دانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48335220190923Analysis of Factors Affecting Organizational Silence
(Case Study: Ministry of Cooperatives, Labor and Social Welfare)تحلیل مؤلفههای تأثیرگذار بر سکوت سازمانی (مطالعه موردی: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)945244903FAزهرا خشنودی فراستادیار مجتمع آموزش عالی سراوان، مجتمع آموزش عالی سراوان، سیستان و بلوچستان، ایرانمستانه غنجیکارشناس شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی، ایرانپرویز رحیمی مصلح آبادیدانشجوی دکتری مدیریت مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، ایرانJournal Article20191213In today's world, employee participation in the organization is one of the important preconditions for organizational development. Factors cause employees to be less involved in expressing their views in organizations and to remain silent. The purpose of this study is to identify, prioritize and analyze the factors influencing organizational silence. For this purpose, according to the literacher review, a conceptual model to explain the relationships between research variables was evaluated. This research is descriptive-causal of survey type and applied in terms of purpose. The statistical population of the study consisted of all managers of the Ministry of Cooperative, Labor and Social Welfare at the highest, middle and executive levels, 206 of whom were based on the formula of estimating the mean of a quantitative trait (one sample) in descriptive studies for a limited community. Stratified sampling was selected and studied according to the sample size. The research tool was a researcher made questionnaire that was prepared from theoretical literature of research and interview with experts and its content validity was confirmed by a group of academic experts. Reliability of the research instrument was obtained by completing 30 questionnaires and calculating Cronbach Alpha (0/81). Due to the nature of the data, heuristic factor analysis technique was used in Spss/ Win 20 software. The results showed that the organizational-managerial, behavioral and communication-interactive components are the most important factors in explaining the factors affecting organizational silence, respectively.در دنیای امروز، مشارکت کارکنان در سازمان یکی از پیششرطهای مهم توسعه سازمانی محسوب میشود. عواملی موجب میگردد تا کارکنان مشارکت چندانی در بیان نظرات خود در سازمانها نداشته باشند و سکوت پیشه کنند. این مسأله به بحران سکوت سازمانی منتهی میشود. این تحقیق با هدف شناسایی، اولویتبندی و تحلیل مؤلفههای تأثیرگذار بر سکوت سازمانی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به انجام رسیده است. بدین منظور، با توجه به پیشینه پژوهش، مدلی مفهومی برای تبیین روابط میان متغیرهای پژوهش مورد سنجش قرار گرفت. این تحقیق، توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، از نوع کاربردی است. کلیه مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سطوح عالی، میانی و اجرایی، جامعه آماری این تحقیق را تشکیل دادند که برابر با 424 نفر هستند. حجم نمونه شامل 206 نفر است که بر اساس فرمول برآورد میانگین یک صفت کمی و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدهاند. برای جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامهای محققساخته استفاده شده است. روایی محتوایی پرسشنامه توسط پنلی از صاحبنظران تأیید شد و پایایی پرسشنامهها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 81/0 مورد تأیید قرار گرفت. دادههای جمعآوری شده توسط نرمافزار Spss/Win 20مورد محاسبه قرار گرفت. برای آزمون فرضیهها از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مؤلفههای سازمانی- مدیریتی، رفتاری و ارتباطی- تعاملی بهترتیب بهعنوان مهمترین عوامل تأثیرگذار در تبیین سکوت سازمانی کارکنان هستند.دانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48335220190923Assessing the mental health status of teachers (Case Study: A high schools in Qom)بررسی وضعیت سلامت روانی معلمان (مطالعه موردی دبیرستانهای شهر قم)4665244904FAزینب بزازکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانلیلی حبیبیمدرس دانشگاه، دکتری مدیریت رفتار سازمانی دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20191226Teachers are among the most important social assets of the education system and their mental health is more important than other social classes due to the strategic role it plays in students' mental health.Given the similarity of the goals of the education system and mental health, which both aim to build healthy, useful, efficient and happy human beings, the need for such studies and