سلامت و اختلال روان در بستر سازمان
حسین حمزوی؛ محمدجواد کاملی؛ رضا آذرپرا؛ حسین کریمی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر سبک رهبری سلامتمحور بر سلامت روانی کارکنان با نقش میانجی نیازهای روانشناختی منابع انسانی است. پژوهش فعلی از نظر هدف کاربردی است و از نظر گردآوری دادهها، پژوهشی با رویکرد توصیفی-پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی مدیران و کارکنان ادارۀ کل بهزیستی استان فارس به تعداد 254 نفر و حجم نمونۀ ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر سبک رهبری سلامتمحور بر سلامت روانی کارکنان با نقش میانجی نیازهای روانشناختی منابع انسانی است. پژوهش فعلی از نظر هدف کاربردی است و از نظر گردآوری دادهها، پژوهشی با رویکرد توصیفی-پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی مدیران و کارکنان ادارۀ کل بهزیستی استان فارس به تعداد 254 نفر و حجم نمونۀ آماری بر اساس فرمول تخمین نمونۀ کوکران 153 نفر از کارکنان است. به منظور جمعآوری دادهها و سنجش ارتباط میان متغیرهای پژوهش از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. همچنین، برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری بهره گرفته شده است و از نرمافزارهای تحلیل آماری SPSS22 وLisrel استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد رهبری سلامتمحور بر سلامت روانی کارکنان و نیازهای روانشناختی منابع انسانی تأثیری معنادار دارد و نیازهای روانشناختی منابع انسانی بر سلامت روانی کارکنان نیز تأثیری معنادار دارد و در نهایت، رهبری سلامتمحور بر سلامت روانی کارکنان با نقش میانجی نیازهای روانشناختی منابع انسانی تأثیر معناداری دارد.
سلامت و اختلال روان در بستر سازمان
مصطفی خباز؛ حسین معینی؛ نرگس نظری زاده دهکردی
چکیده
مدیران فروش به عنوان یک رابط حیاتی بین نیروی فروش و شرکتها، نقش کلیدی در حمایت و افزایش مهارتهای نیروهای فروش خود دارند. لذا پژوهش حاضر به بررسی تأثیر حمایت مدیر فروش بر سلامت عاطفی نیروی فروش با نقش میانجی نشخوار فکری میپردازد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت روش، توصیفی – همبستگی است. از لحاظ گردآوری دادهها ...
بیشتر
مدیران فروش به عنوان یک رابط حیاتی بین نیروی فروش و شرکتها، نقش کلیدی در حمایت و افزایش مهارتهای نیروهای فروش خود دارند. لذا پژوهش حاضر به بررسی تأثیر حمایت مدیر فروش بر سلامت عاطفی نیروی فروش با نقش میانجی نشخوار فکری میپردازد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت روش، توصیفی – همبستگی است. از لحاظ گردآوری دادهها نیز یک تحقیق پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه نیروهای فروش شرکتهای پخش مواد غذایی شهرستان شیراز میباشد. حجم نمونه، تعداد 322 نفر معین گردید. ابزار جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه محققساخته میباشد و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. برای به دست آوردن روشهای آماری توصیفی از نرمافزار اس پی اس اس و در آمار استنباطی از روش مدلسازی معادلات ساختاری و در نهایت، تحلیل عاملی مرتبه دوم استفاده شده است. نتایج تحقیق، حاکی از این است که حمایت مدیر فروش بر مؤلفههای سلامت عاطفی نیروی فروش شامل مدیریت زمان، انگیزش، عکسالعملهای عاطفی مثبت و انتظارات موفقیت آینده نیروی فروش، تأثیر مثبت و معناداری دارد و بر نشخوار فکری و تحلیلرفتگی عاطفی نیروی فروش، تأثیر منفی را نشان داد. همچنین تحلیلرفتگی عاطفی بر انگیزش نیروی فروش، تأثیر منفی و انتظارات موفقیت آینده بر انگیزش نیروی فروش، تأثیر مثبت دارد.
