سمانه بامشادفر؛ ناهید امراللهی بیوکی؛ محمد شاکر اردکانی
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 112-144
چکیده
رویکردهای اخلاق کار اسلامی و شادی در محیط کار، به کارکنان کمک میکنند تا در محیط سازمانی بهخوبی فرصتها را تشخیص داده و از آنها بهرهبرداری کنند و با ایجاد احساس تعلق و کاهش احتمال ترک خدمت کارکنان، عملکرد شغلی خود را افزایش دهند. هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش میانجی تعهد سازمانی در ارتباط بین اخلاق کار اسلامی و شادی در محیط کار ...
بیشتر
رویکردهای اخلاق کار اسلامی و شادی در محیط کار، به کارکنان کمک میکنند تا در محیط سازمانی بهخوبی فرصتها را تشخیص داده و از آنها بهرهبرداری کنند و با ایجاد احساس تعلق و کاهش احتمال ترک خدمت کارکنان، عملکرد شغلی خود را افزایش دهند. هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش میانجی تعهد سازمانی در ارتباط بین اخلاق کار اسلامی و شادی در محیط کار با عملکرد شغل میباشد. این مطالعه ازنظر هدف، کاربردی و برحسب ماهیت و روش توصیفی- علی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش تمامی مدیران و کارکنان اداره صنعت و معدن و تجارت استان یزد مشتمل بر 210 نفر بودند که از این تعداد 200 نفر به پرسشنامهها پاسخ دادند. تجزیهوتحلیل دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS3 انجامشده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که تمامی مسیرها و فرضیهها تأیید گردید و شادی در محیط کار بیشترین تأثیر را بر تعهد سازمانی دارد. یافتههای پژوهش نشان داد اخلاق کار اسلامی و شادی در محیط کار در خدمت رشد و تعالی انسان است و نقش مهمی در افزایش تعهد سازمانی و عملکرد شغلی مدیران و کارکنان در سازمانها ایفا میکند؛ بنابراین نهادینه کردن اخلاق کار اسلامی و اقدامات شادی در محیط کار در اداره صنعت و معدن و تجارت استان یزد منجر به افزایش عملکرد شغلی کارکنان میشود و بهموازات آن تعهد سازمانی را افزایش داده که خود منجر به افزایش عملکرد شغلی کارکنان میشود.
سمانه سلیمی؛ زهرا ارباب
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 9-43
چکیده
بهرهمندی مدیران از هوش استراتژیک سبب بهبود عملکرد شغلی معلمان میشود و بهبود عملکرد شغلی بهعنوان هدف مهم در آموزشوپرورش نیازمند تدابیری چون توانمندسازی روانشناختی معلمان است. ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ بررسی رابطه هوش استراتژیک مدیران و توانمندسازی روانشناختی با عملکرد شغلی معلمان زن متوسطه زاهدان اﺳﺖ. روش ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ...
بیشتر
بهرهمندی مدیران از هوش استراتژیک سبب بهبود عملکرد شغلی معلمان میشود و بهبود عملکرد شغلی بهعنوان هدف مهم در آموزشوپرورش نیازمند تدابیری چون توانمندسازی روانشناختی معلمان است. ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ بررسی رابطه هوش استراتژیک مدیران و توانمندسازی روانشناختی با عملکرد شغلی معلمان زن متوسطه زاهدان اﺳﺖ. روش ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ – همبستگی اﺳﺖ و ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ کلیه معلمان زن مقطع متوسطه به تعداد 700 نفر میباشد. برای تعیین ﺣﺠﻢ نمونه از جدول مورگان استفاده شد که تعداد 260 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ﺑﺮای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد هوش استراتژیک مک کوبی (2015)، توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) و عملکرد شغلی میرکمالی و کرمی (1395) استفادهشده ﮐﻪ رواﯾﯽ ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ ﺑﻪ ﺗأﯾﯿﺪ ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺿﺮﯾﺐ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ به ترتیب 75/0، 79/0 و 72/0 ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪ. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون و مانوا استفاده شد. یافتههای ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد، بین هوش استراتژیک مدیران و توانمندسازی روانشناختی با عملکرد شغلی معلمان زن رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین مؤلفههای هوش استراتژیک و توانمندسازی روانشناختی با مؤلفههای عملکرد شغلی رابطه وجود داشت.
