دانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48336220200922The relationship between irrational beliefs and aggression in organization (case of study: Islamic Development Organization, of North Khorasan)رابطه باورهای غیر منطقی و پرخاشگری در سازمان (مورد مطالعه: سازمان تبلیغات اسلامی خراسان شمالی)932245777FAمصطفی مقصودیدانش آموخته گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایرانبهرنگ اسماعیلی شاداستادیارگروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایرانفاطمه محمد ابراهیم زاده سپاسگذاردانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایرانJournal Article20201026The purpose of this study is to explain the relationship between irrational beliefs and aggression. The research is descriptive-correlational in terms of purpose, application and research method. Because the number of employees was 44, sampling was done by counting method. The data collection tool is questionnaire. For irrational beliefs, Jones (1968) questionnaire with 100 items was used and for aggression, Bass and Perry questionnaire (1992) with 29 items. Data analysis showed regression predicts employee aggression with respect to the components of irrational beliefs (expectation of approval from others, excessive expectation of self, tendency to blame, reaction to failure, emotional irresponsibility, high anxiety associated with anxiety, Avoidance of problems, dependence on others, helplessness to change, perfectionism) is not significant. The irrational beliefs variable in the field of high anxiety combined with the standard beta coefficient of 0.252 can positively and significantly predict employee aggression. Based on the research findings, no positive and significant relationship was between the dimensions of irrational beliefs and aggression, and the variable of irrational beliefs in the field of high anxiety and anxiety can positively and significantly predict employee aggression. According to the statistical findings, it is concluded that irrational beliefs do not necessarily lead to aggression.هدف پژوهش، تبیین رابطه باورهای غیرمنطقی و پرخاشگری میباشد. پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. برای تعیین حجم نمونه، به جهت اینکه تعداد کارکنان 44 نفر میباشند، نمونهگیری به روش تمامشماری انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. برای باورهای غیرمنطقی از پرسشنامه جونز (1968) دارای 100 گویه و برای پرخاشگری از پرسشنامه باس و پری (1992) شامل 29 گویه، استفاده گردید. تحلیل دادهها نشان داد که رگرسیون پیشبینی پرخاشگری کارکنان با توجه به مؤلفههای باورهای غیرمنطقی (انتظار تأیید از دیگران، انتظار بیشازحد از خود، تمایل به سرزنش کردن، واکنش به ناکامی، بیمسئولیتی عاطفی، نگرانی زیاد توأم با اضطراب، اجتناب از مشکلات، وابستگی به دیگران، درماندگی نسبت به تغییر، کمالگرایی) معنیدار نیست. متغیر باورهای غیرمنطقی درزمینۀ نگرانی زیاد توأم با اضطراب با ضریب بتای استاندارد 252/0 میتواند بهطور مثبت و معنیداری پرخاشگری کارکنان را پیشبینی کند. بر اساس یافتههای پژوهش بین ابعاد باورهای غیرمنطقی البرت الیس و پرخاشگری رابطه مثبت و معنیداری مشاهده نشد و متغیر باورهای غیرمنطقی درزمینۀ نگرانی زیاد توأم با اضطراب میتواند بهطور مثبت و معناداری پرخاشگری کارکنان را پیشبینی کند. با توجه به یافتههای آماری نتیجهگیری میشود که لزوماً باورهای غیرمنطقی منجر به پرخاشگری نمیگردد.دانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48336220200922The Impact of Responsible Leadership on Organizational Citizenship Behavior through the Mediating Role of Organizational Justice and Organizational Commitment (Case Study: Guilan Red Crescent Society Employees)تاثیر رهبری مسئولیت پذیر بر رفتار شهروندی سازمانی از طریق نقش میانجی عدالت سازمانی و تعهد سازمانی(مورد مطالعه: کارکنان جمعیت هلال احمر استان گیلان)3371245778FAمحسن اکبریدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.مهر علی همتی نژاداستاد گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، ایران.امید عظیمیانکارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی، موسسه آموزش عالی راهبرد شمال، گیلان، ایران.آرزو حسین زادهکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی راهبرد شمال، گیلان، ایران.0000-0002-8758-8999Journal Article20200902The aim of this study was to investigate the effect of responsible leadership style on organizational citizenship behavior through the mediating role of organizational justice and organizational commitment. In terms of purpose, the research is applied, and in terms of data collection method, is descriptive-survey. The statistical population of the study is all employees of the Red Crescent Society of Guilan province, 354 people. The required sample size was determined using Morgan table, 210 people, and were selected by simple random sampling. Data collection tool was a standard questionnaire based on the Likert scale, whose validity and reliability were confirmed. Finally, out of 230 distributed questionnaires, 218 complete questionnaires were collected. Data analysis was performed using structural equation modeling in Amos and SPSS software. The results showed that responsible leadership (β: 0.325), organizational commitment (β: 0.274) and organizational justice (β: 0.372) have a significant and direct effect on organizational citizenship behavior. The mediating role of organizational justice and commitment in the impact of responsible leadership on organizational citizenship behavior was also confirmed.