دانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48337120210321The impact of psychological capital and the services to employees climate in the turnover intention due to the role of employee engagement and job satisfactionتأثیر سرمایه روانشناختی و جو ارائه خدمات به کارکنان در تمایل به ترک شغل با توجه به نقش میانجیگری اشتیاق و رضایت شغلی3571245869FAسید حسن آل طهدانشجوی دکتری رشته مدیریت بازرگانی گرایش رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.محسن اکبریدانشیار، گروه مدیریت بازرگانی دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان، رشت، ایران.Journal Article20210426The abandonment of service from the organization's employees can be highly competitive, especially when experienced employees and high - ranking employees have their skills and capabilities.it is important to identify the effective factors that can reduce the willingness to leave the job. The present study is a questionnaire in terms of the purpose of the applied research in terms of the purpose of descriptive research, in terms of the nature of ali and in terms of data collection methods. The statistical population of this study includes employees of University of guilan. In order to test the hypotheses, structural equation modeling method was used using Smart PLS software. According to data analysis, the research findings showed that the climate of service delivery and psychological capital has a positive and significant effect on job aspiration. Also, job satisfaction on job satisfaction has a positive and meaningful effect on the willingness to leave services. Job satisfaction also affects the desire to leave the service negatively and significantly. The mediation of job satisfaction and job satisfaction was also confirmed. Organizations can significantly reduce the willingness to leave service by strengthening factors affecting job desire, including service climate and psychological capital.ترک خدمت کارکنان باتجربه و برخوردار از مهارتها و توانائیهای بالا میتواند برای سازمان بسیار هزینهساز باشد. بنابراین، شناسایی عوامل مؤثری که میتواند تمایل به ترک شغل کارکنان را کاهش دهد، اهمیت فراوانی دارد. هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه روانشناختی و جو ارائه خدمات به کارکنان در تمایل به ترک شغل با توجه به نقش میانجیگری اشتیاق و رضایت شغلی بوده است. پژوهش حاضر از لحاظ جهتگیری و هدف پژوهش کاربردی و توصیفی، از لحاظ استراتژیهای پژوهش پیمایشی و از لحاظ ماهیت همبستگی میباشد. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان دانشگاه گیلان بوده و شیوه نمونه گیری به صورت غیر احتمالی در دسترس است که با استفاده از فرمول کوکران 283 نفر انتخاب شدند. جهت آزمون فرضیههای تحقیق از روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد جو ارائه خدمات و سرمایه روانشناختی بر اشتیاق شغلی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین اشتیاق شغلی بر رضایت شغلی تأثیر مثبت و معنادار و بر تمایل به ترک خدمات تأثیر منفی و معناداری دارد. رضایت شغلی نیز بر تمایل به ترک خدمت تأثیر منفی و معنادار دارد. نقش میانجیگری اشتیاق شغلی و رضایت شغلی نیز تائید گردید. مدیران سازمانها میتوانند با تقویت عوامل تأثیرگذار بر اشتیاق شغلی از جمله جو ارائه خدمات و سرمایه روانشناختی، میزان تمایل به ترک خدمت کارکنان را کاهش دهند.دانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48337120210321Investigating the Relationship between Negative and Positive Perfectionism and Psychological Capital in
Female students of Allameh Tabatabai Universityبررسی رابطه بین کمالگرایی منفی و مثبت با سرمایه روانشناختی در دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبائی7289245875FAغزل قشقاییدانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.فریده حسین ثابتاستادیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.عبدالله معتمدیاستاد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20210421Psychological capital includes hope , resilience, optimism and self-efficacy as part of positive psychology, which has been considered in recent years and relies on the strengths of individuals to help improve their individual and organizational performance.On the other hand, perfectionism, which is the setting of precise criteria for achieving goals, according to its positive and negative dimensions, can be beneficial or destructive in a person's performance. The aim of this study was to investigate the relationship between psychological capital and positive and negative perfectionism. The statistical societyof this research includes all female students of Allameh Tabatabai University.The sample of this research is 200 people who have been selected by convenience sampling. The research tools are Lutans Psychological Capital Questionnaire and Frost Perfectionism Questionnaire.Information obtained from questionnaires with correlationhas been analyzed by Pearson correlation. The results showed that there is a significant relationship between research variables(psychological capital and perfectionism)and there is a positive relationship between positive perfectionism and psychological capital and a negative relationship between negative perfectionism and psychological capital so that with increasing positive perfectionism, psychological capital increases and with increasing negative perfectionism psychological capital decreases and viceversa.