ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل مؤلفههای تأثیرگذار بر سکوت سازمانی (مطالعه موردی: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)
در دنیای امروز، مشارکت کارکنان در سازمان یکی از پیششرطهای مهم توسعه سازمانی محسوب میشود. عواملی موجب میگردد تا کارکنان مشارکت چندانی در بیان نظرات خود در سازمانها نداشته باشند و سکوت پیشه کنند. این مسأله به بحران سکوت سازمانی منتهی میشود. این تحقیق با هدف شناسایی، اولویتبندی و تحلیل مؤلفههای تأثیرگذار بر سکوت سازمانی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به انجام رسیده است. بدین منظور، با توجه به پیشینه پژوهش، مدلی مفهومی برای تبیین روابط میان متغیرهای پژوهش مورد سنجش قرار گرفت. این تحقیق، توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، از نوع کاربردی است. کلیه مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سطوح عالی، میانی و اجرایی، جامعه آماری این تحقیق را تشکیل دادند که برابر با 424 نفر هستند. حجم نمونه شامل 206 نفر است که بر اساس فرمول برآورد میانگین یک صفت کمی و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدهاند. برای جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامهای محققساخته استفاده شده است. روایی محتوایی پرسشنامه توسط پنلی از صاحبنظران تأیید شد و پایایی پرسشنامهها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 81/0 مورد تأیید قرار گرفت. دادههای جمعآوری شده توسط نرمافزار Spss/Win 20مورد محاسبه قرار گرفت. برای آزمون فرضیهها از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مؤلفههای سازمانی- مدیریتی، رفتاری و ارتباطی- تعاملی بهترتیب بهعنوان مهمترین عوامل تأثیرگذار در تبیین سکوت سازمانی کارکنان هستند.
https://jom.hmu.ac.ir/article_244903_2107d7093361bfc898fe9cb6b94538a8.pdf
2019-09-23
9
45
سکوت سازمانی
عوامل سازمانی- مدیریتی
عوامل رفتاری
عوامل ارتباطی- تعاملی
زهرا
خشنودی فر
khoshnodifz@gmail.com
1
استادیار مجتمع آموزش عالی سراوان، مجتمع آموزش عالی سراوان، سیستان و بلوچستان، ایران
LEAD_AUTHOR
مستانه
غنجی
feryal.gh@gmail.com
2
کارشناس شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی، ایران
AUTHOR
پرویز
رحیمی مصلح آبادی
3
دانشجوی دکتری مدیریت مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، ایران
AUTHOR
ابوالقاسمی، عباس؛ مرادی سروش، محمد؛ نریمانی، محمد و زاهدی، عادل (1390). رابطه ابتکار شخصی، جهتگیری مذهبی و سرمایه اجتماعی سازمانی با عملکرد شغلی کارکنان مراکز تولیدی. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال 12، شماره 43، 94-86.
1
ابیلی، خدایار و زارع خلیلی، مجتبی (1392). رابطه بین سرمایه اجتماعی سازمانی با مدیریت دانش در یک شرکت بیمه دولتی. پژوهشنامه بیمه، سال 28، شماره2 (110)، 152-129.
2
ارمندئی، مریم؛ وزیری، مژده و عدلی، فریبا (1395). بررسی عوامل مؤثر بر سکوت سازمانی از دیدگاه کارکنان. اندیشههای نوین تربیتی، دوره 12، شماره 2، 144-115.
3
افخمیاردکانی، مهدی و خلیلی صدرآّباد، افسر(1391). بررسی رابطه بین عوامل شخصیتی و سکوت کارکنان دانشی، فصلنامه پژوهشهای مدیریت عمومی، شماره18،83-65.
4
امراللهی بیوکی، ناهید (1392). طراحی الگوی بهروزی سازمانی: تبیین نقش محوری سرمایه روان شناختی مثبت در سازمانهای دولتی ایران، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، شماره 2، 100-73.
5
امیرخانی، امیرحسین و قلعه آقابابائی، فرشته (1396). بررسی تأثیر سکوت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی. فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول). سال 26، شماره 85 ، 124-109.
6
بزرگنیا حسینی، فاطمه وعنایتی، ترانه (1393). رابطۀ سکوت سازمانی با عملکرد کارکنان دانشگاه. فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، سال 9، شماره 4، 36-11.
7
پیراننژاد، علی؛ داوری، الهه و افخمی، مهدی (1396). سکوت سازمانی، چالش معاصر مدیریت منابع انسانی؛ شناسایی عوامل و پیامدهای آن. فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، سال 6، شماره 1 ، 176-147.
8
جلالی، نجمه (1392). بررسی رابطه میان شخصیت ماکیاولیسمی مدیران با سکوت سازمانی کارمندان. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان.
9
چراغچی حرم، سید حمزه (1390). سکوت سازمانی، ماهنامه روابط عمومی بانک مرکزی، 39-37.
10
حسنمرادی، نرگس؛ شیخالاسلامی، نادر و عباسیخواه، حرمتسادات (1393). شناسایی عوامل درونفردی تأثیرگذار بر سکوت سازمانی در ستاد دانشگاه علوم پزشکی ایران. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، دوره ششم، شماره21، زمستان1393، 65-53.
11
حسنی، سمیه؛ احمدی، سید علی اکبر؛ سرمست، بهرام و الوداری، حسن (1399). طراحی مدل جامع سکوت سازمانی بر مبنای ارکان پنجگانة سازمان در دانشگاههای دولتی منتخب شهر تهران. مدیریت سازمانهای دولتی، 8(2)، 112-97.
12
دامغانیان، حسین و روزبان، فرناز (1394). بررسی علت سکوت کارکنان در ارتباط با مدیر مستقیم: کاربرد پژوهش آمیخته، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، سال 4، شماره 3، 194-175.
13
داناییفرد، حسن و پناهی، بلال (1389). تحلیل نگرشهای شغلی کارکنان سازمانهای دولتی (تبیین جو سکوت سازمانی و رفتار سکوت سازمانی). پژوهشنامه مدیریت تحول، سال 2، شماره 3، 19-1.
14
داناییفرد، حسن ؛ فانی، علیاصغر و براتی، الهام (1390). تبیین فرهنگسازمانی در سکوت سازمانی در بخش دولتی، چشمانداز مدیریت دولتی، دوره دوم، شماره 2، 82-61.
15
دزفولی، راضیه (1393). نقش حمایت سازمانی ادراکشده در رابطه میان جو اخلاقی سازمان و سکوت کارکنان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی تهران.
16
دلوی، محمدرضا و سفیددشتی، فرزانه (1392). تأثیر بازاریابی داخلی بر سکوت سازمانی: مطالعه موردی امور مالیاتی شهر اصفهان، فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه، دوره 26، شماره 1، 160-139.
17
دهقانیپوده، حسین و پاشایی هولاسو، امین (1396). شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر سکوت سازمانی در ستاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری(ISM). فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، سال اول، شماره 2، 44-7.
18
دوستار، محمد؛ اسماعیلزاده، محمد و حسینی، هانیه (1393). تبیین روابط بین سکوت سازمانی، عدالت سازمانی و تعهد عاطفی در سازمان، نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، سال 13، شماره 40، 36-19.
19
دیانتی، ربابه؛ شفیعپور، سیده فاطمه؛ زارع زیدی، علیرضا و باقرزاده، محمدرضا (1397). رفتار ماکیاولگرایانه مدیران و سنجش اثرات آن بر سکوت سازمانی کارکنان (مطالعه موردی شهرک صنعتی البرز)، مجله علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، (سال دوم)، شماره4، 133-124.
20
رحیمی، غلامرضا و مظاهریراد، حمید (1396). اثر رهبری تحولگرا بر سکوت سازمانی با نقش واسطهای توانمندسازی روانشناختی کارکنان. ماهنامه پژوهش ملل، دوره دوم، شماره 22،175-157.
21
رستگار، عباسعلی و روزبان، فرناز (1393). شناسایی عوامل مؤثر بر سکوت سازمانی به روش آمیخته تشریحی انتخاب مشارکتکننده، فصلنامه مدیریت سازمانهای دولتی، سال دوم، شماره 8، 18-7.
22
رستگار، عباسعلی و علیاکبری نوری، فهیمه (1395). تحلیل روابط بین عوامل کلیدی مؤثر بر سکوت سازمانی با قواعد فازی، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، سال پنجم، شماره 2، 144-119.
23
رضایی، حسین و تیموری، فاطمه (1395). بررسی سکوت سازمانی مبانی و مفاهیم و راههای برونرفت برای رسیدن به عدالت سازمانی. پنجمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، الگوی پایه پیشرفت، 29 و 30.
24
زارعیمتین، حسن ؛ طاهری، فاطمه و سیار، ابوالقاسم (1390). سکوت سازمانی: مفاهیم، علل و پیامدها. فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال ششم، شماره 21، 104-77.