studies in education is considered important.With the understanding of the above necessity, the present study was conducted to investigate the status and level of mental health of high school teachers in Qom province so that by diagnosing the condition, steps can be taken to improve the level of health and, consequently, teachers' functions and effective training of students.The study population was applied research (descriptive-survey), all teachers and teachers of high schools in Qom province were 2800 people who were selected using random sampling method, a sample of 328 teachers of different educational levels. The instruments used to assess the level of mental health were Goldberg questionnaire and four dimensions and due to the normality of the data, one-sample t-test was used to test the hypotheses.The results show that 95.61% of high school teachers in the province are healthy and only 3.96% have been diagnosed as unhealthy. These results indicate the existence of high mental health among teachers. Meanwhile, similar to most previous studies, female teachers with an average mental health of 20.58 have better mental health than male teachers with an average of 17.47. In general, the results showed that mental health and dimensions of physical symptoms, anxiety and sleep disorders, social dysfunction and depression in high school teachers in Qom province are in good condition.با توجه به همسانی و همسویی اهداف نظام آموزشوپرورش و بهداشت روانی که مقصود هر دو ساختن انسانهایی سالم، مفید، کارا و خوشبخت است، ضرورت انجام مطالعات در این زمینه در آموزشوپرورش مهم تلقی میشود. لذا مطالعه حاضر بهمنظور بررسی وضعیت و سطح سلامت روانی معلمان دبیرستانهای استان قم انجامگرفته است. جامعه موردمطالعه پژوهش کاربردی (توصیفی- پیمایشی)، کلیه معلمان و دبیران دبیرستانهای استان قم به تعداد 2800 نفر بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، نمونهای به حجم 328 نفر از دبیران مقاطع مختلف تحصیلی انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده برای بررسی سطح سلامت روان، پرسشنامه و ابعاد چهارگانه گلدبرگ بوده و با توجه به نرمال بودن دادهها از آزمون تی تک نمونه جهت آزمون فروض استفادهشده است. نتایج نشان میدهد که 61/95 درصد معلمان دبیرستانهای استان سالم هستند و تنها 96/3 درصد ناسالم تشخیص دادهشدهاند که این نتایج نشان از وجود سلامت روان بالا در بین معلمان میدهد. دراینبین مشابه اکثر مطالعات پیشین، معلمان زن با میانگین سلامت روان 58/20 نسبت به معلمان مرد با میانگین 47/17، از سلامت روان بهتری برخوردار میباشند. بهطورکلی نتایج پژوهش نشان داد که سلامت روان و ابعاد نشانگان جسمانی، اضطراب و اختلالات خواب، اختلالات در عملکرد اجتماعی و افسردگی در معلمان دبیرستانهای استان قم در وضعیت مناسبی قرار دارد.دانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48335220190923The Relationship between Organizational Trust and Knowledge Sharing with Innovative Work Behavior (Case of Study: North Khorasan Social Security Organization)رابطه اعتماد سازمانی و تسهیم دانش با رفتار کاری نوآورانه (مورد مطالعه: سازمان تأمین اجتماعی خراسان شمالی)6692245844FAفاطمه عبدالله زادهدانش آموخته گروه مدیریت بازرگانی، مؤسسه آموزش عالی غیر دولتی حکیمان، بجنورد، ایرانبهرنگ اسماعیلی شادگروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایرانراحله علیزادهگروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایرانJournal Article20210501The purpose of this study was to investigate the relationship between organizational trust and knowledge sharing with innovative work behavior of employees. The research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of the type of research. The statistical population included all employees of the North Khorasan Social Security Organization (120 people) and a sample of 92 people were selected based on the Krejcie-Morgan table by available sampling method due to the prevalence of Corona virus. Data were collected by questionnaires confirmed the face and content validity of the professors and the reliability was estimated through Cronbach's alpha (0.89), (0.81) and (0.81), respectively. To analyze the data SPSS21 statistical software was used. The results showed that there is a significant relationship between organizational trust and knowledge sharing with innovative work behavior of employees (r = 0.509). As a result, it can be said that organizational trust and knowledge sharing in the organization are important strategies to increase innovative work behavior. By supporting employees and creating an atmosphere of trust and cooperation, managers can pave the way for innovative behaviors.هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی و تسهیم دانش با رفتار کاری نوآورانه کارکنان بود. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نوع پژوهش و شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان تأمین اجتماعی خراسان شمالی به تعداد 120 نفر و نمونه بر اساس جدول کرجسی- مورگان 92 نفر به روش نمونهگیری در دسترس به دلیل شیوع ویروس کرونا انتخاب شدند. دادهها توسط سه پرسشنامه جمعآوری شد که روایی صوری و محتوایی مورد تائید اساتید قرار گرفت و پایایی از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب (89/0)، (81/0) و (81/0) برآورد گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار آماری spss21 استفاده شد. نتایج نشان داد بین اعتماد سازمانی و تسهیم دانش با رفتار کاری نوآورانه کارکنان رابطه معنیداری وجود دارد (509/0r=). در نتیجه میتوان گفت اعتماد سازمانی و تسهیم دانش در سازمان راهکار مهم در جهت افزایش رفتار کاری نوآورانه هستند. مدیران با حمایت از کارکنان و ایجاد جو اعتماد و همکاری میتوانند زمینه را برای بروز رفتارهای نوآورانه فراهم نمایند.دانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48335220190923Predicting job satisfaction based on emotional self-regulation in the staff of a commercial bankپیش بینی رضایت شغلی بر اساس خودتنظیمی هیجانی در کارکنان ستادی یک بانک تجاری93125245615FAاعظم رسولیدانشگاه علوم تحقیقاتنرگس باباخانیدانشگاه آزاد رودهنJournal Article20191214In the age of globalization and the rapid advancement of technology, human capital has been regarded as one of the most important assets of organizations. In fact, because the human resources of each organization - as the most important strategic resource in achieving organizational goals - play an important role and are the driving force of the organization, Their perceptions and attitudes to their jobs affect the life, efficiency and effectiveness of the organization. The general attitude of human beings to their work is the object of behavioral phenomena that are termed "job satisfaction" and "job satisfaction" in management books. In fact, job satisfaction is one of the most important factors in job success, as it results in increased job satisfaction and emotional well-being. The findings of organizational and management researchers indicate that in addition to organizational and environmental factors, individual factors also influence job satisfaction, some of which include emotional self-regulation. Therefore, the main purpose of this study was to predict job satisfaction based on emotional self-regulation among commercial Bank staff. The results showed that emotional self-regulation had the high share in predicting job satisfaction.در عصر جهانی شدن و پیشرفت سریع فن آوری، سرمایه انسانی به عنوان مهمتـرین سـرمایهی سازمانها قلمداد شده است. در واقع از آنجا که نیروی انسانی هر سازمان به- عنوان مهمترین منبع راهبردی در رسیدن به اهداف سازمانی نقش مهمی را ایفا نمـوده و نیـروی محرکه سازمان محسوب می شود، تصورات و نگرش های آنـان بـه شغلـشان در حیـات، کـارایی و اثربخشی سازمان اثرگذار است. نگرش کلی انسانها به شغلشان عینیت بخـش پدیـدهای رفتـاری است که در کتابهای مدیریت بر آن "خشنودی شغلی" و "رضایت شـغلی" نـام نهـاده انـد. در واقع رضـایت شـغلی یکـی از عوامـل بسـیار مهـم در موفقیـت شغلی است، زیرا باعـث افـزایش کـارایی و نیـز احسـاس رضـایت فـردی مـی گـردد. یافته های پژوهشگران حوزه سازمانی و مدیریت، حاکی از آن است که علاوه بر عوامل سازمانی و محیطی، عوامل فردی نیز بر رضایت شغلی اثرگذار است که یکی از این عوامل فردی خودتنظیمی هیجانی می باشد. بنابراین هدف اصلی این پژوهش پیش بینی رضایت شغلی بر اساس خودتنظیمی هیجانی در میان کارکنان ستادی یک بانک تجاری بود که بررسی این موضوع از طریق تحلیل رگرسیون صورت گرفت و نتایج تحقیق نشان داد که خودتنظیمی هیجانی سهم بسزایی در پیش بینی رضایت شغلی کارکنان دارد.دانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48335220190923The effect of consumer values on environmental concerns regarding the moderating role of trust in green productsواکاوی وضعیت خودکارآمدی دبیران126144244907FAمحمدرضا شریف عسگریکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، مؤسسه آموزش عالی ناصرخسرو، ساوه، ایرانسید محمدرضا سیدیدکتری سیاستگذاری بخش عمومی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20191201In general, the survival and development of any society depends on the efficiency and quality of education in that society. Every country needs motivated and efficient teachers as one of the pillars of education to be able to educate its youth. Develop its education system and prepare