دانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48333120170321The Investigation role of psychological capital in the development of organizational vitality Basij members (Case Study: Culture of Islamic Guidance of Ilam provience)بررسی نقش سرمایه روانشناختی در ایجاد نشاط سازمانی اعضای بسیج (مورد مطالعه: واحدهای فرهنگی ارشاد اسلامی استان ایلام)937243653FAناهید علی زادهمدرس/ دانشگاهمحمد تابانهیات علمی دانشگاه ایلامعلی قلی پور سلیمانیعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشتJournal Article20170323Abstract The purpose of this study was to investigate the role of psychological capital in the development of organizational vitality is Basij members. The population of the study, all employees of Islamic cultural units of Ilam to 2,000 people, of which 384 were selected by the formula of unlimited.To collect data from two standard questionnaires happiness and psychological capital Luthanz and colleagues who have been graded with the Likert scale was used. The research method was descriptive correlational and Data were analyzed using multiple regression.The results showed that self-efficacy, hope, resiliency and optimism significant effect on organizational vitality. Conclusions: With the increase in each of the factors separately the impact factor increased organizational vitality. Therefore Organization administrators have a good organizational climate for employees to provide happiness and joy in their organization be strengthened and their special attention to their mental health.هدف این پژوهش، بررسی نقش سرمایه روانشناختی در ایجاد نشاط سازمانی اعضای بسیج است. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه کارکنان واحدهای فرهنگی ارشاد اسلامی استان ایلام به تعداد 2000 نفر است، که 384 نفر از طریق فرمول جامعه نامحدود و به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد شادی و پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران که با مقیاس لیکرت درجهبندی شدهاند، استفاده گردید. روش تحقیق، توصیفی ـ همبستگی میباشد و تحلیل دادهها با استفاده از رگرسیون چندگانه انجام شد. یافتهها نشان داد که خودکارآمدی، امیدواری، تابآوری و خوشبینی اثر معناداری بر نشاط سازمانی دارند. نتیجهگیری: با افزایش هر یک از عوامل بصورت جداگانه میزان نشاط سازمانی به اندازه ضرایب تاثیر افزایش مییابد. لذا مدیران سازمانها باید جو سازمانی مطلوبی را برای کارکنان فراهم سازند تا نشاط و شادی سازمانی در آنها تقویت گردد وتوجه ویژهایبهسلامتروحی آنها نمایند. https://jom.hmu.ac.ir/article_243653_dc477ab2a4d6453c83e3bd16940944b4.pdfدانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48333120170321Identification of the constituent components of managerial competencies with emphasis on postmodern change management (The case: Ministry of Cooperatives, Labor and Social Welfare)شناسایی مؤلفههای تشکیلدهنده صلاحیتهای مدیران با تأکید بر مدیریت تغییر فرانوگرا (مورد مطالعه: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)3978243654FAمستانه غنجیدکتری ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانمحمد چیذریاستاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانحسن صدیقیدانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانعلی ربیعیدانشیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20170323The main purpose of the present research is to identify the components of the competencies of managers with the emphasis on the postmodern change management of the view of the managers of the Ministry of Cooperation, Work and Social Welfare. The present research is applied research and has been used with use of descriptive-survey method. The statistical population of the study was all managers of the Ministry of Cooperation, Work and Social Welfare at higher, intermediate and executive levels in 2014. A sample of 206 people was selected based on the Cochran formula and classified by stratified random sampling method. The research instrument was a researcher- made questionnaire, which was based on theoretical foundations of research and interviews with experts. The expert’s opinions were used to determine their validity. Reliability of the research tool was confirmed by calculating Cronbach's alpha (equal to 0.92). The exploratory factor analysis technique was used in SPSS20 software for data analysis. The results showed that the four components with the explanation of 75.116% of the total variance are related to the managerial competencies with emphasis on the postmodern change management. Management- Organizational competencies (26.030%), social competencies (22.29%), personal effectiveness competencies (17.438%), and work environment competencies (9.411%), respectively, have had the greatest role in factor analysis of Managers competency.