سرمایههای روانشناختی شامل امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی بهعنوان جزئی از روانشناسی مثبت است که در سالهای اخیر موردتوجه قرارگرفته است و با تکیهبر نقاط قوت افراد به بهبود عملکرد فردی و سازمانی آنها کمک میکند از طرفی کمالگرایی نیز که عبارت است از وضع معیارهای دقیق برای رسیدن به اهداف، با توجه به بعد مثبت و منفی آن میتواند در عملکرد فرد مفید یا مخرب واقع شود.ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ باهدف ﺑﺮرﺳﯽ رابطه کمالگرایی مثبت و منفی با ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ روانشناختی در دختران دانشگاه علامه طباطبائی ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری کلیه دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبائی میباشد. نمونه این پژوهش 200 نفر است که بهصورت در دﺳﺘﺮس اﻧﺘﺨﺎب و موردبررسی قرارگرفته است. اﺑﺰارﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ روانشناختی ﻟﻮﺗﺎﻧﺰ و پرسشنامه کمالگرایی فراست میباشد. اﻃﻼﻋﺎت بهدستآمده از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن ﻣﻮرد تجزیهوتحلیل ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. یافتهها ﻧﺸﺎن داد ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ (سرمایه روانشناختی و کمالگرایی مثبت و منفی) راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد دارد. بین کمالگرایی مثبت و سرمایه روانشناختی رابطه مثبت و بین کمالگرایی منفی و سرمایه روانشناختی رابطه منفی وجود دارد لذا با افزایش کمالگرایی مثبت سرمایه روانشناختی افزایش و با افزایش کمالگرایی منفی سرمایه روانشناختی کاهش مییابد و برعکس.دانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48337120210321The relationship between social identity and job self-efficacy with the mediating role of emotional intelligence in preschool teachersرابطه هویت اجتماعی و خودکارآمدی شغلی با نقش میانجی هوش عاطفی در مربیان پیش دبستانی90111245870FAبهرنگ اسماعیلی شاداستادیار گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.محبوبه سلیمان پور عمراناستادیار گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایرانفرحناز سهیلی فراداره آموزش و پرورش خراسان شمالی، بجنورد، ایرانJournal Article20210427The purpose of this study was to explain the relationship between social identity and job self-efficacy with the mediating role of emotional intelligence. The research was applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of method. The statistical population included 240 preschool teachers in Bojnourd. According to Krejcie-Morgan table, 148 people were selected by stratified random sampling. Data collection tools were Saffarinia and Roshan Social Identity Questionnaire (2011), Schering Emotional Intelligence Questionnaire (1996) and Riggs & Knight (1994) Job Self-Efficacy Questionnaire. The face and content validity of the tools were confirmed by experts. To analyze the data using SPSS 21 and PLS software. Results showed that there is a positive and significant relationship between social identity and job self-efficacy (path coefficient 0.315). Also, a positive and significant relationship was found between the components of emotional intelligence and job self-efficacy, with the exception of the component of social awareness (path coefficient 0.303). There is a positive and significant relationship between social identity and emotional intelligence (path coefficient 0.548). Due to the positive and significant relationships between the variables, the mediating role of emotional intelligence was confirmed.هدف پژوهش، تبیین رابطه هویت اجتماعی و خودکارآمدی شغلی با نقش میانجی هوش عاطفی بود. تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل 240 نفر مربی پیش دبستانی شهر بجنورد بود که طبق جدول کرجسی-مورگان 148 نفر به روش نمونه برداری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه هویت اجتماعی صفاری نیا و روشن (1390)، پرسشنامه هوش عاطفی شرینگ (۱۹۹۶) و پرسشنامه خودکارآمدی شغلی ریگز و نایت (1994) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای SPSS 21 و PLS استفاده شد. نتایج نشان داد بین هویت اجتماعی و خودکارآمدی شغلی رابطه مثبت و معناداری برقرار است (ضریب مسیر 315/0). همچنین بین مولفه های هوش عاطفی و خودکارآمدی شغلی نیز رابطه مثبت و معناداری به استثناء مولفه هوشیاری اجتماعی به دست آمد (ضریب مسیر 303/0). بین هویت اجتماعی و هوش عاطفی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (ضریب مسیر 548/0). با توجه به روابط مثبت و معنادار بین متغیرها، نقش میانجی هوش عاطفی تایید گردید.دانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48337120210321Investigating the mediating role of organizational commitment in the relationship between Islamic work ethic, happiness in the workplace and job performance (Case study: Yazd Province Industry, Mining and Trade Organization)بررسی نقش میانجی تعهد سازمانی در ارتباط بین اخلاق کار اسلامی و شادی در محیط کار با عملکرد شغلی (موردمطالعه: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد)112144246523FAسمانه بامشادفرکارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی گرایش اسلامی، دنشکده علوم انسانی و اجنماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران.ناهید امراللهی بیوکیاستادیار گروه مدیریت دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه اردکان، اردکان، ایران.محمد شاکر اردکانیاستادیار گروه مدیریت دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه اردکان، اردکان، ایران.0000-0003-3051-9375Journal Article20210427Islamic work ethic approaches and happiness in the workplace help employees to identify and take advantage of opportunities in the organizational environment. The main purpose of this study is to investigate the mediating role of organizational commitment in the relationship between Islamic work ethic and happiness in the workplace with job performance. This study is applied in terms of purpose and in terms of nature and descriptive-causal method and is of survey type. The statistical population of the study was all managers and employees of the Department of Industry, Mines and Trade of Yazd Province, including 210 people, of whom 200 answered the questionnaires. Data analysis was performed by structural equation modeling with Smart PLS3 software. The results show that all paths and hypotheses were confirmed and happiness in the workplace has the greatest impact on organizational commitment. The findings also showed that Islamic work ethic and happiness in the workplace serve human growth and excellence and play an important role in increasing organizational commitment and job performance of managers and employees in organizations.رویکردهای اخلاق کار اسلامی و شادی در محیط کار، به کارکنان کمک میکنند تا در محیط سازمانی بهخوبی فرصتها را تشخیص داده و از آنها بهرهبرداری کنند و با ایجاد احساس تعلق و کاهش احتمال ترک خدمت کارکنان، عملکرد شغلی خود را افزایش دهند. هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش میانجی تعهد سازمانی در ارتباط بین اخلاق کار اسلامی و شادی در محیط کار با عملکرد شغل میباشد. این مطالعه ازنظر هدف، کاربردی و برحسب ماهیت و روش توصیفی- علی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش تمامی مدیران و کارکنان اداره صنعت و معدن و تجارت استان یزد مشتمل بر 210 نفر بودند که از این تعداد 200 نفر به پرسشنامهها پاسخ دادند. تجزیهوتحلیل دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS3 انجامشده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که تمامی مسیرها و فرضیهها تأیید گردید و شادی در محیط کار بیشترین تأثیر را بر تعهد سازمانی دارد. یافتههای پژوهش نشان داد اخلاق کار اسلامی و شادی در محیط کار در خدمت رشد و تعالی انسان است و نقش مهمی در افزایش تعهد سازمانی و عملکرد شغلی مدیران و کارکنان در سازمانها ایفا میکند؛ بنابراین نهادینه کردن اخلاق کار اسلامی و اقدامات شادی در محیط کار در اداره صنعت و معدن و تجارت استان یزد منجر به افزایش عملکرد شغلی کارکنان میشود و بهموازات آن تعهد سازمانی را افزایش داده که خود منجر به افزایش عملکرد شغلی کارکنان میشود.دانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48337120210321The effect of emotional intelligence on increasing sales of kashavarzi bank in Shahrekordتأثیر هوش هیجانی بر فروش انواع خدمات بانک کشاورزی شهرکرد171206246729FAمهرداد صادقی ده چشمهاستادیار ،دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) ، اصفهان، ایران0000-0002-7712-1463عباس قائدامینی هارونیدانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایرانضرغام سمیعی کرانیدانشجوی کارشناسی ارشد ، مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان(خوراسگان) ، اصفهان، ایرانJournal Article20210807The purpose of this study was to determine the effect of emotional intelligence on increasing sales of kashavarzi bank in Shahrekord. This research is a descriptive-correlational one in terms of purpose of the research and in terms of data collection. The statistical population of this study was the employees of Agricultural Bank of Shahrekord city. In this study, library studies were used to complete the theoretical foundations. To collect data and information on emotional intelligence, the standard questionnaire of emotional intelligence Goleman (2001) and to collect data and information on increasing sales of banking services was used questionnaire Ali Panah (1396) was used. The validity of the questionnaires was confirmed by the supervisor and several subject matter experts. The reliability coefficients of both questionnaires were estimated 0.837 and 0.763 respectively using Cronbach's alpha coefficient.In this study SPSS software was used for data analysis. The results showed that emotional intelligence had a significant effect on increasing sales of agricultural bank services (C.R ≥ 1.96 and P ≤ 0.05).