it for a better future. This study was conducted to investigate the self-efficacy status among high school teachers in Qom province. In this way, by recognizing the status of self-efficacy, steps can be taken to improve the level of teachers' functions. In this study, a questionnaire was used to assess the level of self-efficacy. The reliability and validity of the questionnaire were assessed through content validity and Cronbach's alpha calculation. The statistical population was high school teachers in Qom province that 328 people were selected as a sample based on Morgan table and random sampling method. The sample was analyzed and the results showed that the level of self-efficacy of teachers is at an appropriate level.بهطورکلی بقا و دوام و پیشرفت هر جامعهای به کارایی و کیفیت تعلیم و تربیت آن جامعه بستگی دارد، هر کشوری به استادان و معلمان باانگیزه و کارآمد بهعنوان یکی از ارکان تعلیم و تربیت نیاز دارد تا بتواند جوانان خود را در قالب نظام تعلیم و تربیت خود پرورش دهد و برای آیندهای بهتر آماده کند. این مطالعه بهمنظور بررسی وضعیت خودکارآمدی در بین دبیران دبیرستانهای استان قم انجامگرفته است تا از این رهگذر بتوان با تشخیص وضعیت خودکارآمدی، گامهایی در جهت ارتقاء سطح کارکردهای معلمان برداشت؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی سطح سلامت روان دبیران است. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی است. در این پژوهش برای بررسی سطح خودکارآمدی از پرسشنامه استفادهشده است. پایایی و روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوا و محاسبه آلفای کرونباخ بررسی شد. جامعه آماری، دبیران دبیرستانهای استان قم به تعداد 2800 نفر بود که براساس جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی، 328 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. با توجه به حجم نمونه، دادهها از طریق آزمون تی تک نمونه تحلیل شد که نتایج نشان داد سطح خودکارآمدی دبیران در سطح مناسب است.دانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48335220190923Damages of organizational behavior by discourse analysis method
Case Study (Poem of the pulpit)آسیب های مدیریت فرهنگی با روش تحلیل گفتمان مورد مطالعه( سروده ی منبر و دار)145168245616FAهانیه رضاییدانشگاه تهرانحسین خنیفراستاد گروه مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهرانJournal Article20191124The growth and development of any society depends on prudent management that can bring the people of that society to growth and development through the application of behavioral management. Failure to pay attention to behavior management leads to the destruction of an organization. The formation of a rupture between the cultural values of society and government, the gap between intellectual elites, technological changes, the lack of a common vision of the organization's vision and goals and the lack of necessary indicators and standards to evaluate appropriate behaviors are among the most important threats to behavior. Knowing and applying the right behavior makes the organization environment more interesting and increases productivity. There are different approaches to research in organizational behavior. The most important of these approaches is discourse analysis. In this article, the harms of organizational behavior have been investigated using discourse analysis method. The pulpit symbolizes two types of thinking: 1. Complete skill and the right to be on the side 2. Objection to the principle of deviation, while the law enforcer … . to the people involved in the management of society in different dimensions.رشد و توسعه هر جامعه به مدیریت مدبرانهای که بتواند با اعمال مدیریترفتاری، افراد آن جامعه را به رشد و توسعه برساند، بستگی دارد. عدم توجه به مدیریت رفتار منجر به نابودی یک سازمان میشود. شکلگیری گسست ارزشهای فرهنگی جامعه و حکومت، شکاف بین نخبگان فکری، تغییرات تکنولوژی، فقدان دیدگاه مشترک درباره چشماندازها و اهداف سازمان و نبود شاخصها و استانداردهای لازم برای ارزیابی رفتارهای مناسب از جمله مهمترین تهدیدهای فراروی حوزه رفتار است. شناخت و بکارگیری رفتار صحیح، محیط سازمان را جالبتر و میزان بهرهوری را افزایش میدهد. برای پژوهش در زمینه رفتارسازمانی رویکردهای مختلف وجود دارد از مهمترین این رویکردها میتوان به روش تحلیل گفتمان اشاره کرد. در این مقاله به کمک روش تحلیلگفتمان به بررسی آسیبهای رفتارسازمانی پرداخته شده است. منبر و دار نماد دو نوع تفکر است: 1. تهارت کامل و حق به جانب بودن 2. اعتراض به اصل انحراف، در حالی که مجری قانون است.دار به سرچشمه گلآلود اشاره میکند و نقاد حرفهای همکاریها، تساهل، غفلت، بیتدبیری و .... نسبت به دست-اندرکاران اداره جامعه در ابعاد مختلف است.