%0 Journal Article %T بررسی تاثیر رفتارهای خرابکارانه کارکنان بر رفتارهای منحرف مشتریان %J پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب) %I دانشگاه حضرت معصومه (س) %Z 2476-4833 %A شرفی, وحید %A شاحسینی, هدی %D 2023 %\ 03/24/2023 %V 9 %N 1 %P 83-97 %! بررسی تاثیر رفتارهای خرابکارانه کارکنان بر رفتارهای منحرف مشتریان %K رفتارهای انحرافی %K رفتارهای خرابکارانه %K پرخاشگری %K دروغگویی به مشتری %K رفتارهای تلافی جویانه %R 10.22034/jom.2023.703337 %X رفتار مشتریان، تأثیر بسزایی بر عملکرد سازمان‌ها دارد. رفتارهای منحرف مشتریان موجب کاهش کیفیت رابطه مشتری با برند می‌شود. هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر رفتارهای خرابکارانه کارکنان بر رفتارهای منحرف مشتریان است. این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت روش، یک تحقیق توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان شعب بانک ملی شهر ایلام است که با توجه به جدول مورگان، تعداد 384 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. روش نمونه‌گیری نیز هدفمند و در دسترس بوده است. ابزار گردآوری اطاعات در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد می‌باشد. برای سنجش متغیر رفتارهای خرابکارانه کارکنان از پرسشنامه استاندارد عباسی و آرمان (2022) و برای سنجش متغیر رفتارهای منحرف مشتریان از پرسشنامه استاندارد داتسون و همکاران (2022) استفاده ‌شده است که روایی محتوایی آن توسط اساتید خبره و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، مورد تأیید قرار گرفته است. برای تجزیه ‌و تحلیل اطلاعات از نرم‌افزار Lisrel استفاده ‌شده است. نتایج، نشان می‌دهند که رفتارهای خرابکارانه کارکنان بر رفتارهای منحرف مشتریان در شعب بانک ملی شهر ایلام، تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین ابعاد رفتارهای خرابکارانه کارکنان یعنی نقض قوانین، فساد کارکنان، دروغگویی به مشتریان، رفتارهای تلافی‌جویانه و پرخاشگری در محل کار نیز بر رفتارهای منحرف مشتریان در شعب بانک ملی شهر ایلام تأثیر مثبت و معناداری دارند. %U https://jom.hmu.ac.ir/article_703337_76270df24703862f2363f4ef2b7d5949.pdf