اکبری نوقابی
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 9-34
چکیده
کمبود پرستار و نرخ بالای ترک شغل آنها، همچنان یکی از مهمترین مسائل سازمانهای متولی بهداشت و درمان است. یکی ازدلایل مهم آن، سکون و عدم پیشرفت شغلی و حرفهای پرستاران است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فلاتزدگیسلسلهمراتبی بر قصد ترک شغل با نقش تعدیلکننده جنبه تناسب شغل-شاغل صورت پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی ...
بیشتر
کمبود پرستار و نرخ بالای ترک شغل آنها، همچنان یکی از مهمترین مسائل سازمانهای متولی بهداشت و درمان است. یکی ازدلایل مهم آن، سکون و عدم پیشرفت شغلی و حرفهای پرستاران است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فلاتزدگیسلسلهمراتبی بر قصد ترک شغل با نقش تعدیلکننده جنبه تناسب شغل-شاغل صورت پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی واز نظر روش و ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل 1142پرستار رسمی، پیمانی و قراردادی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد مقدس است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد. بر این اساس، تعداد 28۲ نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه فلاتزدگی سلسلهمراتبی حسین و شیرازی (2018)، پرسشنامه تناسب شغل-شاغل عبدالحمید و همکاران (2017) و قصد ترک شغل ممون و همکاران (2014) استفاده شد. برای سنجش روایی از روایی محتوا و جهت سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار اس پی اس اس انجام گرفت. نتایج پژوهش، بیانگر تأثیر مثبت و معنادار فلاتزدگی سلسلهمراتبی بر قصد ترک شغل بود. از طرفی، نتایج نشان داد که جنبههای تناسب شغل-شاغل، رابطه بین فلاتزدگی سلسلهمراتبی و قصد ترک شغل را تعدیل نمینمایند.
- موضوعات روانشناختی در سازمان و مدیریت
فاطمه هادی زاده کورنده؛ سیده خدیجه معافی مدنی؛ امیر مرتضوی
دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 9-30
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه تحمل ابهام، اعتیاد به پرکاری و طرحوارههای ناسازگار اولیه در کارمندان درونگرا و برونگرای مراکز بهداشتی شرق گیلان است. روش پژوهش از نوع علّی- مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش، شامل کارمندان مراکز بهداشتی شرق استان گیلان است. با استفاده از پرسشنامه شخصیت آیزنگ، درونگرایی و برونگرایی حجم نمونه 140 نفری، سنجش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مقایسه تحمل ابهام، اعتیاد به پرکاری و طرحوارههای ناسازگار اولیه در کارمندان درونگرا و برونگرای مراکز بهداشتی شرق گیلان است. روش پژوهش از نوع علّی- مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش، شامل کارمندان مراکز بهداشتی شرق استان گیلان است. با استفاده از پرسشنامه شخصیت آیزنگ، درونگرایی و برونگرایی حجم نمونه 140 نفری، سنجش شد و سپس افراد در دو گروه درونگرا و برونگرا تقسیم شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار یانگ، پرسشنامه تحمل ابهام نوع دوم مک لین، پرسشنامه اعتیاد به کار اسپنس و رابینز و پرسشنامه شخصیتی آیزنک استفاده شده است. نتایج آزمون تحلیل واریانس یک و چندگانه نشان داد که میانگین کارمندان برونگرا در مؤلفههای تحمل ابهام به صورت معنیداری، بیشتر از میانگین گروه کارمندان درونگرا میباشد، بین اعتیاد به پرکاری در کارمندان درونگرا و برونگرا تفاوت وجود دارد؛ به این صورت که میانگین کارمندان برونگرا در دو مؤلفه اعتیاد به پرکاری یعنی عجین شدن و لذت از کار، به صورت معنیداری بیشتر از میانگین کارمندان درونگرا میباشد. همچنین در متغیر طرحوارههای ناسازگار اولیه، میانگین گروه کارمندان درونگرا در مؤلفههای محرومیت هیجانی، رهاشدگی، بیاعتمادی، انزوای اجتماعی، نقص/شرم، وابستگی، آسیبپذیری تحول نیافته، به صورت معنیداری، بیشتر از میانگین گروه کارمندان برونگرا میباشد. اما در همین متغیر، میانگین گروه کارمندان برونگرا در مؤلفههای اطاعت، فداکاری، بازداری عاطفی، معیار سرسختانه، استحقاق و خودکنترلی، بیشتر از کارمندان گروه درونگرا بود.
رفتار سازمانی
فرشید اصلانی؛ مرضیه ملکیها؛ عاطفه حشمت زاده
دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 31-53
چکیده
در سالهای اخیر، با افزایش توجه به سازوکار یادگیری غیررسمی، معلمان خواستار بهبود اثربخشی تدریس و یادگیری دانشآموزان شدهاند. در این راستا یادگیری مؤثر معلم به عنوان ابزاری حیاتی برای دستیابی به این هدف معرفی شده است. برنامههای حرفهای رسمی برای ارتقای یادگیری معلمان اغلب به دلیل فقدان درک علمی از نحوه یادگیری معلمان در محل ...
