غزل قشقایی؛ فریده حسین ثابت؛ عبدالله معتمدی
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 72-89
چکیده
سرمایههای روانشناختی شامل امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی بهعنوان جزئی از روانشناسی مثبت است که در سالهای اخیر موردتوجه قرارگرفته است و با تکیهبر نقاط قوت افراد به بهبود عملکرد فردی و سازمانی آنها کمک میکند از طرفی کمالگرایی نیز که عبارت است از وضع معیارهای دقیق برای رسیدن به اهداف، با توجه به بعد مثبت و منفی ...
بیشتر
سرمایههای روانشناختی شامل امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی بهعنوان جزئی از روانشناسی مثبت است که در سالهای اخیر موردتوجه قرارگرفته است و با تکیهبر نقاط قوت افراد به بهبود عملکرد فردی و سازمانی آنها کمک میکند از طرفی کمالگرایی نیز که عبارت است از وضع معیارهای دقیق برای رسیدن به اهداف، با توجه به بعد مثبت و منفی آن میتواند در عملکرد فرد مفید یا مخرب واقع شود.ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ باهدف ﺑﺮرﺳﯽ رابطه کمالگرایی مثبت و منفی با ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ روانشناختی در دختران دانشگاه علامه طباطبائی ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری کلیه دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبائی میباشد. نمونه این پژوهش 200 نفر است که بهصورت در دﺳﺘﺮس اﻧﺘﺨﺎب و موردبررسی قرارگرفته است. اﺑﺰارﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ روانشناختی ﻟﻮﺗﺎﻧﺰ و پرسشنامه کمالگرایی فراست میباشد. اﻃﻼﻋﺎت بهدستآمده از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن ﻣﻮرد تجزیهوتحلیل ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. یافتهها ﻧﺸﺎن داد ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ (سرمایه روانشناختی و کمالگرایی مثبت و منفی) راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد دارد. بین کمالگرایی مثبت و سرمایه روانشناختی رابطه مثبت و بین کمالگرایی منفی و سرمایه روانشناختی رابطه منفی وجود دارد لذا با افزایش کمالگرایی مثبت سرمایه روانشناختی افزایش و با افزایش کمالگرایی منفی سرمایه روانشناختی کاهش مییابد و برعکس.
غزل قشقایی؛ فریده حسین ثابت؛ عبدالله معتمدی
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1399، ، صفحه 97-109
چکیده
سرمایههای روانشناختی شامل امید خوشبینی تابآوری و خودکارآمدی است که در سالهای اخیر موردتوجه قرارگرفته است و به بهبود عملکرد افراد در زمینۀهای مختلف کمک میکند. از طرفی اضطراب میتواند منجر به کاهش یا حتی تخریب عملکرد فرد شود لذا این پژوهش به بررسی ارتباط بین این دو مفهوم میپردازد. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ باهدف ﺑﺮرﺳﯽ رابطه ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ...
بیشتر
سرمایههای روانشناختی شامل امید خوشبینی تابآوری و خودکارآمدی است که در سالهای اخیر موردتوجه قرارگرفته است و به بهبود عملکرد افراد در زمینۀهای مختلف کمک میکند. از طرفی اضطراب میتواند منجر به کاهش یا حتی تخریب عملکرد فرد شود لذا این پژوهش به بررسی ارتباط بین این دو مفهوم میپردازد. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ باهدف ﺑﺮرﺳﯽ رابطه ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ روانشناختی و اضطراب در دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبائی ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری کلیهی دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبائی هست. نمونهی این پژوهش شامل 200 نفر است که بهصورت در دﺳﺘﺮس اﻧﺘﺨﺎب و موردبررسی قرارگرفته است. اﺑﺰارﻫﺎی اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ روانشناختی ﻟﻮﺗﺎﻧﺰ (2007)، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اضطراب کتل (1958) میباشد. اﻃﻼﻋﺎت بهدستآمده از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن ﻣﻮرد تجزیهوتحلیل ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. یافتهها ﻧﺸﺎن داد ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد دارد بهطوریکه بین سرمایه روانشناختی و اضطراب دانشجویان رابطه منفی و معناداری وجود دارد (r=-0.155 و sig=0.028) یعنی با افزایش سرمایه روانشناختی دانشجویان از میزان اضطراب آنها کاسته شده و بالعکس با کاهش مؤلفههای سرمایه روانشناختی به اضطراب دانشجویان اضافه میشود.