ناهید علی زاده؛ محمد تابان؛ علی قلی پور سلیمانی
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1396، صفحه 9-37
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی نقش سرمایه روانشناختی در ایجاد نشاط سازمانی اعضای بسیج است. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه کارکنان واحدهای فرهنگی ارشاد اسلامی استان ایلام به تعداد 2000 نفر است، که 384 نفر از طریق فرمول جامعه نامحدود و به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد شادی و پرسشنامه سرمایه روانشناختی ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی نقش سرمایه روانشناختی در ایجاد نشاط سازمانی اعضای بسیج است. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه کارکنان واحدهای فرهنگی ارشاد اسلامی استان ایلام به تعداد 2000 نفر است، که 384 نفر از طریق فرمول جامعه نامحدود و به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد شادی و پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران که با مقیاس لیکرت درجهبندی شدهاند، استفاده گردید. روش تحقیق، توصیفی ـ همبستگی میباشد و تحلیل دادهها با استفاده از رگرسیون چندگانه انجام شد. یافتهها نشان داد که خودکارآمدی، امیدواری، تابآوری و خوشبینی اثر معناداری بر نشاط سازمانی دارند. نتیجهگیری: با افزایش هر یک از عوامل بصورت جداگانه میزان نشاط سازمانی به اندازه ضرایب تاثیر افزایش مییابد. لذا مدیران سازمانها باید جو سازمانی مطلوبی را برای کارکنان فراهم سازند تا نشاط و شادی سازمانی در آنها تقویت گردد وتوجه ویژهایبهسلامتروحی آنها نمایند.
مستانه غنجی؛ محمد چیذری؛ حسن صدیقی؛ علی ربیعی
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1396، صفحه 39-78
چکیده
هدف اصلی تحقیق حاضر شناسایی مؤلفههای تشکیلدهنده صلاحیتهای مدیران با تأکید بر مدیریت تغییر فرانوگرا از دیدگاه مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. تحقیق حاضر کاربردی و به روش توصیفی - پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش همه مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سطوح عالی، میانی و اجرایی در سال 1393 بوده است. نمونهای ...
بیشتر
هدف اصلی تحقیق حاضر شناسایی مؤلفههای تشکیلدهنده صلاحیتهای مدیران با تأکید بر مدیریت تغییر فرانوگرا از دیدگاه مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. تحقیق حاضر کاربردی و به روش توصیفی - پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش همه مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سطوح عالی، میانی و اجرایی در سال 1393 بوده است. نمونهای به تعداد 206 نفر براساس فرمول کوکران و با روش تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار تحقیق پرسشنامه محققساخته بود که از مبانی نظری تحقیق و مصاحبه با صاحبنظران تهیه شد و برای تعیین روایی آن نظرهای متخصصان بهکار گرفته شد. قابلیت اعتماد ابزار تحقیق با محاسبه آلفای کرونباخ (برابر با 92/0) تأیید شد. تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی در نرمافزار SPSS20 برای تحلیل دادهها بهکار گرفته شد. نتایج نشان داد چهار مؤلفه با تبیین 116/75 درصد واریانس کل، با صلاحیتهای مدیران با تأکید بر مدیریت تغییر فرانوگرا ارتباط دارد. صلاحیتهای مدیریتی- سازمانی (030/26 درصد)، صلاحیتهای اجتماعی (192/22 درصد)، صلاحیتهای اثربخشی شخصی (438/17 درصد)، و صلاحیتهای محیط کاری (411/9 درصد) بهترتیب اهمیت، بیشترین نقش را در تحلیل عاملی صلاحیتهای مدیران داشتند.
حسن رنگریز؛ میکائیل پشاآبادی؛ مهدی عطایی
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1396، صفحه 79-107
چکیده
بقا و توسعه هر سازمانی منوط به بسترسازی مناسب برای ایجاد خلاقیت در کارکنان است. با این حال، کارکنان بعضی سازمانها معتقدند سازمان توجه چندانی به ارتباطات درونسازمانی و بهکارگیری خلاقیت و نوآوری سازمانی ندارد. از طریق سرمایه اجتماعی میتوان تعهد و کارایی کارکنان را افزایش داد و آنان را به خلاقیت و نوآوری ترغیب کرد. هدف این پژوهش ...