بیشتر
در سالهای اخیر، با افزایش توجه به سازوکار یادگیری غیررسمی، معلمان خواستار بهبود اثربخشی تدریس و یادگیری دانشآموزان شدهاند. در این راستا یادگیری مؤثر معلم به عنوان ابزاری حیاتی برای دستیابی به این هدف معرفی شده است. برنامههای حرفهای رسمی برای ارتقای یادگیری معلمان اغلب به دلیل فقدان درک علمی از نحوه یادگیری معلمان در محل کار، بیاثر هستند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر جو سازمانی بر یادگیری غیررسمی معلمان با میانجیگری سرمایه روانشناختی میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و جزو پژوهشهای توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را معلمان شهرستان فریدونشهر به تعداد 686 نفر تشکیل میدهند که برای نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، تعداد نمونه 244 نفر برآورد گردید. ابزار پژوهش مشتمل بر سه پرسشنامه استاندارد میباشد. دادههای گردآوری شده بر اساس معادلات ساختاری با نرمافزار پی ال اس تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد که جو سازمانی بر یادگیری غیررسمی در محل کار با نقش میانجی سرمایه روانشناختی، تأثیر مثبت و معناداری داشته است.
محسن اکبری؛ مهر علی همتی نژاد؛ امید عظیمیان؛ آرزو حسین زاده
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1399، ، صفحه 33-71
چکیده
در دو دهه اخیر، علاوه بر عملکرد درون نقشی کارکنان، عملکرد فرا نقشی آنها نیز بهعنوان شاخصی برای ارزیابی الگوهای رفتاری و فکری کارکنان مورد اهمیت بوده است. در این میان با افزایش تمرکز ادبیات حوزه مدیریت سازمان بر مفهوم مسئولیتپذیری اجتماعی، نگاه به رهبری سازمان نیز تغییر مهمی پیدا نموده و سبک رهبری مسئولیتپذیر، مورد توجه قرارگرفته ...
بیشتر
در دو دهه اخیر، علاوه بر عملکرد درون نقشی کارکنان، عملکرد فرا نقشی آنها نیز بهعنوان شاخصی برای ارزیابی الگوهای رفتاری و فکری کارکنان مورد اهمیت بوده است. در این میان با افزایش تمرکز ادبیات حوزه مدیریت سازمان بر مفهوم مسئولیتپذیری اجتماعی، نگاه به رهبری سازمان نیز تغییر مهمی پیدا نموده و سبک رهبری مسئولیتپذیر، مورد توجه قرارگرفته است، در همین راستا پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر سبک رهبری مسئولیتپذیر بر رفتار شهروندی سازمانی از طریق نقش میانجی عدالت سازمانی و تعهد سازمانی انجامشده است. پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان جمعیت هلالاحمر استان گیلان به تعداد 354 نفر است که حجم نمونه موردنیاز با استفاده از روش حجم نمونه موردنیاز برای روش مدلسازی معادلات ساختاری، 230 نفر تعیین شد که با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها چهار پرسشنامه رهبری مسئولیتپذیر بر اساس مقاله هان و همکاران (2019)، پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی دانگلانگ و همکاران (2020)، پرسشنامه تعهد سازمانی کیم و همکاران (2020) و پرسشنامه عدالت سازمانی دانگلانگ و همکاران (2020) بر اساس طیف لیکرت بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. درنهایت از 230 پرسشنامه توزیعشده، 218 پرسشنامه کامل جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری در نرمافزار Amos و SPSS انجام شد. نتایج نشان داد رهبری مسئولیتپذیر، تعهد سازمانی و عدالت سازمانی تأثیر معنادار و مستقیمی بر رفتار شهروندی سازمانی دارند. همچنین نقش میانجی عدالت سازمانی و تعهد سازمانی نیز در تأثیر رهبری مسئولیتپذیر بر رفتار شهروندی سازمانی، تأیید شد.
- موضوعات روانشناختی در سازمان و مدیریت
مرضیه ملکیها
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 35-50
چکیده
امروزه انطباقپذیری مسیر شغلی، نقش مهمی در ورود و استخدام افراد به دنیای مشاغل دارد. بر این اساس هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی حکایت درمانی راهحلمحور در افزایش انطباقپذیری مسیر شغلی در دانشجویان بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی رشته کشاورزی دانشگاه پیام نور استان اصفهان در سال 99-1398 است. روش پژوهش، نیمه- ...
بیشتر
امروزه انطباقپذیری مسیر شغلی، نقش مهمی در ورود و استخدام افراد به دنیای مشاغل دارد. بر این اساس هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی حکایت درمانی راهحلمحور در افزایش انطباقپذیری مسیر شغلی در دانشجویان بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی رشته کشاورزی دانشگاه پیام نور استان اصفهان در سال 99-1398 است. روش پژوهش، نیمه- آزمایشی و از طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. نمونه شامل 32 دانشجو بود که به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. انطباقپذیری مسیر شغلی به عنوان متغیر وابسته با پرسشنامه انطباقپذیری مسیر شغلی ساویکاس و بیکر (2005) بررسی شد. گروه آزمایش طی 11 جلسه 90 دقیقهای، تحت حکایت درمانی راهحلمحور (اسحاقیان، 1396) قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از نرمافزار اس پی اس اس 21 استفاده شد. نتایج نشان میدهد که حکایت درمانی راهحلمحور بر افزایش انطباقپذیری مسیر شغلی دانشجویان در ابعاد دغدغه، کنجکاوی و کنترل مؤثر بود اما بر بعد اعتماد مؤثر نبوده است.
حسین نوروزی؛ سعید براتی؛ علی نوروزی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 41-70
چکیده
به دلیل رقابت فزاینده در کسب و کارها، توجه به مشتریان و عوامل محرک در رضایت و علاقهمندی آنها بسیار مهم و حیاتی است. در این خصوص پیوند متغیرهای درون سازمان مثل رفتار شهروندی کارکنان در ارتقای علاقهمندی مشتریان بهعنوان یک متغیر خارج از سازمان میتواند موثر و جالب باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر رفتار شهروندی کارکنان بر علاقه ...
