دانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48332120160320The role of psychological capital in the development of Intrapreneurship(The case: Farabi College of University of Tehran)نقش سرمایه روانشناختی در توسعه کارآفرینی سازمانی(مورد مطالعه: پردیس فارابی دانشگاه تهران)933243347FAمحمد رنجبرکارشناسی ارشد مدیریت، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایرانحسن زارعی متیناستاد مدیریت رفتار سازمانی، پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20160530Wealth creation, technology development and creation of generative employment are three important reasons for studying the issue of entrepreneurship. Based on the experts' perspective in the competitive and changing global environment, entrepreneurship is an effective method for economic and social development. Creation, development and promotion of entrepreneurial behavior depends on variety of factors such as psychological characteristic and personality, as well as environmental and structural factors. This paper aims to examine the role of psychological capital in Intrapreneurship through Fuzzy logic among faculty members of Farabi College of University of Tehran. To assess the role of psychological capital in Intrapreneurship, the provided model is accompanied by identifying the four components of psychological self-efficacy, hope, optimism and resiliency (flexibility). So that the analysis has been carried out by a fuzzy logic approach. The method of doing this research is descriptive survey and measuring tools are “Luthans et al Psychological Capital Questionnaires”(2007) and interview. The results suggested that between psychological capital and Intrapreneurship dimensions is a positive and significant relationship. At the end, it has been concluded that managers and officials can also improve and develop the process of Intrapreneurship through paying attention to the psychological aspect and their development through educationخلق ثروت، توسعه فناوری و اشتغال مولد، سه دلیل مهم برای توجه به کارآفرینی است. از نظر صاحبنظران، کارآفرینی در شرایط رقابتی و متحول جهان امروز، راهکار مؤثری برای توسعه اقتصادی و اجتماعی است. ایجاد، توسعه و ارتقای رفتار کارآفرینانه به عوامل گوناگونی از قبیل ویژگیهای روانشناختی و شخصیتی افراد و همچنین، عوامل محیطی و ساختاری، وابسته است. این مقاله در پی بررسی نقش سرمایه روانشناختی در کارآفرینی سازمانی در میان اعضای هیئتعلمی پردیس فارابی دانشگاه تهران است و بدینمنظور، مدل پژوهش با چهار مؤلفه روانشناختی خودکارآمدی، امیدواری، خوشبینی و تابآوری (انعطافپذیری) همراه شده و با منطق فازی، تجزیهوتحلیل شده است. این پژوهش از نظر روش کار، توصیفی-پیمایشی است و ابزار اندازهگیری، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (1392) و مصاحبه است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین مؤلفههای سرمایه روانشناختی و ابعاد آن و کارآفرینی سازمانی، رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد و نتیجهگیری شده است که مدیران و مسئولان میتوانند از طریق توجه به ابعاد روانشناختی و توسعه آنها از طریق آموزش، موجب بهبود و توسعه فرآیند کارآفرینی سازمانی شوند.https://jom.hmu.ac.ir/article_243347_307d83dc4ef6a0e6bc1b6b2617638ead.pdfدانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48332120160320Study of psychological capital effect on organizational citizenship behavior: moderating role of job characteristics(The case: staff of Hormozgan University)بررسی اثر سرمایه روانشناختی در رفتار شهروندی سازمانی با نقش تعدیلگری ویژگیهای شغلی(مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه هرمزگان)3560243620FAعبدالله بانشیدانشگاه هرمزگان بندر عباسپیمان رضاییدانشگاه هرمزگان بندر عباسصدیقه حامل آذردانشگاه هرمزگان بندر عباسJournal Article20160605The aim of this study is to investigate the relationship between psychological capital and citizens' behavior and the moderating effect of job characteristics on their relationship. For the purpose of this study with a cross-correlation approach, the sample of 100 people randomly selected from the community of 241 Hormozgan University employees and a combined questionnaires (including three questionnaires, Luthans, Oregon and Kanvsky, Hackman and Oldham) with Cronbach's alpha coefficient (up to 70 percent) were distributed among them. Finally, to analyze the data obtained from questionnaires the designed model with PLS, regression model, ANOVA test, Pearson correlation coefficient and independent T-test were used. The results showed a positive relationship between psychological capital and the behavior of citizens and the