هدف اصلی تحقیق حاضر شناسایی مؤلفههای تشکیلدهنده صلاحیتهای مدیران با تأکید بر مدیریت تغییر فرانوگرا از دیدگاه مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. تحقیق حاضر کاربردی و به روش توصیفی - پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش همه مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سطوح عالی، میانی و اجرایی در سال 1393 بوده است. نمونهای به تعداد 206 نفر براساس فرمول کوکران و با روش تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار تحقیق پرسشنامه محققساخته بود که از مبانی نظری تحقیق و مصاحبه با صاحبنظران تهیه شد و برای تعیین روایی آن نظرهای متخصصان بهکار گرفته شد. قابلیت اعتماد ابزار تحقیق با محاسبه آلفای کرونباخ (برابر با 92/0) تأیید شد. تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی در نرمافزار SPSS20 برای تحلیل دادهها بهکار گرفته شد. نتایج نشان داد چهار مؤلفه با تبیین 116/75 درصد واریانس کل، با صلاحیتهای مدیران با تأکید بر مدیریت تغییر فرانوگرا ارتباط دارد. صلاحیتهای مدیریتی- سازمانی (030/26 درصد)، صلاحیتهای اجتماعی (192/22 درصد)، صلاحیتهای اثربخشی شخصی (438/17 درصد)، و صلاحیتهای محیط کاری (411/9 درصد) بهترتیب اهمیت، بیشترین نقش را در تحلیل عاملی صلاحیتهای مدیران داشتند.https://jom.hmu.ac.ir/article_243654_004fda6132923b3d96d7c646ee38ceaf.pdfدانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48333120170321The role of social capital dimensions in effective factors on organizational creativity with emphasis on organizational commitmentنقش ابعاد سرمایه اجتماعی در عوامل مؤثر بر خلاقیت سازمانی با تأکید بر تعهد سازمانی79107243655FAحسن رنگریزدانشیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانمیکائیل پشاآبادیدانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران،مهدی عطاییکارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20170702Survival and development of any organization depends on good infrastructure for to create creativity in employees. However, in some organizations, employees believe their organization paid little attention to communication within the organization, use of creativity and organizational innovation. Through social capital can increase the commitment and efficiency of our employees and encourage them to creative and innovate. The aim of this study is to investigate the role of social capital dimensions in factors of affecting organizational creativity with emphasis on organizational commitment. This is an applied research and descriptive-correlation method has been implemented. The population of the study is to include all employees of the West Regional Electricity. Data was collected by questionnaires that its validity was confirmed by professors and experts and average variance extracted. To investigate the reliability Cronbach's alpha and composite reliability was used. In order to analyze the questionnaire data using structural equation modeling was performed. The results show that the dimensions of social capital, Social trust, networks and shared norms, mutual cooperation and harmony, had a significant positive relationship with organizational commitment and organizational commitment with two dimensions of factors of affecting organizational creativity (organizational climate and structure for innovation) had a significant positive relationship.بقا و توسعه هر سازمانی منوط به بسترسازی مناسب برای ایجاد خلاقیت در کارکنان است. با این حال، کارکنان بعضی سازمانها معتقدند سازمان توجه چندانی به ارتباطات درونسازمانی و بهکارگیری خلاقیت و نوآوری سازمانی ندارد. از طریق سرمایه اجتماعی میتوان تعهد و کارایی کارکنان را افزایش داد و آنان را به خلاقیت و نوآوری ترغیب کرد. هدف این پژوهش بررسی نقش ابعاد سرمایه اجتماعی در عوامل مؤثر بر خلاقیت سازمانی با تأکید بر تعهد سازمانی است. این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش توصیفی – همبستگی اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان برق منطقهای غرب بوده و ابزار گردآوری داده، پرسشنامه بود که روایی آن از طریق روایی محتوا و محاسبه میانگین واریانس استخراجشده، و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی بررسی شد. بهمنظور تحلیل دادههای پرسشنامه روش مدل-سازی معادلات ساختاری اجرا شد. نتایج نشان داد از میان ابعاد سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی، شبکه ها و هنجارهای مشترک، همکاری متقابل، و همدلی، رابطه مثبت و معناداری با تعهد سازمانی دارند و تعهد سازمانی با دو عامل از عوامل مؤثر بر خلاقیت سازمانی (جو سازمانی