بیشتر
به دلیل رقابت فزاینده در کسب و کارها، توجه به مشتریان و عوامل محرک در رضایت و علاقهمندی آنها بسیار مهم و حیاتی است. در این خصوص پیوند متغیرهای درون سازمان مثل رفتار شهروندی کارکنان در ارتقای علاقهمندی مشتریان بهعنوان یک متغیر خارج از سازمان میتواند موثر و جالب باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر رفتار شهروندی کارکنان بر علاقه مندی مشتریان با در نظر گرفتن نقش ارزش ادراک شده، میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف توصیفی - کاربردی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان بانک مسکن استان خراسان رضوی است. به دلیل عدم امکان دسترسی به آمار همه مشتریان، جامعه آماری پژوهش، نامحدود در نظرگرفته شد و به ناچار از روش نمونهگیری غیراحتمالی در دسترس، برای نمونه گیری استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها نیز از روش همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد و در تجزیهوتحلیلهای آماری این پژوهش از نرمافزار Amos و SPSS استفاده گردید. یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است که رفتار شهروندی کارکنان از مسیر ارزش ادراکشده بر علاقهمندی مشتریان بانک مسکن تأثیر مثبت دارد. همچنین عوامل رفتار شهروندی شامل فضیلت مدنی، نوع دوستی، وجدان کاری، جوانمردی و نزاکت کارکنان بر ارتقاء میزان علاقهمندی (نگرشی و رفتاری) مشتریان بانک مسکن تأثیر مثبت و معناداری دارد.
سایر
مرضیه ملکیها؛ بتول معتمدی
دوره 7، شماره 2 ، مهر 1400، ، صفحه 43-67
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مشاوره مسیر شغلی مبتنی بر رویکرد پردازش اطلاعات شناختی بر کاهش بی تصمیمی مسیر شغلی دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان برخوار است. این پژوهش از نوع پژوهش نیمه تجربی همراه با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان دختر کلاس دهم مقطع متوسطه دوم شهرستان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مشاوره مسیر شغلی مبتنی بر رویکرد پردازش اطلاعات شناختی بر کاهش بی تصمیمی مسیر شغلی دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان برخوار است. این پژوهش از نوع پژوهش نیمه تجربی همراه با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان دختر کلاس دهم مقطع متوسطه دوم شهرستان برخوار در سال تحصیلی 99-1400 بودند که بصورت نمونه گیری تصادفی در دسترس 30 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) گمارده شدند. در گروه آزمایش به مدت هفت جلسه رویکرد پردازش اطلاعات شناختی اجرا شد داده ها با استفاده از پرسشنامه بی تصمیمی مسیر شغلی (اوسی پو و همکاران، 1987) و با استفاده از محاسبه شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته های به دست آمده حاکی از آن است که مشاوره مسیرشغلی مبتنی بر رویکرد پردازش اطلاعات شناختی بر کاهش بی تصمیمی مسیرشغلی افرادگروه آزمایش موثر بوده است. همچنین یافتههای پژوهش حاکی از آن است که در مؤلفه پراکندگی و موانع درونی و بیرونی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری داشته است.
حسن نوروزی زیارت؛ بهرنگ اسماعیلی شاد
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 51-68
چکیده
مدیران در عصر کنونی برای آن که بتوانند نقش خویش را به انجام برسانند، باید بکوشند روحی جدید در خود پدید آورند. این روح، آنها را از دنیای ماشینی تقلیلگرا به مجموعه مهارتهای جدیدی رهنمون میکند که بر اساس پیچیدگیهای عصر کوانتوم استوار است. هدف پژوهش، تبیین رابطه مهارتهای کوانتومی با سبکهای مقابله با استرس میباشد. ...
بیشتر
مدیران در عصر کنونی برای آن که بتوانند نقش خویش را به انجام برسانند، باید بکوشند روحی جدید در خود پدید آورند. این روح، آنها را از دنیای ماشینی تقلیلگرا به مجموعه مهارتهای جدیدی رهنمون میکند که بر اساس پیچیدگیهای عصر کوانتوم استوار است. هدف پژوهش، تبیین رابطه مهارتهای کوانتومی با سبکهای مقابله با استرس میباشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری شامل کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی به تعداد 170 نفر بود و به روش نمونهگیری تصادفی ساده با استفاده از فرمول کوکران، 118 نفر انتخاب شدند. جهت سنجش مهارتهای کوانتومی از پرسشنامه محققساخته و برای سنجش سبکهای مقابله با استرس از پرسشنامه اندلر و پارکر (1990) استفاده شد. پرسشنامهها دارای روایی صوری و سازه است و آلفای کرونباخ پرسشنامهها برای مهارتهای کوانتومی 0/93 و سبکهای مقابله با استرس 0/92 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اس پی اس اس 17 و آموس استفاده شد. یافتهها نشان داد مهارتهای کوانتومی، بیشترین تأثیر را بر سبک مقابله مسئلهمدار و کمترین تأثیر را بر سبک مقابله اجتنابی (0/39) دارد. نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد که اعتماد کوانتومی دارای بیشترین ضریب تأثیر و احساس کوانتومی دارای کمترین ضریب تأثیر بر سبکهای مقابله با استرس بود. نتایج، حاکی از آن است که مهارتهای کوانتومی بر سبکهای مقابله با استرس تأثیرگذار است و قدرت پیشبینی و تبیین سبکهای مقابله را دارا میباشد.