در دو دهه اخیر، علاوه بر عملکرد درون نقشی کارکنان، عملکرد فرا نقشی آنها نیز بهعنوان شاخصی برای ارزیابی الگوهای رفتاری و فکری کارکنان مورد اهمیت بوده است. در این میان با افزایش تمرکز ادبیات حوزه مدیریت سازمان بر مفهوم مسئولیتپذیری اجتماعی، نگاه به رهبری سازمان نیز تغییر مهمی پیدا نموده و سبک رهبری مسئولیتپذیر، مورد توجه قرارگرفته است، در همین راستا پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر سبک رهبری مسئولیتپذیر بر رفتار شهروندی سازمانی از طریق نقش میانجی عدالت سازمانی و تعهد سازمانی انجامشده است. پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان جمعیت هلالاحمر استان گیلان به تعداد 354 نفر است که حجم نمونه موردنیاز با استفاده از روش حجم نمونه موردنیاز برای روش مدلسازی معادلات ساختاری، 230 نفر تعیین شد که با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها چهار پرسشنامه رهبری مسئولیتپذیر بر اساس مقاله هان و همکاران (2019)، پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی دانگلانگ و همکاران (2020)، پرسشنامه تعهد سازمانی کیم و همکاران (2020) و پرسشنامه عدالت سازمانی دانگلانگ و همکاران (2020) بر اساس طیف لیکرت بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. درنهایت از 230 پرسشنامه توزیعشده، 218 پرسشنامه کامل جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری در نرمافزار Amos و SPSS انجام شد. نتایج نشان داد رهبری مسئولیتپذیر، تعهد سازمانی و عدالت سازمانی تأثیر معنادار و مستقیمی بر رفتار شهروندی سازمانی دارند. همچنین نقش میانجی عدالت سازمانی و تعهد سازمانی نیز در تأثیر رهبری مسئولیتپذیر بر رفتار شهروندی سازمانی، تأیید شد.دانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48336220200922The Relationship between Intellectual Capital and Organizational Innovation with the Mediating Role of ICT Development in high schools of Behshahrرابطه سرمایه فکری و نوآوری سازمانی با نقش میانجی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس متوسطه بهشهر7296245779FAابوالقاسم بریمانیاستادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد نکا، دانشگاه آزاد اسلامی، نکا، ایرانالهام مسعود پایانیگروه علوم تربیتی، واحد نکا، دانشگاه آزاد اسلامی، نکا، ایرانبهرنگ اسماعیلی شادگروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایرانJournal Article20201026<strong> </strong><br />The purpose of this study was to explain the relationship between intellectual capital and organizational innovation with the mediating role of ICT development. The research method is descriptive-correlational and applied studies. The statistical population included all primary schools in Behshahr. Using Krejcie-Morgan table, 172 teachers of these schools were selected by stratified random sampling. For data collection, the Bontis (1998) Intellectual Capital, Saatchi et al. (2010) Organizational Innovation, and Gobli et al. (2008) Information and Communication Technology Development Questionnaire were used. The face and content validity of the instrument were confirmed by experts. Reliability was obtained using Cronbach's alpha coefficient. Data analysis was performed by SPSS and PLS software. According to the final model, it can be said that intellectual capital has a positive effect on organizational innovation and information and communication technology has a positive effect on organizational innovation and intellectual capital has a positive effect on the development of information and communication technology. The results show that the research components have a good ability to measure the independent variable, so based on the model created by modeling structural equations, intellectual capital variables and the development of information and communication technology are effective on organizational innovation of teachers.<br /> هدف پژوهش حاضر، تبیین رابطه سرمایه فکری و نوآوری سازمانی با نقش میانجی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره متوسطه اول شهر بهشهر به تعداد 309 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی- مورگان، 172 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه سرمایه فکری، نوآوری سازمانی و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار توسط متخصصان تأیید شد. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد. تحلیل دادهها توسط نرمافزار spssو pls انجام شد. با توجه به مدل نهایی میتوان گفت که سرمایه فکری با میزان ضریب مسیر (792/0) بر نوآوری سازمانی اثر مثبت دارد و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز با ضریب مسیر (392/0) بر نوآوری سازمانی اثر مثبت دارد و سرمایه فکری با میزان ضریب مسیر (852/0) بر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات اثر مثبت دارد.دانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48336220200922Investigating the relationship between psychological capital and anxiety of female students of Allameh Tabatabai Universityبررسی رابطه سرمایههای روانشناختی با اضطراب دانشجویان دختر دانشگاه علامهطباطبائی97109245780FAغزل قشقاییدانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهد، تهران، ایرانفریده حسین ثابتاستادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران، تهران.