25
زارعیمتین، حسن؛ طاهری، فاطمه و سیار، ابوالقاسم (1391). بررسی و تبیین عوامل ایجادکننده سکوت سازمانی از دیدگاه مدیران و کارکنان بر مبنای مدل سهشاخگی، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، شماره1، 113-99.
26
زارعیمتین، حسن؛ احمدیزهرانی، مریم؛ امینی، علیرضا و نیکمرام، سحر (1394). بررسی تأثیر رفتار رهبری اخلاقی بر آوای کارکنان. فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی. دوره 7، شماره 4، 190-167.
27
شجاعی، سامره (1391). بررسی سکوت سازمانی و راههای برونرفت، مدیریت-تدبیر، شماره 244، 62-51.
28
شریفی، اصغر و اسلامیه، فاطمه (1392). تحلیل روابط بین ویژگیهای شخصیتی کارکنان بافرهنگ و سکوت سازمانی کارکنان، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، شماره 2، 85-71.
29
شکور، مهسا؛ بذرافکن، لیلا؛ علیزاده، مریم و قاسمی، مژده (1390). سبک رهبری و رهبری اثربخش در مدیران سطوح میانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1388، آموزش در علوم پزشکی، (9)11، 1264-1255.
30
صیدانلو، مرضیه (1391). نقش رفتار شهروندی سازمانی بر سکوت سازمانی در بخش دولتی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی تهران.
31
طوطیان اصفهانی، صدیقه و جودی نژاد، بهاره (1396). شناسایی موانع سکوت سازمانی نسبت به خطمشی پرداخت هزینههای دارویی در سازمان تأمین اجتماعی استان البرز. فصلنامه خطمشیگذاری عمومی در مدیریت، سال 8، شماره 28، 105-95.
32
عسکری، روحاله؛ سپاسه، فاطمه و تواضع، زهرا (1395). بررسی رابطه بین سکوت سازمانی و عملکرد سازمانی در کارکنان بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد 1393). دوماهنامه علمی پژوهشی طلوع بهداشت دانشکده بهداشت یزد، سال 15، شماره 3. 29-22.
33
عطایی، محمد و قربانینیا، نسرین (1395). شناسایی عوامل مؤثر بر سکوت سازمانی (موردمطالعه: شرکت سپهر الکتریک واقع در شهر صنعتی البرز قزوین)، مجله مدیریت توسعه و تحول، 27، 62-55.
34
قرهبابا، آرزو (1393). تأثیر ادراک از عدالت و سکوت سازمانی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
35
قلاوندی، حسن و مرادی، زهرا (1394). تحلیل رابطه جو اخلاقی سازمان، هویتسازمانی و سکوت سازمانی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال 10، شماره 2، 71-63.
36
قنبری، سیروس و بهشتی راد، رقیه (1395). بررسی تأثیر سکوت سازمانی بر کاهش کار تیمی و عملکرد سازمانی بر اساس کارت امتیازی متوازن(BSC) (مطالعه موردی: کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه). مجله جامعهشناسی کاربردی. سال 27، شماره 4، 60-47.
37
کرمی، محمدرضا؛ میرکمالی، سید محمد و پورکریمی، جواد (1395). واکاوی سکوت سازمانی و ابعاد آن (موردمطالعه: کارکنان دانشگاه تهران). فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، سال 7، شماره 4، 94-67.
38
کمالزاده، حسامالدین و لیاقت، فهیمه (1396). رابطه هویتسازمانی با سکوت سازمانی. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال 26، شماره 84، 124-97.
39
کوشازاده، سید علی و کوشازاده، فاطمه (1392). رابطه عدالت سازمانی با تمایل به ترک خدمت کارکنان: نقش واسطه جو سکوت سازمانی، عجین شدن با شغل و تحلیل رفتگی، مجله مدیریت توسعه و تحول، شماره 16، 69-61.
40
نصراصفهانی، علی و آقاباباپور دهکردی، طاهره (1392). بررسی رابطه هویتسازمانی با سکوت سازمانی کارکنان (موردمطالعه: کارکنان دانشگاه اصفهان)، جامعهشناسی کاربردی، سال 24، شماره 4، 162-129.
41
نظری، نسیم؛ ریاحی، لیلا و بیگلریان، اکبر (1394). همبستگی سکوت سازمانی و مدیریت دانش در بیمارستان فیروزگر تهران . مدیریت ارتقای سلامت. شماره4، 50-43.
42
نوهابراهیم، عبدالرحیم و یوسفی، فرزانه (1395). عوامل مؤثر بر سکوت سازمانی، مانع ایجاد کارآفرینی سازمانی. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال 7، شماره 2، 156-133.
43
Akuzum, C. (2014). “The effect of perceived organizational justice on teacher’s silence: a practice in primary education institutions.” International Journal of Social Science and Education, Vol. 5, No. 1, pp. 96-107.
44
Alas, R., & Vadi, M. (2006). “The impact of organizational culture on organizational learning and attitudes concerning change from an institutional perspective,” Int. J. Strategic Change Management, Vol. 1, No. 1, pp. 155-170.
45
Alheet, A. F. (2019). “The Impact of Organizational Silence Causal Factors on Self-Efficacy of Health Center Employees in the Jordanian Capital City (Amman)”. Academy of Strategic Management Journal, 18(3), 362.
46
Andrew, R. (2010). “Organizational social capital, structure and performance,” human relations, Vol. 63, No. 5, pp. 583-608.
47
Aylsworth, J. (2008). Change in the workplace: organizational silence can be dangerous. Organizational Psychology examiner, www. Examiner. Com.
48
Bagheri, G., Zarei, R. & Nik Aeen, M. (2012). “Organizational Silence (Basic Concepts and Its Development Factors),” Ideal Type of Management, Vol. 1, No. 1, pp. 47-58.
49
Bandiera, O., Baraukay, I., & Rasul, I. (2008). “Social capital in the workplace: evidence on its formation and consequences.” Labor Economics, Vol. 15, No. 4, pp. 725-749.
50
Bogosian, R., & Stefanchin, J. E. (2013). Silence is not always consent: employee silence as a barrier to knowledge transfer. The organizational learning, knowledge and capabilities conference (OLKC).
51
Brinsfield, C. T. (2009). Employee silence: investigation of dimensionality, development of measures and examination of related factors, doctoral thesis, Ohio state university, pp. 4-15.
52
Capanzano, M.S., & Asch Solomon, E. (2012). In encyclopedia of the history of psychological theories, Springer Us. pp. 90-91.
53
Çimen, B., & Karadağ, E. (2019). “Spiritual Leadership, Organizational Culture, Organizational Silence and Academic Success of the School.” Educational Administration: Theory and Practice, 25(1), 1-50.
54
Cinar, O., Karcioglu, F., and Aliogullari, Z. D. (2013). “The relationship between organizational silence and organizational citizenship behavior: a survey study in province of Erzurum, Turkey,” Social and behavioral sciences, Vol. 99, pp. 314-321.
55
Clemmer, J. (2008). Moosa on the table: a novel approach to communications at work. Ecw press.
56
Deniz, N., Noyan, A., & Ertosun, Q. G. (2013). “The relationship between employee silence and organizational commitment in a private healthcare company.” Procedia-social and behavioral sciences, Vol. 99, pp. 691-700.
57
Dimitris, B., & Vakola, M. (2007). “Organizational silence: a new challenge for human resource management.” Athens University of economics and business, Vol. 2, pp. 1-19.
58
Dimitris, B., Vakola, M. (2007). “Organizational silence: a new challenge for human resource management,” Athense university of economics and business, pp. 1-19.
59
Goyal, A. & Ahkilesh, K. B. (2007). Interplay among innovativeness, cognitive intelligence, emotional intelligence and social capital of work teams”, Team Performance Management. Vol. 13, No. 7/8, pp. 206-226.
60
Grave, A., Benassi, M., & Dagsti, A. (2010). Exploring the contributions of human and social capital to productivity. International Review of sociology, Vol. 20, No. 1, pp. 35-58.
61
Greenberg, J., & Edwards, M. S. (2009). Voice and silence in organizations, Bingley, UK: Emerald press.
62
Greenberg, J., and Edwards, M. S. (2009). “Shades of silence: emerging themes and future directions for research on silence in organizations.” Journal of Management studies, Vol. 40, No. 6, pp. 1563-1568.
63
Henriksen, K., & Dayton, E. (2006). “Organizational silence and hidden threats to patient safety.” Health services research, Vol. 41, No. 4, pp. 1539-1554.
64
Henriksen, Kerm; Dayton, Elizabeth. (2006). Organizational silence and hidden threats to patient safety, national council of chief clinical consultants, Vol. 6, No. 1.