بیشتر
بقا و توسعه هر سازمانی منوط به بسترسازی مناسب برای ایجاد خلاقیت در کارکنان است. با این حال، کارکنان بعضی سازمانها معتقدند سازمان توجه چندانی به ارتباطات درونسازمانی و بهکارگیری خلاقیت و نوآوری سازمانی ندارد. از طریق سرمایه اجتماعی میتوان تعهد و کارایی کارکنان را افزایش داد و آنان را به خلاقیت و نوآوری ترغیب کرد. هدف این پژوهش بررسی نقش ابعاد سرمایه اجتماعی در عوامل مؤثر بر خلاقیت سازمانی با تأکید بر تعهد سازمانی است. این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش توصیفی – همبستگی اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان برق منطقهای غرب بوده و ابزار گردآوری داده، پرسشنامه بود که روایی آن از طریق روایی محتوا و محاسبه میانگین واریانس استخراجشده، و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی بررسی شد. بهمنظور تحلیل دادههای پرسشنامه روش مدل-سازی معادلات ساختاری اجرا شد. نتایج نشان داد از میان ابعاد سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی، شبکه ها و هنجارهای مشترک، همکاری متقابل، و همدلی، رابطه مثبت و معناداری با تعهد سازمانی دارند و تعهد سازمانی با دو عامل از عوامل مؤثر بر خلاقیت سازمانی (جو سازمانی و ساختار برای نوآوری) رابطه مثبت و معناداری دارد.
علی نقی امیری
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1396، صفحه 109-132
چکیده
شکی نیست انسان نیازهای مختلف دارد و برای رفع نیازهای خود در تکاپوست، اما دربارة اینکه انسان چه نیازهایی دارد یا باید داشته باشد و برای رفع آنها، کدام را و با چه معیاری ارضا کند، و نیز رابطه نیاز و رفتار او چگونه است، توافق کلی وجود ندارد. هر یک از اندیشمندان روانشناسی، مدیریت و سایر علوم انسانی، از زاویهای خاص به این مهم پرداختهاند. ...
بیشتر
شکی نیست انسان نیازهای مختلف دارد و برای رفع نیازهای خود در تکاپوست، اما دربارة اینکه انسان چه نیازهایی دارد یا باید داشته باشد و برای رفع آنها، کدام را و با چه معیاری ارضا کند، و نیز رابطه نیاز و رفتار او چگونه است، توافق کلی وجود ندارد. هر یک از اندیشمندان روانشناسی، مدیریت و سایر علوم انسانی، از زاویهای خاص به این مهم پرداختهاند. در این میان، اندیشمندان اسلامی هم، نظریههای گوناگونی را در راستای تبیین نیازها و تأثیر آن بر رفتار مطرح کردهاند. تحقیق حاضر بر آن است تا با کاوش در منابع مدیریتی و اسلامی، به پرسشهای یادشده پاسخ دهد و در این راستا نظریه انگیزش و رفتار را بررسی کند. این پژوهش، مبتنی بر تحلیل محتوا و متنپژوهی است و در فرایند تحقیق، ضمن دستهبندی خاصی از رویکردهای مختلف از دیدگاه اندیشمندان اسلامی، فرایند رفتار مبتنی بر اختیار تبیین میشود که براساس آن، اختیار با حاکمیت یک نیاز محوری، حرکت انسان در دو طیف «قرب و بعد» را رقم می زند.
احمد عطارنیا؛ بهزاد شوقی؛ امیر نویدی
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1396، صفحه 133-158
چکیده
امروزه خرد سازمانی جایگاه مهمی نزد مدیران سازمانها برای ارتقای بهرهوری یافته است که یکی از عوامل محرک در ایجاد آن هوش رقابتی است. بنابراین، این پژوهش با هدف تعیین تأثیر هوش رقابتی بر خرد سازمانی صنایع فلزی شهر صنعتی کاوه انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش ...