و ساختار برای نوآوری) رابطه مثبت و معناداری دارد.https://jom.hmu.ac.ir/article_243655_c7b355687a2747a7396f02b5356ef569.pdfدانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48333120170321Explaining behavior based on free will: Islamic approachتبیین رفتار مبتنی بر اختیار: رویکردی اسلامی109132243656FAعلی نقی امیریاستاد، گروه مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانJournal Article20170524There is no doubt that human beings have different needs, and tries to meet their needs; But there is no general agreement as to what needs to have or must have, and which criteria to meet, as well as the relationship between its needs and its behavior, to resolve them. Each of the thinkers of psychology, management, and other humanities has been focusing on this issue from a specific angle. Meanwhile, Islamic scholars have put forward a variety of theories to explain the needs and their impact on behavior. The present research seeks to answer the above questions by exploring Islamic and management resources and, in this regard, investigates the theory of motivation and behavior. This research is based on the analysis of content and text-based research, and in the research process, while the specific categorization of different approaches from the viewpoint of Islamic thinkers, the process of behavior-based discretion is explained. According to that, the authority with the sovereignty of a pivotal need examines the human movement in the two spectra, "Approaching Allah and Getting away from Allah".شکی نیست انسان نیازهای مختلف دارد و برای رفع نیازهای خود در تکاپوست، اما دربارة اینکه انسان چه نیازهایی دارد یا باید داشته باشد و برای رفع آنها، کدام را و با چه معیاری ارضا کند، و نیز رابطه نیاز و رفتار او چگونه است، توافق کلی وجود ندارد. هر یک از اندیشمندان روانشناسی، مدیریت و سایر علوم انسانی، از زاویهای خاص به این مهم پرداختهاند. در این میان، اندیشمندان اسلامی هم، نظریههای گوناگونی را در راستای تبیین نیازها و تأثیر آن بر رفتار مطرح کردهاند. تحقیق حاضر بر آن است تا با کاوش در منابع مدیریتی و اسلامی، به پرسشهای یادشده پاسخ دهد و در این راستا نظریه انگیزش و رفتار را بررسی کند. این پژوهش، مبتنی بر تحلیل محتوا و متنپژوهی است و در فرایند تحقیق، ضمن دستهبندی خاصی از رویکردهای مختلف از دیدگاه اندیشمندان اسلامی، فرایند رفتار مبتنی بر اختیار تبیین میشود که براساس آن، اختیار با حاکمیت یک نیاز محوری، حرکت انسان در دو طیف «قرب و بعد» را رقم می زند.https://jom.hmu.ac.ir/article_243656_7ce700f63e9e9421397d09f96afc0283.pdfدانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48333120170321The impact of competitive intelligence on organizational wisdom (The case: Metal Industries of Kaveh Industrial City)تأثیر هوش رقابتی بر خرد سازمانی (مورد مطالعه: صنایع فلزی شهر صنعتی کاوه)133158243657FAاحمد عطارنیامدرس دانشگاه جامع علمی کاربردیبهزاد شوقیگروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانامیر نویدیگروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20170628day, organizational wisdom has been a very important role that has been taken by managers of organizations to improve productivity and one of the drivers of creating that competitive intelligence, Therefore, this research was conducted with the aim of determining the effect of competitive intelligence on the microorganism of the metal industry of Kaveh industrial city. The research method was applied in terms of purpose and the method of data collection was descriptive-correlational. The statistical population of the study consisted of 4,700 employees of Kaveh Industrial Metal Industries in 1396, using the Cochran formula and 355 random sampling methods as sample size. . The data collection method was based on Purdagh et al. (1995) and Standard and Organizational Wise Questionnaire Brown and Green (2006). The technical characteristics of the questionnaire include reliability such as Cronbach's alpha (higher than 0.7 for each component) and combined reliability coefficient (higher than 0.7 for each component), convergent validity (AVE> 0.5) and divergent validity (factor load factors and significance of each indicator) confirmed. After collecting questionnaires, information and testing of the hypotheses were done using structural equation modeling method with the help of Smart PLS 2 software. The findings of the research confirmed the significant effect of competitive intelligence and its dimensions including knowledge of competitors, management style, and level of competition, customer awareness, information, competition research, environmental awareness, market awareness and advertising on the micro enterprise of Kaveh industrial city.