سایر
مصطفی خباز؛ حسین معینی؛ نرگس نظری زاده دهکردی
دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 55-81
چکیده
مدیران فروش به عنوان یک رابط حیاتی بین نیروی فروش و شرکتها، نقش کلیدی در حمایت و افزایش مهارتهای نیروهای فروش خود دارند. لذا پژوهش حاضر به بررسی تأثیر حمایت مدیر فروش بر سلامت عاطفی نیروی فروش با نقش میانجی نشخوار فکری میپردازد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت روش، توصیفی – همبستگی است. از لحاظ گردآوری دادهها ...
بیشتر
مدیران فروش به عنوان یک رابط حیاتی بین نیروی فروش و شرکتها، نقش کلیدی در حمایت و افزایش مهارتهای نیروهای فروش خود دارند. لذا پژوهش حاضر به بررسی تأثیر حمایت مدیر فروش بر سلامت عاطفی نیروی فروش با نقش میانجی نشخوار فکری میپردازد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت روش، توصیفی – همبستگی است. از لحاظ گردآوری دادهها نیز یک تحقیق پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه نیروهای فروش شرکتهای پخش مواد غذایی شهرستان شیراز میباشد. حجم نمونه، تعداد 322 نفر معین گردید. ابزار جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه محققساخته میباشد و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. برای به دست آوردن روشهای آماری توصیفی از نرمافزار اس پی اس اس و در آمار استنباطی از روش مدلسازی معادلات ساختاری و در نهایت، تحلیل عاملی مرتبه دوم استفاده شده است. نتایج تحقیق، حاکی از این است که حمایت مدیر فروش بر مؤلفههای سلامت عاطفی نیروی فروش شامل مدیریت زمان، انگیزش، عکسالعملهای عاطفی مثبت و انتظارات موفقیت آینده نیروی فروش، تأثیر مثبت و معناداری دارد و بر نشخوار فکری و تحلیلرفتگی عاطفی نیروی فروش، تأثیر منفی را نشان داد. همچنین تحلیلرفتگی عاطفی بر انگیزش نیروی فروش، تأثیر منفی و انتظارات موفقیت آینده بر انگیزش نیروی فروش، تأثیر مثبت دارد.
سایر
وحید شرفی؛ هدی شاحسینی
دوره 7، شماره 2 ، مهر 1400، ، صفحه 69-96
چکیده
خشم مشتری یکی از مقولههای مرتبط با مدیریت ارتباط با مشتری میباشد و تأثیر منفی بر تصویر و عملکرد برند دارد. هدف تحقیق حاضر " شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر خشم مشتریان در بانکها" میباشد. روش تحقیق مورد استفاده روش تحقیق آمیخته میباشد. تحقیق حاضر یک تحقیق اکتشافی (کیفی- کمی) میباشد و از نظر هدف نیز کاربردی است. برای استخراج ...
بیشتر
خشم مشتری یکی از مقولههای مرتبط با مدیریت ارتباط با مشتری میباشد و تأثیر منفی بر تصویر و عملکرد برند دارد. هدف تحقیق حاضر " شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر خشم مشتریان در بانکها" میباشد. روش تحقیق مورد استفاده روش تحقیق آمیخته میباشد. تحقیق حاضر یک تحقیق اکتشافی (کیفی- کمی) میباشد و از نظر هدف نیز کاربردی است. برای استخراج مدل مفهومی تحقیق در بخش کیفی از تکنیک دلفی استفاده شده است. جامعه آماری در این بخش 12 نفر از خبرگان (اساتید دانشگاهی و مدیران متخصص بانکی) در شهر ایلام بودند. پس از طی دو مرحله، هفت معیار به عنوان عوامل اثرگذار بر خشم مشتری استخراج شدند. در قسمت کمی برای رتبهبندی شعب بانک ملی بر مبنای معیارهای مستخرج از تکنیک دلفی از تکنیک آراس خاکستری و نظرات سه خبره استفاده گردیده است. نتایج نشان میدهد که بانک ملی شعبه مرکزی بیشترین نشانههای خشم مشتریان را دارا میباشد و شعبه شماره 7 دارای کمترین خشم مشتری میباشد. با توجه به اینکه بیشترین عامل خشم مشتریان، نامناسب بودن کیفیت نتیجه میباشد، بهبود در این زمینه میتواند کاهش چشمگیر خشم مشتری را باعث شود.
فردین فروغی سوها؛ فرح روز زند عموقین؛ آذر تقوی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 71-100
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مدلسازی تأثیر فرهنگ اخلاقی و جوسازمانی بر دلبستگی شغلی با میانجی تعهد سازمانی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را معلمان دوره ابتدایی شاغل در شهرستان نمین به تعداد 1032 نفر در سال تحصیلی 1401–1400 تشکیل میدهند. روش نمونهگیری به کار گرفتهشده، خوشهای چندمرحلهای بوده و با توجه به ناهمگون بودن جامعه آماری از روش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مدلسازی تأثیر فرهنگ اخلاقی و جوسازمانی بر دلبستگی شغلی با میانجی تعهد سازمانی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را معلمان دوره ابتدایی شاغل در شهرستان نمین به تعداد 1032 نفر در سال تحصیلی 1401–1400 تشکیل میدهند. روش نمونهگیری به کار گرفتهشده، خوشهای چندمرحلهای بوده و با توجه به ناهمگون بودن جامعه آماری از روش نمونهگیری طبقهای نیز استفاده گردید؛ که از میان جامعهی آماری پیشگفته، بر اساس جدول مورگان، نمونهای به حجم 292 نفر (213 نفر زن و 79 نفر مرد) انتخاب شدند. اطلاعات لازم برای پاسخ به فرضیههای پژوهشی از طریق پرسشنامههای استاندارد جمعآوری و در تجزیهوتحلیل دادهها از دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. همچنین برای بررسی فرضیههای پژوهش و ارزیابی برازش مدل مفهومی ارائهشده از نرمافزارهای SPSS و Lisrel8 استفاده شد. بدین ترتیب نتایج پژوهش بیانگر آن است که فرهنگ اخلاقی با ضریب مسیر 18/0 و با توجه به آماره t برابر با 93/3 تأثیر مثبت و معناداری بر دلبستگی شغلی دارد. همچنین مشخص شد که جو سازمانی با ضریب مسیر 49/0 و با توجه به آماره t برابر با 09/5 تأثیر مثبت و معناداری بر دلبستگی شغلی دارد؛ بنابراین هرچه در سازمان فرهنگ اخلاقی و جو مطلوب حاکم گردد دلبستگی کارکنان نسبت به فعالیتهایی که انجام میدهند ارتقاء خواهد یافت.