65
Karaca, Hasan. (2013). “An exploratory study on the impact of organizational silence in hierarchical organizations, Turkish national police case,” European scientific Journal, Vol. 9, No. 23, pp. 38-50.
66
Leana, C. R. & Pil, F. K. (2006). “Social capital and organizational performance: evidence from urban public schools,” Organization Science, Vol. 17, No. 3, pp. 353-366.
67
Li, Y., & Sun, J. M. (2015). “Traditional Chinese leadership and employee voice behavior: A cross-level examination.” The Leadership Quarterly, 26(2), 172-189.
68
Li, Y., Sun, J. M. (2015). “Traditional Chinese leadership and employee voice behavior: a cross-level examination.” The leadership quarterly, Vol. 26, No. 2, pp. 122-189.
69
Liu, D. (2016). “Organizational silence: a survey on employees working in a telecommunication company.” Management Journal, Vol. 33, No. 2.
70
Mengenci, C. (2015). “Antecedents and consequences of organizational fear and silence behavior: evidence service sector from Turkey.” International Business Research, Vol. 8, No. 5, p.2230.
71
Milliken, F. J., Morrison, E. W., & Hewlin, P. F. (2003). “An exploratory study of employee silence: issues that employees do not communicate upward and why,” Journal of Management Studies, Vol. 40, No. 6, pp. 1453-1476.
72
Morrison, E. W., Milliken, F. J., (2000). “Organizational silence: a barrier to change and development in a pluralistic world.” Academy of Management Review, Vol. 25, pp. 706–725.
73
Morrison, E. W. (2011). “Employee voice behavior: integration and directions for future research.” The Academy of Management Annals, Vol. 5, No. 1, pp. 373-412.
74
Perlow, L. A., & Repenning, N. P. (2009). “The dynamics of silencing conflict,” research in organizational behavior, Vol. 29, pp. 195-223.
75
Pinder, C., & Harlos, K. (2001). “Employee Silence: Quiescence and Acquiescence as Responses to Perceived Injustice.” Res Personnel Human Resources Manage, Vol. 20, No. 4, pp. 331-69.
76
Sevket, Y. (2012). Analysis of the hotel personnel conceptions of organizational justice, organizational silence, mobbing, organizational commitment in terms of demographic variables.
77
Shirvani, M., Arab, M., Karami, H., Delavari, S., & Kiani, M. M. (2019). “Survey on the relationship between organizational silence and management styles from the viewpoint of employees of TUMS general hospitals 2016.” Evidence Based Health Policy, Management & Economics. Vol. 3(1), pp. 23-31.
78
Simsek, E., & Aktas, H. (2012). “The interactions of organizational silence with personality and life satisfaction: a research on public sector,” Anadolu of social sciences, Vol. 14, No. 2, pp. 121-136.
79
Slade, M. R. (2008). Adaptive nature of organizational silence: a cybernetic exploration of the hidden factory of the graduate school of education and human development of the George Washington University.
80
Tangirala, S., & Ramanujam, R. (2008). “Employee silence critical work issues the cross level efforts of procedural justice climate.” Personnel psychology, Vol. 61, pp.37-68.
81
Tanyaovalaksna, S. (2016). Exploring the relationship between individual cultural values and employee silence, University of Toronto.
82
Tulubas, T., & Celep, C. (2012). “Effect of perceived procedural justice on faculty member's silence: the mediating role of trust in supervisor.” Procedia- social and behavioral sciences, Vol. 47, pp. 1221-1231.
83
Van Dyne, L., Soon, A., & Isabel C. Botero. (2003). “Conceptualizing employee silence and multidimensional constructs.” Journal of Management Studies, Vol. 40, No. 6.
84
Walumbwa, F. O., Morrison, E. W., Christensen, A. L. (2012). “Ethical leadership and group in role performance: the mediating roles of group conscientiousness and group voice.” The leadership quarterly, Vol. 23, No, 5, pp. 953-964.
85
Whiteside, D. B., & Barclay, L. J. (2013). Echoes of silence: employee silence as a mediator between overall justice and employee outcomes. Journal of Business Ethics, 116(2), 251-266.
86
Xu, A. J., Loi, R., & Lam, L. W. (2015). “The bad boss takes it all: How abusive supervision and leader–member exchange interact to influence employee silence.” The Leadership Quarterly, Vol. 26(5), pp. 763-774.
87
Xu, A. Y., Loi, R., & L an, L. W. (2015). “The bad boss takes it all how abusive supervision and leader-member exchange interact to influence employee silence.” The leadership quarterly, Vol. 26, No. 5, pp. 763-774.
88
Yildiz, E. (2013). “Enigma of silence in organization: what happen to whom and why? Beykeut University,” Journal of Social science, Vol. 6, No.2, pp. 30-44.
89
Zehir, C., & Erdogan, E. (2011). “The association between organizational silence and ethical leadership through employee performance,” social and behavioral sciences, Vol. 24, pp.1389-1.
90
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی وضعیت سلامت روانی معلمان (مطالعه موردی دبیرستانهای شهر قم)
با توجه به همسانی و همسویی اهداف نظام آموزشوپرورش و بهداشت روانی که مقصود هر دو ساختن انسانهایی سالم، مفید، کارا و خوشبخت است، ضرورت انجام مطالعات در این زمینه در آموزشوپرورش مهم تلقی میشود. لذا مطالعه حاضر بهمنظور بررسی وضعیت و سطح سلامت روانی معلمان دبیرستانهای استان قم انجامگرفته است. جامعه موردمطالعه پژوهش کاربردی (توصیفی- پیمایشی)، کلیه معلمان و دبیران دبیرستانهای استان قم به تعداد 2800 نفر بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، نمونهای به حجم 328 نفر از دبیران مقاطع مختلف تحصیلی انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده برای بررسی سطح سلامت روان، پرسشنامه و ابعاد چهارگانه گلدبرگ بوده و با توجه به نرمال بودن دادهها از آزمون تی تک نمونه جهت آزمون فروض استفادهشده است. نتایج نشان میدهد که 61/95 درصد معلمان دبیرستانهای استان سالم هستند و تنها 96/3 درصد ناسالم تشخیص دادهشدهاند که این نتایج نشان از وجود سلامت روان بالا در بین معلمان میدهد. دراینبین مشابه اکثر مطالعات پیشین، معلمان زن با میانگین سلامت روان 58/20 نسبت به معلمان مرد با میانگین 47/17، از سلامت روان بهتری برخوردار میباشند. بهطورکلی نتایج پژوهش نشان داد که سلامت روان و ابعاد نشانگان جسمانی، اضطراب و اختلالات خواب، اختلالات در عملکرد اجتماعی و افسردگی در معلمان دبیرستانهای استان قم در وضعیت مناسبی قرار دارد.
https://jom.hmu.ac.ir/article_244904_b70a22c216113e8677b8b61734e2c2f1.pdf
2019-09-23
46
65
: سلامت روانی
نشانگان جسمانی
اضطراب و اختلالات خواب
اختلالات در عملکرد اجتماعی و افسردگی
زینب
بزاز
z_bazaz1987@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
لیلی
حبیبی
2
مدرس دانشگاه، دکتری مدیریت رفتار سازمانی دانشگاه تهران، ایران
AUTHOR
اصغریپور، شاهد و مسعودی، شاهد (1382). بررسی سلامت روان دانشجویان مجرد و متأهل دانشگاه فردوسی مشهد. پایاننامه کارشناسی، رشته روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد.
1
آگیلاروفایی، ماریا (1397). استرس و شغل معلمی، منابع و پیامدهای استرس شغلی در میان معلمان مقاطع ابتدایی و متوسطه. پژوهشهای روانشناختی، دوره 4؛ شماره 1 و 2، 91-63.
2
پالاهنگ، حسن (1374). بررسی همهگیرشناسی اختلالات روانی در شهر کاشان. پایاننامه چاپنشده دوره کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم پزشکی
3
پور عباد حماملو، عادل (1384). وضعیت سلامت روانی دانش آموزان و ارتباط آن با خودکار آمدی و پیشرفت تحصیلی، http://tabriz3edu.blogfa.com/post-24.aspx.
4
تقی پور ظهیر، علی (1376). مبانی و اصول آموزشوپرورش، تهران: انتشارات آگاه.
5
جمعی از نویسندگان ادارهی کل تغذیه و بهداشت مدارس (1369). راهنمای بهداشت در مدارس. تهران: انتشارات تربیت.
6
خاقانی زاده، مرتضی؛ سیرتی نیر، مسعود؛ عبدی، فتانه؛ کاویانی و حسین (1385). بررسی سطح سلامت روان در پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران، فصلنامه اصول سلامت روانی، سال 8، شماره 31 و 32، 141-148.
