حسن ولیان؛ معصومه صمدی؛ سارا ملکی
دوره 3، شماره 2 ، مهر 1396، صفحه 9-37
چکیده
یکی از شکلهای شدید سوء رفتارهای سازمانی و بینفردی در محیطهای سازمانی امروز، قلدری سازمانی است. هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه قلدری سازمانی با کیفیت خواب فردی با توجه به نقش میانجی نشخوار فکری در میان پرستاران زن است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش پرستاران زن بیمارستان ...
بیشتر
یکی از شکلهای شدید سوء رفتارهای سازمانی و بینفردی در محیطهای سازمانی امروز، قلدری سازمانی است. هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه قلدری سازمانی با کیفیت خواب فردی با توجه به نقش میانجی نشخوار فکری در میان پرستاران زن است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش پرستاران زن بیمارستان شهید صیاد شیرازی گرگان بود که از مجموع 220 پرستار زن، براساس فرمول کوکران 141 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه قلدری سازمانی لیمن، پرسشنامه نشخوار فکری کروپلی و همکاران و پرسشنامه کیفیت خواب روویرا میلان و روزاریو هرناندز است. نتایج تحقیق نشان داد قلدری سازمانی تأثیر منفی و معناداری بر مدت زمان خواب و خواب مفید میگذارد و نقشی مثبت در کاهش میزان خواب پرستاران زن دارد. همچنین، با ورود متغیر میانجی نشخوار فکری، تأثیر قلدری سازمانی بر کیفیت خواب در جهت تقویت منفی بیشتر تعدیل میشود. همچنین، مشخص شد نشخوار عاطفی، تأثیر قلدری سازمان را بر کاهش کیفیت خواب تشدید میکند، اما رهایی از مسائل میتواند تا حد زیادی تأثیر قلدری سازمان را بر کیفیت خواب کم و کیفیت خواب را بیشتر کند.
زانیار شیخه پور؛ محمد شیخه پور
دوره 3، شماره 2 ، مهر 1396، صفحه 39-60
چکیده
از موانع مهم موفقیت برنامهها و اهداف سازمان، فقدان اطلاعات و اعتماد و وجود سکوت سازمانی است. سکوت سازمانی میتواند باعث عارضههای دیگری مانند آسیبرساندن به سلامت روانی کارکنان شود. بر این اساس، تحقیق حاضر رابطه بین سکوت سازمانی و سلامت روانی کارکنان را تبیین میکند. تحقیق از نظر هدف کاربردی، و از نظر روش، توصیفی - همبستگی ...
بیشتر
از موانع مهم موفقیت برنامهها و اهداف سازمان، فقدان اطلاعات و اعتماد و وجود سکوت سازمانی است. سکوت سازمانی میتواند باعث عارضههای دیگری مانند آسیبرساندن به سلامت روانی کارکنان شود. بر این اساس، تحقیق حاضر رابطه بین سکوت سازمانی و سلامت روانی کارکنان را تبیین میکند. تحقیق از نظر هدف کاربردی، و از نظر روش، توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان اداره آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی (926 نفر) بود که به روش تصادفی ساده و براساس جدول مورگان، 283 نفر از این کارکنان انتخاب شدند و به دو پرسشنامه سکوت سازمانی و سلامت عمومی پاسخ دادند. پایایی پرسشنامهها از طریق آزمون آلفای کرونباخ، و روایی آنها از طریق بررسی روایی محتوا تأیید شد. تحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج نشان داد سکوت سازمانی و ابعاد آن (سکوت تدافعی، سکوت مطیع و سکوت نوعدوستانه) با سلامت روانی کارکنان رابطه معنادار دارد.
رامین غریب زاده؛ شیما غریب زاده؛ محمد جاهدی؛ سلیم کاظمی
دوره 3، شماره 2 ، مهر 1396، صفحه 61-100
چکیده
عامل اساسی و مؤثر هر سازمان مدیران آن سازمان، بهویژه مدیران بااخلاق میباشند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین اخلاق حرفهای و توانمندسازی روانشناختی و نوآوری سازمانی کارکنان انجام گرفته است. روش پژوهش، توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری همه کارکنان آموزش و پرورش شهرستان اردبیل به تعداد 6000 نفر بود. نمونه آماری 361 نفر ...
بیشتر
عامل اساسی و مؤثر هر سازمان مدیران آن سازمان، بهویژه مدیران بااخلاق میباشند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین اخلاق حرفهای و توانمندسازی روانشناختی و نوآوری سازمانی کارکنان انجام گرفته است. روش پژوهش، توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری همه کارکنان آموزش و پرورش شهرستان اردبیل به تعداد 6000 نفر بود. نمونه آماری 361 نفر به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه استاندارد، اخلاق حرفهای قاسمزاده و همکاران (2014)، توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) و پرسشنامه نوآوری سازمانی هانگ و همکاران (2011) بود. نتایج تحلیلهای آماری نشان داد رابطه بین اخلاق حرفهای مدیران با توانمندسازی روانشناختی و نوآوری سازمانی کارکنان مثبت و معنادار است. بهعبارت دیگر، اخلاق حرفهای مدیران تأثیر چشمگیری بر توانمندسازی و نوآوری سازمانی دارد.
نسیم خواجه پور؛ سید اسماعیل هاشمی؛ کیومرث بشلیده
دوره 3، شماره 2 ، مهر 1396، صفحه 101-122
چکیده
نتایج پژوهشهای مختلف نشان داده است کارکنان زاینده، شور و سرزندگی، انگیزه و سلامت روان بیشتر، و ترک شغل و علائم بیماریهای جسمی کمتری دارند. زایندگی در کار نهتنها عملکرد بهتر به همراه دارد، بلکه افراد را به فرای وظیفه خود و کمک به دیگران هدایت میکند. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی زایندگی در محیط کار در رابطه ویژگیهای زمینهای ...