آسیبشناسی روانشناختی
وحید شرفی؛ هدی شاحسینی
چکیده
رفتار مشتریان، تأثیر بسزایی بر عملکرد سازمانها دارد. رفتارهای منحرف مشتریان موجب کاهش کیفیت رابطه مشتری با برند میشود. هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر رفتارهای خرابکارانه کارکنان بر رفتارهای منحرف مشتریان است. این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت روش، یک تحقیق توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان ...
بیشتر
رفتار مشتریان، تأثیر بسزایی بر عملکرد سازمانها دارد. رفتارهای منحرف مشتریان موجب کاهش کیفیت رابطه مشتری با برند میشود. هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر رفتارهای خرابکارانه کارکنان بر رفتارهای منحرف مشتریان است. این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت روش، یک تحقیق توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان شعب بانک ملی شهر ایلام است که با توجه به جدول مورگان، تعداد 384 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. روش نمونهگیری نیز هدفمند و در دسترس بوده است. ابزار گردآوری اطاعات در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد میباشد. برای سنجش متغیر رفتارهای خرابکارانه کارکنان از پرسشنامه استاندارد عباسی و آرمان (2022) و برای سنجش متغیر رفتارهای منحرف مشتریان از پرسشنامه استاندارد داتسون و همکاران (2022) استفاده شده است که روایی محتوایی آن توسط اساتید خبره و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، مورد تأیید قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزار Lisrel استفاده شده است. نتایج، نشان میدهند که رفتارهای خرابکارانه کارکنان بر رفتارهای منحرف مشتریان در شعب بانک ملی شهر ایلام، تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین ابعاد رفتارهای خرابکارانه کارکنان یعنی نقض قوانین، فساد کارکنان، دروغگویی به مشتریان، رفتارهای تلافیجویانه و پرخاشگری در محل کار نیز بر رفتارهای منحرف مشتریان در شعب بانک ملی شهر ایلام تأثیر مثبت و معناداری دارند.
رفتار سازمانی
امیر شمس؛ هدی جاننثار احمدی؛ محمد رجبی
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مؤلفههای سلامت سازمانی بر رضایت شغلی با نقش میانجی تعهد سازمانی کارکنان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مشهد است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به صورت توصیفی- پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری، کلیه کارکنان شرکت پخش فراوردههای نفتی که تعداد آنها 800 نفر بود و روش نمونهگیری، تصادفی ساده بود. تعداد کارکنان ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مؤلفههای سلامت سازمانی بر رضایت شغلی با نقش میانجی تعهد سازمانی کارکنان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مشهد است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به صورت توصیفی- پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری، کلیه کارکنان شرکت پخش فراوردههای نفتی که تعداد آنها 800 نفر بود و روش نمونهگیری، تصادفی ساده بود. تعداد کارکنان مورد سنجش بر اساس فرمول کوکران 260 نفر در نظر گرفته شد. جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه صورت گرفت. به منظور جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد استفاده شد. به منظور جمعآوری دادههای سلامت سازمانی از پرسشنامه استاندارد هوی، پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و میر و پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری به دو شکل توصیفی و استنباطی صورت گرفت. برای بررسی ویژگیهای جمعیتشناختی مشتریان از روشهای آمار توصیفی استفاده شد. روشهای آماری استنباطی شامل روش حداقل مربعات جزئی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و Smart PLS صورت گرفت و نتایج، حاکی از تأیید همه فرضیهها است؛ بدین مفهوم که سلامت سازمانی بر رضایت شغلی با نقش میانجی تعهد سازمانی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مشهد، تأثیر مثبت و معناداری دارد.
آسیبشناسی روانشناختی
وحید میرزایی؛ سهیل پورعباس خادر
چکیده
رهبری زهرآگین به عنوان یک پدیده منفی در سازمان باعث افزایش احساس عدم امنیت شغلی در کارکنان گردیده و تمایل به ترک شغل را در آنان افزایش میدهد. لذا این پژوهش به بررسی رابطه رهبری زهرآگین با قصد ترک شغل با نقش میانجی قلدری در محل کار و عدم امنیت شغلی میپردازد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی و از نوع همبستگی ...