7
دهقان پور، غلامرضا (1388). نقش خودکارآمدی در توانمندسازی کارکنان،.http://www.aftab.ir/articles/view/applied_sciences/management/c1
8
شاملو، سعید (1381). سلامت روانی. تهران: انتشارات رشد.
9
عاشوری، احمد؛ سعدیخانی، اصغر و محمدزاده، علی (1383). بررسی رابطه راهبردهای مقابله با استرس با سلامت روانی در دانشجویان دانشگاه شیراز، مجموعه مقالات دومین سمینار سراسری سلامت روانی دانشجویان، دانشگاه تربیت مدرس، 192-190.
10
میرخشتی، فرهاد (1375). رابطه سلامت روانی و میزان رضایت از زندگی زناشویی، پایاننامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
11
فونتانا، دیوید (1382). روانشناسی برای معلمان. ترجمه: فروغان، م. چاپ اول. تهران. ارجمند. آگه.
12
میلانی فر، بهروز (1382). سلامت روانی. تهران: نشر قوس.
13
هنرپروران، نازنین (1386). مبانی سلامت روانی. تهران: انتشارات بشری.
14
هومن، علی (1376). استانداردسازی و هنجاریابی پرسشنامه سلامت عمومی (28 ـ GHQ) بر روی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه تربیتمعلم، مؤسسه تحقیقات تربیتی دانشگاه تربیتمعلم.
15
یعقوبی، نورالله (1374). بررسی همهگیرشناسی اختلالات روانی در مناطق شهری و روستایی صومعهسرا. پایاننامه چاپنشده کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم پزشکی ایران.
16
Appelbaum, Steven H. Hongger, Karen. (1998)."Empowerment: a contrasting overview of organizations in general and nursing in parti- cular –an examination of organizational factors, managerial behaviors, job design, and structural power". Joural of Empowerment in organization, 6(2), pp.29-50.
17
Bandura, Albert. (1997). Self-efficacy: the exercise of control. New York: W. H.Freeman.
18
Best, Ron, Leavey, Gerard & Rothì, M. Despina. (2008). on the front-line: Teachers as active observers of pupils’ mental health, Teaching and Teacher Education, 24, pp. 1217-1231.
19
Duckworth, Angela Lee, Steen, Tracy A. & Seligman, Martin E.P. (2005). Positive Psychology In Clinical Practice, Annual Review of Clinical Psychology,1, pp.629-651.
20
Hadjistavropoulos, Heather, Dash, Heather, Hadjistavropoulos, Thomas & Sullivan, Terri-Lynn. (2006). Recurrent pain among university students: Contributions of self-efficacy and perfectionism to the pain experience, Personality and Individual Differences, 42, pp. 1081–1091.
21
(2000). mental health in the workplace: situation analysis (preliminary report). Geneva: US ILO.
22
Kim, Y. H. (2003). Correlation of Mental Health problem with psychological constructs in Adolescents. International Journal of Nursing studies, 40, p. 115-124.
23
Kovess-Masfe´ty, Viviane, Rios-Seidel, Carmen & Sevilla-Dedieu, Christine. (2006).Y Teachers’ mental health and teaching levels, Teaching and Teacher Education, pp. 1177–1192.
24
McMullen MB. (1999). Characteristics of teachers who talk the DAP talk and walk the DAP walk. J Res Childhood Educ, 13(2), pp. 216-230.
25
Pekkanli Egel, Ilknur. (2009). the prospective English language teacher’s reflections of self, Procedia Social and Behavioral Sciences,1, pp.1561–1567.
26
Psychological antecedents to individual teacher change. Am Educ Res J, 25(1), pp. 1-30.
27
Smylie M. (1988).The enhancement function of staff development: organizational and.
28
D & Weize. J. (1998). Perceived personal control & academic achievement, Review of Educational Research, 52, pp.101-137.
29
Veijola, J. Jokelainen, J. Laksy, K. Kantojarvi, L. Kokkonen and Jarvelin, M.R. (2002). The Hopkins symptom checklist–25 in screening DSM-III-R Axis–I. Disorder. Nord J. Psychiatry.Well-being, Oxford: Pergamon. PP.27-47
30
Whetten, David.A & Cameron, Kim s. (1998). Developing Management skills. New York: Addison – Wesley, Wheelan.
31
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه اعتماد سازمانی و تسهیم دانش با رفتار کاری نوآورانه (مورد مطالعه: سازمان تأمین اجتماعی خراسان شمالی)
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی و تسهیم دانش با رفتار کاری نوآورانه کارکنان بود. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نوع پژوهش و شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان تأمین اجتماعی خراسان شمالی به تعداد 120 نفر و نمونه بر اساس جدول کرجسی- مورگان 92 نفر به روش نمونهگیری در دسترس به دلیل شیوع ویروس کرونا انتخاب شدند. دادهها توسط سه پرسشنامه جمعآوری شد که روایی صوری و محتوایی مورد تائید اساتید قرار گرفت و پایایی از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب (89/0)، (81/0) و (81/0) برآورد گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار آماری spss21 استفاده شد. نتایج نشان داد بین اعتماد سازمانی و تسهیم دانش با رفتار کاری نوآورانه کارکنان رابطه معنیداری وجود دارد (509/0r=). در نتیجه میتوان گفت اعتماد سازمانی و تسهیم دانش در سازمان راهکار مهم در جهت افزایش رفتار کاری نوآورانه هستند. مدیران با حمایت از کارکنان و ایجاد جو اعتماد و همکاری میتوانند زمینه را برای بروز رفتارهای نوآورانه فراهم نمایند.
https://jom.hmu.ac.ir/article_245844_c3c93b6352932a287426a5a603952998.pdf
2019-09-23
66
92
اعتماد سازمانی
تسهیم دانش
رفتار کاری نوآورانه
فاطمه
عبدالله زاده
esmaeili@bojnourdiau.ac.ir
1
دانش آموخته گروه مدیریت بازرگانی، مؤسسه آموزش عالی غیر دولتی حکیمان، بجنورد، ایران
AUTHOR
بهرنگ
اسماعیلی شاد
behrang_esmaeeli@yahoo.com
2
گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
LEAD_AUTHOR
راحله
علیزاده
z_alizadeh_4@yahoo.com
3
گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
AUTHOR
الوانی، سید مهدی و حسینی، سید صمد (1392). تأملی بر مبانی نظری، مفاهیم و مدلهای اعتماد نهادی (سازمانی). مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، دوره 3، شماره 4، 105-141.
1
پرناک، جهانگیر (1394). رابطه بین اعتماد سازمانی و نوآوری سازمانی در مدارس در میان دبیران شاغل در مدارس متوسطه دولتی شهر گیلان غرب. پژوهشهای نوین روانشناختی، دوره 10، شماره 38، 97-75.
2
چهارتنگی، شیوا؛ شیرمردی، سارا و محمودی، فاطمه (1395). رابطه بین سرمایه اجتماعی و اعتماد گروهی کارمندان ادارات شهر اهواز. اولین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران، 9-1.
3
حاجیزاده، پیمان و سرداری، احمد (1397). تأثیر مدیریت دانش بر بهبود عملکرد نوآورانه سازمان با تأکید بر نقش میانجی یادگیری سازمانی (موردمطالعه: هولدینگ تولید محصولات پتروشیمی قائد بصیر). مدیریت راهبردی دانش سازمانی دانشگاه جامع امام حسین) ع( ، دوره 1، شماره 3،93-63.
4
حدادنیا، سیروس؛ فانی، حجت اله و هاشمی، سید احمد (1392). بررسی رابطه بین عدالت سازمانی با اعتماد سازمانی و رفتار مدنی سازمانی مدیران گروههای آموزشی واحدهای منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی. نوآوریهای مدیریت آموزشی، دوره 8، شماره 2، 70-53.
5
شیرازی، علی؛ خداوردیان، الهام و نعیمی، محمد (1391). تأثیر اعتماد سازمانی بر بروز رفتارهای شهروندی سازمانی (موردمطالعه: شرکت گاز استان خراسان شمالی). پژوهشنامه مدیریت تحول، دوره 4، شماره 7، 154- 133.
6
شیری، اردشیر؛ دهقانی سلطانی، مهدی؛ نثاری، طاهره و فارسی زاده، حسین (1395). نقش اعتماد به نوآوری در ارتباط تناسب فرد با شغل و سازمان با رفتار کاری نوآورانه در شرکتهای دانشبنیان (موردمطالعه: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران). مدیریت توسعه فناوری، دوره 3، شماره 4، 76-43.