نسیم خواجه پور؛ سید اسماعیل هاشمی؛ کیومرث بشلیده
دوره 3، شماره 2 ، مهر 1396، ، صفحه 101-122
چکیده
نتایج پژوهشهای مختلف نشان داده است کارکنان زاینده، شور و سرزندگی، انگیزه و سلامت روان بیشتر، و ترک شغل و علائم بیماریهای جسمی کمتری دارند. زایندگی در کار نهتنها عملکرد بهتر به همراه دارد، بلکه افراد را به فرای وظیفه خود و کمک به دیگران هدایت میکند. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی زایندگی در محیط کار در رابطه ویژگیهای زمینهای ...
بیشتر
نتایج پژوهشهای مختلف نشان داده است کارکنان زاینده، شور و سرزندگی، انگیزه و سلامت روان بیشتر، و ترک شغل و علائم بیماریهای جسمی کمتری دارند. زایندگی در کار نهتنها عملکرد بهتر به همراه دارد، بلکه افراد را به فرای وظیفه خود و کمک به دیگران هدایت میکند. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی زایندگی در محیط کار در رابطه ویژگیهای زمینهای با عملکرد شغلی و رفتار شهروندی سازمانی است. روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی، و به لحاظ نحوه جمعآوری دادهها توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری شامل همه کارکنان یک شرکت صنعتی است که در سال 1395 در این شرکت کار میکردند. نمونهای به حجم 211 نفر از آنان به روش تصادفی ساده انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه پرسشنامههای جو اعتماد و احترام، مقیاس خود تعیینیِ توانمندسازی روانشناختی، بازخورد عملکرد، زایندگی در کار، عملکرد شغلی و رفتار شهروندی سازمانی بهکار گرفته شد. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزارAmos انجام گرفت. روابط واسطهای در الگوی پیشنهادی با روش بوتاستراپ آزموده شد. یافتهها نشان داد الگوی پیشنهادی، برازش خوبی با دادهها دارد. همچنین، نتایج پژوهش نشان داد، خودتعیینی بهطور مستقیم و با میانجیگری زایندگی در کار بر عملکرد شغلی و رفتار شهروندی سازمانی اثر میگذارند
جهانگیر کرمی؛ فاطمه دهقان؛ محسن رضایی؛ پروانه کریمی؛ فرامرز مروتی چروش
دوره 2، شماره 2 ، مهر 1395، ، صفحه 43-66
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگری توانمندسازی روانشناختی در رابطه ویژگیهای شخصیتی و عملکرد شغلی کارکنان شرکت گاز استان کرمانشاه انجام شده است. نمونه آماری به تعداد 411 نفر با روش نمونهگیری سرشماری انتخاب شد. دادهها از طریق مقیاس پنج عامل بزرگ شخصیت نئو، پرسشنامه عملکرد شغلی و پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی جمع شد. ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگری توانمندسازی روانشناختی در رابطه ویژگیهای شخصیتی و عملکرد شغلی کارکنان شرکت گاز استان کرمانشاه انجام شده است. نمونه آماری به تعداد 411 نفر با روش نمونهگیری سرشماری انتخاب شد. دادهها از طریق مقیاس پنج عامل بزرگ شخصیت نئو، پرسشنامه عملکرد شغلی و پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی جمع شد. پایایی مقیاس اول با استفاده از روش بازآزمایی -روی 64 نفر از افراد نمونه به فاصله دو هفته- برای پنج عامل به ترتیب 87/0، 84/0، 79/0، 80/0 و 82/0 به دست آمد. ضرایب اعتبار پرسشنامه عملکرد شغلی هم با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 90/0، 91/0 و 80/0 به دست آمد. پایایی پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی نیز در تحقیق صفرزاده و همکاران به روش آلفای کرونباخ 93/0 به دست آمد. برای تجزیهوتحلیل یافتههای پژوهش، از روشهای آماری توصیفی، تحلیل رگرسیون و همبستگی تحلیل مسیر استفاده گردید. نتایج نشان داد که ویژگیهای شخصیتی -همه با هم- میتوانند در حدود 18 درصد از تغییرات عملکرد شغلی را پیشبینی کنند. با توجه به نتایج میتوان گفت از ویژگیهای شخصیتی، فقط مسئولیتپذیری، توان پیشبینی عملکرد شغلی را دارد. بر اساس یافتههای ضرایب غیرمستقیم، تطابقپذیری و مسئولیتپذیری، زمانی به عملکرد برتر شغلی کارکنان منجر میشود که توانمندسازی روانشناختی آنها زیاد باشد. کارکنانی که خودشان را توانمند میبینند تضاد و ابهام کمتری در نقش گزارش میکنند و کنترل بیشتری بر محیط خود دارند. توصیه میشود سازمانها به توانمندسازی روانشناختی کارکنان جهت ارتقای عملکرد شغلی توجه بیشتری کنند.