دانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48338120220321Investigating the Relationship between Social Capital and Deviant Behaviors in the Workplace According to the toxic leadership in Isfahan Provinceبررسی رابطه سرمایه اجتماعی با رفتارهای انحرافی در محیط کار با توجه به نقش رهبری زهر آگین دراستانداری اصفهان940249366FAعباس قائدامینی هارونیدانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایرانمهرداد صادقی ده چشمهاستادیار ،دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) ، اصفهان، ایران0000-0002-7712-1463میثم بابائی فارسانیدانش آموخته دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه نور هدایت شهرکرد، شهرکرد، ایرانغلام رضا مالکی فارسانیدانش آموخته دکتری مدیریت فرهنگی، مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز هرند، ایرانJournal Article20210822The purpose of this study was to determine the relationship between social capital and deviant behaviors in the workplace, taking into account the role of toxic leadership in Isfahan province. The research method was applied in terms of purpose and in terms of data collection method, a descriptive-correlation type (structural equation modeling) was used. The statistical population of the present study was 416 people employed by the employees of Isfahan governorate who, through the Cochran sampling formula, 370 people were selected through simple random sampling method. The research tools were Nahapitogushal social capital questionnaire (1998) and Zoharigen Schmidt's Standard Leadership Questionnaire (2008) and Deviant Behavioral Questionnaire in Workplace Bennett & Robinson (2000). On the other hand, Cronbach's Alpha method was used for questionnaire management for 0.50 and 2.88, respectively. The questionnaire was 0.85 for devastating behaviors in the workplace, and data analysis was done at two descriptive levels And inferential statistics including Pearson correlation coefficient and Structural Equation Modeling (SEM) .The results of the research showed that there is a significant negative relationship between social capital and deviant behavior in the workplace and there is a significant positive correlation between the toxic leadership venom and deviant behaviors in the workplace.هدف این پژوهش تعیین رابطه سرمایه اجتماعی با رفتارهای انحرافی در محیط کار با توجه به نقش رهبری زهر آگین دراستانداری اصفهان بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی(مدل سازی معادله ساختاری( بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان شاغل در استانداری اصفهان به تعداد 416 نفر تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 370 نفر به عنوان نمونه از طریق روش تصادفی ساده انتخاب شدند و ابزار پژوهش پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیتوگوشال ) 1998 (و پرسشنامه استاندارد رهبری زهرآگین اشمیت (2008 (و پرسش نامه استاندارد رفتارهای انحرافی در محیط کار بنت و رابینسون(2000)بود . که روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی محتوایی ،صوری و سازه قرار گرفتند و مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگرپایایی پرسش نامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای رهبری زهرآگین 95/0 و سرمایه اجتماعی 88/0 و وپرسشنامه رفتارهای انحرافی در محیط کار85/0 برآورد شد و تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل برضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادله ساختاری (SEM )انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بین سرمایه اجتماعی با رفتارهای انحرافی در محیط کار رابطه معنادار منفی دارد و بین رهبری زهر آگین با رفتارهای انحرافی در محیط کار رابطه معنادار مثبت دارد و همچنین رهبری زهرآگین رابطه بین سرمایه اجتماعی با رفتارهای انحرافی در محیط کار دراستانداری اصفهان را تعدیل می کنند.https://jom.hmu.ac.ir/article_249366_302b4c451a3d54207828ff9d646db468.pdfدانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48338120220321Explanation the mediating role of perceived value in the impact of employee citizenship behavior on customer interestتبیین نقش میانجی ارزش ادراک شده در تأثیر رفتار شهروندی کارکنان بر علاقه مندی مشتریان4170700998FAحسین نوروزیدانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0002-0340-329Xسعید براتیکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانعلی نوروزیدانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20220311Due to the increasing competition in businesses, paying attention to customers and motivating factors in their satisfaction and interest is very important and vital. In this regard, linking variables within the organization such as employee citizenship behavior in promoting customer interest as a variable outside the organization can be effective and interesting. The purpose of this study is to investigate the effect of employee citizenship behavior on customer interest by considering the role of perceived value. The present study is descriptive and applied correlational. The statistical population of this study includes the customers of the Bank Mskan of Khorasan Razavi Province.Pearson correlation method and path analysis were used to analyze the data and Amos software and SPSS software were used to analyze the statistics. The findings of the present study indicate that the citizenship behavior of employees through the perceived value has a positive effect on the interest of Bank Maskan customers. Also, the factors of citizenship behavior including civic virtue, altruism, work conscience, chivalry and decency of employees have a positive and significant effect on promoting the level of interest (attitude and behavior) of Bank Maskan customers.