7
عباسی، همایون؛ حسینی، مریم؛ کریمی، جواد و حسینآبادی، بهاره (1395). تبیین رابطه رهبری اصیل و رفتار شهروندی سازمانی باملاحظه نقش میانجی اعتماد سازمانی در وزارت ورزش و جوانان. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، دوره 3، شماره 11، 25-19
8
مدهوشی، مهرداد؛ کیان، نرگس (1392). بررسی رابطه فعالیتهای زنجیره دانش با عملکرد نوآورانه شرکت کاله. پژوهش و توسعه فناوری، دوره 3، شماره 6، 45-72.
9
معین زاده میرحسینی، شمیم السادات؛ قاضی نوری، سید سپهر؛ کریم زادگان مقدم، داود و وحدت، داود (1391). بررسی تجربی ارتباط انتشار نوآوری با اعتماد سازمانی و تأثیر آنها بر پذیرش بانکداری سیار. پژوهشهای مدیریت عمومی، دوره 5، شماره 16، 98-65.
10
مهرآمیز، سارا؛ اکبری بورنگ، محمد و رستمی نژاد، محمدعلی (1396). تبیین رفتارهای نوآورانه معلمان بر اساس باورهای غیرمنطقی و تفکر سیستمی آنان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره 7، شماره 3، 216-195.
11
نوروزی رودپشتی، زهره؛ رفیعی رشت آبادی، فاطمه و مرادی، محمود (1397). بررسی تأثیر و ارائه الگویی برای نقش تسهیم دانش خارجی و نشت دانش بر عملکرد نوآورانه شرکت. توسعه تکنولوژی صنعتی، شماره 33.
12
هادی زاده مقدم، اکرم؛ قلیچ لی، بهروز و محبی، پروین (1393). بررسی رابطه بین تسهیم دانش و نوآوری در سازمانهای خدمات مالی بانک رفاه کارگران. پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 17، شماره 1، 207-187.
13
Abili, KH. & Mazari, A. & Khabare, K. (2016). Explaining Human Capital Deficiencies of Higher Education Staff Personnel in Tendency to Organizational Innovation. New Approach to Educational Management. (6) 1, pp.63-84.
14
Abstein, A. & Spieth, P. (2014). Exploring HRM metafeatures that foster employees' innovative work behaviour in times of increasing work-life conflict. Creativity and innovation management, 23 (2), pp. 211-225.
15
Abualoush, s. Obeidat, A. Tarhini, A. Masa'deh, R. Al-Badi, A. (2018). The role of employees empowerment as an intermediary variable between knowledge management and information systems on employees’ performance, VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 48(4), pp.218-237.
16
Barão, A.Vasconcelos, J.B. Rocha, Á. & Pereira, R. (2017). A knowledge management approach to capture organizational learning networks. International Journal of Information Management, 37(6), pp.73.
17
Byukusenge, E. Munene, J. C. (2017). Knowledge management and business performance: Does innovation matter? Cogent Business & Management, 4: 1368434 https://doi.org/10.1080/23311975.2017.1368434.
18
Clegg, C. Unsworth, K. Epitropaki O. & Parker, G. (2002). Implicating trust in the innovation process, Journal of Occupational and Organizational Psychology, 75, pp.409-422.
19
Clegg, C. Unsworth, K. Epitropaki, O. & Parker, G. (2002). Implicating trust in the innovation process. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 75(4), 409–422.
20
Cools, E. Van den Broeck, H. & Bouckenooghe, D. (2009). Cognitive styles and person–environment fit: Investigating the consequences of cognitive (mis) fit. European Journal of Work and Organizational Psychology, 18(2), pp.167–198.
21
Damanpour, F. & Schneider, M. (2006). Phases of the adoption of innovation in organizations: Effects of environment, organization and top managers. British Journal of Management, 17(3), pp.215–236.
22
De Jong, J. P. J. & Den Hartog, D. (2010). Measuring innovative work behavior. Creativity and Innovation Management, 19 (1), pp.23-36.
23
Ellonen, R. Blomqvist, K. & Puumalainen, K. (2008). The role of Trust in organizational innovativeness.European Journal of Innovation Management, 11(2), pp.160-181.
24
Engelen, A. Kaulfersch, A. & Schmidt, S. (2015). The contigent role of top management's social capital on the relationship between entrepreneurial orientation and performance. Journal of Small Business Management, Available at http://onlinelibrary.wiley.com.
25
Goh, S. K. & Sandhu, M. S. (2014). The influence of trust on knowledge donating and collecting: An examination of Malaysian Universities. Journal of International Education Studies, 7(2), pp.54-67.
26
Hales, S. (2001). Dimensions knowledge and its management.available at: www.insighting.co.uk.
27
Janssen, O. (2005). The joint impact of perceived influence and supervisor supportiveness on employee innovative behavior. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 78(4), pp.573–579.
28
Janssen, O. Van de Vliert, E. & West, M. (2004). The bright and dark sides of individual and group innovation: A special issue introduction. Journal of Organizational Behavior, 25(2), pp.129–145.
29
Kaasa, A. Kaldaru, H. & Parts, E. (2007). Social capital and institutional quality as factors of innovation: Evidence from Europe. Tartu University Press, (292). pp. 44-56.
30
Kamasak, R. Bulutlar, F. (2010). The influence of knowledge sharing on innovation, European Business Review, 22(3). pp.306 – 317.
31
Kim, J. Y. Choi, D. S. Sung, C. S. & Park, J. K. (2018). The role of problem solving ability on innovative behavior and opportunity recognition in university students. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 4 (4), pp.2-13.
32
Landry, R. Amara, N. & Lamari, M. (2002). Does Social Capital Determine Innovation? To What Extent? Technology Forecasting and Social Change, 69, pp. 681-701
33
Li, W. (2010). Virtual knowledge sharing in a cross-cultural context. Journal of Knowledge Management, 14(1), pp.38–50.
34
Molina-Morales, M. & Martínez-Fernández, M. T. (2010). Social networks: Effects of social capital on firm innovation. Journal of Small Business Management, 48(2), pp.258–279.
35
Odim, M. (2014). Trust, the key and major prerequisite for the existence of an organization, International Journal of Business Economics and Management Studies. 1(3). Pp.2348-3016
36
Peng, y.u. (2011). research on social capital and technological innovation,Energy procedia, 13, pp.10220-10224.
37
Petrou, A. & Daskalopoulou, I. (2013). Social capital and innovation in the services sector. European Journal of Innovation Management, 16(1), pp.50-69.
38
Rahmat Shazi, N.G. (2015). Trust as a predictor of innovation network ties in project teams. International Journal of Project Management, 33(1), pp.81-91.
39
Ramamoorthy, N. Patrick C. Flood, Slattery, T. & Sardessai, R. (2005). Determinants of innovative work behavior: Development and test of an integrated model. Creativity and Innovation Management, 14(2), pp. 142-150.
40
Ritala, P. Olander, H. Michailova, K. Husted, K. (2015). Knowledge sharing, knowledge leaking and relative innovation performance: An empirical study, Technovation. 35, pp. 22–31.
41
Robinson, R. B. (2010). Linkages between creativity and intention toquit: an occupational study of chefs. Manag, 31(6), Pp.765-776.
42
Robinson, R. B. (2010). Linkages between creativity and intention toquit: an occupational study of chefs. Manag, 31(6), pp.765-776.
43
Rooks, G. Szirmai, A. & Sserwanga, A. (2009). Social capital and innovative performance in developing countries: The case of Ugandan entrepreneurs. Paper prepared for the 7th Globelics conference on Inclusive Growth, Innovation and Technological Chan-ge-Dakar, Pp.1-34.
44
Ruppel, P.C. & Harrington, J.S. (2002). The relationship of communication, ethical work climate, and trust to commitment and innovation, Journal of Business Ethics, 25, pp.313-328.
45
Schulte, M. C. (2010). The Coevolution of Network Ties and Perceptions of Team Psychological Safety. Organization Science, 23(2), pp.1-18.
46
Sergio, E. V. Juan, A.M. L. Fernando, M. A. Gabriela, T. C. (2012). Authentic leadership and its effect on employees’ organizational citizenship behaviours. Psicothema, 4(24), pp.561-566.
47
Shih, H. A. & Susanto, E. (2011). Is innovative behavior really good for the firm? Innovative work behavior, conflict with coworkers and turnover intention:moderating roles of perceived distributive fairness. International Journal of Conflict Management, 22(2), pp.111–130.
48
Thomas, K.W. & Velthouse, B. A. (1990). Cognitive elements of empowerment: An “interpretive” model of intrinsic task motivation. Academy of Management Review, 15(4), pp.666–681.
49
Van der Vegt, G. S. & Janssen, O. (2003). Joint impact of interdependence and group diversity on innovation. Journal of Management, 29(5), pp.729–751.
50
Wang, S. & Noe, R. A. (2010). Knowledge sharing: A review and directions for future research. Journal of Human Resource Review, 20, pp.115–131.
51
Wanga, Z. Wang, N. (2012). Knowledge sharing, innovation and firm performance, Expert Systems with Applications, 39. Pp.8899–8908.