عبدالله معتمدیاستاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران، تهرانJournal Article20200926Psychological capital include optimism, resilience, and self-efficacy w hich has been considered in recent years and it helps to improve people's performance in different areas. On the other hand, anxiety can lead to a decrease or even destruction of a person's performance, so we examine the relationship between these two concepts.The aim of this study was to investigate the relationship between psychological capital and anxiety in female students of Allameh Tabatabai University.The statistical population of this study includes all female students of Allameh Tabatabai University.The sample of this research includes 200 people who have been selected and studied by the available method.The tools of this research are Lutans (2007) Psychological Capital Questionnaire and Cattell Anxiety Questionnaire (1958). The data obtained from the questionnaire were analyzed using Pearson correlation coefficient.Findings showed that there is a significant relationship between research variables so that there is a negative and significant relationship between psychological capital and students' anxiety(r=-0.155&sig=0.028) .That is, with the increase of students 'psychological capital, their anxiety decreases and, conversely, with the decrease of students' psychological capital, their anxiety increases.سرمایههای روانشناختی شامل امید خوشبینی تابآوری و خودکارآمدی است که در سالهای اخیر موردتوجه قرارگرفته است و به بهبود عملکرد افراد در زمینۀهای مختلف کمک میکند. از طرفی اضطراب میتواند منجر به کاهش یا حتی تخریب عملکرد فرد شود لذا این پژوهش به بررسی ارتباط بین این دو مفهوم میپردازد. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ باهدف ﺑﺮرﺳﯽ رابطه ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ روانشناختی و اضطراب در دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبائی ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری کلیهی دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبائی هست. نمونهی این پژوهش شامل 200 نفر است که بهصورت در دﺳﺘﺮس اﻧﺘﺨﺎب و موردبررسی قرارگرفته است. اﺑﺰارﻫﺎی اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ روانشناختی ﻟﻮﺗﺎﻧﺰ (2007)، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اضطراب کتل (1958) میباشد. اﻃﻼﻋﺎت بهدستآمده از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن ﻣﻮرد تجزیهوتحلیل ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. یافتهها ﻧﺸﺎن داد ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد دارد بهطوریکه بین سرمایه روانشناختی و اضطراب دانشجویان رابطه منفی و معناداری وجود دارد (r=-0.155 و sig=0.028) یعنی با افزایش سرمایه روانشناختی دانشجویان از میزان اضطراب آنها کاسته شده و بالعکس با کاهش مؤلفههای سرمایه روانشناختی به اضطراب دانشجویان اضافه میشود.دانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48336220200922Investigating the relationship between organizational citizenship behavior and employee performance in Isfahan governorateبررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد کارکنان دراستانداری اصفهان110138246055FAمجید صالحیاندانشجوی دکتری رشته مدیریت دولتی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم. ایرانJournal Article20210103Organizations are not able to develop their effectiveness without the willingness of individuals to collaborate. The difference between spontaneous and forced cooperation is of particular importance. In the case of compulsion, the individual performs his duties in accordance with the rules, regulations and standards set by the organizations and only in compliance with the requirements. While in the spontaneous and conscious cooperation of individuals, they use their efforts, power and insight to flourish their abilities for the benefit of the organization. In modern management literature today, spontaneous and conscious behaviors of people in the organization are referred to as organizational citizenship behavior. Considering the importance of this type of behavior and its effect on the performance and productivity of organizations, the general purpose of this study is to investigate the relationship between organizational citizenship behavior and the performance of Isfahan governorate employees. Therefore, a conceptual framework with five dimensions of altruism, conscientiousness, chivalry, civic attitude and politeness and respect has been considered. The present research is practical in terms of purpose and descriptive-survey method. Data collection tool was the standard questionnaire of Podsakov et al. (2000). The validity of the questionnaire was formally confirmed and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient. The statistical population is the staff of Isfahan governorate and based on simple random sampling and Cochran's formula, the number of samples is estimated to be 87. The results showed that the level of organizational citizenship behavior of employees in this organization is at an appropriate level. There is a significant relationship between organizational citizenship behavior and its dimensions and performance. The most effective factor among the independent variables is the performance of civic virtue. In prioritizing the components of organizational citizenship behavior, the highest rank was related to civic virtue and the lowest rank was related to conscientiousness. There is no significant difference between organizational citizenship behavior and demographic characteristics. In general, organizational citizenship behavior has a positive effect on employee performance and increases employee performance.