ابوالقاسم بریمانی؛ الهام مسعود پایانی؛ بهرنگ اسماعیلی شاد
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1399، ، صفحه 72-96
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تبیین رابطه سرمایه فکری و نوآوری سازمانی با نقش میانجی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره متوسطه اول شهر بهشهر به تعداد 309 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی- مورگان، 172 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تبیین رابطه سرمایه فکری و نوآوری سازمانی با نقش میانجی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره متوسطه اول شهر بهشهر به تعداد 309 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی- مورگان، 172 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه سرمایه فکری، نوآوری سازمانی و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار توسط متخصصان تأیید شد. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد. تحلیل دادهها توسط نرمافزار spssو pls انجام شد. با توجه به مدل نهایی میتوان گفت که سرمایه فکری با میزان ضریب مسیر (792/0) بر نوآوری سازمانی اثر مثبت دارد و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز با ضریب مسیر (392/0) بر نوآوری سازمانی اثر مثبت دارد و سرمایه فکری با میزان ضریب مسیر (852/0) بر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات اثر مثبت دارد.
حمیدرضا سامانی پور؛ معصومه حافظ امینی؛ جلیل یونسی
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 69-96
چکیده
هدف این پژوهش، ساخت مقیاس سکوت سازمانی بر اساس ادراک کارکنان شاغل در دستگاههای اجرایی استان قزوین است. نمونه پژوهش در مرحله اول با روش نمونهگیری طبقهای و مرحله دوم از نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. بدین منظور مقیاس سکوت سازمانی شامل 38 گویه تهیه شد. الگوی مفهومی بر اساس مطالعات تطبیقی و روش دلفی مشتمل بر 5 سازه و در مجموع ...
بیشتر
هدف این پژوهش، ساخت مقیاس سکوت سازمانی بر اساس ادراک کارکنان شاغل در دستگاههای اجرایی استان قزوین است. نمونه پژوهش در مرحله اول با روش نمونهگیری طبقهای و مرحله دوم از نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. بدین منظور مقیاس سکوت سازمانی شامل 38 گویه تهیه شد. الگوی مفهومی بر اساس مطالعات تطبیقی و روش دلفی مشتمل بر 5 سازه و در مجموع 36 گویه به دست آمد. شاخص CVR در تمامی سؤالات، بیش از مقدار 0/62 و شاخص CVI کل پرسشنامه نیز 0/88 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نیز ساختار ریاضی مدل عاملی را تأیید کرد. مقدار شاخص KMO برابر 0/866 و آزمون بارتلت به لحاظ آماری، معنیدار بود. تحلیل عاملی مقیاس نشان داد که گویههای ارزیابی به 5 عامل خوشهبندی میشوند که 82/48 درصد از کل واریانس را تشکیل میدهند که به ترتیب به عنوان عوامل فردی، اداری، فرهنگ سازمانی، همکاران و گروههای متحد فشار نامگذاری شدهاند. علاوه بر آن به منظور آزمون مقیاس، تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم نیز انجام گرفت. همچنین مقادیر آلفای کرونباخ از 0/94 تا 0/99 متغیر بود. مقادیر نشان داد که مقیاس، روایی و پایایی دارد. با توجه به اینکه پرسشنامه حاصل از گویههای مؤثر بر سکوت سازمانی، مورد تأیید قرارگرفت، لذا میتوان از این پرسشنامه جهت ارتقاء بهرهوری نیروی انسانی و بهبود سطح رضایتمندی کارکنان در دستگاههای اجرایی استفاده کرد.
- موضوعات روانشناختی در سازمان و مدیریت
وحید شرفی؛ هدی شاحسینی
دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 83-97
چکیده
رفتار مشتریان، تأثیر بسزایی بر عملکرد سازمانها دارد. رفتارهای منحرف مشتریان موجب کاهش کیفیت رابطه مشتری با برند میشود. هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر رفتارهای خرابکارانه کارکنان بر رفتارهای منحرف مشتریان است. این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت روش، یک تحقیق توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان ...
بیشتر
رفتار مشتریان، تأثیر بسزایی بر عملکرد سازمانها دارد. رفتارهای منحرف مشتریان موجب کاهش کیفیت رابطه مشتری با برند میشود. هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر رفتارهای خرابکارانه کارکنان بر رفتارهای منحرف مشتریان است. این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت روش، یک تحقیق توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان شعب بانک ملی شهر ایلام است که با توجه به جدول مورگان، تعداد 384 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. روش نمونهگیری نیز هدفمند و در دسترس بوده است. ابزار گردآوری اطاعات در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد میباشد. برای سنجش متغیر رفتارهای خرابکارانه کارکنان از پرسشنامه استاندارد عباسی و آرمان (2022) و برای سنجش متغیر رفتارهای منحرف مشتریان از پرسشنامه استاندارد داتسون و همکاران (2022) استفاده شده است که روایی محتوایی آن توسط اساتید خبره و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، مورد تأیید قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزار Lisrel استفاده شده است. نتایج، نشان میدهند که رفتارهای خرابکارانه کارکنان بر رفتارهای منحرف مشتریان در شعب بانک ملی شهر ایلام، تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین ابعاد رفتارهای خرابکارانه کارکنان یعنی نقض قوانین، فساد کارکنان، دروغگویی به مشتریان، رفتارهای تلافیجویانه و پرخاشگری در محل کار نیز بر رفتارهای منحرف مشتریان در شعب بانک ملی شهر ایلام تأثیر مثبت و معناداری دارند.
