بهداشت و سلامت روانی کارکنان
امیر شمس؛ هدی جاننثار احمدی؛ محمد رجبی
دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 119-138
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مؤلفههای سلامت سازمانی بر رضایت شغلی با نقش میانجی تعهد سازمانی کارکنان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مشهد است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به صورت توصیفی- پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری، کلیه کارکنان شرکت پخش فراوردههای نفتی که تعداد آنها 800 نفر بود و روش نمونهگیری، تصادفی ساده بود. تعداد کارکنان ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مؤلفههای سلامت سازمانی بر رضایت شغلی با نقش میانجی تعهد سازمانی کارکنان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مشهد است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به صورت توصیفی- پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری، کلیه کارکنان شرکت پخش فراوردههای نفتی که تعداد آنها 800 نفر بود و روش نمونهگیری، تصادفی ساده بود. تعداد کارکنان مورد سنجش بر اساس فرمول کوکران 260 نفر در نظر گرفته شد. جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه صورت گرفت. به منظور جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد استفاده شد. به منظور جمعآوری دادههای سلامت سازمانی از پرسشنامه استاندارد هوی، پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و میر و پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری به دو شکل توصیفی و استنباطی صورت گرفت. برای بررسی ویژگیهای جمعیتشناختی مشتریان از روشهای آمار توصیفی استفاده شد. روشهای آماری استنباطی شامل روش حداقل مربعات جزئی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و Smart PLS صورت گرفت و نتایج، حاکی از تأیید همه فرضیهها است؛ بدین مفهوم که سلامت سازمانی بر رضایت شغلی با نقش میانجی تعهد سازمانی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مشهد، تأثیر مثبت و معناداری دارد.
رفتار سازمانی
امیر شمس؛ علی تقوی مقدم؛ بهرنگ اسماعیلی شاد
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 135-153
چکیده
امروزه، دانش افراد، ارزشمندترین داراییهای شرکت محسوب میشود. دانش و نوآوری، یکی از مهمترین مزایای رقابتی در سازمان است و بهبود عملکرد سازمانی از طریق استفاده مؤثر از آن، یک مسئله مهم در سازمانها است. هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر نوآوری باز بر فرهنگ سازمانی با میانجیگری هوش عاطفی در کارکنان مؤسسات حسابرسی مشهد است. این ...
بیشتر
امروزه، دانش افراد، ارزشمندترین داراییهای شرکت محسوب میشود. دانش و نوآوری، یکی از مهمترین مزایای رقابتی در سازمان است و بهبود عملکرد سازمانی از طریق استفاده مؤثر از آن، یک مسئله مهم در سازمانها است. هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر نوآوری باز بر فرهنگ سازمانی با میانجیگری هوش عاطفی در کارکنان مؤسسات حسابرسی مشهد است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها پیمایشی و از نظر روش، توصیفی -همبستگی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل حسابرسان مؤسسات حسابرسی مشهد است که تعداد 70 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از مدل معادلات ساختاری و نرمافزارهای اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد نوآوری باز (خارج شونده و وارد شونده) بر فرهنگ سازمانی (درگیر شدن در کار، سازگاری، انطباقپذیری و رسالت) حسابرسان، تأثیر مستقیم دارد؛ یعنی با گسترش نوآوری باز، فرهنگ سازمانی کارکنان ارتقا مییابد. همچنین نتایج نشان داد که نوآوری باز بر فرهنگ سازمانی با میانجیگری هوش عاطفی مؤثر است.