به دلیل رقابت فزاینده در کسب و کارها، توجه به مشتریان و عوامل محرک در رضایت و علاقهمندی آنها بسیار مهم و حیاتی است. در این خصوص پیوند متغیرهای درون سازمان مثل رفتار شهروندی کارکنان در ارتقای علاقهمندی مشتریان بهعنوان یک متغیر خارج از سازمان میتواند موثر و جالب باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر رفتار شهروندی کارکنان بر علاقه مندی مشتریان با در نظر گرفتن نقش ارزش ادراک شده، میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف توصیفی - کاربردی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان بانک مسکن استان خراسان رضوی است. به دلیل عدم امکان دسترسی به آمار همه مشتریان، جامعه آماری پژوهش، نامحدود در نظرگرفته شد و به ناچار از روش نمونهگیری غیراحتمالی در دسترس، برای نمونه گیری استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها نیز از روش همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد و در تجزیهوتحلیلهای آماری این پژوهش از نرمافزار Amos و SPSS استفاده گردید. یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است که رفتار شهروندی کارکنان از مسیر ارزش ادراکشده بر علاقهمندی مشتریان بانک مسکن تأثیر مثبت دارد. همچنین عوامل رفتار شهروندی شامل فضیلت مدنی، نوع دوستی، وجدان کاری، جوانمردی و نزاکت کارکنان بر ارتقاء میزان علاقهمندی (نگرشی و رفتاری) مشتریان بانک مسکن تأثیر مثبت و معناداری دارد.https://jom.hmu.ac.ir/article_700998_ad87dabbfc7c650939a3e05719bf6efc.pdfدانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48338120220321Modeling the effect of ethical culture and organizational climate on job attachment mediated by organizational commitmentمدلسازی تأثیر فرهنگ اخلاقی و جوسازمانی بر دلبستگی شغلی با میانجی تعهد سازمانی71100700996FAفردین فروغی سوهادانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانفرح روز زند عموقینکارشناس ارشد مدیریت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.آذر تقویکارشناس ارشد ادبیات، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل ایران.Journal Article20220322The purpose of this study is to model the impact of ethical culture and organizational climate on job attachment mediated by organizational commitment. The statistical population of the present study consists of 1032 primary school teachers working in Namin city in the academic year 1401-1400. The sampling method used was multi-stage cluster sampling method and due to the heterogeneity of the statistical population, stratified sampling method was also used. According to Morgan's table, a sample of 292 people (213 females and 79 males) were selected from the aforementioned statistical population. Necessary information was collected to answer the research hypotheses through standard questionnaires, and descriptive statistics and inferential statistics were used in data analysis. SPSS and Lisrel8 software were also used to test the research hypotheses and evaluate the fit of the proposed conceptual model. Thus, the results indicate that moral culture with a path coefficient of 0.18 and according to the t-statistic equal to 3.93 has a positive and significant effect on job attachment. It was also found that the organizational climate with a path coefficient of 0.49 and a t-statistic of 5.09 has a positive and significant effect on job attachmentهدف از پژوهش حاضر مدلسازی تأثیر فرهنگ اخلاقی و جوسازمانی بر دلبستگی شغلی با میانجی تعهد سازمانی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را معلمان دوره ابتدایی شاغل در شهرستان نمین به تعداد 1032 نفر در سال تحصیلی 1401–1400 تشکیل میدهند. روش نمونهگیری به کار گرفتهشده، خوشهای چندمرحلهای بوده و با توجه به ناهمگون بودن جامعه آماری از روش نمونهگیری طبقهای نیز استفاده گردید؛ که از میان جامعهی آماری پیشگفته، بر اساس جدول مورگان، نمونهای به حجم 292 نفر (213 نفر زن و 79 نفر مرد) انتخاب شدند. اطلاعات لازم برای پاسخ به فرضیههای پژوهشی از طریق پرسشنامههای استاندارد جمعآوری و در تجزیهوتحلیل دادهها از دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. همچنین برای بررسی فرضیههای پژوهش و ارزیابی برازش مدل مفهومی ارائهشده از نرمافزارهای SPSS و Lisrel8 استفاده شد. بدین ترتیب نتایج پژوهش بیانگر آن است که فرهنگ اخلاقی با ضریب مسیر 18/0 و با توجه به آماره t برابر با 93/3 تأثیر مثبت و معناداری بر دلبستگی شغلی دارد. همچنین مشخص شد که جو سازمانی با ضریب مسیر 49/0 و با توجه به آماره t برابر با 09/5 تأثیر مثبت و معناداری بر دلبستگی شغلی دارد؛ بنابراین هرچه در سازمان فرهنگ اخلاقی و جو مطلوب حاکم گردد دلبستگی کارکنان نسبت به فعالیتهایی که انجام میدهند ارتقاء خواهد یافت.https://jom.hmu.ac.ir/article_700996_cb09dd200aa3afccf5a9740b3e1b8341.pdfدانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48338120220321Investigating the effect of effective listening on interpersonal communication skills