بیشتر
نتایج پژوهشهای مختلف نشان داده است کارکنان زاینده، شور و سرزندگی، انگیزه و سلامت روان بیشتر، و ترک شغل و علائم بیماریهای جسمی کمتری دارند. زایندگی در کار نهتنها عملکرد بهتر به همراه دارد، بلکه افراد را به فرای وظیفه خود و کمک به دیگران هدایت میکند. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی زایندگی در محیط کار در رابطه ویژگیهای زمینهای با عملکرد شغلی و رفتار شهروندی سازمانی است. روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی، و به لحاظ نحوه جمعآوری دادهها توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری شامل همه کارکنان یک شرکت صنعتی است که در سال 1395 در این شرکت کار میکردند. نمونهای به حجم 211 نفر از آنان به روش تصادفی ساده انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه پرسشنامههای جو اعتماد و احترام، مقیاس خود تعیینیِ توانمندسازی روانشناختی، بازخورد عملکرد، زایندگی در کار، عملکرد شغلی و رفتار شهروندی سازمانی بهکار گرفته شد. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزارAmos انجام گرفت. روابط واسطهای در الگوی پیشنهادی با روش بوتاستراپ آزموده شد. یافتهها نشان داد الگوی پیشنهادی، برازش خوبی با دادهها دارد. همچنین، نتایج پژوهش نشان داد، خودتعیینی بهطور مستقیم و با میانجیگری زایندگی در کار بر عملکرد شغلی و رفتار شهروندی سازمانی اثر میگذارند
عمر محمودی
دوره 3، شماره 2 ، مهر 1396، صفحه 123-148
چکیده
امروزه توجه سازمانها به بهکارگیری سبکهای جدید مدیریتی برای مقابله با فشارهای محیطی و بهبود اثربخشی سازمانی بیش از گذشته نمود یافته است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه مدیریت کوانتومی بهعنوان یکی از سبکهای مدیریتی جدید، با توانمندسازی کارکنان با تأکید بر نقش میانجی انگیزش درونی است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی- همبستگی ...
بیشتر
امروزه توجه سازمانها به بهکارگیری سبکهای جدید مدیریتی برای مقابله با فشارهای محیطی و بهبود اثربخشی سازمانی بیش از گذشته نمود یافته است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه مدیریت کوانتومی بهعنوان یکی از سبکهای مدیریتی جدید، با توانمندسازی کارکنان با تأکید بر نقش میانجی انگیزش درونی است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی- همبستگی با بهکارگیری مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان اداره شهرداری شهر مریوان است که از طریق سرشماری 110 نفر بررسی شدند. برای گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته مدیریت کوانتومی، پرسشنامه معتبر توانمندسازی اسپریتزر و پرسشنامه معتبر انگیزش درونی آمابیل و همکاران بهکارگرفته شد. روایی پرسشنامهها به روش روایی محتوایی تأیید شد و پایایی پرسشنامهها با محاسبه آلفای کرونباخ بررسی شد. نتایج پژوهش نشان داد رابطه مدیریت کوانتومی با انگیزش درونی و توانمندسازی کارکنان مثبت است. همچنان رابطه انگیزش درونی و توانمندسازی کارکنان مستقیم بود. همچنین، نتایج نشان داد متغیر انگیزش درونی، رابطه مدیریت کوانتومی را تعدیل میکند.
علی نصر اصفهانی؛ مجتبی فرخی؛ زینب امیری
دوره 3، شماره 2 ، مهر 1396، صفحه 149-171
چکیده
داشتن هوش اجتماعی برای برقراری ارتباط مناسب میان کارکنان دانشگاه، و تبادل دانش و تجربیات ضروری است. هوش اجتماعی باعث ایجاد توانمندی کارکنان برای درک و ارتباط بهتر با مراجعهکنندگان و خدماتدهی مناسبتر به آنها خواهد شد. هدسف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هوش اجتماعی بر تسهیم دانش بود. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی ...
بیشتر
داشتن هوش اجتماعی برای برقراری ارتباط مناسب میان کارکنان دانشگاه، و تبادل دانش و تجربیات ضروری است. هوش اجتماعی باعث ایجاد توانمندی کارکنان برای درک و ارتباط بهتر با مراجعهکنندگان و خدماتدهی مناسبتر به آنها خواهد شد. هدسف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هوش اجتماعی بر تسهیم دانش بود. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کارکنان ستاد مرکزی دانشگاه اصفهان به تعداد 220 نفر در سال 1395 است. براساس فرمول کوکران، حجم نمونه 132 نفر تعیین شد. برای جمعآوری دادهها پرسشنامه هوش اجتماعی نصر اصفهانی (1393) و پرسشنامه تسهیم دانش علامه و همکاران (1394) بهکار گرفته شد. روایی پرسشنامه با روش روایی محتوایی و با بهکارگیری نظرهای برخی استادان مدیریت تأیید شد. برای تعیین پایایی پرسشنامه ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که آلفای محاسبهشده برای پرسشنامه هوش اجتماعی برابر با 841/0، و برای پرسشنامه تسهیم دانش برابر با 782/0 به دست آمد. برای بررسی نرمالبودن دادهها آزمون کولموگروف- اسمیرنوف بهکار گرفته شد که نتیجه آزمون نشاندهنده نرمالبودن دادهها بود. برای آزمون فرضیههای پژوهش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار AMOS اجرا شد. نتایج آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد هوش اجتماعی و ابعاد سهگانه آن (پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارت اجتماعی و آگاهی اجتماعی) بر تسهیم دانش تأثیر معناداری میگذارند.