حالت های خلقی در سازمان
علی اکبر پیوسته؛ جواد رفیعی راد؛ رضا جلیلی نیکو؛ رامین جوان کار
چکیده
یکی از نیازهای راهبردی برای موفقیت و گذر از تنگناها، داشتن سازمان شاد و کارکنان بانشاط است. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی نشاط و استقرار نظام کارآمد ایجاد نشاط در نیروی کار و بهره گرفتن از نتایج آن در عایدی سازمان و ادبیات این حوزه اجرا شده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی است و با استفاده از نظریۀ دادهبنیاد به صورت کیفی اجرا ...
بیشتر
یکی از نیازهای راهبردی برای موفقیت و گذر از تنگناها، داشتن سازمان شاد و کارکنان بانشاط است. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی نشاط و استقرار نظام کارآمد ایجاد نشاط در نیروی کار و بهره گرفتن از نتایج آن در عایدی سازمان و ادبیات این حوزه اجرا شده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی است و با استفاده از نظریۀ دادهبنیاد به صورت کیفی اجرا شده است. جامعۀ آماری پژوهش خبرگان، کارشناسان و متخصصان فرودگاه بین المللی تبریز هستند. نمونهگیری به روش نظری و با بهرهمندی از روش هدفمند (قضاوتی) و گلوله برفی (زنجیرهای) و بر مبنای اشباع نظری دادهها انجام شده است؛ بهگونهای که تا زمان رسیدن به اشباع نظری در این حوزه، مصاحبه هایی انجام شد. نتایج تحلیل دادههای بهدستآمده طی فرایند کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی، به ایجاد نظریۀ داده بنیاد در زمینۀ نشاط کارکنان منجر شد. اعتباربخشی به نظریه انجام شد و عناصر مدل طراحیشده از شرایط علّی، زمینه ای و واسطهای تشکیل شدند که پدیده محوری، پیامدها و راهبردهای اجرای خطمشی عمومی را نشان میدهند. کارگزاران و خطمشیگذاران میتوانند از نتایج این پژوهش برای کارآمدی بیشتر در فرودگاهها به منظور ارتقای نشاط کارکنان و موفقیت شغلی نیروی کار بهرهبرداری کنند.
حالت های خلقی در سازمان
مستانه غنجی؛ زهرا خوشنودی فر؛ پرویز رحیمی مصلح آبادی
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 115-133
چکیده
از آنجا که بهروزی سازمانی با اتخاذ رویکرد مثبتنگری به دنبال بهبود شادی و عملکرد در محیطهای کاری است، طراحی الگوی بهروزی سازمانی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هدف این پژوهش قرار گرفت. این مطالعه از نوع پژوهشهای کیفی است که دادهها از طریق روش نمونهگیری نظری و مصاحبه عمیق ساختاریافته با 18 نفر از مدیران وزارت ...
بیشتر
از آنجا که بهروزی سازمانی با اتخاذ رویکرد مثبتنگری به دنبال بهبود شادی و عملکرد در محیطهای کاری است، طراحی الگوی بهروزی سازمانی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هدف این پژوهش قرار گرفت. این مطالعه از نوع پژوهشهای کیفی است که دادهها از طریق روش نمونهگیری نظری و مصاحبه عمیق ساختاریافته با 18 نفر از مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمعآوری گردید و سپس با استفاده از رویکرد نظریه دادهبنیاد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. حاصل این مصاحبهها، مجموعهای از مضامین اولیه بود که طی فرایند کدگذاری باز، گردآوری و از درون آنها مقولههایی استخراج شد. سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان این مقولهها ذیل عناوین شرایط علّی، پدیده محوری، راهبردها، عوامل زمینهای، شرایط مداخلهگر و پیامدهای بهروزی سازمانی در قالب پارادایم کدگذاری محوری تبیین شدند. در ادامه و در مرحله کدگذاری انتخابی نیز سیر داستان ترسیم شد. یافتهها نشان داد مؤلفههای فضیلت حرفهای، فضیلت اجتماعی کار و سرمایه روانشناختی افراد از جمله عوامل اصلی در شکل دادن بهروزی سازمانی کارکنان بوده است. بهروزی سازمانی متشکل از سه لذت حرفهای، رابطهای و انعکاسی است که با ایجاد مالکیت روانشناختی در کارکنان به همراه عوامل مداخلهگر و زیرساختی، ایجادکننده پیامدهای انتقالی، توسعهای و عملکردی است.