(Case study: |Entekhab service industrial group)بررسی تأثیر شنود مؤثر بر مهارتهای ارتباطی بین فردی (مطالعه موردی شرکت انتخاب سرویس حامی)101132700997FAزهرا وظیفهاستادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه سیستان و بلوچستان، سیستان و بلوچستان، ایران.علی کفعمی لادانیدانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سیستان و بلوچستان، ایران.ریحانه رامشگرکارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانزهرا داداله زادهدانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سیستان و بلوچستان، ایران.Journal Article20220708The purpose of this study was to investigate the effect of effective listening on the interpersonal communication skills of the employees of the Entekhab service industrial group. The research method is descriptive-survey. The statistical population consisted of 220 employees, of which 136 people were selected as a statistical sample through stratified random sampling in proportion to the volume and all 136 people answered the questionnaires. Measurement instruments included Moghimi Effective Listening Questionnaire with 40 questions and Monjemi Zadeh Interpersonal Communication Skills Questionnaire with 19 questions, whose Cronbach's alpha coefficient was 0.75 and 0.73, respectively. The validity of the questionnaires was confirmed through face and content validity. Data were analyzed at two levels of descriptive statistics (frequency distribution, percentage, mean, standard deviation and variance) and inferential statistics (Pearson correlation test, multivariate analysis of variance and Tukey post hoc test). Findings showed that there is a significant relationship between effective listening and interpersonal communication skills (P <0.01). There is a significant difference between employees 'opinions about effective listening in terms of job position and also between employees' opinions about interpersonal communication skills according to age.در دنیای امروز، به دلیل اهمیت ارتباطات، گوش دادن مؤثر دارای اهمیت ویژهای است. گوش دادن عمیق و خوب از اساسیترین عوامل ارتباط در برقراری روابط انسانی است که بسیاری از مشکلات سازمانی و عصبانیتها با خوب گوش دادن به درد دلها و مشکلات افراد حل میشود. هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان تأثیر شنود مؤثر بر مهارتهای ارتباطی بین فردی کارکنان شرکت انتخاب سرویس حامی میباشد. روش پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری شامل 220 نفر از کارکنان بود که از این تعداد 136 نفر از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند و هر 136 نفر به پرسشنامهها پاسخ دادند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه شنود مؤثر مقیمی، با 40 سؤال و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بین فردی منجمی زاده، با 19 سؤال بود که ضریب آلفای کرونباخ آنها به ترتیب 75/0 و 73/0 به دست آمد. روایی پرسشنامهها، از طریق روایی صوری و محتوایی تائید شد. تجزیهوتحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی (توزیع فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و واریانس) و در سطح آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس چند راهه و آزمون تعقیبی توکی) صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که بین شنود مؤثر و مهارتهای ارتباطی بین فردی رابطه معنادار وجود دارد (01/0 P<). بین نظرات کارکنان در مورد شنود مؤثر برحسب سمت شغلی تفاوت معنیدار وجود دارد و همچنین بین نظرات کارکنان در مورد مهارتهای ارتباطی بین فردی برحسب سن تفاوت معنیدار وجود دارد<strong>.</strong>https://jom.hmu.ac.ir/article_700997_b35a4d3b41c599c54a29d92117d0f8df.pdfدانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48338120220321Examining the Mediating Effect of Career Commitment on the Relationship between Organizational Career Growth and Organizational Citizenship Behaviorبررسی نقش میانجی تعهد شغلی در رابطه بین رشد شغلی سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی133171704173FAوحید میرزاییاستادیار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران،0000-0002-6228-2707صحرا نادی مقدمدانشجوی دکتری مدیریت، گرایش منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایرانJournal Article20221218This study aimed to investigate the mediating role of career commitment in the relationship between organizational career growth and organizational citizenship behavior. The study's statistical population includes all professors of the Sama branch of the Islamic Azad University of Mashhad. Cochran's method was used to determine the sample size. Based on this, g. To collect research data, we used Organizational Citizenship Behavior Questionnaire from Sharma & Jain (2014), the career commitment Questionnaire from Carson & Bedeian (1994), and the organizational career growth Questionnaire from Weng and Xi (2010). Content validity and confirmatory factor analysis were used to assess validity and Cronbach's alpha coefficient was used to assess reliability. Cronbach's alpha of organizational career growth, organizational citizenship behavior, and career commitment were calculated to be 0.932, 0.936, and 0.90, respectively. Data analysis was performed by structural equation method with the approach of partial least squares method and Amos software. The results indicate a positive and significant effect of organizational career growth on career commitment and organizational citizenship behavior with a path coefficient of 0.86 and 0.92, respectively. , it can be said that career commitment mediates the relationship between organizational career growth and organizational citizenship behavior (indirect effect 0.277).