عدم توجه به سنجش هوش هیجانی کارکنان، سبب عدم درک صحیح مدیران از اهمیت کاربرد آن در فروش خدمات بانکی شده است. عدم توجه کارکنان به این مهارت و توانایی شخصی نیز سبب عدم سازگاری با شرایط کاری و پاسخ کند به تغییرات محیطی و سازمانی و ضعف در ارتباط با مشتریان شده است. لذا پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر هوش هیجانی برافزایش فروش انواع خدمات بانک کشاورزی شهرکرد انجام گردید. این پژوهش از نظر هدف تحقیق از نوع کاربردی و ازنظر شیوه جمعآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان بانک کشاورزی شهرستان شهرکرد است و 104 پرسشنامه بین جامعه آماری توزیع گردید. برای جمعآوری دادهها و اطلاعات مربوط به هوش هیجانی از پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی گلمن (2001) و برای جمعآوری دادهها و اطلاعات مربوط به افزایش فروش خدمات بانکی از پرسشنامه علی پناه (1396) استفاده شده است. روایی پرسشنامهها مورد تأیید قرار گرفت. ضریب پایایی هر دو پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 837/0 و 763/0 برآورد گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شده است. نتایج نشان داد که هوش هیجانی بر افزایش فروش انواع خدمات بانک کشاورزی تأثیر معناداری دارد.دانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48337120210321Identify and Prioritize the Undesirable Behaviors of Employees in public Organizationsبررسی میزان شیوع و درجه اهمیت رفتارهای نامطلوب کارکنان در سازمانهای دولتی239268249367FAراضیه همتیکارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.محسن فرهادی نژاداستادیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران0000-0002-7990-1519عباسعلی رستگاردانشیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.Journal Article20210701Considering that the type of common behaviors in the administrative system can largely determine the performance of organizations and knowing the frequency and importance of undesirable behaviors can help managers in better planning to manage these behaviors, this study, It has been done with the aim of identifying and prioritizing the undesirable behaviors of employees in government organizations. In the qualitative section, a list of undesirable behaviors was identified by reviewing the research literature and interviewing experts. Then, a questionnaire consisting of identified behaviors was designed. SPSS software was used to analyze the data. In terms of the frequency of undesirable behaviors, discrimination in the appointment or selection of employees for higher positions, Band formation, abuse of information rent, silence in the face of deviations and violations, doing personal work in the workplace, personal use of organizational facility, backstabbing, are at the top of the table and in terms of the importance of behaviors from the perspective of employees, irresponsibility to work, carelessness in Doing work, stealing the organization's property, dealing inappropriately with a client, being late for work, working slowly, using drugs, not being instructed by a superior, are the most important of these behaviors.با در نظر گرفتن اینکه نوع رفتارهای رایج در نظام اداری می تواند تا حد زیادی تعیین کننده عملکرد سازمان ها بوده و آگاهی از فراوانی و درجه اهمیت رفتارهای نامطلوب می تواند به مدیران در برنامه ریزی بهتر به منظور مدیریت این رفتارها کمک نماید، این پژوهش، با هدف شناسایی و اولویتبندی رفتارهای نامطلوب کارکنان در سازمانهای دولتی انجام شده است. جامعه این تحقیق کارکنان سازمانهای دولتی شهر سمنان و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بوده است. این پژوهش در دسته پژوهشهای آمیخته قرار می-گیرد. در بخش کیفی، بعد از مرور ادبیات تحقیق و مصاحبه با خبرگان و کارشناسان ، فهرستی از رفتارهای نامطلوب شناسایی شد. سپس در بخش کمی پژوهش پرسشنامهای متشکل از رفتارهای شناسایی شده طراحی گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار اس پی اس اس استفاده شده است. از نظر میزان فراوانی رفتارهای نامطلوب ، تبعیض در انتصاب و انتخاب کارکنان برای ارتقاء، باندبازی، سوء استفاده از رانت اطلاعاتی، سکوت در برابر تخلفات و انجام امور شخصی در محل کار در بالای جدول قرار دارند و از نظر میزان اهمیت رفتارها از دیدگاه کارکنان، عدم مسئولیت پذیری، سرقت اموال سازمان، برخورد نامناسب با ارباب رجوع، بی دقتی در انجام کار و کند کاری مهمترین این رفتارها میباشند.