52
Weel, B, Akçomak, I. S. (2008). Social Capital, Innovation and Growth: Evidence from Europe, UNU-MERIT Working, Pp.040.
53
Wu, C.M, C.R. Ay. & B.Y.H. Lien. (2009). The role of social capital and organizational learning in promoting innovation performance, Int, J, Information Systems and Change Management, 4 (2). Pp.171-186.
54
Zakaria, N. Amelinckx, A. & Wilemon, D. (2004). Working together apart? Building a knowledge-sharing culture for global virtual teams. Creativity and Innovation Management, 13(1), pp.15–29.
55
ORIGINAL_ARTICLE
پیش بینی رضایت شغلی بر اساس خودتنظیمی هیجانی در کارکنان ستادی یک بانک تجاری
در عصر جهانی شدن و پیشرفت سریع فن آوری، سرمایه انسانی به عنوان مهمتـرین سـرمایهی سازمانها قلمداد شده است. در واقع از آنجا که نیروی انسانی هر سازمان به- عنوان مهمترین منبع راهبردی در رسیدن به اهداف سازمانی نقش مهمی را ایفا نمـوده و نیـروی محرکه سازمان محسوب می شود، تصورات و نگرش های آنـان بـه شغلـشان در حیـات، کـارایی و اثربخشی سازمان اثرگذار است. نگرش کلی انسانها به شغلشان عینیت بخـش پدیـدهای رفتـاری است که در کتابهای مدیریت بر آن "خشنودی شغلی" و "رضایت شـغلی" نـام نهـاده انـد. در واقع رضـایت شـغلی یکـی از عوامـل بسـیار مهـم در موفقیـت شغلی است، زیرا باعـث افـزایش کـارایی و نیـز احسـاس رضـایت فـردی مـی گـردد. یافته های پژوهشگران حوزه سازمانی و مدیریت، حاکی از آن است که علاوه بر عوامل سازمانی و محیطی، عوامل فردی نیز بر رضایت شغلی اثرگذار است که یکی از این عوامل فردی خودتنظیمی هیجانی می باشد. بنابراین هدف اصلی این پژوهش پیش بینی رضایت شغلی بر اساس خودتنظیمی هیجانی در میان کارکنان ستادی یک بانک تجاری بود که بررسی این موضوع از طریق تحلیل رگرسیون صورت گرفت و نتایج تحقیق نشان داد که خودتنظیمی هیجانی سهم بسزایی در پیش بینی رضایت شغلی کارکنان دارد.
https://jom.hmu.ac.ir/article_245615_9847b6f59b699bddc9e58de6d3930c54.pdf
2019-09-23
93
125
خودتنظیمی هیجانی
رضایت شغلی
کارکنان ستادی بانک تجاری
اعظم
رسولی
azam.rasouli96@gmail.com
1
دانشگاه علوم تحقیقات
LEAD_AUTHOR
نرگس
باباخانی
babakhani@irau.ac.ir
2
دانشگاه آزاد رودهن
AUTHOR
شفیعی، الهام و رضایی، فاطمه (1395). بررسی رابطه رضایت شغلی و کیفیت زندگی با رضایت از بازنشستگی در کارمندان بازنشسته. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، سال 7، شماره 27، 189-210.
1
راستگو، فاطمه و باباخانی، نرگس (1395). ارتباط بین خودتنظیمی هیجانی باکیفیت زندگی در نوجوانان و جوانان همزاد چندتایی. ویژهنامه سومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم تربیتی، 70-465.
2
شفیعآبادی، عبداله (1376) راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفهای. چاپ 8، رشد.
3
خدایاری فرد، محمد و عابدینی، یاسمین (1389). نظریهها و اصول خانوادهدرمانی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
4
طالبی، مریم و غباری بناب، باقر (1391). تعیین رابطه تمایزیافتگی خود، هوش هیجانی و رضایت زناشویی در مراکز مشاوره شهر شاهرود. زن و مطالعات خانواده، سال 5، شماره 18، 32-15.
5
دودانگه، سجاد؛ ذاکریان، ابوالفضل؛ دهقانی، محمد؛ قاضیطباطبایی، سید محمود و پیرمند، رضا (1395). رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی کارکنان با استفاده از مدل معادلات ساختاری دریکی از صنایع نفت تهران. بهداشت و ایمنی کار، دوره 6، شماره 1، 43-31.
6
اعتباریان، علیاکبر و امیدپناه، علی (1387). هوش هیجانی و رضایت شغلی با یکدیگر همبسته هستند. همچنین، بین دو مؤلفه خودتنظیمی و مهارتهای اجتماعی با رضایت شغلی رابطه وجود دارد. پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، دوره 2، شماره 8، 66-55.
7
عیدی، حسین؛ عباسی، همایون؛ بخشی چناری، امین و فدایی، معصومه (1392). پیشبینی رضایتمندی ورزشکاران از طریق هوش هیجانی و مؤلفههای آن. مطالعات روانشناسی ورزشی، شماره 6، 48-37.
8
باباخانی، نرگس و رحیمی منجزی، ناهید (1397). پیشبینی رضایت شغلی بر اساس خودتنظیمی هیجانی و مکانیسمهای دفاعی در کارمندان اداره بهزیستی استان تهران. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، دوره 10، شماره 24، 98-80.
9
محمدی، نسیم و ملک محمدی، محسن (1395). بررسی رابطه هوش هیجانی با وفاداری سازمانی و رضایت شغلی کارکنان مطالعه موردی: اداره کل آموزشوپرورش استان گلستان. کنفرانس بینالمللی نخبگان مدیریت.
10
Hülsheger, U. R. Alberts, H. J. Feinholdt, A. & Lang, J. W. (2013). Benefits of mindfulness at work: The role of mindfulness in emotion regulation, emotional exhaustion, and job satisfaction. Journal of Applied Psychology, 98(2), pp. 310.
11
Lee, h. Choi, m. Moon, t. (2013). Impact of Self-Regulation on Job Satisfaction and Turnover Intention among Emergency Medical Workers. Researchgate.
12
Lee, h. (2017). How emotional intelligence relates to job satisfaction and burnout in public service jobs. International review of administrative.
13
Bracket, m. palomera, r. mojsa, j. Reyes, c. (2010). Emotion‐regulation ability, burnout, and job satisfaction among British secondary‐school teachers. psychology in the Schools, 47(4), pp. 406 – 417.
14
Jeorge, j, Ealias, a. (2012). Emotional Intelligence and Job Satisfaction: A Correlational Study. Researchgate.
15
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی وضعیت خودکارآمدی دبیران
بهطورکلی بقا و دوام و پیشرفت هر جامعهای به کارایی و کیفیت تعلیم و تربیت آن جامعه بستگی دارد، هر کشوری به استادان و معلمان باانگیزه و کارآمد بهعنوان یکی از ارکان تعلیم و تربیت نیاز دارد تا بتواند جوانان خود را در قالب نظام تعلیم و تربیت خود پرورش دهد و برای آیندهای بهتر آماده کند. این مطالعه بهمنظور بررسی وضعیت خودکارآمدی در بین دبیران دبیرستانهای استان قم انجامگرفته است تا از این رهگذر بتوان با تشخیص وضعیت خودکارآمدی، گامهایی در جهت ارتقاء سطح کارکردهای معلمان برداشت؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی سطح سلامت روان دبیران است. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی است. در این پژوهش برای بررسی سطح خودکارآمدی از پرسشنامه استفادهشده است. پایایی و روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوا و محاسبه آلفای کرونباخ بررسی شد. جامعه آماری، دبیران دبیرستانهای استان قم به تعداد 2800 نفر بود که براساس جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی، 328 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. با توجه به حجم نمونه، دادهها از طریق آزمون تی تک نمونه تحلیل شد که نتایج نشان داد سطح خودکارآمدی دبیران در سطح مناسب است.
https://jom.hmu.ac.ir/article_244907_29c97bfde2bb6be8b8ffd53ba6ccb565.pdf
2019-09-23
126
144
خودکارآمدی
کارآمدی
دبیران
خودکارآمدی آموزشی
محمدرضا
شریف عسگری
mraskari@gmail.com
1
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، مؤسسه آموزش عالی ناصرخسرو، ساوه، ایران
LEAD_AUTHOR
سید محمدرضا
سیدی
2
دکتری سیاستگذاری بخش عمومی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
1. پورعباد حماملو، عادل (1384). وضعیت سلامت روانی دانش آموزان و ارتباط آن با خودکار آمدی و پیشرفت تحصیلی. http://tabriz3edu.blogfa.com/post-24.aspx.
1
تقی پور ظهیر، علی (1376). مبانی و اصول آموزشوپرورش. تهران: انتشارات آگاه.