امروزه خرد سازمانی جایگاه مهمی نزد مدیران سازمانها برای ارتقای بهرهوری یافته است که یکی از عوامل محرک در ایجاد آن هوش رقابتی است. بنابراین، این پژوهش با هدف تعیین تأثیر هوش رقابتی بر خرد سازمانی صنایع فلزی شهر صنعتی کاوه انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل 4700 نفر از کارکنان شاغل در صنایع فلزی شهر صنعتی کاوه در سال 1396 بود که از این میان، براساس فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی 355 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه استاندارد هوش رقابتی پوردجام و همکاران (2015a) و پرسشنامه استاندارد خرد سازمانی براون و گرین (2006) بود. آلفای کرونباخ پرسشنامهها بیش از 7/0 برای هر مؤلفه، و ضریب پایایی ترکیبی نیز برای هر مؤلفه بیش از 7/0 به دست آمد که نشاندهنده پایایی قابل قبول پرسشنامهها بود. روایی همگرا نیز بررسی و تأیید شد. تجزیهوتحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. یافتههای پژوهش تأثیر معنادار هوش رقابتی و ابعاد آن شامل آگاهی از رقبا، سبک مدیریت، سطح رقابت، آگاهی از مشتریان، اطلاعرسانی، تحقیق در رقابت، آگاهی محیط، آگاهی بازار و تبلیغات را بر خرد سازمانی صنایع فلزی شهر صنعتی کاوه تأیید کرد.https://jom.hmu.ac.ir/article_243657_bc315c215f5fab693efee06730ee367d.pdfدانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48333120170321Identifying solutions to preventing organizational silence from a perspective of nahj Al- Balagha teachingsشناسایی راهکارهای پیشگیری از بروز سکوت سازمانی از منظر آموزههای نهجالبلاغه159187243658FAبهروز رضایی منشدانشیارگروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانعلیرضا محمدیدانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانارشیا خداییدانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایرانJournal Article20170726Organizational silence is meaning employee’s refusal to express their ideas and to participate actively and effectively in solving organizational problems which can be resulted in destructive and negative effect on employee performance and reducing productivity. Therefore, the organization needs to adopt appropriate strategies and take effective actions to prevent it. The purpose of this paper is to employ appropriate approaches to prevent organizational silence according to the teachings of Nahjul Balagha. For this purpose, at first, the roots of formation of silence in the organization were extracted from the literature. Based on the results of this phase, three items of poor management, negative beliefs of employees towards superiors and ultimately disruption to organizational interaction were identified as major factors and the components of each were extracted. Then, the letter 53 of Hazrat Ali to Malek in Nahjul Balagha was analyzed and thematic analysis of the type of template themes was used underlying the main research question in this way: "What lessons are effective in prevention of organizational silence?". As a result of this step, the relevant teachings were derived in the form of 45 Codes 3 main themes. Then, in order to identify the most effective lessons, 45 lessons were reduced to 25 lessons by employing the expert’s opinions and applied statistical analysis binomial test. Finally, the weight of each teaching was also evaluated and ranked using AHP method.سکوت سازمانی بهمعنای خودداری کارکنان از بیان نظرهای و مشارکت فعال و مؤثر در رفع مشکلات سازمان، پدیدهای مخرب و منفی در عملکرد کارکنان و کاهش بهرهوری است که سازمان باید با اتخاذ راهکارها و اقدامات مناسب مانع از بروز آن شود. هدف این مقاله بیان راهکارهای مناسب برای پیشگیری از سکوت سازمانی با بهکارگیری تعالیم و آموزههای نهجالبلاغه است. این مقاله از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش، آمیخته است که در دو مرحلة کیفی و کمی انجام گرفته است. براساس نتایج بخش کیفی، سه عامل ویژگیهای نامناسب مدیریتی، باورهای منفی کارکنان نسبت به مافوق، و بروز اختلال در تعاملات سازمانی، شناسایی، و مؤلفههای هر یک نیز استخراج شد. سپس، نامة 53 حضرت امیر (ع) در نهجالبلاغه خطاب به مالک اشتر با روش تحلیل مضمون از نوع تحلیل قالب مضامین بررسی و تحلیل شد. در نتیجه، آموزههای مربوطه در قالب 45 کد و 3 مضمون اصلی استخراج شد. در مرحله کمی، بهمنظور شناسایی مؤثرترین آموزهها و پالایش آنها، 45 آموزه بهدستآمده با بهکارگیری نظرات خبرگان و انجامدادن آزمون دوجملهای به 25 آموزه کاهش یافت و در نهایت، وزن هر یک از آموزهها نیز با بهکارگیری روش فرایند تحلیل سلسلهمراتبی بررسی و رتبهبندی شد.https://jom.hmu.ac.ir/article_243658_90d5b7d255615b38636b376b4e34fa5d.pdf