غزل قشقایی؛ فریده حسین ثابت؛ عبدالله معتمدی
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1399، ، صفحه 97-109
چکیده
سرمایههای روانشناختی شامل امید خوشبینی تابآوری و خودکارآمدی است که در سالهای اخیر موردتوجه قرارگرفته است و به بهبود عملکرد افراد در زمینۀهای مختلف کمک میکند. از طرفی اضطراب میتواند منجر به کاهش یا حتی تخریب عملکرد فرد شود لذا این پژوهش به بررسی ارتباط بین این دو مفهوم میپردازد. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ باهدف ﺑﺮرﺳﯽ رابطه ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ...
بیشتر
سرمایههای روانشناختی شامل امید خوشبینی تابآوری و خودکارآمدی است که در سالهای اخیر موردتوجه قرارگرفته است و به بهبود عملکرد افراد در زمینۀهای مختلف کمک میکند. از طرفی اضطراب میتواند منجر به کاهش یا حتی تخریب عملکرد فرد شود لذا این پژوهش به بررسی ارتباط بین این دو مفهوم میپردازد. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ باهدف ﺑﺮرﺳﯽ رابطه ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ روانشناختی و اضطراب در دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبائی ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری کلیهی دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبائی هست. نمونهی این پژوهش شامل 200 نفر است که بهصورت در دﺳﺘﺮس اﻧﺘﺨﺎب و موردبررسی قرارگرفته است. اﺑﺰارﻫﺎی اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ روانشناختی ﻟﻮﺗﺎﻧﺰ (2007)، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اضطراب کتل (1958) میباشد. اﻃﻼﻋﺎت بهدستآمده از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن ﻣﻮرد تجزیهوتحلیل ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. یافتهها ﻧﺸﺎن داد ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد دارد بهطوریکه بین سرمایه روانشناختی و اضطراب دانشجویان رابطه منفی و معناداری وجود دارد (r=-0.155 و sig=0.028) یعنی با افزایش سرمایه روانشناختی دانشجویان از میزان اضطراب آنها کاسته شده و بالعکس با کاهش مؤلفههای سرمایه روانشناختی به اضطراب دانشجویان اضافه میشود.
رفتار سازمانی
محمد تابان
دوره 7، شماره 2 ، مهر 1400، ، صفحه 97-118
چکیده
مسئولیت اجتماعی سازمان، چارچوبی اخلاقی است که در آن افراد یا سازمانها برای انجام وظیفه مدنی خود و اقداماتی که به نفع کل جامعه است، مسئول هستند. هدف این تحقیق، "بررسی تأثیر معنویت بر مسئولیت اجتماعی در مراکز آموزش عالی شهر ایلام" میباشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت روش نیز توصیفی – همبستگی میباشد. همچنین ...
بیشتر
مسئولیت اجتماعی سازمان، چارچوبی اخلاقی است که در آن افراد یا سازمانها برای انجام وظیفه مدنی خود و اقداماتی که به نفع کل جامعه است، مسئول هستند. هدف این تحقیق، "بررسی تأثیر معنویت بر مسئولیت اجتماعی در مراکز آموزش عالی شهر ایلام" میباشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت روش نیز توصیفی – همبستگی میباشد. همچنین از لحاظ گردآوری دادهها نیز یک تحقیق پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه دولتی شهر ایلام میباشد که تعداد آنها 570 نفر هستند. با استفاده از جدول مورگان تعداد 226 نفر برای نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری، تصادفی ساده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد معنویت مافلی و جولیانا (2021) و پرسشنامه محققساخته مسئولیت اجتماعی بوده که روایی همگرایی و پایایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی تأیید محاسبه شده و همچنین به تأیید اساتید متخصص رسیده و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 92/0 به دست آمده است که نشانگر تأیید پایایی پرسشنامه مورد نظر میباشد. نتایج پژوهش که با استفاده از نرمافزار لیزرل 53/8 و در سطح اطمینان 95% تحلیل شد، نشان دادند که معنویت بر مسئولیت اجتماعی، تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین معنویت بر ابعاد مسئولیت اجتماعی یعنی اقتصادی، ملی، قانونی و اخلاقی نیز تأثیر مثبت و معناداری دارد.
زهرا وظیفه؛ علی کفعمی لادانی؛ ریحانه رامشگر؛ زهرا داداله زاده
دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 101-132
چکیده
در دنیای امروز، به دلیل اهمیت ارتباطات، گوش دادن مؤثر دارای اهمیت ویژهای است. گوش دادن عمیق و خوب از اساسیترین عوامل ارتباط در برقراری روابط انسانی است که بسیاری از مشکلات سازمانی و عصبانیتها با خوب گوش دادن به درد دلها و مشکلات افراد حل میشود. هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان تأثیر شنود مؤثر بر مهارتهای ارتباطی بین فردی کارکنان ...