positive impact of job characteristics on the strength of this relationship, confirming all research hypotheses except the first hypothesis and indicated the lack of a significant relationship between age, gender and citizenship behavior (OCB). According to the results, more attention to the psychological capital, job characteristics and personality and devolve job with respect to the spirit of the work and the staff's favorites level and also holding educational seminars to increase citizenship behavior are suggestedهدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ سرمایه روانشناختی و رفتار شهروندی با نقش تعدیلگری ویژگیهای شغلی در میان کارکنان دانشگاه هرمزگان است. بدینمنظور، با استفاده از رویکرد توصیفی-همبستگی، نمونهای صدنفری از جامعه دویستوچهلویکنفریِ کارکنان دانشگاه هرمزگان بهصورت تصادفی، انتخاب و پرسشنامهای ترکیبی (مشتمل بر سه پرسشنامه لوثنز، اورگن و کانوسکی، هاکمن و اولدم) با ضریب آلفای کرونباخ (بیش از 70%) در میان آنها توزیع شد. درنهایت، برای تجزیهوتحلیل دادههای پرسشنامهها از مدل طراحیشده با نرمافزار پیاِلاِس، رگرسیون، تحلیل واریانس یکطرفه آنوا، آزمون معناداری ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی مستقل استفاده گردید. یافتهها: نتایج، حاکی از رابطه مثبت میان سرمایه روانشناختی و رفتار شهروندی، تأثیر مثبت ویژگیهای شغل در شدت این رابطه، تأیید تمام فرضیههای فرعی به جزء فرضیه فرعی اول و نبود رابطه معنادار میان سن و جنسیت و رفتار شهروندی است. پیشنهادها: توجه و دقت بیشتر درباره سرمایه روانشناختی و ویژگیهای شغلی و شخصیتی کارکنان و محول کردن شغل سازگار با روحیه کاری و میزان علاقهمندی آنان و همچنین تشکیل کارگاههای آموزشی جهت افزایش رفتار شهروندیhttps://jom.hmu.ac.ir/article_243620_4291c9af2836dddfc2d1e8c61e2a29b2.pdfدانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48332120160320The study of vigor state among the employees of private banks in Qomبررسی وضعیت نشاط در کارکنان بانکهای خصوصی استان قم6190243621FAزلفا حق گویانپردیس فارابی دانشگاه تهرانملیحه محمدی حسینی نژاددانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160404The united nations have considered the variables of vigor, hope to the future and the gratification and satisfaction of people in the society as basic variables so that they can recognize how countries have developed. The purpose of the present study is to analyze vigor state among the employees of private banks in Qom. The purpose of this study is practical and the data has been collected through descriptive way and survey branch. The subjects of this study are the staffs of private banks in Qom. The sample has been selected randomly and the formula of Cochran has been used to determine the number of the sample that includes 174 persons. In this study, the vigor questionnaire of Shirom that includes three components of vigor, emotional energy and cognitive liveliness has been used to collect the data. The mean test of the society has been used to analyze vigor state among the staffs of private banks in Qom. The results of the test demonstrate that vigor state and its components, physical strength emotional energy and cognitive liveliness, are desirable among the staffs of private banks in Qom.از سال 2000 به بعد، سازمان ملل برای تعیین میزان توسعهیافتگی کشورها، متغیرهای نشاط، امید به آینده، خشنودی و رضایتمندیِ افراد جامعه را نیز متغیرهای اساسی دانسته است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی وضعیت نشاط در بین کارکنان بانکهای خصوصی استان قم است. این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی و از شاخه پیمایشی است. جامعه آماری، کارکنان بانکهای خصوصی استان قم است. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی و برای تعیین تعداد نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است که 174 نفر است. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه نشاط شایروم استفاده شده است که دارای سه مؤلفه قدرت جسمانی، انرژی عاطفی و سرزندگی شناختی است. برای بررسی وضعیت نشاط در بین کارکنان بانکهای خصوصی استان قم از آزمون میانگین جامعه استفاده شده است. نتایج این آزمون نشان میدهد که وضعیت نشاط و مؤلفههای آن یعنی قدرت جسمانی، انرژی عاطفی و سرزندگی شناختی در بین کارکنان بانکهای خصوصی استان قم مطلوب است.https://jom.hmu.ac.ir/article_243621_2605fe35c7515f26272a9314c7bd9ad3.pdfدانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48332120160320Modeling the relationship between transdiagnostic factors, general anxiety disorder's symptoms and burnout in teachersمدلیابی رابطه بین عوامل فراتشخیصی، نشانههای اختلال اضطراب فراگیر و فرسودگی شغلی معلمان91121243627FAاحمد منصوریدانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابورمحمد احمدآبادیآموزش و پرورش میان جلگه، نیشابورJournal Article20160623Understanding burnout among teachers is particularly important, because it has significant implications not only for teacher motivation, job satisfaction, health and longevity, but also for student behaviour and learning. Therefore, the aim of present study was to investigate the relationship between transdiagnostic factors, general anxiety disorder's symptoms and burnout in teachers. For this purpose, in a descriptive-correlational study, 250 teachers of elementary and middle schools in the city of Neyshabur were selected by random stratified sampling. The participants completed generalized anxiety disorder 7-item scale (2006), Penn state worry questionnaire (1990), intolerance of uncertainty scale (1994), metacognition questionnaire (2004), cognitive avoidance questionnaire (2008), acceptance and action questionnaire (2011), cognitive emotion regulation questionnaire (2006) and Maslach burnout inventory (1981). Data were analyzed by Lisrel and SPSS22 software, using structural equation modeling. The results of this study showed that proposed model has an acceptable fit with the data. In addition, result showed that higher transdiagnostic factors (cognitive avoidance, intolerance of uncertainty, negative belief about worry, experiential avoidance and cognitive emotion regulation strategies) predicted higher general anxiety disorder, which, in turn, predicted higher burnout in teachers. In sum, results of this study emphasize the importance of relationship between transdiagnostic factors and general anxiety disorder's symptoms in teacher’s burnoutفهم فرسودگی شغلی در میان معلمان، نهتنها دلالتهای زیادی برای انگیزش، رضایت شغلی، سلامت و طول عمر آنها دارد بلکه برای فهم رفتار و یادگیری دانشآموزان نیز بسیار مهم است. ازاینرو، پژوهش توصیفی-همبستگی حاضر با هدف مدلیابی رابطه بین عوامل فراتشخیصی، نشانههای اختلال اضطراب فراگیر و فرسودگی شغلی معلمان اجرا شد. تعداد 250 نفر از معلمان مقاطع ابتدایی و متوسطه اول شهر نیشابور به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس کوتاه اختلال اضطراب فراگیر و پرسشنامههای نگرانی پنسیلوانیا، تحملناپذیری بلاتکلیفی، فراشناخت، اجتناب شناختی، پذیرش و عمل، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و مقیاس فرسودگی شغلی مسلش استفاده شد. دادههای پژوهش به کمک نرمافزارهای آماری و با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری، تجزیهوتحلیل شد. نتایج تحلیل نشان میدهد که میزان بیشتر عوامل فراتشخیصی (اجتناب شناختی، تحملناپذیری بلاتکلیفی، باورهای منفی درباره نگرانی، اجتناب تجربهای و راهبردهای تنظیم شناختی نابهنجار) پیشبین نشانههای اختلال اضطراب فراگیر است که به سهم خود، پیشبین میزان بیشتر فرسودگی شغلی در بین معلمان نیز هست. بهعلاوه، مدل پژوهش بهصورت مطلوبی با دادهها برازش دارد. درمجموع، نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت عوامل فراتشخیصی و نشانههای اختلال اضطراب فراگیر در فرسودگی شغلی معلمان تأکید میکند. واژگان کلیدی: عوامل فراتشخیصی، اختلال اضطراب فراگیر، فرسودگی شغلی، معلم.https://jom.hmu.ac.ir/article_243627_2c5c7180b2739bcdebd03d174514a9ba.pdfدانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48332120160320Structural equation modeling of organizational silence and bullying on employees turnover willingness(The case: selected governmental organizations in Ahvaz)مدلسازی ساختاری از تأثیر سکوت سازمانی و قلدری در تمایل کارکنان به جابهجایی(مورد مطالعه: منتخبی از سازمانهای دولتی در کلانشهر اهواز)123144243638FAمهدی ندافدانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهوازفرج اله رحیمیدانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواززهرا هادی زادهدانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20160614This study is an attempt to study the effect of organizational silence and bullying on the willingness of employees to turnover. The method of this study, according to its purpose is an applied research and due to data collection, is a descriptive research of correlational-causative one. The study population is a selection among Ahvaz governmental organizations' staff and regarding limited population formula a sample size of 326 people have been selected. For data collection and measurement of variables a questionnaire was used. In order to analyze data and test hypotheses Pearson correlation coefficient using SPSS software and structural equation modeling using AMOS software were utilized. The results showed that organizational silence has a significant and positive impact on bullying employees, organizational silence has also positive and significant impact on bullying. The results of this study did not verified bullying impact on the willingness of employees to turnover. However, its mediating role between organizational silence and bullying was significant.هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سکوت سازمانی و قلدری در تمایل کارکنان به جابهجایی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری دادهها در زمره پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی-علی است. جامعه آماری، کارکنان برخی سازمانهای دولتی اهواز هستند که تعداد نمونه با استفاده از فرمول جامعه محدود 326 نفر تعیین شد. برای گردآوری دادهها و اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه و بهمنظور تجزیهوتحلیل آنها و آزمون فرضیهها از ضریب همبستگی پیرسون با کمک نرمافزار SPSS و مدلسازی معادلات ساختاری با کمک نرمافزار AMOS استفاده شد. نتایج نشان میدهد که سکوت سازمانی در جابهجایی کارکنان و نیز در قلدری، اثر مثبت و معناداری دارد. تأثیر مستقیم قلدری در تمایل کارکنان به جابهجایی تأیید نشد اما به منزله واسطه در رابطه سکوت سازمانی و جابهجایی کارکنان، تأثیر معناداری داشت.https://jom.hmu.ac.ir/article_243638_baec5c02946a096102430ab9eef33581.pdfدانشگاه حضرت معصومه (س)پژوهش های روانشناختی در مدیریت (نشریه علمی- رتبه ب)2476-48332120160320The mediating role of social capital in the effect of organizational climate on human capital(The case: employee service center of Qom Seminary)نقش میانجی سرمایه اجتماعی در تأثیر جوّ سازمانی در سرمایه انسانی(مورد مطالعه: کارکنان مرکز خدمات حوزه علمیه استان قم)145167243641FAمحمد حسین رحمتیپردیس فارابی دانشگاه تهراننیما سلطانی نژادپردیس فارابی دانشگاه تهرانعلی اصغر رشیدپردیس فارابی دانشگاه تهراناحمد عباسیپردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20160705In recent decades, organizations have found that to achieve sustainable competitive advantage and effective human resources is of utmost importance. In a world where knowledge and communication with customers and clients increasingly become important, human capital that represents knowledge, technical skills, creativity, and experience of the organization is increasingly important; and it is considered not as costly but as productive assets. This study examines the impact of the organizational climate on human capital with social capital mediation. The present study is functional in terms of goal and descriptive- correlational in terms of performance, in which a questionnaire is employed to collect data. The subjects consisted of 400 employees of the service center of Hawza ʻilmiyya in Qom province (SCIS), which according to Morgan and simple random sampling, 196 samples were selected. The reliability and validity of the calculation of alpha, Composite reliability and Average variance extracted and validity of the questionnaire was evaluated and endorsed by professors and experts familiar with the issue. Partial Least Squares test study was conducted using Smart PLS software. The results showed that organizational climate has impact on social and human capital impact and social capital also affects the human capital.در دهه اخیر، سازمانها دریافتهاند که برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار و اثربخش، نیروی انسانی از بیشترین اهمیت برخوردار است. در دنیایی که دانش و ارتباط با مشتریان و اربابانرجوع بیشازپیش اهمیت یافته است سرمایه انسانی -که نشاندهنده میزان دانش، مهارتهای فنی، خلاقیت، و تجربه سازمان است- اهمیت فزایندهای مییابد و نه به منزله داراییهای هزینهبر بلکه به منزله داراییهای مولد تلقی میشود. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر جو سازمانی در سرمایه انسانی با میانجیگری سرمایه اجتماعی میپردازد که از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه اجرا، توصیفی-همبستگی است که در آن از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری دادهها استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، 400 نفر از کارکنان مرکز خدمات حوزه علمیه استان قم است که بر اساس جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعدادِ نمونه 196 نفر شد. پایایی و روایی ابزار با محاسبه آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و میانگین واریانسِ تبیینشده، ارزیابی و تأیید شد و روایی محتوایی پرسشنامهها را نیز استادان و خبرگان آشنا به موضوع تأیید کردند. مدل مفهومی پژوهش با روش حداقل مربعات جزئی با بهکارگیری نرمافزار Smart PLS آزموده شد. نتایج نشان میدهد که جو سازمانی در سرمایههای اجتماعی و انسانی، و سرمایه اجتماعی به سهم خود در سرمایه انسانی اثر دارد.https://jom.hmu.ac.ir/article_243641_b6963f4bf25e2906c86dd4946a0d0c1f.pdf