2
حسینی نسب، داوود؛ احمدیان، فاطمه و روانبخش، محمدحسین (1384). بررسی رابطه شیوههای فرزندپروری با خودکارآمدی و سلامت روانی دانش آموزان. مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی. 21-38.
3
سلمانی دستجرد، ابراهیم؛ همتینژاد، مهرعلی و رحمانی نیا، فرهاد (1387). رابطه آموزشهای ضمن خدمت با خود کارآمدی معلمان تربیتبدنی. نشریه حرکت، شماره ۳۷، 193-204.
4
کریم زاده شیرازی، ماندانا؛ رضویه، اصغر و کاوه، محمد حسین (1387). ارتباط کیفیت زندگی و خودکارآمدی معلمان شاغل شهرستان شهرکرد. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. دوره 10، شماره 1، 35-28.
5
Appelbaum, steven H., Hongger, Karen. (1998)."Empowerment: a contrasting overview of organizations in general and nursing in parti- cular –an examination of organizational factors, managerial behaviors, job design, and structural power". Joural of Empowerment in organization. Vol.6, No. 2, pp.29-50.
6
Bandura , A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency, American Psychologist , Vol. 37, pp. 122–147.
7
Bandura A. (1994). Self-efficacy. In: Ramachaudran VS. Encyclopedia of human behavior.NewYork: Academic Press, pp.71-81.
8
Bandura A. (2000). Cultivate self-efficacy for personal and organizational effectiveness. In: Locke.
9
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: the exercise of control. New York: W. H .Freeman.
10
Best, R., Leavey, G., Rothì, M. D. (2008). On the front-line: Teachers as active observers of pupils’ mental health Teaching and Teacher Education, Vol. 24, No. July 2008, pp. 1217-1231.
11
Chen, P. P. (2003). Exploring the accuracy and predictability of the self-efficacybeliefs of seventh-grade mathematics students, learning and Individual Differences, Vol. 14, pp. 79–92.
12
Dougherty, C. M. Johnston, S. K. Thompson, Elaine Adams. (2007). Reliability and Validity of the Self-Efficacy Expectations and Outcome Expectations after Implantable Cardioverter Defibrillator Implantation Scales, Applied Nursing Research, Vol. 20, pp. 116–124.
13
EA. Handbook of principles of organization behavior. UK: Blackwell, Oxford, pp: 120-136.
14
Gibbs, C.J. (1997). “Teacher thinking, teaching thinking, and selfefficacy”.
15
Gibbs, S. & Dembo, M.H. (1984). “Teacher efficacy: A constract validation”. Journal of Educational psychology, 76, PP: 569-582.
16
Hadjistavropoulos, H. Dash, H. Hadjistavropoulos, T. Sullivan, Terri-Lynn. (2006).Recurrent pain among university students: Contributions of self-efficacy and perfectionism to the pain experience, Personality and Individual Differences, Vol. 42, pp. 1081–1091.
17
ILO. (2000). mental health in the workplace: situation analysis (preliminary report). Geneva: US ILO.
18
Lev, S. Koslowsky, M.(2009).Moderating the collective and self-efficacy relationship, Journal of Educational Administration,Vol. 47 No. 4, pp. 452-462
19
McMullen MB. (1999). Characteristics of teachers who talk the DAP talk and walk the DAP walk. J Res Childhood Educ, 13(2), pp. 216-230.
20
Muris, P. (2002). Relationships between Self – efficacy and symptoms of anexiety disorders and depression in a normal adolecent sample. Personality and Individual Differences 32. pp 337-348.
21
Pekkanli Egel, I. (2009). the prospective English language teacher’s reflections of self, Procedia Social and Behavioral Sciences, vol.1, pp.1561–1567.
22
Schwarzer R. Perceived self-efficacy of teacher’s questionnaire. Avalaible from: bttp://www.ralfsch warzer.do.
23
Steven, M. Bakker, A.,Van Dijk, D. G. Mathieu H. G, Lemmink, K.A. P. M Rispens, P.(2001). A Dutch Translation of Questionnaire Assessing Self- Efficacy in leisure- Time, Journal of Aging & Physical Activity, Vol. 9, pp. 223- 232.
24
Stipek. D, Weize. J. (1998). Perceived personal control & academic achievement, Review of Educational Research, VOL.52, pp.101-137.
25
Veijola, J. Jokelainen, J. Laksy, K. Kantojarvi, L. Kokkonen, Jarvelin, M.R. (2002). The Hopkins symptom checklist–25 in screening DSM-III-R Axis–I Disorder. Nord J. Psychiatry. Well-being (PP.27-47), Oxford: Pergamon.
26
Whetten, David.A & Cameron, Kim s. (1998). Developing anagement skills. New York: Addison – Wesley, Wheelan.
27
Whetten, David.A & Cameron, Kim s. (1998). Developing Management skills. New York: Addison – Wesley, Wheelan.
28
Wood, R. Bandura, A. (1989). Social cognitive theory of organizational management, Academy of Management Review, Vol. 14 No.3, pp.361-384.
29
ORIGINAL_ARTICLE
آسیب های مدیریت فرهنگی با روش تحلیل گفتمان مورد مطالعه( سروده ی منبر و دار)
رشد و توسعه هر جامعه به مدیریت مدبرانهای که بتواند با اعمال مدیریترفتاری، افراد آن جامعه را به رشد و توسعه برساند، بستگی دارد. عدم توجه به مدیریت رفتار منجر به نابودی یک سازمان میشود. شکلگیری گسست ارزشهای فرهنگی جامعه و حکومت، شکاف بین نخبگان فکری، تغییرات تکنولوژی، فقدان دیدگاه مشترک درباره چشماندازها و اهداف سازمان و نبود شاخصها و استانداردهای لازم برای ارزیابی رفتارهای مناسب از جمله مهمترین تهدیدهای فراروی حوزه رفتار است. شناخت و بکارگیری رفتار صحیح، محیط سازمان را جالبتر و میزان بهرهوری را افزایش میدهد. برای پژوهش در زمینه رفتارسازمانی رویکردهای مختلف وجود دارد از مهمترین این رویکردها میتوان به روش تحلیل گفتمان اشاره کرد. در این مقاله به کمک روش تحلیلگفتمان به بررسی آسیبهای رفتارسازمانی پرداخته شده است. منبر و دار نماد دو نوع تفکر است: 1. تهارت کامل و حق به جانب بودن 2. اعتراض به اصل انحراف، در حالی که مجری قانون است.دار به سرچشمه گلآلود اشاره میکند و نقاد حرفهای همکاریها، تساهل، غفلت، بیتدبیری و .... نسبت به دست-اندرکاران اداره جامعه در ابعاد مختلف است.
https://jom.hmu.ac.ir/article_245616_1ee0ae6b85087bc00b590bae44c95861.pdf
2019-09-23
145
168
فرهنگ
مدیریت فرهنگی
آسیب شناسی
تحلیل گفتمان
سروده منبر و دار شهریار
هانیه
رضایی
haniye.rezaei@ut.ac.ir
1
دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
حسین
خنیفر
khanifar@ut.ac.ir
2
استاد گروه مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران
AUTHOR
ابزری، مهدی؛ تیموری، هادی و دلوی، محمدرضا (1387). بررسی مؤلفههای فرهنگسازمانی با رویکرد آسیبشناسی فرهنگی، راهبرد فرهنگ، شماره 4. 137-119.
1
اسفندیاری، عاطفه؛ کاوسی، زهرا؛ روانبد، محمدرضا؛ محبتی، فاطمه؛ اسفندیاری، فهیمه؛ سالاری، هدایت و زنگنه بایگی، مهدی (1397). آسیبشناسی سازمانی در ستاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر اساس الگوی سهشاخگی. مجله علوم پزشکی صدرا، دوره 5، شماره 4، 227–238.
2
اسفندیاری (1389). مدیریت فرهنگی چیست؟ صنعت و کارآفرینی، شماره 54.
3
آقا گلزاده، فردوس (1385). تحلیل گفتمان انتقادی. تهران: علمی و فرهنگی.
4
بابا صفری، علیاصغر و کدخدایی، مریم السادات (1390). شکوائیه در دیوان ناصرخسرو.
5
باغجری، کمال و ترکشوند، مهدی (1396). نارسیسم در شعر احمد الصافی النجفی، ادب عربی، سال 9. شماره 1، 92-73.
6
برومند، زهرا (1399). مدیریت رفتار سازمانی.
7
بشیر، حسن و طاهری، سید حمید (1388). تحلیل گفتمان فیلمهای تبلیغاتی نامزدهای دهمین دورهی انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران (1388). فصلنامه پژوهشهای راهبردی سیاست، سال 4، شماره 13، 63-35.