بیشتر
رهبری زهرآگین به عنوان یک پدیده منفی در سازمان باعث افزایش احساس عدم امنیت شغلی در کارکنان گردیده و تمایل به ترک شغل را در آنان افزایش میدهد. لذا این پژوهش به بررسی رابطه رهبری زهرآگین با قصد ترک شغل با نقش میانجی قلدری در محل کار و عدم امنیت شغلی میپردازد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی و از نوع همبستگی است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق را 1200 نفر از مهندسان شرکت هواپیمایی ماهان تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران 291 نفر به عنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. نتایج تجزیه و تحلیل آماری دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار پی ال اس نشان داد رابطه مثبت و معناداری بین رهبری زهرآگین با عدم امنیت شغلی، قلدری در محل کار و تمایل به ترک شغل دارد. همچنین قلدری سازمانی، رابطه رهبری زهرآگین و قصد ترک شغل را میانجیگری مینماید. نتایج این پژوهش، لزوم توجه به رهبری زهرآگین و زمینههای بروز قلدری در محل کار را جهت کاهش قصد ترک شغل کارکنان، ضروری میداند. ضمناً امنیت شغلی، رابطه رهبری زهرآگین و قلدری سازمانی را میانجیگری میکند. لذا لازم است مدیرانی انتصاب شوند که سبک مدیریتی تعاملی با کارکنان داشته باشند.
فاطمه شنبدی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 173-209
چکیده
گسترش جهانی ناسلامتی روان مرتبط با کار نشان میدهد که این یک مشکل بزرگ است که سازمانها و کارکنان را در مقیاس جهانی تحت تأثیر قرار میدهد. ازاینرو، هدف این تحقیق مرور سیستماتیک تحقیقات انجامشده پیرامون ناسلامتی روان مرتبط با کار میباشد. در مرور سیستماتیک حاضر، مطالعات منتشرشده در بازه زمانی 1996 تا 2022 با استفاده از کلمات کلیدی ...
بیشتر
گسترش جهانی ناسلامتی روان مرتبط با کار نشان میدهد که این یک مشکل بزرگ است که سازمانها و کارکنان را در مقیاس جهانی تحت تأثیر قرار میدهد. ازاینرو، هدف این تحقیق مرور سیستماتیک تحقیقات انجامشده پیرامون ناسلامتی روان مرتبط با کار میباشد. در مرور سیستماتیک حاضر، مطالعات منتشرشده در بازه زمانی 1996 تا 2022 با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط، بهصورت الکترونیکی از پایگاههای اطلاعاتی Web of Science،PubMed و Scopus جستوجو و مرور شدند. پس از حذف مقالات تکراری و نامرتبط، کیفیت مقالات بهطور مستقل ارزیابی شد. نتایج نشان میدهد که ادبیات گستردهای در مورد ناسلامتی روان مرتبط با کار در مطالعات مدیریت و سازمان و زمینههای مرتبط وجود دارد. مهمتر از همه، ادبیات ساختارگرایانه وجود دارد که کمکهای مهمی به درک ما از تأثیری که ساختارها و شرایط شغلی و سازمانی بر سلامت روان کارکنان دارد، داشته است. ثانیاً، ادبیات کارکردگرایانه مربوط به طراحی و ابداع شیوهها و مدلهای مدیریتی برای ارتقای عملکرد سازمانی و همچنین سلامت روان در کار است. در نهایت، یک ادبیات انتقادی وجود دارد که عمدتاً به چگونگی ایجاد و مدیریت مشکلات سلامت روان در رابطه با گفتمان نئولیبرالی مسئولیت فردی، انتخاب و مدیریت شخصی مربوط میشود و با توجه به اهمیت سلامت روان و تأثیر آن بر شاخصهای مختلف زندگی، نیاز به برنامهریزیها و مداخلات اثربخش در زمینه ارتقای سلامت روان احساس میشود.