فعالیتهای داوطلبانه و فرا نقش کارکنان که در ادبیات نوین مدیریت، رفتار شهروندی سازمانی نامیده میشوند؛ به سبب تأثیر در ارتقای عملکرد و افزایش اثربخشی سازمانی، بیش از پیش در سازمانهای امروزی مورد توجه قرارگرفتهاند. پیرو این امر، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رشد شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش میانجی تعهد شغلی، صورت گرفت. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به تعداد 243 نفر میباشد که تعداد 149 نفر از ایشان بر اساس فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی ساده، انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد رفتار شهروندی سازمانی شارما و جین (2014)، تعهد شغلی کارسون و بدیان (1994) و رشد شغلی ونگ و شی (2011) استفاده گردید. روایی پرسشنامهها با روش روایی محتوایی و پایایی آنها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تأیید گشت. میزان آلفای کرونباخ رشد شغلی، رفتار شهروندی سازمانی و تعهد شغلی به ترتیب 0/932، 0/936 و 0/90 محاسبه گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Amos و با روش معادلات ساختاری انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد رشد شغلی و تعهد سازمانی، تأثیر مثبت و معناداری بر رفتار شهروندی سازمانی دارند. همچنین نقش میانجی تعهد سازمانی در ارتباط بین رشد شغلی و رفتار شهروندی سازمانی، تأیید گشت.<strong> </strong>به عبارتی رشد شغلی سازمانی از طریق افزایش تعهد سازمانی، باعث افزایش رفتار شهروندی سازمانی میگردد.https://jom.hmu.ac.ir/article_704173_6b97a338adbda8f6412a68fa2cf100cc.pdfدانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48338120220321A systematic review of mental health studies in management studiesمروری نظاممند بر مطالعات ناسلامتی روان در مطالعات مدیریت173209704238FAفاطمه شنبدیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه گیلان، گیلان، ایرانJournal Article20220311The worldwide spread of work-related mental unhealth suggests that this is a major problem affecting organizations and employees on a global scale. In this systematic review, studies published in the period from 1996 to 2022 were searched and reviewed electronically from Web of Science, PubMed, and Scopus databases using relevant keywords. After removing duplicate and unrelated articles, the quality of the articles was evaluated independently.results show that there is a massive literature on work-relatedmental unhealth in MOS and related fields. Most notably,there is a structuralist literature which has made important contributions to our understanding of the impact thatoccupational and organizational structures and conditionshave on employee mental health. Secondly, there is a functionalist literature concerned with designing and devising managerial practices and models for promoting organizational performance as well as good mental health at work. Finally, there is a critical literature primarily concerned with how mental health problems are constructed and managed in relation to a neoliberal discourse of individual responsibility, choice and self-management. And considering the importance of mental health and its impact on various indicators of life, the need for effective plans and interventions in the field of mental health promotion is felt.گسترش جهانی ناسلامتی روان مرتبط با کار نشان میدهد که این یک مشکل بزرگ است که سازمانها و کارکنان را در مقیاس جهانی تحت تأثیر قرار میدهد. ازاینرو، هدف این تحقیق مرور سیستماتیک تحقیقات انجامشده پیرامون ناسلامتی روان مرتبط با کار میباشد. در مرور سیستماتیک حاضر، مطالعات منتشرشده در بازه زمانی 1996 تا 2022 با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط، بهصورت الکترونیکی از پایگاههای اطلاعاتی Web of Science،PubMed و Scopus جستوجو و مرور شدند. پس از حذف مقالات تکراری و نامرتبط، کیفیت مقالات بهطور مستقل ارزیابی شد. نتایج نشان میدهد که ادبیات گستردهای در مورد ناسلامتی روان مرتبط با کار در مطالعات مدیریت و سازمان و زمینههای مرتبط وجود دارد. مهمتر از همه، ادبیات ساختارگرایانه وجود دارد که کمکهای مهمی به درک ما از تأثیری که ساختارها و شرایط شغلی و سازمانی بر سلامت روان کارکنان دارد، داشته است. ثانیاً، ادبیات کارکردگرایانه مربوط به طراحی و ابداع شیوهها و مدلهای مدیریتی برای ارتقای عملکرد سازمانی و همچنین سلامت روان در کار است. در نهایت، یک ادبیات انتقادی وجود دارد که عمدتاً به چگونگی ایجاد و مدیریت مشکلات سلامت روان در رابطه با گفتمان نئولیبرالی مسئولیت فردی، انتخاب و مدیریت شخصی مربوط میشود و با توجه به اهمیت سلامت روان و تأثیر آن بر شاخصهای مختلف زندگی، نیاز به برنامهریزیها و مداخلات اثربخش در زمینه ارتقای سلامت روان احساس میشود.https://jom.hmu.ac.ir/article_704238_639473198e72983afc4bb7ff5429107f.pdf