8
پاشازانوس، احمد و جعفری، روح الله (1394). تحلیل گفتمان انتقادی خطبه زیاد بن ابیه معروف به الخطبه البتراء با استفاده از الگوی فرکلاف، پژوهشنامه نقد ادب عربی، شماره 11، 66-39.
9
پناهی، محمدحسین (1393). توسعه فرهنگی ضرورت توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، فصلنامه برنامهریزی رفاه و توسعه اجتماعی، شماره 22، 24-1.
10
چهرقانی، رسول (1382). نارسیسم یا خودشیفتگی در شعر خاقانی، آموزش زبان و ادب فارسی، سال 17. شماره 68، 50-45.
11
چیتساز، حسنعلی (1383). عنوان: آسیبشناسی سازمانی (Organizational pathology).، انجمن مهندسی حملونقل ریلی ایران.
12
حسنزاده، عباس؛ محمودی، آرش؛ نوری، امیری (1393). رفتار سازمانی مثبتگرا و تأثیر آن بر رابطه رفتار شهروندی و کیفیت زندگی کاری، مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، دوره 23، شماره 74، 137–159.
13
حسین پور، داود و شمس، فاطمه (1396). تأثیر رفتار سازمانی مثبت و ابعاد آن بر مزیت رقابتی، مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، دوره 26، شماره86، 145–166.
14
حسینی، احمد و شمس، فاطمه (1392). تأثیر رفتار سازمانی مثبت و نوآوری باز بر بهبود مزیت رقابتی، مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، دوره23، شماره 75، 137–159.
15
حسینیزاده، سید محمدعلی (1394). نظریه گفتمان و تحلیل سیاسی، تهران، فصلنامه علوم سیاسی، شماره 28، 212-181.
16
خنیفر، حسین و عسکری متین، سجاد (1395). تحلیل گفتمان سازمانی؛ بررسی رهگفتهای ارتباطی در محیط کار (موردمطالعه: دانشگاه تهران)، مدیریت فرهنگسازمانی، دوره 14، شماره 3، 784-759.
17
خنیفر، حسین و مسلمی، ناهید (1396). روشهای پژوهش کیفی، رویکردهای نو و کاربردی، جلد اول. انتشارات: نگاه دانش.
18
دورکیم، امیل (1373). قواعد روش جامعهشناسی. ترجمه علیمحمد کاردان، تهران: دانشگاه تهران.
19
رضایی، محمد؛ کتولینژاد، خدابخش و شیخزاده، رجبعلی (1398). آسیبشناسی بهرهوری مدیران سازمانهای اطلاعاتی. فصلنامه مطالعات حفاظت و امنیت انتظامی، دوره 14، شماره 52، 59–
20
رحیمیپردنجانی، طیبه؛ ابراهیمی، علی محمدزاده و اسلامی، معصومه (1398). مدل ساختاری رفتار سازمانی مثبتگرا و رضایت شغلی با نقش واسطهای فشارزاهای شغلی، فصلنامه بهداشتکار و ارتقا سلامت، دوره 3، شماره 3، 227–
21
علیپور، فاطمه؛ اصغری، فریبا و شاهواری؛ زهرا (1399). طراحی و اعتبار یابی ارزیابی رفتار سازمانی کارکنان غیر بالینی بیمارستانها؛ یک مطالعه در دانشگاه علوم پزشکی تهران. مدیریت بهداشت و درمان، دوره 11، شماره3، 7–13.
22
رمضانیراد، فرزاده؛ رضاییزاده، محمود، کیاکجوری، داود و مختاری بایع کلایی، مهران (1399). اولویتبندی عوامل مؤثر بر مدیریت رفتار سازمانی با تأکید بر اصول و ارزشهای اخلاقی در صنعت بانکداری. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، دوره 15، شماره2، 180–
23
رودساز، حبیب؛ رضاییمنش، بهروز و توکلی، شقایق (1391). تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر مزیت رقابتی، مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، دوره 21، شماره68، 109–
24
زارعی، بهروز و چاقویی، یحیی (1393). آسیبشناسی سازمانی شرکتهای پروژه محور: مورد کاوی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، شماره16، 41–
25
زالی، محمدرضا؛ مدهوشی، مهرداد و حسینی، سید ابوالقاسم (1385). آسیبشناسی سازمانی در یک شرکت دولتی، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، دوره 6، شماره 21، 125–
26
سلیمانیسروستانی، سجاد؛ آقاسی، سعید و زارع، محبوبه (1399). بررسی تعارض سازمانی با رویکرد اسلامی، پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری، دوره 66، شماره 6، 69–
27
صفری، علی؛ فرخی، مجتبی و صالحزاده، رضا (1394). آسیبشناسی نظام مدیریت منابع انسانی، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، دوره 7، شماره1، 83–111.
28
طباطبایی نسب، سید محمد؛ شریفی، طاهره و کنجکاو منفرد، امیررضا (1396). آسیبشناسی تعالی رفتار کارکنان کلانتریهای استان یزد با تأکید بر مدل استاندار توسعهدهنده نیروی انسانی (PDS)، نشریه علمی دانش انتظامی استان یزد، دوره 4، شماره 15، 8–
29
فرهنگی، سهیلا (1396). تحلیل گفتمان شعر پیغام ماهیها از سهراب سپهری، پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شماره 6، 84-69.
30
قربانی، نیما (1384). سبکها و مهارتهای ارتباطی، تهران، تیلور.
31
کرایب، یان (1378). نظریه اجتماعی مدرن: از پارسونز تا هابرماس. ترجمه عباس مخبر، تهران: آگه.
32
محمودی نوسر، مریم (1395). بررسی شگردهای انتقادی در شعر پروین اعتصامی، ادبیات پارسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال 6، شماره 1، 107-81.
33
مشهدی، علی (1399). تأملی بر آسیبشناسی سازمانهای تابعه قوه قضائیه از منظر تفکیک قوا. فصلنامه تحقیقات حقوقی.
34
ناستیزایی، ناصر؛ جناآبادی، حسین و نوروزی کوهدشت؛ رضا (1396). رابطه رفتار سازمانی مثبتگرا با رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت زندگی کاری اعضای هیئتعلمی، سلامت کار ایران، دوره 14، شماره3، 164–177.
35
نوروزی، محمد؛ صاحیانفرد، رقیه و قربانیفاراب، محمدتقی (1394). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی سازمانی در پژوهشگاه صنعت نفت تهران، فصلنامه مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، دوره 6، شماره 23، 67–
36
هابرماس، یورگن (1384). نظریه کنش ارتباطی. ترجمه کمال پولادی، تهران: مؤسسه انتشاراتی روزنامه ایران.
37
هال، ریچاد اچ. (1399). سازمان: ساختار، فرآیند و رهآوردها.
38
وکیلی، خاتون؛ شفیعزاده، حمید و مرادی رکابدارکلایی، سعید (1390). بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و رفتار سازمانی مدیران دانشگاه، خطمشیگذاری عمومی در مدیریت، سال 2، شماره 4 (پیاپی4 زمستان1390)، 107–
39
یارمحمدی، لطف الله و خسروی نیک، مجید (1385). شیوهای در تحلیل گفتمان و بررسی دیدگاههای فکری-اجتماعی، تهران، مجله نامه فرهنگ، شماره 42، 181-173.
40
Afuah, A. (2004). Does a focal firm’s technology entry timing depend on the impact of the technology on co-opetitors? Research Policy, 33(8), pp. 1231–1246.
41
Alderfer, C. P. (1980). The methodology of organizational diagnosis. Professional Psychology, 11(3), pp. 459.
42
Brodeur, M. (2008). The Role of organizational Diagnosis in organizational learning. Antioch New England graduate school. Journal of Counseling and Development, 71(6), pp.642–650.
43
Dominguez, A. A. (2011). The impact of human resource disclosure on corporate image. Journal of Human Resource Costing & Accounting.
44
Eghbali, H. & Ahmadvand, M. (2020). Application of (AHP) Method in Ranking the Factors Affecting the Formation of Organizational Behavior of Employees. Available at SSRN 3572794.
45
Mansoori, H. (2020). Factors Affecting Organizational Commitment and the Role of Organizational Justice in Promoting. Human Resource Management in The Oil Industry, 11(42), pp.315–343.
46
Smarzhevskiy, I. A. & Solovev, D. B. (2020). Model of Organizational Behavior in a Hierarchical Structure. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 459(4), 42003. IOP Publishing.
47
Tooranloo, H. S. Azadi, M. H. & Sayyahpoor, A. (2017). Analyzing factors affecting implementation success of sustainable human resource management (SHRM) using a hybrid approach of FAHP and type-2 fuzzy DEMATEL. Journal of Cleaner Production, 162, pp.1252–1265.
48
Wydyanto, W. & Yandi, A. (2020). Factors affecting organizational commitment (a human resource management literature study). Dinasti International Journal of Management Science, 2(2), pp.320–335.
49