بیشتر
امروزه خرد سازمانی جایگاه مهمی نزد مدیران سازمانها برای ارتقای بهرهوری یافته است که یکی از عوامل محرک در ایجاد آن هوش رقابتی است. بنابراین، این پژوهش با هدف تعیین تأثیر هوش رقابتی بر خرد سازمانی صنایع فلزی شهر صنعتی کاوه انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل 4700 نفر از کارکنان شاغل در صنایع فلزی شهر صنعتی کاوه در سال 1396 بود که از این میان، براساس فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی 355 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه استاندارد هوش رقابتی پوردجام و همکاران (2015a) و پرسشنامه استاندارد خرد سازمانی براون و گرین (2006) بود. آلفای کرونباخ پرسشنامهها بیش از 7/0 برای هر مؤلفه، و ضریب پایایی ترکیبی نیز برای هر مؤلفه بیش از 7/0 به دست آمد که نشاندهنده پایایی قابل قبول پرسشنامهها بود. روایی همگرا نیز بررسی و تأیید شد. تجزیهوتحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. یافتههای پژوهش تأثیر معنادار هوش رقابتی و ابعاد آن شامل آگاهی از رقبا، سبک مدیریت، سطح رقابت، آگاهی از مشتریان، اطلاعرسانی، تحقیق در رقابت، آگاهی محیط، آگاهی بازار و تبلیغات را بر خرد سازمانی صنایع فلزی شهر صنعتی کاوه تأیید کرد.
بهروز رضایی منش؛ علیرضا محمدی؛ ارشیا خدایی
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1396، صفحه 159-187
چکیده
سکوت سازمانی بهمعنای خودداری کارکنان از بیان نظرهای و مشارکت فعال و مؤثر در رفع مشکلات سازمان، پدیدهای مخرب و منفی در عملکرد کارکنان و کاهش بهرهوری است که سازمان باید با اتخاذ راهکارها و اقدامات مناسب مانع از بروز آن شود. هدف این مقاله بیان راهکارهای مناسب برای پیشگیری از سکوت سازمانی با بهکارگیری تعالیم و آموزههای نهجالبلاغه ...
بیشتر
سکوت سازمانی بهمعنای خودداری کارکنان از بیان نظرهای و مشارکت فعال و مؤثر در رفع مشکلات سازمان، پدیدهای مخرب و منفی در عملکرد کارکنان و کاهش بهرهوری است که سازمان باید با اتخاذ راهکارها و اقدامات مناسب مانع از بروز آن شود. هدف این مقاله بیان راهکارهای مناسب برای پیشگیری از سکوت سازمانی با بهکارگیری تعالیم و آموزههای نهجالبلاغه است. این مقاله از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش، آمیخته است که در دو مرحلة کیفی و کمی انجام گرفته است. براساس نتایج بخش کیفی، سه عامل ویژگیهای نامناسب مدیریتی، باورهای منفی کارکنان نسبت به مافوق، و بروز اختلال در تعاملات سازمانی، شناسایی، و مؤلفههای هر یک نیز استخراج شد. سپس، نامة 53 حضرت امیر (ع) در نهجالبلاغه خطاب به مالک اشتر با روش تحلیل مضمون از نوع تحلیل قالب مضامین بررسی و تحلیل شد. در نتیجه، آموزههای مربوطه در قالب 45 کد و 3 مضمون اصلی استخراج شد. در مرحله کمی، بهمنظور شناسایی مؤثرترین آموزهها و پالایش آنها، 45 آموزه بهدستآمده با بهکارگیری نظرات خبرگان و انجامدادن آزمون دوجملهای به 25 آموزه کاهش یافت و در نهایت، وزن هر یک از آموزهها نیز با بهکارگیری روش فرایند تحلیل سلسلهمراتبی بررسی و رتبهبندی شد.