توانمندسازی و تابآوری
فرشید اصلانی؛ مهسا نوری؛ عاطفه حشمت زاده
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر ذهنآگاهی بر رضایت اربابرجوعان با نقش میانجی خلاقیت و تعدیلگری تحمل خطای سازمانی در ادارۀ امور مالیاتی شهر اصفهان است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی است و روش اجرای پژوهش توصیفی و به شیوۀ پیمایشی است. جامعۀ مورد مطالعه در این پژوهش مشتمل بر تمامی کارکنان و مدیران (سرپرستان) ادارۀ امور مالیاتی در ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر ذهنآگاهی بر رضایت اربابرجوعان با نقش میانجی خلاقیت و تعدیلگری تحمل خطای سازمانی در ادارۀ امور مالیاتی شهر اصفهان است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی است و روش اجرای پژوهش توصیفی و به شیوۀ پیمایشی است. جامعۀ مورد مطالعه در این پژوهش مشتمل بر تمامی کارکنان و مدیران (سرپرستان) ادارۀ امور مالیاتی در شهر اصفهان به تعداد 300 نفر است و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 169 نفر انتخاب شد و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای است. ابزار پژوهش شامل چهار پرسشنامۀ استاندارد تحمل خطای سازمانی، ذهنآگاهی، خلاقیت و رضایت مشتری است که روایی آن به شیوۀ صوری و سازهای و پایایی آن نیز بر اساس آلفای کرونباخ تأیید شده است. نتایج تحلیل مسیر معادلات ساختاری در نرمافزار PLS و آزمون سوبل نشان میدهد ذهنآگاهی بر رضایت اربابرجوعان با نقش میانجی خلاقیت کارکنان ادارۀ امور مالیاتی شهر اصفهان تأثیر دارد. همچنین، ذهنآگاهی بر خلاقیت کارکنان با نقش تعدیلگری تحمل خطای سازمانی در ادارۀ امور مالیاتی شهر اصفهان تأثیر دارد. بر اساس این، ذهنآگاهی بر خلاقیت کارکنان در ادارۀ امور مالیاتی شهر اصفهان، ذهنآگاهی بر رضایت اربابرجوعان در ادارۀ امور مالیاتی شهر اصفهان و خلاقیت بر رضایت اربابرجوعان در ادارۀ امور مالیاتی شهر اصفهان تأثیر دارد.
سرمایه روانشناختی و عاطفی
فرشید اصلانی؛ مرضیه ملکیها؛ عاطفه حشمت زاده
چکیده
در سالهای اخیر، با افزایش توجه به سازوکار یادگیری غیررسمی، معلمان خواستار بهبود اثربخشی تدریس و یادگیری دانشآموزان شدهاند. در این راستا یادگیری مؤثر معلم به عنوان ابزاری حیاتی برای دستیابی به این هدف معرفی شده است. برنامههای حرفهای رسمی برای ارتقای یادگیری معلمان اغلب به دلیل فقدان درک علمی از نحوه یادگیری معلمان در محل ...
بیشتر
در سالهای اخیر، با افزایش توجه به سازوکار یادگیری غیررسمی، معلمان خواستار بهبود اثربخشی تدریس و یادگیری دانشآموزان شدهاند. در این راستا یادگیری مؤثر معلم به عنوان ابزاری حیاتی برای دستیابی به این هدف معرفی شده است. برنامههای حرفهای رسمی برای ارتقای یادگیری معلمان اغلب به دلیل فقدان درک علمی از نحوه یادگیری معلمان در محل کار، بیاثر هستند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر جو سازمانی بر یادگیری غیررسمی معلمان با میانجیگری سرمایه روانشناختی میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و جزو پژوهشهای توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را معلمان شهرستان فریدونشهر به تعداد 686 نفر تشکیل میدهند که برای نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، تعداد نمونه 244 نفر برآورد گردید. ابزار پژوهش مشتمل بر سه پرسشنامه استاندارد میباشد. دادههای گردآوری شده بر اساس معادلات ساختاری با نرمافزار پی ال اس تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد که جو سازمانی بر یادگیری غیررسمی در محل کار با نقش میانجی سرمایه روانشناختی، تأثیر مثبت و معناداری داشته است.