بیشتر
در دنیای امروز، به دلیل اهمیت ارتباطات، گوش دادن مؤثر دارای اهمیت ویژهای است. گوش دادن عمیق و خوب از اساسیترین عوامل ارتباط در برقراری روابط انسانی است که بسیاری از مشکلات سازمانی و عصبانیتها با خوب گوش دادن به درد دلها و مشکلات افراد حل میشود. هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان تأثیر شنود مؤثر بر مهارتهای ارتباطی بین فردی کارکنان شرکت انتخاب سرویس حامی میباشد. روش پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری شامل 220 نفر از کارکنان بود که از این تعداد 136 نفر از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند و هر 136 نفر به پرسشنامهها پاسخ دادند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه شنود مؤثر مقیمی، با 40 سؤال و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بین فردی منجمی زاده، با 19 سؤال بود که ضریب آلفای کرونباخ آنها به ترتیب 75/0 و 73/0 به دست آمد. روایی پرسشنامهها، از طریق روایی صوری و محتوایی تائید شد. تجزیهوتحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی (توزیع فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و واریانس) و در سطح آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس چند راهه و آزمون تعقیبی توکی) صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که بین شنود مؤثر و مهارتهای ارتباطی بین فردی رابطه معنادار وجود دارد (01/0 P<). بین نظرات کارکنان در مورد شنود مؤثر برحسب سمت شغلی تفاوت معنیدار وجود دارد و همچنین بین نظرات کارکنان در مورد مهارتهای ارتباطی بین فردی برحسب سن تفاوت معنیدار وجود دارد.
بهداشت و سلامت روانی کارکنان
فاطمه شیرویه؛ محمد جعفر مهدیان؛ محمد ترابی گودرزی
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 97-114
چکیده
حوادث ناگوار همیشه با انسان بودهاند و انسان علیرغم آسیبپذیری، دارای ویژگیهای شخصیتی میباشد که به نوعی ابزاری برای مقابله با این مشکلات محسوب میشوند. بنابراین هدف این پژوهش، بررسی رابطه مدیریت زمان با کمالگرایی و میزان تابآوری مدیران مدارس شهر اشترینان است. جامعه آماری پژوهش را مدیران مدارس اشترینان شامل میشود که با ...
بیشتر
حوادث ناگوار همیشه با انسان بودهاند و انسان علیرغم آسیبپذیری، دارای ویژگیهای شخصیتی میباشد که به نوعی ابزاری برای مقابله با این مشکلات محسوب میشوند. بنابراین هدف این پژوهش، بررسی رابطه مدیریت زمان با کمالگرایی و میزان تابآوری مدیران مدارس شهر اشترینان است. جامعه آماری پژوهش را مدیران مدارس اشترینان شامل میشود که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان، تعداد 70 نفر به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدهاند. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامههای استاندارد مقیاس تابآوری کونور و دیویدسون (2003)، پرسشنامه استاندارد مدیریت زمان عزیزی مقدم (1385) و پرسشنامه استاندارد کمالگرایی هیل و همکاران (2004) استفاده شده است. دادههای جمعآوری شده با بهرهگیری از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف برای نرمالسنجی توزیع داده و آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره به کمک نرمافزارهای اس پی اس اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که بین مدیریت زمان و مؤلفههای آن با کمالگرایی، رابطه مثبت وجود دارد. اما بین تفویض اختیار با کمالگرایی، رابطهای وجود نداشت. همچنین بین مدیریت زمان و مؤلفههای آن (هدفگذاری، اولویتبندی فعالیتها، مدیریت ارتباطات و مدیریت جلسات) با میزان تابآوری، رابطه مثبت وجود دارد. اما بین برنامهریزی عملیاتی و تفویض اختیار با میزان تابآوری، رابطه وجود نداشت.
- موضوعات روانشناختی در سازمان و مدیریت
شقایق نعیمی؛ زهره رافضی
دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 99-118
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش ذهن آگاهی، باورهای فراشناختی و خودکنترلی در پیشبینی رضایت شغلی کارمندان شرکتهای هواپیمایی شهر تهران انجام شد. این پژوهش از لحاظ نوع تحقیق، توصیفی -همبستگی و از لحاظ هدف، کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارمندان شاغل در شرکتهای هواپیمایی شهر تهران در سال 1399 بود. روش نمونهگیری در دسترس ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش ذهن آگاهی، باورهای فراشناختی و خودکنترلی در پیشبینی رضایت شغلی کارمندان شرکتهای هواپیمایی شهر تهران انجام شد. این پژوهش از لحاظ نوع تحقیق، توصیفی -همبستگی و از لحاظ هدف، کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارمندان شاغل در شرکتهای هواپیمایی شهر تهران در سال 1399 بود. روش نمونهگیری در دسترس بود که تعداد 153 آزمودنی به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند و با توجه به معیار ورود و خروج، 148 پرسشنامه تکمیل گردید. دادهها از طریق پرسشنامه های رضایت شغلی مینهسوتا (1967)، ذهن آگاهی فرایبورگ (2006)، باورهای فراشناختی ولز (2004)، خودکنترلی تانجی (2004) جمعآوری شدند و با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن و آزمون تحلیل رگرسیون خطی در نرمافزار آماری SPSS26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان دادند که متغیر ذهن آگاهی با رضایت شغلی، رابطهی معناداری ندارد. از بین مؤلفههای متغیر باورهای فراشناختی، مؤلفه باور منفی کنترلناپذیری افکار و خطر به صورت منفی و متغیر خودکنترلی به صورت مثبت پیشبینی کننده رضایت شغلی است. با توجه به نتایج پژوهش به منظور افزایش رضایت شغلی کارمندان، ایجاد مداخلات و ارائه آموزشهایی جهت کاهش افکار و باورهای منفی کارمندان و افزایش خودکنترلی در آنان، سودمند خواهد بود.
