توانمندسازی و تابآوری
عباس قائدامینی هارونی؛ مهرداد صادقی ده چشمه؛ میثم بابائی فارسانی؛ غلام رضا مالکی فارسانی
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 155-176
چکیده
امروزه، رفتار و سبک رهبری تحولآفرین با در نظر گرفتن رضایت شغلی در درون سازمان به عنوان عامل ایجاد انگیزه تغییر سازمانی، تأثیر بهسزایی بر نوع نیازها و آگاهی کارکنان دارد. همچنین از متغیرهای تأثیرگذار در بهبود عملکرد و بقای سازمانها، خلاقیت و یادگیری است. لذا هدف این پژوهش، بررسی تأثیر رهبری تحولگرا بر نگرش به تغییر با نقش میانجی ...
بیشتر
امروزه، رفتار و سبک رهبری تحولآفرین با در نظر گرفتن رضایت شغلی در درون سازمان به عنوان عامل ایجاد انگیزه تغییر سازمانی، تأثیر بهسزایی بر نوع نیازها و آگاهی کارکنان دارد. همچنین از متغیرهای تأثیرگذار در بهبود عملکرد و بقای سازمانها، خلاقیت و یادگیری است. لذا هدف این پژوهش، بررسی تأثیر رهبری تحولگرا بر نگرش به تغییر با نقش میانجی نوآوری سازمانی و یادگیری سازمانی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب به تعداد 554 نفر تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 226 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونهگیری طبقه متناسب با حجم انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها در سطح استنباطی مشتمل بر مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که رهبری تحولگرا از طریق یادگیری سازمانی بر نگرش به تغییر، تأثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تأثیر 0/44 است و از طریق نوآوری سازمانی بر نگرش به تغییر، تأثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تأثیر 0/55 است. همچنین تأثیر مستقیم بر نگرش به تغییر، تأثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تأثیر 0/66 است.
ابوالقاسم بریمانی؛ الهام مسعود پایانی؛ بهرنگ اسماعیلی شاد
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1399، ، صفحه 72-96
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تبیین رابطه سرمایه فکری و نوآوری سازمانی با نقش میانجی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره متوسطه اول شهر بهشهر به تعداد 309 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی- مورگان، 172 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تبیین رابطه سرمایه فکری و نوآوری سازمانی با نقش میانجی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره متوسطه اول شهر بهشهر به تعداد 309 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی- مورگان، 172 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه سرمایه فکری، نوآوری سازمانی و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار توسط متخصصان تأیید شد. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد. تحلیل دادهها توسط نرمافزار spssو pls انجام شد. با توجه به مدل نهایی میتوان گفت که سرمایه فکری با میزان ضریب مسیر (792/0) بر نوآوری سازمانی اثر مثبت دارد و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز با ضریب مسیر (392/0) بر نوآوری سازمانی اثر مثبت دارد و سرمایه فکری با میزان ضریب مسیر (852/0) بر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات اثر مثبت دارد.
رامین غریب زاده؛ شیما غریب زاده؛ محمد جاهدی؛ سلیم کاظمی
دوره 3، شماره 2 ، مهر 1396، ، صفحه 61-100
چکیده
عامل اساسی و مؤثر هر سازمان مدیران آن سازمان، بهویژه مدیران بااخلاق میباشند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین اخلاق حرفهای و توانمندسازی روانشناختی و نوآوری سازمانی کارکنان انجام گرفته است. روش پژوهش، توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری همه کارکنان آموزش و پرورش شهرستان اردبیل به تعداد 6000 نفر بود. نمونه آماری 361 نفر ...
بیشتر
عامل اساسی و مؤثر هر سازمان مدیران آن سازمان، بهویژه مدیران بااخلاق میباشند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین اخلاق حرفهای و توانمندسازی روانشناختی و نوآوری سازمانی کارکنان انجام گرفته است. روش پژوهش، توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری همه کارکنان آموزش و پرورش شهرستان اردبیل به تعداد 6000 نفر بود. نمونه آماری 361 نفر به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه استاندارد، اخلاق حرفهای قاسمزاده و همکاران (2014)، توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) و پرسشنامه نوآوری سازمانی هانگ و همکاران (2011) بود. نتایج تحلیلهای آماری نشان داد رابطه بین اخلاق حرفهای مدیران با توانمندسازی روانشناختی و نوآوری سازمانی کارکنان مثبت و معنادار است. بهعبارت دیگر، اخلاق حرفهای مدیران تأثیر چشمگیری بر توانمندسازی و نوآوری سازمانی دارد.