<br /><em> </em>سازمانها بدون تمایل افراد به همکاری، قادر به توسعه اثربخشی خود نیستند. تفاوت همکاری خودجوش و اجباری از اهمیت خاصی برخوردار است. در حالت اجباری فرد وظایف خود را بر اساس مقررات و قوانین و استانداردهای تعیینشده سازمانها و صرفاً در حد رعایت الزامات انجام میدهد. درحالیکه در همکاری خودجوش و آگاهانه افراد، کوششها، توان و بصیرت خود را برای شکوفایی تواناییهای خود به نفع سازمان به کار میگیرند. امروزه در ادبیات نوین مدیریت از رفتارهای خودجوش و آگاهانه افراد در سازمان با عنوان رفتار شهروندی سازمانی نامبرده میشود.<strong> </strong>با توجه به اهمیت این نوع رفتارها و تأثیر آن در عملکرد و بهرهوری سازمانها، هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد کارکنان استانداری اصفهان میباشد. ازاینرو یک چهارچوب مفهومی با پنج بعد نوعدوستی، وظیفهشناسی، جوانمردی، نگرش مدنی و ادب و احترام مدنظر قرارگرفته است. تحقیق حاضر ازنظر هدف کاربردی عملی و از جنبه روش توصیفی- پیمایشی میباشد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد پادساکف و همکاران (2000) بوده است. روایی پرسشنامه به شکل صوری و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرارگرفته است. جامعه آماری کارکنان استانداری اصفهان بوده و بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده و فرمول کوکران تعداد نمونه 87 برآورد شده است نتایج پژوهش نشان داد که میزان رفتار شهروندی سازمانی کارکنان در این سازمان در سطح مناسبی است. بین رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن و عملکرد رابطه معنیداری وجود دارد. مؤثرترین عامل در بین متغیرهای مستقل بر عملکرد فضیلت مدنی میباشد. در اولویتبندی مؤلفههای رفتار شهروندی سازمانی بالاترین رتبه مربوط به فضیلت مدنی و کمترین رتبه مربوط به وظیفهشناسی بوده است. بین رفتار شهروندی سازمانی و ویژگیهای جمعیت شناختی تفاوت معنیداری وجود ندارد. درمجموع رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد کارکنان تأثیر مثبت دارد و باعث افزایش عملکرد کارکنان میشود.دانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48336220200922Investigating the link between mind and language in military managementبررسی پیوند ذهن و زبان در مدیریت نظامی139163245820FAمسعود دهقانیدکتری زبان و ادبیات فارسیJournal Article20201013Psychological warfare is one of the main military issues in the present age. Therefore, military management based on accurate and scientific knowledge of the elements of psychological warfare is of special importance. Threats cannot be eliminated in the management of this type of psychological operations with hardware, non-cultural and social models. Rather, it must overcome the enemy and advance its military goals by operating softly and recognizing the methods of psychological warfare and the practical elements of each of them. Meanwhile, psychological warfare is the main manifestation of the connection between language and thought in military matters. In psychological warfare, one must understand the enemy's psychological operations by examining the connection between mind and language in the application of verbal art. And also achieved better results in targeted soft planning against the enemy. Thus, verbal art plays a large role in the effectiveness of psychological warfare methods. In a way that the effect of psychological operations can be doubled by choosing the appropriate literary words and taking into account their psychological role. Unfortunately, this is not the case with military management.جنگ روانی یک از اصلیترین مباحث نظامی در عصر حاضر بهحساب میآید. ازاینرو، مدیریت نظامی بر اساس شناخت دقیق و علمی عناصر جنگ روانی از اهمیت ویژهای برخوردار است. در مدیریت این نوع عملیات روانی با الگوهای سختافزارانه و غیرفرهنگی و اجتماعی نمیتوان تهدیدها را رفع نمود بلکه باید با عملیات نرم و شناخت شیوههای جنگ روانی و عناصر کاربردی هرکدام از آنها بر دشمن غلبه نمود و اهداف نظامی خود را پیش برد. در این میان، جنگ روانی نمود اصلی پیوند زبان و اندیشه در مسائل نظامی است. در جنگ روانی باید با بررسی پیوند ذهن و زبان در بهکارگیری هنر کلامی، هم به درک درستی از عملیات روانی دشمن رسید و هم در برنامهریزیهای نرم هدفمند علیه دشمن، به نتایج بهتری دستیافت؛ بنابراین هنر کلامی نقش بسیاری در ثمربخش بودن شیوههای جنگ روانی دارد. به شکلی که میتوان با انتخاب کلمات ادبی مناسب و با در نظر گرفتن نقش روانشناختی آنها، تأثیر عملیات روانی را دوچندان نمود. متأسفانه این موضوع در باب مدیریت نظامی به شکل مجزا تبیین نشده است. ازاینجهت، پژوهش حاضر با استفاده از نمونههای برجسته جنگ روانی و با ارائه الگوهای ادبی، پیوند ذهن و زبان را در اجرای شیوههای این نوع عملیات روانی موردبررسی قرار میدهد.