رفتار سازمانی
مجید صالحیان
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1399، ، صفحه 110-138
چکیده
سازمانها بدون تمایل افراد به همکاری، قادر به توسعه اثربخشی خود نیستند. تفاوت همکاری خودجوش و اجباری از اهمیت خاصی برخوردار است. در حالت اجباری فرد وظایف خود را بر اساس مقررات و قوانین و استانداردهای تعیینشده سازمانها و صرفاً در حد رعایت الزامات انجام میدهد. درحالیکه در همکاری خودجوش و آگاهانه افراد، کوششها، توان و بصیرت ...
بیشتر
سازمانها بدون تمایل افراد به همکاری، قادر به توسعه اثربخشی خود نیستند. تفاوت همکاری خودجوش و اجباری از اهمیت خاصی برخوردار است. در حالت اجباری فرد وظایف خود را بر اساس مقررات و قوانین و استانداردهای تعیینشده سازمانها و صرفاً در حد رعایت الزامات انجام میدهد. درحالیکه در همکاری خودجوش و آگاهانه افراد، کوششها، توان و بصیرت خود را برای شکوفایی تواناییهای خود به نفع سازمان به کار میگیرند. امروزه در ادبیات نوین مدیریت از رفتارهای خودجوش و آگاهانه افراد در سازمان با عنوان رفتار شهروندی سازمانی نامبرده میشود. با توجه به اهمیت این نوع رفتارها و تأثیر آن در عملکرد و بهرهوری سازمانها، هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد کارکنان استانداری اصفهان میباشد. ازاینرو یک چهارچوب مفهومی با پنج بعد نوعدوستی، وظیفهشناسی، جوانمردی، نگرش مدنی و ادب و احترام مدنظر قرارگرفته است. تحقیق حاضر ازنظر هدف کاربردی عملی و از جنبه روش توصیفی- پیمایشی میباشد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد پادساکف و همکاران (2000) بوده است. روایی پرسشنامه به شکل صوری و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرارگرفته است. جامعه آماری کارکنان استانداری اصفهان بوده و بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده و فرمول کوکران تعداد نمونه 87 برآورد شده است نتایج پژوهش نشان داد که میزان رفتار شهروندی سازمانی کارکنان در این سازمان در سطح مناسبی است. بین رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن و عملکرد رابطه معنیداری وجود دارد. مؤثرترین عامل در بین متغیرهای مستقل بر عملکرد فضیلت مدنی میباشد. در اولویتبندی مؤلفههای رفتار شهروندی سازمانی بالاترین رتبه مربوط به فضیلت مدنی و کمترین رتبه مربوط به وظیفهشناسی بوده است. بین رفتار شهروندی سازمانی و ویژگیهای جمعیت شناختی تفاوت معنیداری وجود ندارد. درمجموع رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد کارکنان تأثیر مثبت دارد و باعث افزایش عملکرد کارکنان میشود.
حسین خیران؛ مریم بهمنی؛ محمد عقیقی
دوره 7، شماره 2 ، مهر 1400، ، صفحه 119-138
چکیده
مدیران شرکتها بر این باورند که تنها افزایش حقوق و دستمزد موجب رضایت شغلی کارکنان میشود و از تأثیر راهبردهای جبران خدمات بر رضایت شغلی که موجب بهبود کارایی عملکرد کارکنان میشود، غافلند. هدف از این پژوهش، یافتن تأثیر راهبردهای جبران خدمات (شامل حقوق و دستمزد، پاداشها و مزایا) بر رضایت شغلی در بین کارمندان شرکت خصوصی ...
بیشتر
مدیران شرکتها بر این باورند که تنها افزایش حقوق و دستمزد موجب رضایت شغلی کارکنان میشود و از تأثیر راهبردهای جبران خدمات بر رضایت شغلی که موجب بهبود کارایی عملکرد کارکنان میشود، غافلند. هدف از این پژوهش، یافتن تأثیر راهبردهای جبران خدمات (شامل حقوق و دستمزد، پاداشها و مزایا) بر رضایت شغلی در بین کارمندان شرکت خصوصی میباشد. بر اساس نتایج آزمونهای مقایسه میانگین دو پرسشنامه، آزمون واریانس و آزمون لوین وجود رابطه بین دو مؤلفه و تأثیر آنها و همچنین تأثیر خرده مقیاسهای راهبردهای جبران خدمات بر رضایت شغلی با آزمون رگرسیون چند متغیره به روش Enter مورد ارزیابی قرار گرفت. در این بررسی، نگرش 84 نفر از جامعه 100 نفری کارکنان این شرکت، مورد سنجش قرار گرفت. به این منظور، از پرسشنامهی مدل جامع راهبردهای جبران خدمات استفاده شد. این پرسشنامه شامل هفت بعد است که چهار بعد آن در ارتباط با رضایت از پرداخت (سطح، ساختار، افزایش و روشهای پرداخت متغیر) و سه بعد دیگر در ارتباط با مزایا (سطح، تعیین و مدیریت مزایا) میباشد. همچنین پرسشنامه رضایت شغلی شامل پنج خرده مقیاس سیستم پرداخت، نوع شغل، فرصتهای پیشرفت، جوسازمانی، روش رهبری و شرایط فیزیکی میباشد. نتایج نشان داد راهبردهای جبران خدمات بر رضایت شغلی تأثیر مثبت دارد و همچنین در بین خرده مقیاسها تنها با افزایش دو متغیر ساختار پرداخت و پرداخت متغیر، رضایت شغلی کارمندان بیشتر میشود که تأثیر پرداخت متغیر بیشتر است و دیگر خرده مقیاسها با رضایت شغلی رابطهایی ندارند